2017-04-22, 11:06
Medlem
carminaburanas avatar
Det här kanske ni har koll på. Jag undrar ifall det finns en tvål som folk använder här när de är ute i det vilda som är särskilt bra. Kanske nån torrt tvål eller pudertvål? Helst ska man kunna tvätta sig med en liten blöt handduk som man skrubbar över hela kroppen vid nåt vattendrag eller på nån macktoalett där man bara har tillgång till handfat.
Citera
2017-04-22, 11:16
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag ska inte säga att den är bäst, därtill har jag för litet underlag, men jag brukar ha med mig en bliw, flytande tvål i en flaska som ser ut som en liten droppe.

Den är bra och förpackningen är smidig, tar liten plats och man kan ha den i fickan en stund så den blir varm.
Citera
2017-04-22, 11:31
Medlem
Kuivakangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Det här kanske ni har koll på. Jag undrar ifall det finns en tvål som folk använder här när de är ute i det vilda som är särskilt bra. Kanske nån torrt tvål eller pudertvål? Helst ska man kunna tvätta sig med en liten blöt handduk som man skrubbar över hela kroppen vid nåt vattendrag eller på nån macktoalett där man bara har tillgång till handfat.

Nu finns det ju också olika tvättlotioner som kan användas utan både tvål och vatten, de behöver inte sköljas av. Kan ju vara nog så praktiskt ifall något vattendrag inte är tillgängligt.

En snabb googling gav detta resultat (tvätthandskarna). Jag har dock inte testat just denna produkt, och hade nog helst velat ha lotionen i en liten flaska kombinerat med tvättlappar av papper. Tvättlapparna kan komma tll användning till lite av varje, exvis som förbandsmaterial eller fnöskematerial.

Så, ett hygienkit bestående av tvättlotion, vanlig fast tvål i bit (i ask), tandborste, tandkräm, papperstvättlappar och en mikrofiberhandduk i nätpåse. Tvålen hade jag använt då vattenmängden inte är begränsad. Och jag hade skippat lotionen, tandkrämen och tvättlapparna ifall jag behövt packa light.
Citera
2017-04-22, 11:34
Medlem
borrizs avatar
Nu framgår det inte i vilken del av landet du rör dig.
Skulle det vara så att du befinner dig i kustbandet, så kan det vara en fördel med en tvål som löddrar i saltvatten.
Citera
2017-04-22, 11:36
Medlem
Harbards avatar
Tvål brukar jag nästan enbart efter ett besök till hålet i marken, sista man vill är att bli sjuk pga bakterier. Jag använder uteslutande tvål i icke flytande form, och ännu mer lyx, att det var min gammelmormor som gjorde denna tvålen jag fortfarande använder.

Om man vill lukta "gott" och inte svett så ställer man sig i röken. Tar bort nästan all svettdoft, i alla fall från kläderna

Finns knappast inget värre än när man kommer ut från skogen eller efter en vandring och sen måste in i staden eller sätta sig på buss / tåg för att komma vidare... Man märker snabbt att folket flyr.
Citera
2017-04-22, 14:53
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuivakangas
Nu finns det ju också olika tvättlotioner som kan användas utan både tvål och vatten, de behöver inte sköljas av. Kan ju vara nog så praktiskt ifall något vattendrag inte är tillgängligt.

En snabb googling gav detta resultat (tvätthandskarna). Jag har dock inte testat just denna produkt, och hade nog helst velat ha lotionen i en liten flaska kombinerat med tvättlappar av papper. Tvättlapparna kan komma tll användning till lite av varje, exvis som förbandsmaterial eller fnöskematerial.

Så, ett hygienkit bestående av tvättlotion, vanlig fast tvål i bit (i ask), tandborste, tandkräm, papperstvättlappar och en mikrofiberhandduk i nätpåse. Tvålen hade jag använt då vattenmängden inte är begränsad. Och jag hade skippat lotionen, tandkrämen och tvättlapparna ifall jag behövt packa light.

De verkade ju vara svinbra!
Citera
2017-04-22, 15:00
Medlem
tzjs avatar
Jakt, fiske och vildmark --> Friluftsliv och vildmark
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto