2017-04-20, 14:39
Medlem
Intressant att KD ligger på rätt sida om fyraprocentspärren..och dessutom är större än Liberalerna.
Förhoppningsvis pågår en borgerlig renhållning emot den värsta formen av globalism.
Vidare befinner sig nu MP långt under fyraprocent hos flera olika institut.Detta betyder i så fall slutet för den svenska vänstern som trovärdigt regeringsalternativ.
2017-04-20, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Ringer det inte en klocka här. Massinvandringen och mångkulturprojektet har gjort att även de typiska arbetarväljare nu blivit borgerligt sinnad, men mot generös invandring. Det får man bara inte dribbla bort.

Det är det som är så synd. Att det inte finns ett konservativt borgerligt parti att välja på, liknande Tory i England. Alla borgerliga partierna har valt liberalismen och globalismen. M och Kd gör väl sina försök att hitta tillbaka till mer konservatism men de har förtvivlat svårt att följa kompassen utan halkar ständigt ner i den socialliberala sörjan. Därmed återstår bara Sd.
2017-04-20, 16:23
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om AKB skulle gå ihop med S blir hon utkastad ur sitt eget parti. Och då menar jag inte bara avsatt som partiledare utan också fråntagen medlemsskapet. S+M ser jag som en total omöjlighet.
Det finns många tunga namn inom M som menar att det kan komma att bli en nödvändig lösning med en koalitionsregering.
Frågan har ju faktiskt lyfts offentligt från moderat håll.

Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Vad det barkar nu är att vi har en ny röd regering efter nästa val och det är tragiskt.

S + C
C under Annie Lööf är det partiet som i dagsläget befinner sig längst ut till höger på den ekonomiska skalan, så ett sådant samarbete är väldigt osannolikt.
Det skulle isåfall vara om övriga alliansen vill bilda regering med S. Först då skulle det kunna bli aktuellt för C.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Inte omöjligt men SD+M är nära att få egen majoritet redan nu, speciellt om ett par småpartier åker ut, t.ex. MP, KD och kanske även L.
Det där är önsketänkande från SD och lär inte hända 2018.
De liberala traditionerna och krafterna i M är långt långt starkare än de konservativa, så att M permanent skulle bränna sina skepp åt det liberala hållet finns inte på kartan.

På sin höjd skulle M kunna tänka sig en alliansregering med stöd av SD, ungefär som relationen är mellan dagen S-regering och V.
Fast då skulle samarbetet förstås bara gälla andra frågor än invandring och migration.
2017-04-20, 16:30
Medlem
Jag har personligen svårt att se SD och M bilda regering tillsammans, borde inte risken vara stor att dessa två partier hamnar i luven på varandra.
2017-04-20, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Aftonbladet / Inizios aprilmätning utförd mellan 10 - 17/4 2065 personer tillfrågades.

S 28,3% (+2,6)
V 6,7% (-0,4)
MP 2,5% (-0,6)

SD 21,2% (-1,0)

M 16,8% (-0,8)
C 12,5% (+0,4)
L 4,4% (-0,3)
KD 4,6% (+0,6)

Övriga partier 3,0% (-0,5)

S+V+MP 37,5% (+1,6)
M+C+L+KD 38,3% (-0,1)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/zpAR4/mp-stortdyker-far-25-procent-i-nya-matningen
https://unvis.it/aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/zpAR4/mp-stortdyker-far-25-procent-i-nya-matningen

SD ska alltså backat av terrordådet medan S ökat för att clownen Löfven fått leka landsfader. Nej, nåt är skevt med inizio. Även om de skulle legat för högt i förra mätningen, sett till deras vanliga nivå, så är det orimligt.
2017-04-20, 18:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Fast för att (M) skall sätta sig i en regering med (SD) så krävs att det är någorlunda jämnstarka; och att (M) åtminstone stärkts något under valrörelsen. Ett (M) som tappat stort och upplever sig som förlorare lär vilja vara i opposition. Då är det enklare att låta (S) sitta kvar och förhandla stenhårt för att stödja en (S) budget. Räcker det med (SD)+(M) för egen majoritet sitter ju en (S) regering i en rätt svår situation.

Isåfall skulle dessutom (SD) kunna lägga fram rena (M) förslag, som asylpausen, i Riksdagen och se dem gå igenom.

Hur som helst: blir (SD) så stora att (S)+(SD) eller (M)+(SD) varför sig får egen majoritet så lär (SD):s flyktingpolitik bli det som gäller. Tror nog att övriga partier då inser att det är lönlöst att försöka kämpa emot.

Det är inte alls någon naturlag att SD och M måste vara jämnstarka för att regera ihop, det är snarare en regel att regeringar har ett starkt parti och ett eller flera svaga partier, se bara på den nuvarande regeringen.

Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Det där är önsketänkande från SD och lär inte hända 2018.
De liberala traditionerna och krafterna i M är långt långt starkare än de konservativa, så att M permanent skulle bränna sina skepp åt det liberala hållet finns inte på kartan.

På sin höjd skulle M kunna tänka sig en alliansregering med stöd av SD, ungefär som relationen är mellan dagen S-regering och V.
Fast då skulle samarbetet förstås bara gälla andra frågor än invandring och migration.

Ja visst är det ett önsketänkande att SD + M bildar regering men om vi kollar på siffrorna hos det mest seriösa institutet Sentio så är det inte alls långt borta att valresultatet skulle göra det möjligt. Det M har gjort ändå sedan det förra valet är just också att bränna sina skepp så det är dags för dem att ändra kurs om de vill bli ett reellt alternativ igen.
2017-04-20, 18:34
Medlem
Enligt Metro är sd fortfarande största parti med över en procent-enheter över sosseriet.
http://www.metro.se/artikel/yougov-v%C3%A4nsterpartiet-tappar-v%C3%A4ljare-mycket-kannibalism-p%C3%A5-regeringssidan

Läser ingen denna blaska längre?
Sd 25,6 soc 24,1,

Sammanfattning,;
Moderaterna: 15,6% (15,4%)

Centerpartiet: 12,8% (12,5%)

Liberalerna: 5,5% (6,5%)

Kristdemokraterna: 3,6% (3,0%)

Miljöpartiet: 2,7% (3,5%)

Socialdemokraterna: 24,1% (22,0%)

Vänsterpartiet: 6,3% (8,7%)

Feministiskt initiativ: 2,5% (3,4%)

Sverigedemokraterna: 25,6% (23,9%)

Annat parti: 1,3% (1,1%)
Senast redigerad av Tom iskalle'n 2017-04-20 kl. 18:37.
2017-04-20, 19:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom iskalle'n
Enligt Metro är sd fortfarande största parti med över en procent-enheter över sosseriet.
http://www.metro.se/artikel/yougov-v%C3%A4nsterpartiet-tappar-v%C3%A4ljare-mycket-kannibalism-p%C3%A5-regeringssidan

Läser ingen denna blaska längre?
Sd 25,6 soc 24,1,

Sammanfattning,;
Moderaterna: 15,6% (15,4%)

Centerpartiet: 12,8% (12,5%)

Liberalerna: 5,5% (6,5%)

Kristdemokraterna: 3,6% (3,0%)

Miljöpartiet: 2,7% (3,5%)

Socialdemokraterna: 24,1% (22,0%)

Vänsterpartiet: 6,3% (8,7%)

Feministiskt initiativ: 2,5% (3,4%)

Sverigedemokraterna: 25,6% (23,9%)

Annat parti: 1,3% (1,1%)

Ja här ser vi att SD+M har 40,2% och när två partier åker ut är det inte så långt från egen majoritet.

Extremt anmärkningsvärt är det förstås också att den sittande regeringen nu bara stöds av drygt var fjärde väljare. Det var inte särskilt länge sedan 35% för sossarna betraktades som en katastrof men det är nu istället en våt dröm för dem. Om vi lyfter blicken lite ser vi alltså den längre trenden som pågår med att sossarna fullständigt eroderar bort.
2017-04-20, 19:58
Medlem
Citat:
Det är inte alls någon naturlag att SD och M måste vara jämnstarka för att regera ihop, det är snarare en regel att regeringar har ett starkt parti och ett eller flera svaga partier, se bara på den nuvarande regeringen.

Nej, men ett parti, i detta fallet (M), som gör storförlust lär bli upptaget av inbördes bråk om vem som skall ta över och vad som skall göras. Då är det inte läge att gå in i en regering som lär bli brutalt granskad/motarbetad av media och opposition.

Hoppas jag har fel dock då jag håller med om att (SD)+(M) är bästa chansen att få en majoritetsregering efter 2018. Oavsett regering dock så är (M)+(SD) över 50% tillsammans en garanti för att (SD) får inflytande på något sätt...

(Jag hoppas på att (M) lyckas vända siffrorna och att de hamnar över 20% i valet och då finns inga problem längre tror jag ).
2017-04-20, 20:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Nej, men ett parti, i detta fallet (M), som gör storförlust lär bli upptaget av inbördes bråk om vem som skall ta över och vad som skall göras. Då är det inte läge att gå in i en regering som lär bli brutalt granskad/motarbetad av media och opposition.

Hoppas jag har fel dock då jag håller med om att (SD)+(M) är bästa chansen att få en majoritetsregering efter 2018. Oavsett regering dock så är (M)+(SD) över 50% tillsammans en garanti för att (SD) får inflytande på något sätt...

(Jag hoppas på att (M) lyckas vända siffrorna och att de hamnar över 20% i valet och då finns inga problem längre tror jag ).

Den situationen känns rätt träffande för de flesta partierna utom SD i både förra valet och det kommande men en regering måste ändå bildas. Förra valet var inte direkt smickrande för S men de bildade regering ändå med ett regeringsunderlag på 38% om jag inte minns fel. Ett väldigt svagt stöd som de nu trots allt ändå bara kan drömma våta drömmar om.
2017-04-28, 09:14
Medlem
Citat:
Den situationen känns rätt träffande för de flesta partierna utom SD i både förra valet och det kommande men en regering måste ändå bildas. Förra valet var inte direkt smickrande för S men de bildade regering ändå med ett regeringsunderlag på 38% om jag inte minns fel. Ett väldigt svagt stöd som de nu trots allt ändå bara kan drömma våta drömmar om.

Jo fast det finns troligtvis en gräns ändå för när ett parti föredrar opposition. Gissar att (S) är ett undantag eftersom de insett att regeringsmakten innebär en massa fördelar även om man inte får igenom något alls i riksdagen. Exempelvis kan man ju fortfarande utnämna myndighetschefer och driva sin politik genom regleringsbrev. Det går ju dessutom att strunta i vad riksdagen beslutar så länge man inte blir avsatt genom misstroende förklaring...

En sak att tänka på är att (S) håller sig med en princip att rösta emot varje regering där de inte själva ingår. Det får ju som konsekvens att ifall (SD) och (S) tillsammans får över 50% (vilket kanske är troligare än att (SD)+(M) skulle få det) så kan (SD) blockera alla regeringar som vill stänga ute (S) ifall de önskar. Bara att önska Annie Lööf lycka till med en Alliansregering då...
2017-04-28, 09:22
Medlem
Jag har försökt läsa senaste DN/Ipsos och hitts svarsbortfallet. De skriver att 1388 av 1618 svarade på undersökningen men då menar de att av de 1618 som de lyckades få tag på och intervjua (antigen i telefon eller via mail) eller hur?

Har Ipsos redovisat hur många de försöker få tag på men inte lyckas hitta? Alltså det verkliga svarsbortfallet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in