Citat:
Ursprungligen postat av
tigerraket
PG hade kompetensen. Som alla stora ledare så hade han bra idéer och dåliga idéer.
Sverige/Norge var en affär som aktieägarna nog ångrar än idag.
Gyll lyckades bara schabbla bort den bästa delen av volvo, och sälja resten till Ford.
Eftersom Volvo/Norgeavtalet aldrig gick igenom så har historien i de breda folklagren alltid stannat vid ytliga betraktelser i stil med: "Se hur rik norska staten blev. Tänk att vi dumma svenskar missade detta"
Det är sällan man ser någon göra en mer detaljerad granskning av innehållet i avtalet.
Ta det där med oljan. Hade avtalet gått igenom så skulle Volvo AB erhållit delar av koncessioner i några fält i Nordsjön: 30:2, 30:3 och 30:6. Kostnaden för att prospektera, borra och producera fyndigheterna hade Volvo fått vara med och bära.
Hur gick det då?
30:2 och 30:3 visade sig vara tomma och 30:6 var mest naturgas, dock betydligt mindre än beräknat.
(
http://www.gergilsinnovation.se/svt-ger-en-helt-falsk-bild-av-pg-gyllenhammar/ )
För dessa rutorna på roulettbordet hade Volvo fått slanta upp 40% av sina aktier och dessutom lova att bygga en bilfabrik i Norge, ett allt annat än låglöneland, utan vidare kopplingar till betydande exportmarknader.
Volvos framgångar på 80-talet var väl snarare trots, än tack vare, Herr Gyllenhammar.