2017-04-20, 15:15
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
'Amen för h-e, ska du läxa upp någon om fysik, så se då till att du kan fysik själv först. Vi har nu haft goda skäl i snart hundra år att tro att fysiken i grunden är indeterministik, pga kvantfysik. Det finns även deterministiska tolkningar, men för att säga det milt: the jury is still out.

Kvantmekaniken verkar inte påverka determinismen på högre nivå, men i vilket fall spelar det ju ingen roll, eftersom indeterminism inte heller innebär fri vilja. Fri vilja skulle i princip innebära att en biljardboll bara kunde välja att absorbera rörelseenergin eller att den kunde stöta bort den andra biljardbollen.
Citera
2017-04-20, 15:37
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Kvantmekaniken verkar inte påverka determinismen på högre nivå, men i vilket fall spelar det ju ingen roll, eftersom indeterminism inte heller innebär fri vilja. Fri vilja skulle i princip innebära att en biljardboll bara kunde välja att absorbera rörelseenergin eller att den kunde stöta bort den andra biljardbollen.

Vv se min förra kommentar om kompatibilism. Fri vilja kan vara kompatibel med determinism (och med indeterminism).

(Och så håller jag inte med om att kvant inte skulle påverka högre nivå... Men det är nog OT här. Har iofs även skrivit ett par inlägg om detta tidigare i tråden. Klicka på mitt nick bredvid det här inlägget så kommer du åt dem.
Citera
2017-04-20, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Varför tycker ni att fri vilja finns ?

Tråkigt att hitta sin egen tråd inklistrad i en pro-fri vilja tråd.
Skall man kunna hävda att viljan är ofri så måste man definiera vad som skiljer en fri vilja från en ofri vilja. Givet att person A har fri vilja och person B inte har det, hur avgör vi vem som är vem? Finns det ingen skillnad så finns det heller inget att diskutera.
Citera
2017-04-22, 18:51
Medlem
Kleops avatar
Hela diskussionen är skev eftersom att alla pratar om olika saker. "Har vi fri vilja?" är egentligen typ tre olika frågor ihopklumpade.
Citera
2017-04-22, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Hela diskussionen är skev eftersom att alla pratar om olika saker. "Har vi fri vilja?" är egentligen typ tre olika frågor ihopklumpade.
Kom igen då och ge en strikt definition av de tre frågor som skall diskuteras. Eller definiera åtminstone en av dem.
Citera
2017-04-23, 08:21
Medlem
Autobahn76s avatar
Viljan är lika fri som lövets bana som faller från ett träd.
Orsak och verkan i evighet. Det fattar vem som helst.

Däremot så tror jag att viljan att beskåda detta skådespel är fri.
Citera
2017-04-23, 15:33
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Kom igen då och ge en strikt definition av de tre frågor som skall diskuteras. Eller definiera åtminstone en av dem.
Vi får se hur strikt det blir.
Den vanliga (där det som ens gör det till en fråga är att man antar att Jaget existerar) är när man blandar in determinism och indeterminism, kvantfysik och allt det där. Som om kausalitetens detaljer hade någonting med saken att göra liksom... Det var ett tag sen jag läste igenom den här tråden och jag har inte hållit mig särskilt uppdaterad på vad folk har vässat ner frågan till. Du är väl inne på att "vi lämnar den här skiten tills vi faktiskt vet hur kvantvärlden fungerar"-spåret? Kanske är helt fel, jag har som sagt inte så stor koll.
Den andra minns jag nu inte mer av än att BalZeeBub var inne på det spåret i sin tråd om Sam Harris bok om fri vilja. Men jag har mer eller mindre sett den här diskussionen som stillastående och ointressant (förhoppningsvis felaktigt) så jag är som sagt inte så uppdaterad och borde kanske tänka mig för innan jag häver ur mig djärva påståenden.
Citera
2017-04-23, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Vi får se hur strikt det blir.
Den vanliga (där det som ens gör det till en fråga är att man antar att Jaget existerar) är när man blandar in determinism och indeterminism, kvantfysik och allt det där. Som om kausalitetens detaljer hade någonting med saken att göra liksom... Det var ett tag sen jag läste igenom den här tråden och jag har inte hållit mig särskilt uppdaterad på vad folk har vässat ner frågan till. Du är väl inne på att "vi lämnar den här skiten tills vi faktiskt vet hur kvantvärlden fungerar"-spåret? Kanske är helt fel, jag har som sagt inte så stor koll.
Den andra minns jag nu inte mer av än att BalZeeBub var inne på det spåret i sin tråd om Sam Harris bok om fri vilja. Men jag har mer eller mindre sett den här diskussionen som stillastående och ointressant (förhoppningsvis felaktigt) så jag är som sagt inte så uppdaterad och borde kanske tänka mig för innan jag häver ur mig djärva påståenden.
Antag att universum A är skapat av Gud och att Gud i sitt universum har givit människorna fri vilja. Antag att universum B är skapat av en främmande intelligens, där människorna likt marionetter är simulerade på en deterministisk dator. Utmaningen är att definiera fri vilja så att den existerar i det ena universumet men inte i det andra. Kan vi inte det så är inte universums natur avgörande för frågeställningen.
Citera
2017-04-23, 20:01
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Antag att universum A är skapat av Gud och att Gud i sitt universum har givit människorna fri vilja. Antag att universum B är skapat av en främmande intelligens, där människorna likt marionetter är simulerade på en deterministisk dator. Utmaningen är att definiera fri vilja så att den existerar i det ena universumet men inte i det andra. Kan vi inte det så är inte universums natur avgörande för frågeställningen.

Om Gud finns är fri vilja möjlig. Tyvärr finns inte Gud.
Citera
2017-04-23, 20:33
Medlem
Citat:
Om Gud finns är fri vilja möjlig. Tyvärr finns inte Gud.
Nu besvarar du frågan, utan att först definiera den. Det blir lite som i Liftarens Guide och meningen med livet, om du har läst boken.

Hur definierar du fri vilja så att den är möjlig om Gud finns, men inte annars?
Citera
2017-04-23, 20:38
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Nu besvarar du frågan, utan att först definiera den. Det blir lite som i Liftarens Guide och meningen med livet, om du har läst boken.

Hur definierar du fri vilja så att den är möjlig om Gud finns, men inte annars?

Det är bara genom gudomligt ingripande som det kan finnas fri vilja. Vad fri vilja är är väldigt enkelt: det är att kunna handla på ett sätt som inte är determinerat eller indeterminerat.
Citera
2017-04-23, 20:51
Medlem
Citat:
Det är bara genom gudomligt ingripande som det kan finnas fri vilja. Vad fri vilja är är väldigt enkelt: det är att kunna handla på ett sätt som inte är determinerat eller indeterminerat.
Då har även de simulerade människorna i den deterministiska datorn fri vilja. Haltproblemet visar att den deterministiska datorn inte är förutsägbar för de simulerade människorna. Ett universum som inte är förutsägbart av dess invånare är indeterministiskt. Anser du inte det så är du välkommen att definiera vad determinism annars skulle vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in