2017-04-26, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hot mot tjänsteman har ju varit känt en längre tid men inte vad hotet skulle ha bestått av, det är ju nytt i alla fall.

Men annars är det ju en diger lista med punkter som JM har att förklara sig i, ska bli väldigt intressant att höra hur det hänger ihop i hennes värld som verkar vara helt skild från den värld vi andra lever i.

Lever vi inte alla i hopplösa Sverige ?? Press och Polisen i detta land är inkompetente klovnar
Citera
2017-04-26, 16:08
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
+Mord och mordförsök på Johanna Möllers föräldrar (Johanna Möller och Mohammad Rajabi)

+Mord exmaken Aki Paasila (Johanna Möller)

+Grovt bedrägeri (Johanna Möller)

+Försök till grovt bedrägeri (Johanna Möller)

+Urkundsförfalskning (Johanna Möller)

+Tre fall av stämpling till mord (Johanna Möller)

+Hot mot tjänsteman (Johanna Möller)

+Givande av muta (Johanna Möller)
Därav sex brott som var och ett innehåller livstids fängelse i straffskalan. Men hittills har jag inte sett ett enda tekniskt bevis mot vår kära Johanna, bara utpekanden från inblandade. FUP och rättegången kommer att bli intressanta.
Citera
2017-04-26, 16:37
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
Därav sex brott som var och ett innehåller livstids fängelse i straffskalan. Men hittills har jag inte sett ett enda tekniskt bevis mot vår kära Johanna, bara utpekanden från inblandade. FUP och rättegången kommer att bli intressanta.

Man får nog anta att åklagaren har på fötter eftersom hon är häktad. Helt säker kan man dock inte vara eftersom kriterierna för att bli häktad här i Sverige är lite vaga minst sagt.
Jag är nästan beredd på att låta hennes "pojkvän" få uppehållstillstånd (efter avtjänat straff såklart) i utbyte mot att han tjallar järnet mot henne bara så att hon åker dit på ett saftigt livstidsstraff.
Psykopater som henne ska låsas in och nyckeln kastas bort.
Citera
2017-04-26, 16:44
Medlem
Citat:

Sex brott? Stämpling kan väl inte ge livstid?
Håller fö med om att utgången kanske inte är alldeles given, givet vad som kommit ut hittills avs utredningen/bevisläget.
Kanske finns det inte så mycket hårda/tekniska bevis när allt kommer omkring
Citera
2017-04-26, 16:52
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Håller fö med om att utgången kanske inte är alldeles given, givet vad som kommit ut hittills avs utredningen/bevisläget.

Jopp, där är svensk lag väldigt sympatisk. Stämpling till mord kan ge livstid om brottet är fullgånget vilket det som bekant är i det här fallet.
Citera
2017-04-26, 16:54
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Det är riktigt.
https://lagen.nu/1962:700#K23P2
Citat:
Straffet för förberedelse eller stämpling ska bestämmas under den högsta och får sättas under den lägsta gräns som gäller för fullbordat brott. Högre straff än fängelse i två år får bestämmas endast om fängelse i sex år eller mer kan följa på det fullbordade brottet.
Straffet för stämpling är tidsbestämt.
Citera
2017-04-26, 17:00
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Det är riktigt.

Du missar, som jag skrev i mitt förra inlägg, att om brottet som det stämplats mot är fullbordat så bedöms det enligt den fulla straffskalan för det brottet och är inte längre stämpling utan förberedelse som konsumeras i brottsrubriceringen.
Citera
2017-04-26, 17:01
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Eller så är han buksvåger med afghanpojkarna ?
Ingenting är uteslutet i det här knepiga fallet.
Citat:
Det verkar otroligt lugnt i blomsterlunden för tillfället, tror nog att JM har ganska bra pli både på sina egna avkommor och på sin lille svärson, så därifrån kommer det nog inga överraskningar i rättegången.
Möjligtvis från mamma, syster och fd anställd och kompanjon.
Ja, och från flera; förhoppningsvis sinsemellan oberoende, vittnen som hon försökt övertala att mot betalning döda den högt försäkrade AP. Detta plus vad MR ev. kunnat berätta bör räcka en bra bit.
Citera
2017-04-26, 17:06
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du missar, som jag skrev i mitt förra inlägg, att om brottet som det stämplats mot är fullbordat så bedöms det enligt den fulla straffskalan för det brottet och är inte längre stämpling utan förberedelse som konsumeras i brottsrubriceringen.
Visa gärna på lagparagrafen som jag gjorde.

2014-11-14 dömdes Emad Aboras för stämpling till fullbordat mord till 18 års fängelse. Hur kunde han dömas för stämpling om mordet fullbordades och det du skrev är riktigt?
Citera
2017-04-26, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Jopp, där är svensk lag väldigt sympatisk. Stämpling till mord kan ge livstid om brottet är fullgånget vilket det som bekant är i det här fallet.

Men om det är fullgånget så är det inte bara längre stämpling utan anstiftan. Och det kan ge livstid. Minns nu inte riktigt vad som framkommit ang alla dessa stämplingar; om det gällde andra personer som BO:s el GM:s (alltså andra som JM ville ta av daga).

Citat:
Det är riktigt.

Ok, tack för klargörande/källa. Var inte säker riktigt kan jag erkänna.
Citera
2017-04-26, 17:17
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Men om det är fullgånget så är det inte bara längre stämpling utan anstiftan. Och det kan ge livstid. Minns nu inte riktigt vad som framkommit ang alla dessa stämplingar; om det gällde andra personer som BO:s el GM:s (alltså andra som JM ville ta av daga).

//

Ja det är riktigt. Är det fullbordat så blir det anstiftan vilket kan ge livstid, som jag skrev. Anstiftan konsumeras i brottsrubriceringen mord.
Citera
2017-04-26, 17:18
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:

Ok, tack för klargörande/källa. Var inte säker riktigt kan jag erkänna.
Jag ser nu något annat i tingsrättsdomen mot Aboras.
Citat:
Tingsrätten anser i stället att Emad Aboras ska dömas för stämpling till
mord bestående i att han försökt förmå Hokan Goran att mörda Susanne Sallinen.
Att brottet bedöms som stämpling, dvs. ett förberedelsebrott, beror på att det inte är
bevisat att det var Hokan Goran som mördade Susanne Sallinen. Det Emad Aboras
ville åstadkomma med sin gärning, dvs. att Hokan Goran skulle mörda Susanne
Sallinen, kom alltså aldrig att hända.
Brottet ansågs inte fullbordat därför att det var någon annan än den som stämplingen gällde som fullbordade det. Knepigt det här.

Hur som helst så blev inte de tre brott som Johanna åtalas för stämpling till fullbordade, så livstid ingår inte i straffskalan. Däremot de tre fullbordade morden och mordförsöket.
Senast redigerad av ArseneLupin 2017-04-26 kl. 17:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in