Citat:
Ursprungligen postat av
Eddie76
Intressant...lönen är inte av jätteintresse, bara jag får jobba med något jag gillar.
Jag spånar på dessa två, och jag kommer att plugga själv och sen köpa mig till mig provtillfällen:
MCSA - SQL 2016 Database Administration
MCSA - SQL 2016 Database Development
DBA hade varit nice men jag hoppas att det underlättar att få något administrativt jobb där databaser är en del av jobbet.
Hrm, jag är lite osäker på vad du är ute efter. Du skriver "något administrativt jobb", men jag är inte säker på vad du menar? Vill du lägga upp databasanvändare och göra installationer och backuper, optimera och göra rapporter på dataset (BI) eller designa tabellstrukturer och skriva SQL-satser?
Det finns väl väsentligen tre vägar att gå för att pyssla med databaser. Det ena är DBA-spåret, där du uteslutande och i princip på heltid arbetar med felsökning, design och administration av databaser. Jobbet kan skilja sig mycket beroende på vad du arbetar i för typ av företag och hur man använder sig av databaser, men som en fulltids-DBA kan du räkna med att pyssla med så väl infrastruktur/tekniska aspekter som installation, backup, administration av databasservern så väl som uppgraderingar och migreringar, optimering och agera third line/investigative troubleshooting i databasfrågor.
Det andra är systemutvecklingsspåret, där du kan ha visst ansvar för design och administration av databaser, typ 25% DBA 75% programmerare. Detta brukar i praktiken innebära att du utvecklar huvudsakligen i annat språk men är den programmerare på plats som är go-to-personen när det kommer till hur databasen ska designas och underhållas. Mindre företag/IT-avdelningar som inte har råd med en heltids-DBA har i regel någon utvecklare som är "lite extra kunnig" inom databasmotorn i fråga och får således större ansvar för de bitarna.
Det tredje är driftteknikerspåret, där du i regel har väldigt lite med design och utveckling av databasen som sådan att göra, men administrerar och sköter driften av databasservern. Uppläggning av användare och tilldelning av roller, felsökning av enklare problem i mjukvaran, uppgraderingar och migreringar, backup-körningar och liknande.
Generellt skulle jag säga att om du vill arbeta som DBA eller utvecklare vill du gå Database Development-spåret och lära dig administration-delarna vid sidan om. Vill du tvärtom hålla på med rent administrativa uppgifter bör du inrikta dig på administration-spåret och lära dig SQL vid sidan om.
I alla fall skulle jag rekommendera dig att överväga att utvecklas på egen hand över att välja en Microsoft-specifik certifiering. Duktiga databasmänniskor är relativt eftertraktade men om du byter företag kan du plötsligt finna dig i en situation där man kör Oracle eller open source-varianter som MariaDB istället för MSSQL.