2017-04-28, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FZappa
Oj..90p. Well, jag behöver inte ens det för att se det. Problemet är att bevisa det. Tingsrätten klarade inte det. Att vi sysslar med minuter och skeenden (verkliga eller spekulerade) är p g a ett intresse att ställa den här skiten tillrätta där förhör / FUP och TR misslyckats. Det finns luckor. Du får helt enkelt stå ut med våra tillkortakommanden :-)
Förundersökningen är inget misslyckande utan den är mycket bra.
Sedan är det hur den kopplas samman och tolkas, jag anser det är inget problem att lösa mord med en sådan genomarbetat förundersökning.
Citera
2017-04-28, 12:11
Medlem
Citat:
"därför griftefridsbrottet bygger på det, att ingen annan visste var kroppen fanns utan Mats."

Precis. Därför blev han dömd. Hade han gett fan i att vimsa runt där så hade han klarat sej undan det också.

Edit: återigen: man måste inta ha flyttat kroppen för att begå brott. Det räcker att bara vara där o göra fel saker. Trampa runt, bajsa, kräkas, elda...dölja
Nu får du besinna dig griftefridsbrottet var att Mats hade flyttat kroppen från en mordplats som man inte visste var den fanns och till fyndplatsen.
Du och dina kolleger har kommit med oräkneliga mordplatser, fast jag anser att alltsammans är bommar ni kommit med.
Det fanns en mordplats men den är okänd och naturligtvis kan det spekuleras om den, det senaste är väl Gauffins sommarstuga, vad Gauffin själv säger om den spekulationen har inte framkommit.
Citera
2017-04-28, 12:27
Medlem
Vulgostars avatar
Citat:
Oj..90p. Well, jag behöver inte ens det för att se det. Problemet är att bevisa det. Tingsrätten klarade inte det. Att vi sysslar med minuter och skeenden (verkliga eller spekulerade) är p g a ett intresse att ställa den här skiten tillrätta där förhör / FUP och TR misslyckats. Det finns luckor. Du får helt enkelt stå ut med våra tillkortakommanden :-)

Var inte näsvis. Jag försöker bara kartlägga vad som faktiskt hänt.

Jag tror de skribenter som är kvar har svaret på mördaren/mördarna men tillvägagånssättet är fel. I Sverige har man inte psykologer som tar fram hur gärningsmannen är som person men det är snarare regel än undantag i t.ex. USA. Där stämmer profilen med över 95% så kalla inte den vetskapen hokus pokus.

Vi kan inte hänga upp oss på minuter eller telefonsamtal, det måste upp en nivå. Jag kan sätta min gamla mormors katt på att vi redan har svaret. Vi behöver alltså inte dividera om minuter eftersom denna tråd är så pass gammal att det mesta dryftats "over and over again".

Vem skulle kunna gjort det? Ställ dig den frågan så är fallet löst.
Senast redigerad av Vulgostar 2017-04-28 kl. 12:30.
Citera
2017-04-28, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vulgostar
Var inte näsvis. Jag försöker bara kartlägga vad som faktiskt hänt.

Jag tror de skribenter som är kvar har svaret på mördaren/mördarna men tillvägagånssättet är fel. I Sverige har man inte psykologer som tar fram hur gärningsmannen är som person men det är snarare regel än undantag i t.ex. USA. Där stämmer profilen med över 95% så kalla inte den vetskapen hokus pokus.

Vi kan inte hänga upp oss på minuter eller telefonsamtal, det måste upp en nivå. Jag kan sätta min gamla mormors katt på att vi redan har svaret. Vi behöver alltså inte dividera om minuter eftersom denna tråd är så pass gammal att det mesta dryftats "over and over again".

Vem skulle kunna gjort det? Ställ dig den frågan så är fallet löst.
Du kanske menar gärningsmannaprofil som man oftast kommer med i USA, men där har man tillgång till material som inte kan jämföras med något annat.
Sverige har alldeles för lite material för att ta fram en gärningsmannaprofil, det finns psykologer som forskat i det här och försökt med gärningsmannaprofil, men alltsammans kan ses som misslyckad.
Ett av de säkraste sättet att ringa in en gärningsman är att få fram motivet till mordet.
Som privatperson kan man inte peka ut någon mördare som inte blivit dömd för sådant brott, utan det skulle bli grovt förtal och kan leda till åtal.
Däremot kan man påstå att en dömd person är oskyldig.
Citera
2017-04-28, 13:10
Medlem
GalenRyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Scopolamine är inget sömnmedel utan det gör att personen tappar helt minnet när medlet börjar verka, personen kommer inte ihåg någonting när medlet verkar.
Personen blir som en zombie och kan ledas var som helst, även att ge bort sina ägodelar som dyrbara smycken och kontanter.
Det finns fall där de tagit ut pengar via ATM och sedan inte kunnat förstå hur pengar försvunniit från deras konton.
Enligt vad Mats säger i FUP, så somnar han kort efter de gett honom pillren, varenda gång det sker. Då kan vi härmed utesluta Scopolamine.
Citera
2017-04-28, 13:27
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenRygg
Enligt vad Mats säger i FUP, så somnar han kort efter de gett honom pillren, varenda gång det sker. Då kan vi härmed utesluta Scopolamine.
Känns lite töntigt att ens sitta och diskutera denna drog då det är så uppenbart för ALLA att han inte har varit kidnappad. Argument/fakta/indicier biter inte på Fagro

Det finns massor av mer ledtrådar kring varför denna drog inte har använts. Det är en farlig drog, dödlig rentav. Att som Mats ha fått den drogen i 65 timmar i sträck är inte troligt. Det går inte! Inte utan att visa tecken på de bieffekter drogen har. Att som han kunna resa sig och springa direkt, och dessutom minnas vägen i efterhand rimmar illa med drogen. Men den passar familjen Alms historia så till vida att den i princip inte går att spåra. Att sedan det andra inte hänger ihop, det är av mindre betydelse.
Citera
2017-04-28, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenRygg
Sanningen är nog den att han tappar minnet när Scopolamine börjar verka och han tror han somnar in.
Man måste studera Scopolamine hur den verkar för att få en uppfattning om drogen.
Vad jag förstår har du utsett Mats till gärningsmannen och sedan raderar du bort eller påstår han ljuger, det som inte stämmer in i ditt scenarium.
Scopolamine är lösningen till att den här kidnappningen kunde genomföras av Mats, kidnapparna måste ha trodd att ingen kan komma på att det är den drogen som använts,
Sanningen är också den att i förundersökningen finns inte ett ord nämnt om Scopolamine, men som passar in att Mats blev drogad med den.
Scopolamine är en drog som använts huvudsaklign för kriminella syften.
Det finns en liten medicinsk användning i mycket små mängder, för de som exempelvis har Parkinson.
Citera
2017-04-28, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Känns lite töntigt att ens sitta och diskutera denna drog då det är så uppenbart för ALLA att han inte har varit kidnappad. Argument/fakta/indicier biter inte på Fagro

Det finns massor av mer ledtrådar kring varför denna drog inte har använts. Det är en farlig drog, dödlig rentav. Att som Mats ha fått den drogen i 65 timmar i sträck är inte troligt. Det går inte! Inte utan att visa tecken på de bieffekter drogen har. Att som han kunna resa sig och springa direkt, och dessutom minnas vägen i efterhand rimmar illa med drogen. Men den passar familjen Alms historia så till vida att den i princip inte går att spåra. Att sedan det andra inte hänger ihop, det är av mindre betydelse.
De som använde drogen mot Mats skall vara två personer med asiatisk ursprung, de pratade svenska, men den ena inte så bra.
Det bevisar att de här två personerna hade mycket bra kännedom om Scopolamine, därför vid en överdos överlever inte personen och fram och åter till Stockholm från Falun tar en viss tid, därför har det känt mycket väl till den lämpliga doceringen för den tiden.
Mats Alm visste själv ingenting om resan till Stockholm som bör ha skett med bil.
Mats har inte varit drogad 65 timmar i sträck, som är en överdrift.
Senast redigerad av Fagro 2017-04-28 kl. 13:54.
Citera
2017-04-28, 14:16
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
De som använde drogen mot Mats skall vara två personer med asiatisk ursprung, de pratade svenska, men den ena inte så bra.
Det bevisar att de här två personerna hade mycket bra kännedom om Scopolamine, därför vid en överdos överlever inte personen och fram och åter till Stockholm från Falun tar en viss tid, därför har det känt mycket väl till den lämpliga doceringen för den tiden.
Mats Alm visste själv ingenting om resan till Stockholm som bör ha skett med bil.
Han har visst varit drogad så länge i sträck. Han har snabbt vaknat upp (utan de typiska effekterna av skopolamin), kissat och bajsat sedan fått en ny tablett. Han säger det ju själv! ALDRIG att kroppen hade klarat av det! Aldrig att han hade kunnat agera som han gjorde vid varje uppvaknande av den drogen! Du, precis som jag, har googlat på drogen. Selektivt har du valt ut det som passar, men det passar inte fullt ut! Ju mer jag läser om det desto tydligare blir det.
Citera
2017-04-28, 14:19
Medlem
Citat:

Tiden som Mats har befunnit sig i bagageluckan är en direkt fara för honom enligt GW. Vid läkarundersökning har inga sådana indikationer kunnat påträffats som visar att han har varit i en bagagelucka under denna period.

Fagro, slutet är nära.
Citera
2017-04-28, 15:04
Medlem
GalenRyggs avatar
Citat:
Sanningen är nog den att han tappar minnet när Scopolamine börjar verka och han tror han somnar in.
Nej, han tappar inte minnet alls. Enligt förhören kan Mats beskriva hur tydligt som helst för hur han blir utsläppt ur bagageutrymmet och får "kissa och bajsa". Han kan dessutom beskriva tiden i bagageutrymmet ganska utförligt.

Du har tidigare i tråden skrivit:
Citat:
När han förhördes minns han inte mycket och det ansågs som att han ljög, därför ingen kunde tro att han blivit drogad med scopolamine som gjorde att han förlorat minnet den största tiden sedan han togs från bostaden av kidnapparna.
Det stämmer inte.
I förhören med Mats kan han väldigt detaljrikt beskriva händelser under tiden för bortförandet. Han gör det till och med så bra att jag själv blir medveten över min egen bristande förmåga att klara av detta, utan att ha blivit drogad.

Citat:
Vad jag förstår har du utsett Mats till gärningsmannen och sedan raderar du bort eller påstår han ljuger, det som inte stämmer in i ditt scenarium.
Du har rätt i att jag är övertygad om att Mats är gärningsmannen. Jag utgår från vanligt sunt förnuft och vad som framkommer i FUP. Visst kan jag ha egna åsikter om saker som inte kunnat bevisats, men jag har aldrig felaktigt återgett vad som står i FUP.

Citat:
Scopolamine är lösningen till att den här kidnappningen kunde genomföras av Mats
Jag förstår hur du så snabbt blev expert på det området: http://robertahlstroom.blogg.se/2012/october/scopolamine.html
Citera
2017-04-28, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Han har visst varit drogad så länge i sträck. Han har snabbt vaknat upp (utan de typiska effekterna av skopolamin), kissat och bajsat sedan fått en ny tablett. Han säger det ju själv! ALDRIG att kroppen hade klarat av det! Aldrig att han hade kunnat agera som han gjorde vid varje uppvaknande av den drogen! Du, precis som jag, har googlat på drogen. Selektivt har du valt ut det som passar, men det passar inte fullt ut! Ju mer jag läser om det desto tydligare blir det.
Den längsta sammanhängande tiden som Mats varit drogad är från Falun till Stockholm och åter, som bör röra sig om 6 - 7 timmar.
När drogen slutar verka vaknar personen upp, på det viset fungerar Scopolamine.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in