2017-04-25, 08:12
Medlem
Klockflanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej, de används inte då IS skulle skjuta ned dem med tung KSP och 30 mm lvkanon.
Typiskt att arabisk s k "assymetrisk krigföring" och helikoptrar inte fungerar tillsammans, annars hade ju Iran kunnat bomba IS tillbaka till juratiden.

Men assymetri verkar bara fungera mot hangarfartygsgrupper, märkligt.
Citera
2017-04-25, 16:42
Medlem
Dejads avatar
Att det ska vara så svårt att läsa ett moderatormeddelande och hålla sig till topic.
OT raderat.
/Moderator.
Citera
2017-04-25, 21:42
Medlem
skunkjobbs avatar
Men vid profetens skägg! Kan vi inte ägna oss åt leksaksflygplanet Queer 313 istället för allt djävla svammel och när vi pratar om leksaksflygplanet så kan alla Iranomaner skippa svamlet då med, ok?

Är alla iranier lika lättlurade och fanatiska som de man ser här och i alla Youtubekommentarer? Några borde väl vara tillräckligt insatta för att inse att deras styrande bara spelar en patetisk teater för folket men dessa vågar kanske inte göra sig hörda. Det förvånar mig i så fall inte med tanke på den fanatism man ser här.

För oss som ser på detta nyktert är det tydligt att Queer 313 är ett aerodynamiskt missfoster byggt med en kvalitet som kunde gjorts av några LTH:are till studentkarnevalen i Lund och det sitter med största säkerhet inga jetmotorer i det exemplar som setts rulla på marken.

Jag gillar ju inte Ryssland men jag kan erkänna att de kan bygga bra stridsflygplan, det är inget ideologiskt bakom mitt utdömande av iransk krigsmateriel utan helt enkelt den enda ärliga bedömning man kan göra.
Citera
2017-04-25, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Men vid profetens skägg! Kan vi inte ägna oss åt leksaksflygplanet Queer 313 istället för allt djävla svammel och när vi pratar om leksaksflygplanet så kan alla Iranomaner skippa svamlet då med, ok?

Är alla iranier lika lättlurade och fanatiska som de man ser här och i alla Youtubekommentarer? Några borde väl vara tillräckligt insatta för att inse att deras styrande bara spelar en patetisk teater för folket men dessa vågar kanske inte göra sig hörda. Det förvånar mig i så fall inte med tanke på den fanatism man ser här.

För oss som ser på detta nyktert är det tydligt att Queer 313 är ett aerodynamiskt missfoster byggt med en kvalitet som kunde gjorts av några LTH:are till studentkarnevalen i Lund och det sitter med största säkerhet inga jetmotorer i det exemplar som setts rulla på marken.

Jag gillar ju inte Ryssland men jag kan erkänna att de kan bygga bra stridsflygplan, det är inget ideologiskt bakom mitt utdömande av iransk krigsmateriel utan helt enkelt den enda ärliga bedömning man kan göra.

Det klart att du inte gillar Ryssland. Det har vi förstått.. Ditt problem med Qaher grundar sig på skägg och sånt och inte något som på allvar skulle ifrågasätta projektet. Du tror inte vi "förstår"? Vi förstår..

Men har du något att komma med om planet? Seriöst, bortsett från skägg?
Citera
2017-04-25, 22:28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Det klart att du inte gillar Ryssland. Det har vi förstått.. Ditt problem med Qaher grundar sig på skägg och sånt och inte något som på allvar skulle ifrågasätta projektet. Du tror inte vi "förstår"? Vi förstår..

Jag har nämnt ordet skägg exakt en gång i denna tråd och då i uttrycket "vid profetens skägg", inte att jag kallar alla iranier för skägg eller så. Det har du din orm mage att skriva om och låtsas som att jag inte har kommit med några tekniska invändningar. Patetisk, usel och så in i helvete oärlig är vad du är. Skäms!
Citera
2017-04-26, 00:53
Medlem
qaher måste vara inspirerad av denna även om det är långt ifrån en kopia:

Citat:
The X-36 possessed high maneuverability that would be ideal for use as a fighter. Despite its potential suitability, and highly successful test program, there have been no reports regarding further development of the X-36 or any derived design as of 2017.

https://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_X-36
Citera
2017-04-26, 00:54
Medlem
adam7s avatar
Citat:

Kan du förklara varför planets styrytor inte rör sig när planet svänger när det rullar?

Så gör nämligen alla andra plan än KalleAnka 313..
Citera
2017-04-26, 00:56
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin

Vingarna har de hittat på från Bird of Prey (Namnet kommer ju från Star Trek)
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_Bird_of_Prey
Citera
2017-04-26, 07:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Vingarna har de hittat på från Bird of Prey (Namnet kommer ju från Star Trek)
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_Bird_of_Prey
Diskussionen om Iranska strv och hkp har bäring för att visa Irans tekniska oförmåga att producera något avancerat på egen hand.
Att då gå från modifierade F5 och kopierade hkp till att hoppa från 70 tal till 20 tal gällande utveckling är helt orimligt givet Irans näringsliv och tekniska förmåga parat med noll import av västerländsk teknologi.
Citera
2017-04-26, 09:57
Medlem
Citat:

Men det är just det. Stt många ifrågasätter detta projekt. Eller är det bara du som missat det?
Citera
2017-04-26, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin

Det där är ju för fån ett radiostyrd flygplan i 28% skala mot ett riktigt plan?!?!?!

20 år gammalt dessutom.
Citera
2017-04-26, 11:35
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradet
Det där är ju för fån ett radiostyrd flygplan i 28% skala mot ett riktigt plan?!?!?!

20 år gammalt dessutom.

Eftersom man aldrig byggde ett fullstort plan så finns det väl egentligen ingen skala, men X36 är byggd kring den motor man använt och skall motsvara ungefär 1/4-del av ett riktigt plan. För så var modellerna mycket större pga svårigheten att hitta lämplig motor.

Iranierna har säkert också byggt Q-313 som modell, t.ex. i 1/8 skala och funnit att den flyger bra men det är ändå ett stort steg mellan ett modellplan och en ombyggd F-5a.. Man ser ju redan på bilderna av Q-313 att det finns en hel del problem som kanske inte märks på en modell, men som märks tydligt i full skala. Dessa problem hade man sett tydligt i riktiga vindtunneltester så det är tveksamt om man verkligen testat i vindtunnel..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in