2017-04-29, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vulgostar
Jag vet inte, det är ärligt från mitt hjärta. Men jag tror till 80% på att det fanns spelskulder. Mats spelade har jag läst men gjorde Linda det också?

Det måste vara så det gått till.

Ärligt från ditt hjärta? Jag undrar om du känner till vad ärlighet innebär?

Nej, det måste inte vara så det gått till. Framför allt är det INTE så det gått till.
Vi andra lever faktiskt inte i fablernas värld.
Citera
2017-04-29, 15:10
Medlem
GalenRyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det som direkt bevisar att Mats blev drogad och kidnappad är att han blev dumpad i drogad tillstånd bredvid Lindas kropp vid fyndplatsen.
Vad har du för bevis?

Det finns ju inga bevis som kan styrka Mats berättelse. Vad du påstår har inget med bevis att göra. Det är bara en story bland alla andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag påstår utan minsta tvekan att en normal funtat människa går inte och lägger sig bredvid ett lik, som också var i stark förruttnelse med stank.
Att det här scenariet har kunnat accepteras är för mig helt obegripligt, att Mats skulle självmant gått och lagt sig vid liket.
Det finns ju inga bevis heller som talar för att Mats har legat bredvid Lindas kropp. Vad du påstår har fortfarande inget med bevis att göra. Du kan väl inte vara så dum att du tar bristen på bevis, för bevis?
Citera
2017-04-29, 15:15
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12015724.ab

Här står han framför stugan. Inte ett öga torrt.

Han rekonstruerade rundturen både med Aftonbladet och polisen och båda vittnade om hur detaljrik han var i sin berättelse. (Tänk förresten på det när ni läser FUPn, ju mer detaljrik han är i sina beskrivningar desto mer ljuger han. T.ex. när han blev kidnappad i lägenheten. Han kunde t.o.m. redogöra med vilka fingrar den påhittade kinesen höll kniven).

Men, när hans lögner motbevisades är minnet borta. Öh, hmm, vet inte om det var igår, liksom etc. etc. samt fnyser och muttrar.

Fagro&Co är det inte konstigt att när Mats Alm berättar vad som hänt, då påstår ni att han ljuger.

Hur kan ni veta bättre än Mats Alm vad som hände i lägenheten?
Citera
2017-04-29, 15:16
Medlem
Dricksglas55s avatar
Vart bor denna äckliga kvinnomördare nu och har han bytt identitet och till vad? Om nån härinne vet om det vill säga.
Citera
2017-04-29, 15:20
Medlem
Föga förvånande börjar det bli lite trollvarning på en del inlägg här. Men, för att räta ut några saker:

1) Det där med att Maria upplevde att Mats stora pupiller och att det på något sätt skulle kunna tas för att han drogats med skopolamin är totalt löjligt. För det första är det svårt att överhuvudtaget bedöma pupillerna på fotot, för det andra är det en naturlig stressreaktion att få större pupiller. (Eftersom Mats haft ihjäl sin sambo och dessutom är på rymmen vid tillfället finns god anledning för honom att vara stressad).

2) Mats har konsekvent genom hela förundersökningen ljugit (vilket bland annat konstaterats genom omfattande teknisk bevisning, samt bevisning av Mats själv, såsom selfies tagna i Stockholm) och anpassat sina förklaringar och sin berättelse efter det "dilemma" som han för varje tillfälle måste lösa för att komma förbi de frågetecken och orimligheter i Mats förklaringar som förhörsledarna borrar i.

3) *agro och några andra skribenter vars argumentation bär stora likheter med *agros argumentation använder nästintill konsekvent metoden att framföra ett par meningar från FUP där Mats uttalar sig, varefter man utifrån detta försöker få det till att det är sanning.

I själva verket är det så att Mats trovärdighet är noll då han saknar trovärdiga vittnen, all teknisk bevisning pekar mot honom, samt att hans historier och förklaringar är av den sort som man normalt bara får från allvarligt sjuka personer intagna på en avdelning för psykiatrisk vård.

Efter att ha fått insyn i utredningen, tagit del av FUP och annat material, kontakter med personer som känner Mats, personer som varit involverade i utredningen, expertis såsom erfarna förhörsledare med mera är i vart fall min egen slutsats att:

1) Fallet är polisiärt uppklarat. Mats är ansvarig för Lindas död.

2) Det finns ingen saklig grund i de vansinneshistorier Mats fört fram.

3) Mats är intellektuellt sett lågpresterande och har troligen ett relativt lågt IQ med några få något starkare områden.

Han har problem med impulskontroll och har problem att hantera ilska. Han är lättstött och blir lätt frustrerad. Utöver detta har han mycket lätt för att bli svartsjuk och han har lätt för att känna avundsjuka och missunnsamhet.

Mats är långsint och "dumtjurig". Samtidigt har han svårt, pga tillkortakommanden, att skapa längre planer/planering i flera steg och få det att fungera.

4) Mats beteende kan tyckas irrationellt men det är högst rationellt om man ser det utifrån hans egna förutsättningar. Mats har gravt övervärderat sina egna intellektuella förmågor och undervärderat omgivningens (lite som små barn som kan lägga en handduk över huvudet och sedan tro att de inte syns). Hans beteende och förklaringar ligger således helt i linje med hans egna förutsättningar.

Det finns dock en hel del människor som har ungefär samma förutsättningar som Mats, så varför finns det då inte många fler liknande fall? Min bedömning är att det handlar om att Mats är notoriskt ansvarsundvikande, lider av ganska grov s.k. "passiv aggressivitet" och hatar att "bli påkommen".

Att skulle ha känt stor sorg tror jag inte för en sekund på, han har haft fullt upp med att försöka sopa igen spår, försöka genomföra avledningsmanövrar o.s.v.

Mats har även förevigat sig själv på ett helt annat sätt. Hans berättelse/framträdande i TV när Linda var "försvunnen" är ett skolexempel på en person som ger i stort sett alla signaler på lögn genom sitt tal, sitt kroppspråk, sin mimik o.s.v. och används inte sällan som exempel på detta vid utbildningar, föreläsningar m.m. - så om Mats någonstans trott att folk ska glömma bort honom så har han helt fel.

Han hade kunnat neutralisera det mesta av detta genom ett erkännande, men genom att dumtjurigt fortsätta som han gör så avrättar han därmed alla möjligheter till någon form av "fritt" liv.
Senast redigerad av TheKeymaker 2017-04-29 kl. 15:40.
Citera
2017-04-29, 15:38
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Föga förvånande börjar det bli lite trollvarning på en del inlägg här. Men, för att räta ut några saker:

1) Det där med att Hanna upplevde att Mats stora pupiller och att det på något sätt skulle kunna tas för att han drogats med skopolamin är totalt löjligt. För det första är det svårt att överhuvudtaget bedöma pupillerna på fotot, för det andra är det en naturlig stressreaktion att få större pupiller. (Eftersom Mats haft ihjäl sin sambo och dessutom är på rymmen vid tillfället finns god anledning för honom att vara stressad).

2) Mats har konsekvent genom hela förundersökningen ljugit (vilket bland annat konstaterats genom omfattande teknisk bevisning, samt bevisning av Mats själv, såsom selfies tagna i Stockholm) och anpassat sina förklaringar och sin berättelse efter det "dilemma" som han för varje tillfälle måste lösa för att komma förbi de frågetecken och orimligheter i Mats förklaringar som förhörsledarna borrar i.

3) *agro och några andra skribenter vars argumentation bär stora likheter med *agros argumentation använder nästintill konsekvent metoden att framföra ett par meningar från FUP där Mats uttalar sig, varefter man utifrån detta försöker få det till att det är sanning.

I själva verket är det så att Mats trovärdighet är noll då han saknar trovärdiga vittnen, all teknisk bevisning pekar mot honom, samt att hans historier och förklaringar är av den sort som man normalt bara får från allvarligt sjuka personer intagna på en avdelning för psykiatrisk vård.

Efter att ha fått insyn i utredningen, tagit del av FUP och annat material, kontakter med personer som känner Mats, personer som varit involverade i utredningen, expertis såsom erfarna förhörsledare med mera är i vart fall min egen slutsats att:

1) Fallet är polisiärt uppklarat. Mats är ansvarig för Lindas död.

2) Det finns ingen saklig grund i de vansinneshistorier Mats fört fram.

3) Mats är intellektuellt sett lågpresterande och har troligen ett relativt lågt IQ med några få något starkare områden.

Han har problem med impulskontroll och har problem att hantera ilska. Han är lättstött och blir lätt frustrerad. Utöver detta har han mycket lätt för att bli svartsjuk och han har lätt för att känna avundsjuka och missunnsamhet.

Mats är långsint och "dumtjurig". Samtidigt har han svårt, pga tillkortakommanden, att skapa längre planer/planering i flera steg och få det att fungera.

4) Mats beteende kan tyckas irrationellt men det är högst rationellt om man ser det utifrån hans egna förutsättningar. Mats har gravt övervärderat sina egna intellektuella förmågor och undervärderat omgivningens (lite som små barn som kan lägga en handduk över huvudet och sedan tro att de inte syns). Hans beteende och förklaringar ligger således helt i linje med hans egna förutsättningar.

Det finns dock en hel del människor som har ungefär samma förutsättningar som Mats, så varför finns det då inte många fler liknande fall? Min bedömning är att det handlar om att Mats är notoriskt ansvarsundvikande, lider av ganska grov s.k. "passiv aggressivitet" och hatar att "bli påkommen".

Att skulle ha känt stor sorg tror jag inte för en sekund på, han har haft fullt upp med att försöka sopa igen spår, försöka genomföra avledningsmanövrar o.s.v.

Mats har även förevigat sig själv på ett helt annat sätt. Hans berättelse/framträdande i TV när Linda var "försvunnen" är ett skolexempel på en person som ger i stort sett alla signaler på lögn genom sitt tal, sitt kroppspråk, sin mimik o.s.v. och används inte sällan som exempel på detta vid utbildningar, föreläsningar m.m. - så om Mats någonstans trott att folk ska glömma bort honom så har han helt fel.

Han hade kunnat neutralisera det mesta av detta genom ett erkännande, men genom att dumtjurigt fortsätta som han gör så avrättar han därmed alla möjligheter till någon form av "fritt" liv.
Precis så!
Jag skrev tidigare även att han har en föreställning av hur man ska leva, kanske av förväntningar i uppfostran. Men han är inte kapabel att göra de uppoffringar som krävs i vuxenlivet. Som att det inte är HAN utan förväntningarna som med full kaliber slänger sig in i relationer. Han gillar säkert att förväntningarna är uppfyllda av kravet från familj, men han själv känner sig fången.

Rättelse dock . Det var Maria och inte Hanna som reagerade på de stora pupillerna.
Citera
2017-04-29, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Rättelse dock . Det var Maria och inte Hanna som reagerade på de stora pupillerna.

Helt rätt, korrigerat. FUP sid 1406. Noterar även meningen därefter där hon kommenterar hon att "han har båda kedjorna på sig" - apropå de som framfört att det inte alls skulle vara Mats...
Citera
2017-04-29, 19:27
Medlem
fraumauras avatar
Jag fattar fortfarande inte varför vissa är här och försöker skriva och få Mats att framstå som oskyldig i detta Han är skyldig så in i hel*ete, alla vet det. Men....kommer aldrig någonsin att bli dömd för mordet på Linda. Och vad gäller Lars så såg jag honom nyligen i Bollnäs och han ser betydligt äldre ut än 67 måste jag säga kan ju vara Mats fel i o f s. Jag TROR detta drama tas med i diverse gravar så småningom
Citera
2017-04-29, 19:29
Medlem
Citat:
Jag vet inte, det är ärligt från mitt hjärta. Men jag tror till 80% på att det fanns spelskulder. Mats spelade har jag läst men gjorde Linda det också?

Det måste vara så det gått till.

Nej, det finns inga som helst uppgifter om att Linda spelade/hade spelskulder.

Alltså håller jag med dig på en sak - det måste vara så det gått till. Mats spelade, förskingrade Lindas pengar och blev påkommen av Linda. Hon konfronterade honom, vilket ledde till Lindas död.

Om dödsfallet inträffade i deras lägenhet, i tvättstugan, i bilen eller kanske t.o.m. utomhus spelar egentligen mindre roll. Sanningen om det tar Mats med sig i graven (om inte någon innan dess lyckas fylla honom med sanningsserum).

Den enda levande människa som garanterat har varit med när Linda avled är Mats. Om någon ytterligare var på plats kan naturligtvis inte avgöras med 100%-ig säkerhet. På vilket sätt Mats har medverkat vid/förorsakat Lindas död väntar vi fortfarande på att få klarhet kring.

Ja, jag har läst FUP. Flera gånger. Mats är en konflikträdd lögnare, som vid ett flertal tillfällen "räddats" ur besvärliga situationer av sin far.
Citera
2017-04-29, 19:49
Medlem
fraumauras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mallgan88
Nej, det finns inga som helst uppgifter om att Linda spelade/hade spelskulder.

Alltså håller jag med dig på en sak - det måste vara så det gått till. Mats spelade, förskingrade Lindas pengar och blev påkommen av Linda. Hon konfronterade honom, vilket ledde till Lindas död.

Om dödsfallet inträffade i deras lägenhet, i tvättstugan, i bilen eller kanske t.o.m. utomhus spelar egentligen mindre roll. Sanningen om det tar Mats med sig i graven (om inte någon innan dess lyckas fylla honom med sanningsserum).

Den enda levande människa som garanterat har varit med när Linda avled är Mats. Om någon ytterligare var på plats kan naturligtvis inte avgöras med 100%-ig säkerhet. På vilket sätt Mats har medverkat vid/förorsakat Lindas död väntar vi fortfarande på att få klarhet kring.

Ja, jag har läst FUP. Flera gånger. Mats är en konflikträdd lögnare, som vid ett flertal tillfällen "räddats" ur besvärliga situationer av sin far.

Så sant, så sant. Jag funderar lite på vad som sades när den dynamiska trion träffades efter domen. Möter upp Mats och Lars på motorcyckeln och säger vadå ? Vad kunde inte vänta till hemmets lugna vrå. Undrar om Highfives utbyttes där också ? En WT familj utan dess like.
Citera
2017-04-29, 19:57
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
*gros korthus kommer att rämna så småningom. För det, vilket alla förstått sedan länge, håller inte.
Det har det gjort för länge sedan.

Otroligt att man fortsätter uppehålla sig vid det där tramset med skopolamin.
Nu har inte lille Mats utsatts för denna drog men man borde kanske ha låtit honom
stifta bekantskap med den när väl förhören genomfördes en gång.
Ty man blir visst hågad att tala sanning då och skippa allt i lögnväg...

Sanningsserum, sanningsdrog, ett tänkt kemiskt preparat som kan göra mottagaren mer benägen att ge sanningsenliga svar i ett förhör.
Den största likheten med ett riktigt ämne är antagligen Skopolamin som användes i detta syfte under andra världskriget.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sanningsserum

Blir det aktuellt med nya förhör så bara kör på med drogen...
Senast redigerad av Grandioso 2017-04-29 kl. 19:59.
Citera
2017-04-29, 22:26
Medlem
Leo293s avatar
Citat:
Du besvarade inte mig Fagro. Kan det vara så att du väljer de frågor du har svar på?

Jag tycker det är trams att dividera om vändplaner och minuter här i tråden. Jag studerar psykologi (90P) på Stockholms Universitet och kan utifrån de få inlägg jag läst dra den slutsatsen att Linda blev mördad.

Vet polisen att Linda blev mördad så kommer de inom kort presentera den eller de som mördade henne. Gå inte på alla rökridåer som läggs ut i tråden och i media.

Tänk för en gångs skull inte i termer minuter och vändplaner och sanningen kommer till dig efter ett tag.
Någon dödsorsak finns inte, rättsläkaren kunde inte fastställa orsaken och följaktligen kan aldrig åtala för mord väckas. Att Mats blev dömd för griftefridbrott är ett politiskt ställningstagande, har inte med verkligheten att göra, det var en massiv medial kampanj för att döma Mats för brottet, G.W Persson drev den linjen i Efterlyst. Mig veterligen har detta aldrig hänt, möjligen med de s.k. obducenterna, även där en politisk dom.Det går inte att utesluta alternativa gärningsmän eller kvinnor bakom Lindas död. Case closed.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in