2017-04-18, 15:04
Medlem
Megaforces avatar
Gripen E skall få en pneumatisk missilfällare från Exelis som ersätter den vanliga pylonen. Det framgår dock inte hur många missiler den har kapacitet för. Nån som sett någon sådan uppgift? (sådana fällare kan på andra plan ha plats för upp till fyra missiler typ AIM-120, meteor etc).
Citera
2017-04-18, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Gripen E skall få en pneumatisk missilfällare från Exelis som ersätter den vanliga pylonen. Det framgår dock inte hur många missiler den har kapacitet för. Nån som sett någon sådan uppgift? (sådana fällare kan på andra plan ha plats för upp till fyra missiler typ AIM-120, meteor etc).
Som orgelpipan för ARAK på JA37? Vad skall man ha en sådan till? Har vi missiler så det räcker? Kärran blir ju rätt tung. Räcker det inte med 6-8 jaktrobotar som balklägena medger?
Citera
2017-04-18, 15:40
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Som orgelpipan för ARAK på JA37? Vad skall man ha en sådan till? Har vi missiler så det räcker? Kärran blir ju rätt tung. Räcker det inte med 6-8 jaktrobotar som balklägena medger?

Det är väl främst när man vill ha med ett par fälltankar som det är mer aktuellt. T.ex om man bestyckar med två RBS-15, två stora fälltankar och sen då vill ha med lite fler radarmissiler än de två som då får plats. I en del konceptskisser så visas två missiler per pylon (twin-store pylons) men jag undrar om det verkligen är en twin som man beställt.
Citera
2017-04-18, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Jag tror det handlar om att snabbt och exakt få undan missilen från flygplanet, oavsett övrig last och i vilket läge det befinner sig. Inte om att öka antalet.
Citera
2017-04-20, 20:36
Medlem
longbow4ys avatar
Boeing drar sig ur upphandlingen av F16 ersättare till Belgien.
Citat:
Boeing will not compete its F/A-18 Super Hornet to replace Belgium’s fleet of Lockheed Martin F-16s, the company informed the nation's government this week.
...
Belgium’s recapitalisation effort is expected to replace its 59 F-16A/Bs with 34 new fighters, with a budget of up to €3.6 billion ($4 billion), FlightGlobal has previously reported.

Boeing’s American rival, Lockheed Martin, remains in the competition with its F-35. Other candidates include the Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon and Saab Gripen E.
https://www.flightglobal.com/news/articles/boeing-pulls-out-of-belgian-fighter-competition-436354/

Samarbetet mellan Boeing och Saab verkar fungera ypperligt.
Citera
2017-04-20, 23:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Boeing drar sig ur upphandlingen av F16 ersättare till Belgien.

Det gör Saab snart också om de är smarta, gripen är chanslös enligt de kriterier som satts upp. Det är F-35 som kan fylla de och kanske Rafale, det sista är jag dock tveksam till.
Citera
2017-04-21, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekorr3n
Det gör Saab snart också om de är smarta, gripen är chanslös enligt de kriterier som satts upp. Det är F-35 som kan fylla de och kanske Rafale, det sista är jag dock tveksam till.

Vilka kriterier är det?
Citera
2017-04-21, 08:53
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Vilka kriterier är det?

Enligt känt mönster från diverse tekniska upphandlingar kan man alltid applicera krav som bara "favoriten" kan uppfylla. När det gäller F35 kan man ju ställa krav på "förmåga att bära intern vapenlast" eller "VTOL-förmåga".

Vill man ha en Gripen kan man ställa krav på "enkel klargöring" eller "låg TCO i relation till prestanda".
Citera
2017-04-21, 09:13
Medlem
Coldfire68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Enligt känt mönster från diverse tekniska upphandlingar kan man alltid applicera krav som bara "favoriten" kan uppfylla. När det gäller F35 kan man ju ställa krav på "förmåga att bära intern vapenlast" eller "VTOL-förmåga".

Vill man ha en Gripen kan man ställa krav på "enkel klargöring" eller "låg TCO i relation till prestanda".
Nu har jag inte läst kraven som Belgien har ställt, men att ställa så typspecifika krav är väldigt ovanligt. Med undantag för VTOL-förmåga som av förklarliga anledningar är ett måste när ett VTOL-plan ska handlas in, vilket det dock inte rör sig om i detta fall.

Hade man ställt krav på förmåga att bära intern last eller VTOL så hade nog inte Saab skickat någon offert från första början.
Citera
2017-04-21, 09:30
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Enligt känt mönster från diverse tekniska upphandlingar kan man alltid applicera krav som bara "favoriten" kan uppfylla.
..

Just fokus TCO är ett av huvudkraven i upphandlingen. Visst är det intressant.

Artikel med länk till RFP längst ner i artikeln:
http://www.defense-aerospace.com/articles-view/feature/5/182326/belgian-rfp-sets-opens-competition-for-f_16-replacement.html
Citera
2017-04-21, 09:52
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coldfire68
Nu har jag inte läst kraven som Belgien har ställt, men att ställa så typspecifika krav är väldigt ovanligt. Med undantag för VTOL-förmåga som av förklarliga anledningar är ett måste när ett VTOL-plan ska handlas in, vilket det dock inte rör sig om i detta fall.

Hade man ställt krav på förmåga att bära intern last eller VTOL så hade nog inte Saab skickat någon offert från första början.

Jag avsåg att exemplifiera hur upphandlingar kan styras. Givetvis är exemplen simplistiska, jag är inte insatt i detaljkraven.

Det man skulle vilja se litet mer transparens på är väl i så fall de politiska parametrarna, där "support av Natos stora sponsor" kan vara outtalat, precis som "hjälplig neutralitet hos leverantören" kan vara det på andra hållet.
Citera
2017-04-21, 11:11
Medlem
Coldfire68s avatar
Citat:
Jag avsåg att exemplifiera hur upphandlingar kan styras. Givetvis är exemplen simplistiska, jag är inte insatt i detaljkraven.

Det man skulle vilja se litet mer transparens på är väl i så fall de politiska parametrarna, där "support av Natos stora sponsor" kan vara outtalat, precis som "hjälplig neutralitet hos leverantören" kan vara det på andra hållet.
Och jag ville bara poängtera att det ofta rör sig om mer inbakade krav som man i så fall försöker styra, annars blir det ingen upphandling mellan olika tillverkare.

Men i fallet Belgien så har vi tydligen ett bra exempel på detta, ursprungligen fanns det ett krav på att det nya stridsplanet skulle kunna bära amerikanska kärnvapen, vilket diskvalificerade de flesta tillverkarna och det hade troligtvis bara kommit en offert från LockMart och eventuellt Boeing, detta ändrades dock och nu ser det iaf på avstånd ut som att det är en rättvis kamp, även om det inte är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in