2017-04-29, 21:26
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Bjuder på Unvis.it länken.

https://unvis.it/dn.se/nyheter/politik/uppat-for-lofven-mps-ras-fortsatter

M 17% +/- 0
L 6% minus 1%
C 12% minus 1%
KD 4% plus 1%
S 29% plus 2%
V 8% +/- 0
MP 3% minus 2%
SD 18% +/- 0%
F! 2% +/- 0%

Fakta. Undersökningen
Väljarbarometern: Ipsos har den 4-19 april intervjuat 1621 röstberättigade väljare. Cirka 80 procent av intervjuerna gjordes efter terrordådet den 7 april.

C 12% minus 1%
S 29% plus 2%
SD 18% +/- 0%

Skulle inte tro det...

C 7-8%
S 20-23%
SD 25-28%
2017-04-29, 21:36
Medlem
8711s avatar
Då gäller det att hitta Ipsos egen presentation av mätningen då, för att få reda på den exakta nivån och den exakta förändringen för Sverigedemokraterna.

Ipsos underskattar ju SD väldigt grovt som vi alla vet, men bra ändå att stödet ligger kvar på 18% som förra månaden.
2017-04-29, 22:24
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Hörde ett reportage i radio om tvivelaktig forskning och vetenskapligt fusk.
Några svenska forskare påstod att fiskar skulle skadas om de åt plast-partiklar.
När man ville kontrollera deras resultat man grundade detta på fanns inte rå-data kvar, och "forskarna" påstod deras dator blivit stulen.
Detta ledde till svidande kritik från många olika håll!

Likadant med OM, man kan aldrig kalla detta för vetenskap när man konsekvent vägrar att avslöja sina metoder eller olika viktningar, hur man kommit fram till sitt resultat!

Jag tror inte heller man kallar det för vetenskapliga undersökningar när det handlar om bruksundersökningar (även om man slänger med politisk opinion som en delfråga). Undersökningarna har ett syfte, och det är att ge beställaren information som denne efterfrågar (kundnöjdhet, attityd till ett märkesnamn, varumärkeskännedom etc - you name it...) Naturligtvis kan frågan vara specifikt politisk, men ofta är den politiska frågeställningen ett påhäng på den egentliga undersökningen, som då kan handla om annat.

Att instituten skulle redovisa sina viktningsmodeller, sina urvalsmekanismer, panelernas sammansättning, stratifieringsstrategier, demografi och annat smaskigt är inte så troligt. Då förlorar de sin konkurrensfördel, dvs förmågan att göra skarpa undersökningar på specifika företeelser i konkurrens med andra.

Här får man nog hoppas på GU och Oskarsson i stället.
2017-04-29, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
C 12% minus 1%
S 29% plus 2%
SD 18% +/- 0%

Skulle inte tro det...

C 7-8%
S 20-23%
SD 25-28%

Vad är det som föranleder dig att tro att C skulle ligga på 7-8%?
2017-04-30, 00:48
Medlem
Smoothmans avatar
SD 18%...???

Give me a break! När ska denna sanslösa propaganda upphöra och de verkliga siffrorna presenteras? Hur länge tror de att de kan bluffa egentligen? Den 9 september 2018 rämnar hela deras förljugna maskineri och deras lögner och skämtanalyser är då avslöjade för en hel befolkning.
Senast redigerad av Smoothman 2017-04-30 kl. 00:54. Anledning: Förtydligande
2017-04-30, 03:22
Medlem
LitehalvtoPKiblands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
SD 18%...???

Give me a break! När ska denna sanslösa propaganda upphöra och de verkliga siffrorna presenteras? Hur länge tror de att de kan bluffa egentligen? Den 9 september 2018 rämnar hela deras förljugna maskineri och deras lögner och skämtanalyser är då avslöjade för en hel befolkning.

Fast nu är det väl knappast så att Ipsos "egentligen" får in ett högre resultat för SD, men medvetet "mörkar" det hela och istället hittar på en lägre siffra?
Det är väl snarare så att de istället viktar upp SDs resultat, eftersom de vet att SD brukar vara underskattade.
SD har alltid fått en (ännu) lägre andel när mätmetoden varit telefonintervjuer.
Dock skulle jag säga att denna uppviktning fortfarande inte är tillräcklig när det kommer till SD.

Säg att Ipsos ringer hem till Pelle Nilsson för att fråga vad han skulle röstat på om det vore val idag.
Pelle hade egentligen röstat på SD, men säger antingen att han inte vet, eller att han ska rösta på Socialdemokraterna eller Moderaterna, eftersom han inte vill bli uthängd som en dödsnazist och riskera att förlora jobbet.

För att se vilka opinionsinstitut som var mest (och minst) träffsäkra för riksdagsvalet 2014 kan man kika här:

https://maktochpolitik.wordpress.com/2014/09/19/vilket-opinionsinstitut-lyckades-bast-och-vilka-partier-var-svarast-att-mata/

Intressant att notera är att samtliga institut underskattade SD, och överskattade MP, inför riksdagsvalet 2014.
Även värt att notera är att Ipsos är det institut som kraftigast underskattade SD, av samtliga opinionsinstitut som i dagsläget mäter partisympatier.
2017-04-30, 08:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitehalvtoPKibland
Fast nu är det väl knappast så att Ipsos "egentligen" får in ett högre resultat för SD, men medvetet "mörkar" det hela och istället hittar på en lägre siffra?
Det är väl snarare så att de istället viktar upp SDs resultat, eftersom de vet att SD brukar vara underskattade.
SD har alltid fått en (ännu) lägre andel när mätmetoden varit telefonintervjuer.
Dock skulle jag säga att denna uppviktning fortfarande inte är tillräcklig när det kommer till SD.

Säg att Ipsos ringer hem till Pelle Nilsson för att fråga vad han skulle röstat på om det vore val idag.
Pelle hade egentligen röstat på SD, men säger antingen att han inte vet, eller att han ska rösta på Socialdemokraterna eller Moderaterna, eftersom han inte vill bli uthängd som en dödsnazist och riskera att förlora jobbet.

För att se vilka opinionsinstitut som var mest (och minst) träffsäkra för riksdagsvalet 2014 kan man kika här:

https://maktochpolitik.wordpress.com/2014/09/19/vilket-opinionsinstitut-lyckades-bast-och-vilka-partier-var-svarast-att-mata/

Intressant att notera är att samtliga institut underskattade SD, och överskattade MP, inför riksdagsvalet 2014.
Även värt att notera är att Ipsos är det institut som kraftigast underskattade SD, av samtliga opinionsinstitut som i dagsläget mäter partisympatier.
En för låg uppviktning är ett problem det med, när instituten dessutom är medvetna om det är det kriminellt.
Men det följer den trend som kan förutspås, SD kommer åka berg och dalbana fram till hösten sen blir det en sakta och försiktig höjning fram till valet.
2017-04-30, 09:08
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
SD 18%...???

Kasta in datan i "Opinionsfixaren" så kanske det känns bättre:

Citat:
Om man räknar ut medelvärdet för Ipsos mätningar i september 2014 (precis innan valet) och sedan jämför dessa med valresultatet får man en felprocent per parti. Med detta blir resultatet av denna mätning:

Parti: % → MED FEL%
--------------------------------------
V: 8 → 6.18
S: 29 → 30.85
MP: 3 → 1.94
SD: 18 → 24.24
C: 12 → 12.88
L: 6 → 5.77
KD: 4 → 3.58
M: 17 → 18.28
--------------------------------------
Rött: 40 → 38.98
Blått: 39 → 40.51
Block +/-: 1 → 1.54

Källa: http://opinionsfixaren.bitballoon.com/#oi=Ipsos;v=8;s=29;mp=3;sd=18;c=12;fp=6;kd=4;m=17

Man kan tänka sig att samma beställare har ungefär samma förväntningar som förr och att detta därav påverkar viktningen snarlikt. Eller inte... det hela är extremt spekulativt givetvis, men en kul fotnot om inte annat. C är även det nya MP så det vore givetvis intressant om man lät fel% för dessa partier byta plats.

Detta blir det för C om vi låter C ärva MP:s tidigare gigantiska felbedömning från Ipsos:
12 x 0,6469483568 = 7,76 PE.

De halkar ned 4,24 PE från 12 PE vilket ger 7,76 PE. En ur min högst subjektiva synvinkel ett betydligt mer realistiskt resultat för det partiet.
Senast redigerad av sinewave 2017-04-30 kl. 09:17.
2017-04-30, 09:21
Medlem
Maltsevs avatar
Citat:
Eller är det så enkelt som att de flesta Pelle Nilsson inte ens svarar när OI som Ipsos och liknande ringer.

M.a.o kan det finnas fler Pelle Nilsson hos de som inte svarar än hos de som svarar.
2017-04-30, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maltsev
Eller är det så enkelt som att de flesta Pelle Nilsson inte ens svarar när OI som Ipsos och liknande ringer.

M.a.o kan det finnas fler Pelle Nilsson hos de som inte svarar än hos de som svarar.
Själv skulle jag aldrig komma på tanken att svara om Sifo ringer (vilket de gör då och då). Inte för att jag inte vill/vågar uppge att jag röstar SD, utan för att jag har bättre saker att göra. Vill Sifo att jag utför ett arbete för dem får de väl betala mig, så ska jag ta det under förnyat övervägande.
2017-04-30, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Kasta in datan i "Opinionsfixaren" så kanske det känns bättre:

Källa: http://opinionsfixaren.bitballoon.com/#oi=Ipsos;v=8;s=29;mp=3;sd=18;c=12;fp=6;kd=4;m=17

Man kan tänka sig att samma beställare har ungefär samma förväntningar som förr och att detta därav påverkar viktningen snarlikt. Eller inte... det hela är extremt spekulativt givetvis, men en kul fotnot om inte annat. C är även det nya MP så det vore givetvis intressant om man lät fel% för dessa partier byta plats.

Detta blir det för C om vi låter C ärva MP:s tidigare gigantiska felbedömning från Ipsos:
12 x 0,6469483568 = 7,76 PE.

De halkar ned 4,24 PE från 12 PE vilket ger 7,76 PE. En ur min högst subjektiva synvinkel ett betydligt mer realistiskt resultat för det partiet.

Yougov visade i april 12,8% på C. Jag föreslår att du börjar produktionen av en ny hemmasnickrad viktningsmodell för att förklara den siffran. Jag tvekar inte en sekund på att du kommer att lyckas med det. Teser man redan på förhand anpassar sin modell till lyckas förvånansvärt ofta producera just en exakt förklaringsmodell.
Att Ipsos 18% på SD är fel behöver man inte vara ett geni för att förstå men man får vara bra kreativ ifall man skall lyckas trycka ner C till 7.76%.
2017-04-30, 11:48
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

Nej, jag tror inte heller att Ipsos (eller Sifo eller något annat skojarinstitut) får in höga siffror som de sedan medvetet mörkar eller trycker ned. Men det är alldeles uppenbart att de gör något väldigt, väldigt fel i sina mätningar. Och det märkliga är varför man vägrar att ta tag i detta och försöka rätta till det. Ipsos och Sifo har ju "facit" i sina resultat från veckan innan valet 2014, de borde vid det här laget begripa att deras senaste mätningar inte kan stämma. Om Sentio och YouGov - som var närmast valresultatet 2014 - nu placerar SD kring 25-27%, då borde ju Ipsos börja fundera lite när de själva ger SD 17-18%... Något hos Sifo och Ipsos är ju uppåt väggarna fel. Att de vägrar inse detta börjar bli alltmer frustrerande eftersom de agerar mer som opinionsbildare än opinionsinstitut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in