2017-04-26, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
Av samma anledning som att jag inte bygger vägar, dömer mina grannar till böter eller betalar legosoldater för att vakta kvarteret - det är statens uppgift att skaffa fram bostadshus vid behov.
Det är inte det minsta samma anledning.
Domstol och bostadsbyggande är så väsensskilt det kan bli.
Förstår du verkligen inte det?

Det är bara i extrema kommunistländer som det är statens sak att bygga bostäder.
(Skulle inte bli förvånad om det var kolchosens sak och inte statens i Sovjet. I så fall är du extremare än Sovjetkommunister).
Citera
2017-04-26, 21:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
Vi har provat trångboddhet också, vid förra sekelskiftet, och se hur trevligt det var. Det hade vidare inte behövts bygga så mycket om vi hade spärrat gränsen för migranter i tid (du vet, bidragstagare som inte gör rätt för sig), men nu är det det bästa alternativet (i.a.f. om man tycker det är viktigt att folk ska kunna ha relationer, barn och en hyfsad livskvalitet).

Vill du bo större och bättre är det bara att göra det, om du är villig att betala vad det kostar vill säga. Precis som om du vill ha en större och bättre bil.
Citera
2017-04-26, 22:17
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är inte det minsta samma anledning.
Domstol och bostadsbyggande är så väsensskilt det kan bli.
Förstår du verkligen inte det?

Det är bara i extrema kommunistländer som det är statens sak att bygga bostäder.
(Skulle inte bli förvånad om det var kolchosens sak och inte statens i Sovjet. I så fall är du extremare än Sovjetkommunister).
Ärligt talat så är jag förvånad att du inte tycker att privata domstolar är en bra idé, är inte allt bättre på den fria marknaden? Men jaja, allmännyttan då, med statligt stöd beskattat av mig, dig, svenne och kurtan.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vill du bo större och bättre är det bara att göra det, om du är villig att betala vad det kostar vill säga. Precis som om du vill ha en större och bättre bil.
Det är en miserabel minimistandard jag vänder mig emot, inte att folk ska kunna bo i dyra palats om de så önskar och har råd.
Citera
2017-04-26, 22:34
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
"Profitera" hur tänker du här?
Varför skulle någon hyra ut sin bostad om man inte tjänar på det menar du?
Ska inte livsmedelsbutiker få tjäna på att sälja mat heller?

Man hyr ut när man jobbar/studerar på annan ort eller provbor sambo! Det har slemhog gjort när han hyrt ut och inte tjänat en spänn, nåja jag tog lite extra för eftersändning och flyttbilen. Meningen är ju att man ska kunna ha kvar sin bostad och få kostnaderna betalda under tiden och detta krävs som beaktansvärda skäl för att ens få hyra ut. Dom flesta hyr ut för dom behöver det i dessa situationer i sina liv.
Borgarna ändra till "skäl" för borätter dessa förbannade kräk. Hursomhelst, det fanns MASSOR av andrahandslägenheter för 10 år sen, fler riktiga lägenheter än det gör idag och till vanliga bruksvärdeshyror+ någon 500-1000 i påslag.

Vad menar du egentligen att man ska hyra ut för annars och varför ska du tjäna pengar?
Senast redigerad av slemhog 2017-04-26 kl. 22:40.
Citera
2017-04-26, 22:46
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
http://www.dn.se/sthlm/regeringen-overvager-att-syna-uraldrig-hyreslag/

Det finns de som är mera i takt med tiden än du, MrKnowitall.

https://en.wikipedia.org/wiki/He%27s_Misstra_Know-It-All

Bara för en lägenhet brinner upp skall inte kontraktet brinna inne. Tycker de flesta utom
snikna bostadsrättsägare. BR tar fram det sämsta hos människan.

Ja det finns ingen logisk rimlighet att man ska bli av med sitt hyreskontrakt ifall en eldsvåda förstör fastigheten pga av att grannen har torrkokat sin mannagrynsgröt.
Denna lag MÅSTE ändras, självklart ska man ha rätt till sin bostad igen när dom återställt den. Varför ska någon annan person flytta in!?
Det betyder ifall man har en psyksjuk granne som har något problem med en och är på väg flytta, kan tända elda på lägenhet brevid sen blir man av med sitt kontrakt.

Nyliberalerna håller väl inte med om detta heller, det visar att dom HATAR hyresgäster, arbetare, bidrag, välfärdsstaten, hyresgästföreningen bara av ren princip, antagligen tråkiga känsligamässiga upplevelser och mobbing som dessa råkat ut för i ungdomen av ett visst klientel.
Senast redigerad av slemhog 2017-04-26 kl. 22:51.
Citera
2017-04-26, 22:57
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ocker kommer av en dysfunktionell förstahandsmarknad för hyreskontrakt. Är man less på ocker bör man vara för en avreglering av hyressättningen. Då kommer allt som heter ocker att försvinna en gång för alla.

Priserna på andrahandskontrakt lär falla som en sten vid ett sådant scenario. Liksom priserna på bostadsrätter...

Tar du ansvar för om ditt hypotetiska scenario inte slår in? Får jag ställa dig till svars och kan du bli dömd för det? Nej du tar inte ansvar för det, lyssna aldrig på marknadsfanatiker och nyliberaler. Allt ska bli så bättre jämt men jag har aldrig sett det någonsin.

Andrahandshyresrätter hade samma hyror både på borätter och hyresrätter något högre än bruksvärdeshyra bara för 5-10 år sen, jag vet för jag var med då och tittade ofta på blocket. Det är bara lagstifta med ett penndrag sen rasar andrahandspriserna och folk hyr ut för att täcka sina kostnader när dom ska provbo sambo, studera eller jobba på annan ort och längre semesterresor.
Senast redigerad av slemhog 2017-04-26 kl. 22:59.
Citera
2017-04-26, 22:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ja det finns ingen logisk rimlighet att man ska bli av med sitt hyreskontrakt ifall en eldsvåda förstör fastigheten pga av att grannen har torrkokat sin mannagrynsgröt.
Denna lag MÅSTE ändras, självklart ska man ha rätt till sin bostad igen när dom återställt den. Varför ska någon annan person flytta in!?
Det betyder ifall man har en psyksjuk granne som har något problem med en och är på väg flytta, kan tända elda på lägenhet brevid sen blir man av med sitt kontrakt.

Nyliberalerna håller väl inte med om detta heller, det visar att dom HATAR hyresgäster, arbetare, bidrag, välfärdsstaten, hyresgästföreningen bara av ren princip, antagligen tråkiga känsligamässiga upplevelser och mobbing som dessa råkat ut för i ungdomen av ett visst klientel.

Hur förklarar du detta slemmet?

https://www.hemhyra.se/nyheter/brander-tre-ganger-vanligare-i-hyresratt/

Om det är en hyresgäst i ett hus med brf, visst är det bra märkligt att branden sker i just hyresrätten av alla lgh.

Klart att en brf inte vill ha hyresgäster som eldar upp huset och tar till alla medel för att bli av med problemet?!
Senast redigerad av kurt-sune 2017-04-26 kl. 23:03.
Citera
2017-04-26, 22:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Tar du ansvar för om ditt hypotetiska scenario inte slår in? Får jag ställa dig till svars och kan du bli dömd för det? Nej du tar inte ansvar för det, lyssna aldrig på marknadsfanatiker och nyliberaler. Allt ska bli så bättre jämt men jag har aldrig sett det någonsin.

Det är bara att ge dig ut i övriga världen och se hur det fungerar där. Kan du nämna ett land som har bostadsköer i nivå med Sverige?
Citera
2017-04-26, 23:01
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Hur förklarar du detta slemmet?

https://www.hemhyra.se/nyheter/brander-tre-ganger-vanligare-i-hyresratt/

Behöver inte förklara någonting för dig, förklara du det är du som posta artikeln.
Citera
2017-04-26, 23:02
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Det är bara att ge dig ut i övriga världen och se hur det fungerar där. Kan du nämna ett land som har bostadsköer i nivå med Sverige?

Du tar inget ansvar alltså, lovar guld och gröna skogar men i verkligheten blir det tjernobyl.
Citera
2017-04-26, 23:03
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
A-kassa är inte bidrag, det är en försäkring. Gå inte nyliberalernas ärenden och kalla det bidrag.

De enda som lyfter bidrag är politikerna som startar firmor och tar ut riksdagens "omställningspengar" fast deras bolag tjänar massor av pengar. Fredrik Reinfeldt tex. Ingen arbetslinje där inte.

Det har du alldeles rätt i
Citera
2017-04-26, 23:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du tar inget ansvar alltså, lovar guld och gröna skogar men i verkligheten blir det tjernobyl.

Vi är i tjernobyl nu och vi ska härifrån tänkte jag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in