Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Kom igen då och ge en strikt definition av de tre frågor som skall diskuteras. Eller definiera åtminstone en av dem.
Vi får se hur strikt det blir.

Den vanliga (där det som ens gör det till en fråga är att man antar att Jaget existerar) är när man blandar in determinism och indeterminism, kvantfysik och allt det där. Som om kausalitetens detaljer hade någonting med saken att göra liksom... Det var ett tag sen jag läste igenom den här tråden och jag har inte hållit mig särskilt uppdaterad på vad folk har vässat ner frågan till. Du är väl inne på att "vi lämnar den här skiten tills vi faktiskt vet hur kvantvärlden fungerar"-spåret? Kanske är helt fel, jag har som sagt inte så stor koll.
Den andra minns jag nu inte mer av än att BalZeeBub var inne på det spåret i sin tråd om Sam Harris bok om fri vilja. Men jag har mer eller mindre sett den här diskussionen som stillastående och ointressant (förhoppningsvis felaktigt) så jag är som sagt inte så uppdaterad och borde kanske tänka mig för innan jag häver ur mig djärva påståenden.