Citat:
Ursprungligen postat av
GreffueAnthonius
En skribent har kollat på metadata på filmen och konstaterar att
a) De är filmade med en Iphone (Apple). Hur kommer man över (och lyckas behålla) en Iphone i Kasai? Om man inte tillhör någon mäktig organisation, typ FARDC. (
Här kanske skribenten glömmer att det kan vara Sharps eller Cataláns telefon. Hennes mamma/syster kan kanske svara på om hon hade en Iphone?)
b) Datum och tid är nollställda. Det gör man inte hursomhelst utan tekniskt kunnande. Framförallt inte om man inte
har en anledning.
c) Ändringsdatum och -tid är också nollställt. Samma där, vem kan och vem har en anledning?
Vidare skjuts med en AK47 av någon som har vana att använda en sådan. Skribenten ifrågasätter att det är allmän kunskap hos Kamuina Nsapu, som tror mer på machete och "gris-gris" = magi.
När det skjuts hörs Kamuina Nsapus stridsrop på Tshiluba, att man dödat "vitingarna". Lite för uppenbart, tycker skribenten.
http://www.congovox.com/les-turpitudes-de-joseph-kabila-trahi-par-les-m%C3%A9tadonn%C3%A9es-de-la-vid%C3%A9o-de-l%E2%80%99as sassinat-de-catalan-et
Jag tror fortfarande filmen är förfalskad. Jag tror att även de vita kan vara skådespelare, där filmen försöker få det att se ut som om de mördas.
Jag har angivit flera orsaker till detta tidigare. Den mest uppenbara är ju att man gjort mannens ansikte suddigt, även när man slutar pixla videon. (Det fordrar ju vissa tekniska kunskaper, samt motiv att göra det.) Jag tycker även att Z hade en annan form på näsan än kvinnan i filmen har. Skådespelarna är inte tillräckligt lika, det är en orsak att manipulera videon. Man ser ju inte tydligt när skotten faller. Mannen verkar
börja falla ihop innan första skottet faller.
Visst är det för uppenbart hur regimen "hittat" denna film.
Har du hittat någon annan som tror att även de vita i filmen är skådespelare?
Jag såg någon uppgift (UD - Swedenabroad) från 2014 att Sverige det året givit en miljard kronor i bistånd till Kongo där regimen alltså möjligen tar livet av biståndsarbetare och sedan producerar falska videos om det! Man kan väl dessutom nästan säga att FN hjälper regimen i sin verksamhet, generellt?
Coltanproduktionen verkar vara noll i statistiken numera. Säljs allt svart?