2017-04-23, 22:12
Medlem
Hej,

Har fått en hård bettskena i akrylat av tandläkaren för att jag gnisslar tänder. Jag började gnissla tänder när jag började äta SSRI, så jag antar att det är en biverkning.

Till min fråga, jag läste någonstans att tandgnissling kan vara ett tecken på att man har sömnapné, att man genom att gnissla öppnar upp luftvägarna. Finns det någon risk att bettskenan i så fall kan förvärra sömnapnén och jag råkar ut för något hemskt? Typ slutar andas i sömnen och dör?

För att poängtera så är jag inte säker på om jag har sömnapné.
Citera
2017-04-24, 11:07
Medlem
Ingen som vet något?
Citera
2017-04-24, 19:59
Medlem
Kan antidepressiva orsaka även sömnapné?
Citera
2017-04-25, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankman
Hej,

Har fått en hård bettskena i akrylat av tandläkaren för att jag gnisslar tänder. Jag började gnissla tänder när jag började äta SSRI, så jag antar att det är en biverkning.

Till min fråga, jag läste någonstans att tandgnissling kan vara ett tecken på att man har sömnapné, att man genom att gnissla öppnar upp luftvägarna. Finns det någon risk att bettskenan i så fall kan förvärra sömnapnén och jag råkar ut för något hemskt? Typ slutar andas i sömnen och dör?

För att poängtera så är jag inte säker på om jag har sömnapné.

Jag har själv aldrig läst att en bettskena skulle påverka det. Har du symtom på att ha andningsuppehåll?
Citera
2017-04-25, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladberoende
Jag har själv aldrig läst att en bettskena skulle påverka det. Har du symtom på att ha andningsuppehåll?

Inte direkt. Jag har huvudvärk på dagarna. Innan jag bytte medicin från escitalopram till Cymbalta så upplevde jag däremot en väldig trötthet, men tror det berodde på medicinen då det inte är samma nu.

Snarkar inte vad jag har fått höra från min tjej heller, bara gnissel.
Citera
2017-04-25, 19:24
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankman
Inte direkt. Jag har huvudvärk på dagarna. Innan jag bytte medicin från escitalopram till Cymbalta så upplevde jag däremot en väldig trötthet, men tror det berodde på medicinen då det inte är samma nu.

Snarkar inte vad jag har fått höra från min tjej heller, bara gnissel.
Snarkning och apnè är inte samma sak.
Kontakta en Öron-Näsa Halsmottagning om du är orolig men de brukar just fråga om partner har märkt man har andningsuppehåll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in