2017-04-28, 21:10
Medlem
lasternassummas avatar
Mordnatten
Under dagen har det kommit fram några nya detaljer om vad som utspelade sig natten då Göran mördades.

Nyckel till sommarstugan och barnvakt
JM har troligen skaffat nyckel till sommarstugan genom sin ca 12-årige son som hade bra kontakt med sin morfar. Sonen har också varit barnvakt åt de två små tvillingarna i lägenheten i Eskilstuna när JM och MR for till sommarstugan och genomförde attacken mot hennes föräldrar.

Attack 22:25, larm till 112 21:10?
Tidigare har vi fått uppgiften att larmet kom ca 23:10 på kvällen 2016-08-03.

Nu har vi denna uppgift (från stämningsansökan, 1370, sid 7):
Den 3 augusti 2016, brottsplatsen m.m.
1. Uppspelning av delar av Ann Christina Möllers samtal till SOS 112 den 3 augusti 2016 omkring kl. 23.10-23.57, ca 45 min efter att hon utsatts för mordförsök.

Rätt stor osäkerhet. Vi får se om det klarnar senare.

Anki berättade genast för ambulanspersonal att hon misstänkte att JM låg bakom attacken (från stämningsansökan, 1370, sid 9)
2. Vittnesförhör med ambulanssjuksköterskan Karin Lindberg angående hennes iakttagelser av och samtal med Ann Christina Möller på brottsplatsen och under transporten från brottsplatsen till sjukhuset till styrkande bl.a. av hennes skador och att hon sagt att Johanna Möller skulle kunna vara tänkbar gärningsman. Ca 15 min.
3. Vittnesförhör med ambulanssjukvårdaren Patrik Vikström angående hans iakttagelser av och samtal med Ann Christina Möller under transporten från brottsplatsen till sjukhuset till styrkande bl.a. av att han sagt att Johanna Möller skulle kunna vara tänkbar gärningsman. Ca 15 min.

Var både MR och JM i sovrummet då Göran mördades?
"Den 64-årige kvinnan och hennes nu döde make hade ätit mat och druckit vin. Efteråt tittade de på tv stund. Kvinnan blev trött och gick och la sig – senare vaknade hon av ett knytnävsslag på käken.
Slaget var hårt.
Hennes första var att det var maken som slog till henne för att hon snarkade – vanligtvis brukade han puffa till henne.
I förhör har hon berättat att hon ropade: Vad gör du för något?
Det var mörkt i sovrummet och lyste lite svagt från hallen. När hon tittade åt makens sida fick hon se en person som satt gränsle över honom. Det var alldeles tyst. Därefter svimmade hon."”

Anki fick ett slag över ansiktet samtidigt som en person sitter gränsle över Göran bredvid henne. Kan det ha varit den som satt över Göran som slog Anki eller fanns det två förövare i sovrummet?

"Erkännande" av mordet på Aki
Ur förhöret:
”Många kommer att få sina knäskålar sönderslagna efter det här" – JM medger att hon sa så i förhöret men förklarar att hon pratade i allmänna ordalag och att hon berättade att hon tyckte det var obehagligt med alla, som till exempel hennes man, som nu är puts väck efter att ha skadat henne.

Det tredje mordet?
"Alla som skadar mig" – JM tillfrågas vilka hon menar med "alla" och berättar att hon blev utsatt för övergrepp som barn och att den gärningspersonen nu är död.

Vad var det för övergrepp som JM blev utsatt för som barn? Vem var det som begick övergreppet och hur dog denna person? När?

Arbogakvinnans hot: ”Alla som skadar mig, råkar ut för någonting”:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/26qr4/arbogakvinnans-hot-alla-som-skadar-mig-rakar-ut-for-nagonting

Mamman: Jag vaknade av ett hårt slag mot käken:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/mamman-om-mordkvallen

Citera
2017-04-28, 21:11
Medlem
blodgivarens avatar
Socionomers makt är ju intressant här och jag undrar om försäkringsbolaget If var de första som " kunde " fatta misstankar ?
Citera
2017-04-28, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Att han kommer dömas till utvisning och därigenom även få straffrabatt råder det ingen tvekan om. (Man får straffrabatt när man döms till utvisning).

Däremot lär man inte kunna verkställa utvisningen och då blir han kvar i Sverige efter avtjänat straff. Efter några år så kommer han kunna söka asyl på nytt då utvisningen preskriberas. Finns många exempel på det här.
Varför skulle man inte kunna verkställa utvisningen? Det utvisas folk till Afghanistan hela tiden. Det finns inga hinder att verkställa personer till Afghanistan om de är medborgare där och om de är vuxna.
Senast redigerad av nantale 2017-04-28 kl. 21:19.
Citera
2017-04-28, 21:29
Medlem
Citat:
På hemliga lappar försökte Arbogakvinnan att muta sina barn att ta på sig mordet på hennes pappa Göran, 67.
– Ni får en miljon. Jag menar allvar, jag orkar ej mer, skriver Arbogakvinnan på en av lapparna hon gömt i sin cell.
Enligt åklagarna har Arbogakvinnan levt över sina tillgångar - och mördat för att få pengar.

Citat:
Enligt förundersökningen har motivet bakom mordet på Göran och mordet på Aki Paasila varit pengar.
– Vi tror att hon ville åt pengarna. Dels för livförsäkringen hon tecknade i sin före detta mans namn, dels arvet efter föräldrarna, säger Kenneth Ågren, kriminalkommissarie, under presskonferensen i samband med att åtalet släpptes.
Och Arbogakvinnan förbrukade mycket pengar varje månad, säger åklagare och förundersökningsledare Johan Fahlander.
– Pengar spelar stor roll för henne, säger Johan Fahlander.
Arbogakvinnan levde över sina tillgångar, enligt åklagaren Jessica Wenna.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/arbogakvinnan-ville-muta-barnen/
Citera
2017-04-28, 21:43
Medlem
xmzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandyhell
Hur har du fått tag på listan?

Vem som begär ut offentliga handlingar är en offentlig handling.
Citera
2017-04-28, 21:52
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Varför skulle man inte kunna verkställa utvisningen? Det utvisas folk till Afghanistan hela tiden. Det finns inga hinder att verkställa personer till Afghanistan om de är medborgare där och om de är vuxna.
Nej det utvisas inte folk till Afghanistan hela tiden. Den här figuren är inte bevisad afghansk medborgare och det är osäkert om han ens är det och om han skulle medverka till att utreda sitt medborgarskap. Titta på stämningsansökan, åklagaren har inte ens skrivit ut medborgarskap.
Citera
2017-04-28, 21:58
Medlem
Citat:
Nej det utvisas inte folk till Afghanistan hela tiden. Den här figuren är inte bevisad afghansk medborgare och det är osäkert om han ens är det och om han skulle medverka till att utreda sitt medborgarskap. Titta på stämningsansökan, åklagaren har inte ens skrivit ut medborgarskap.
Var tror du att han är medborgare ?
Citera
2017-04-28, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Men var han inte iransk medborgare som afgansk flykting där, om inte rent av född i Iran av föräldrar på flykt?
På något sätt har han i alla fall varit registrerad/folkbokförd där eftersom han gått i skola i Teheran eller dess närhet.
Som jag har förstått det (men inte dubbelkollat inför detta inlägg) finns det en riktig folkbokföring där och den påverkar möjligheten att gå i skola.
Citera
2017-04-28, 22:01
Medlem
lasternassummas avatar
Förklaringen till gåtan JM!
Jag vill be alla Flashbackare här om hjälp med detta.
Vem utsatte JM för övergrepp när hon var liten?
När var det? Vad var det för typ av övergrepp?
Någon som vet något om detta?

Om det var så, som vi nu vet att JM berättat i förhör, att hon blev utsatt för övergrepp, kanske inte blev trodd eller i alla fall inte fick något som hon uppfattade som upprättelse, så kan det förklara en hel del. I förhör har hon uppgivit att hon slutligen tog saken i egna händer och att personen som utsatte henne för övergrepp är död nu. Så tolkar jag det i alla fall.

Vem vet något om övergreppet på JM?
Någon som vet något?

Citera
2017-04-28, 22:04
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Den utvisningen bör väl i så fall ligga 15-20 år fram i tiden. Först ska han ju sitta på kåken här. Att han blir dömd är väl i princip helt klart, han har ju erkänt och annan bevisning finns också.
Citera
2017-04-28, 22:14
Medlem
PickiPickis avatar
Hon ser ju riktigt rar ut med sina nyfödda tvillingar vars far hon är misstänkt för att mördat.. Läbbigt värre hur sjuk en människa kan vara. Stackars barn och anhöriga.. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10200335547062479&set=a.25278565669 19.136076.1568599975&type=3&theater
Citera
2017-04-28, 22:14
Medlem
lasternassummas avatar
Aki dog inte genom drunkning i Hjälmaren
Jag har lyssnat på bl.a. Jessica Wenna som sagt att det är helt klart att Aki inte drunknat i Hjälmaren.
Alltså måste han redan ha varit död när han kastades i vattnet vid bryggan vid sommarstugan.

Det placerar ju hela Aki-fallet i ett nytt läge IMO.

Frågan om Akis död var en olycka eller ett mord finns inte längre. Vi vet att han mördades. Frågan är vilka som var inblandade i dödandet och transporten av den döde Aki till det grunda vattnet intill bryggan vis sommarstugan. Utöver JM, som säkert minst höll i taktpinnen.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in