Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-21, 12:39
  #1
Medlem
noiiizes avatar
Hej!

Jag är inne på min journal på nätet men kan inte se något från mina psykologbesök, bara vanliga läkarbesök. Har gått hos psykolog både på min vårdcentral och på landstinget, och båda ska finnas i Journaltjänsten. Vill gå in och läsa vad de skrivit av ren nyfikenhet men blev fett besviken när det inte gick. Vet nån varför? Vet nån om det kommer vara möjligt att läsa eller om det går på nåt annat sätt? Vill inte behöva ansöka om utdrag från journalanteckningarna, är mest bara nyfiken.
Citera
2017-04-21, 12:45
  #2
Medlem
vadsadusadus avatar
Vad jag förstått så går det inte att läsa sina journaler från psykiatrin på nätet, utan bara den vanliga vården.
Citera
2017-04-21, 13:49
  #3
Medlem
Citat:
Information från vissa enheter och yrkesgrupper syns inte i din journal via nätet. Det gäller bland annat psykiatri, ungdomsmottagningar och alla anteckningar av kuratorer och psykologer även på andra enheter.
Källa
Citera
2017-04-21, 14:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Vad jag förstått så går det inte att läsa sina journaler från psykiatrin på nätet, utan bara den vanliga vården.

Citat:
Ursprungligen postat av Elysia
Källa
Varför är det så egentligen?
Citera
2017-04-21, 15:54
  #5
Medlem
Qebuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koncentration
Varför är det så egentligen?
"Varför kan jag inte se hela min journal via nätet?

I vissa fall beror det på att det inte går att lösa tekniskt, i andra fall beror det på beslut på nationell nivå eller i Region Östergötland. En anledning till sådana beslut kan vara att sjukvården vill skydda känslig information."
Citera
2017-04-21, 17:05
  #6
Medlem
Asklords avatar
Fattar inte, jag kan ju se min journal inom både öppen psykiatrin och VC.
Citera
2017-04-21, 17:58
  #7
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noiiize
Hej!

Jag är inne på min journal på nätet men kan inte se något från mina psykologbesök, bara vanliga läkarbesök. Har gått hos psykolog både på min vårdcentral och på landstinget, och båda ska finnas i Journaltjänsten. Vill gå in och läsa vad de skrivit av ren nyfikenhet men blev fett besviken när det inte gick. Vet nån varför? Vet nån om det kommer vara möjligt att läsa eller om det går på nåt annat sätt? Vill inte behöva ansöka om utdrag från journalanteckningarna, är mest bara nyfiken.

I vissa landsting är psykiatrijournaler spärrade för patienterna att se online.

Går du hos psykiatrin? Kan säkert tänka att det kan stå felaktiga saker, men när det gäller psykiatrin så är det snarare en tillgång att ha jättelånga och jättekonstiga journaler för att de inte hux flux ska få för sig att patienten är "färdigbehandlad" och att den ska få hjälp hos primärvården istället :P
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback