2017-04-19, 15:29
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Författarinnan - PG:s dotter - torde väl ha ärvt rätt mycket pengar efter sin mor!?

Får man inte vänta på arv till båda föräldrarna gått bort - om de varit gifta när den första dör - och det inte finns särkullsbarn? Lagändring i slutet på 70-talet?
Citera
2017-04-19, 18:46
  #146
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Får man inte vänta på arv till båda föräldrarna gått bort - om de varit gifta när den första dör - och det inte finns särkullsbarn? Lagändring i slutet på 70-talet?
Yep, änkan/änklingen sitter i orubbat bo.
Citera
2017-04-19, 20:02
  #147
Medlem
En av PG:s döttrar, Cecilia Gyllenhammar, skildrar den dysfunktionella famlijen i den självbiografiska romanen "En spricka i kristallen". Romanen handlar om en rikemansdotter som växer upp i Göteborg med en pappa som är företagsledare tills han efter diverse misslyckade företagsfusioner tvingas lämna styrelserummet. Utåt sett framstår familjen som lycklig och framgångsrik, men under ytan döljer sig en otrogen far och en dotter som inte blir älskad av sin mor.
__________________
Senast redigerad av 2006 2017-04-19 kl. 20:05.
Citera
2017-04-19, 20:06
  #148
Medlem
dev/nulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
PG hade kompetensen. Som alla stora ledare så hade han bra idéer och dåliga idéer.

Sverige/Norge var en affär som aktieägarna nog ångrar än idag.

Gyll lyckades bara schabbla bort den bästa delen av volvo, och sälja resten till Ford.

Eftersom Volvo/Norgeavtalet aldrig gick igenom så har historien i de breda folklagren alltid stannat vid ytliga betraktelser i stil med: "Se hur rik norska staten blev. Tänk att vi dumma svenskar missade detta"

Det är sällan man ser någon göra en mer detaljerad granskning av innehållet i avtalet.

Ta det där med oljan. Hade avtalet gått igenom så skulle Volvo AB erhållit delar av koncessioner i några fält i Nordsjön: 30:2, 30:3 och 30:6. Kostnaden för att prospektera, borra och producera fyndigheterna hade Volvo fått vara med och bära.
Hur gick det då?
30:2 och 30:3 visade sig vara tomma och 30:6 var mest naturgas, dock betydligt mindre än beräknat.
( http://www.gergilsinnovation.se/svt-ger-en-helt-falsk-bild-av-pg-gyllenhammar/ )

För dessa rutorna på roulettbordet hade Volvo fått slanta upp 40% av sina aktier och dessutom lova att bygga en bilfabrik i Norge, ett allt annat än låglöneland, utan vidare kopplingar till betydande exportmarknader.

Volvos framgångar på 80-talet var väl snarare trots, än tack vare, Herr Gyllenhammar.
Citera
2017-04-19, 21:33
  #149
Medlem
yooiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Om du vet detta kan du ju berätta det. Jag tror inte att allmänheten fått reda på vad de (PG m.fl.) visste. Sen kan man alltid bedöma det man vet på olika sätt.
Tror du PG hade fullständig insyn i vad de fyndigheter Volvo hade blivit lovad del av, eller vad svamlar du om? Han visste ingenting där och då.
Citera
2017-04-19, 21:41
  #150
Medlem
padrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dev/null
Eftersom Volvo/Norgeavtalet aldrig gick igenom så har historien i de breda folklagren alltid stannat vid ytliga betraktelser i stil med: "Se hur rik norska staten blev. Tänk att vi dumma svenskar missade detta"

Det är sällan man ser någon göra en mer detaljerad granskning av innehållet i avtalet.

Ta det där med oljan. Hade avtalet gått igenom så skulle Volvo AB erhållit delar av koncessioner i några fält i Nordsjön: 30:2, 30:3 och 30:6. Kostnaden för att prospektera, borra och producera fyndigheterna hade Volvo fått vara med och bära.
Hur gick det då?
30:2 och 30:3 visade sig vara tomma och 30:6 var mest naturgas, dock betydligt mindre än beräknat.
( http://www.gergilsinnovation.se/svt-ger-en-helt-falsk-bild-av-pg-gyllenhammar/ )

För dessa rutorna på roulettbordet hade Volvo fått slanta upp 40% av sina aktier och dessutom lova att bygga en bilfabrik i Norge, ett allt annat än låglöneland, utan vidare kopplingar till betydande exportmarknader.

Volvos framgångar på 80-talet var väl snarare trots, än tack vare, Herr Gyllenhammar.

Dessutom hade oljetillgångarna (om det nu blivit några) sålts av vid renodlingen på 90-talet, innan oljepriset gick upp. Så de påstådda vinsterna hade det inte blivit så mycket av ändå. Ett bilföretag som ska borra efter olja, kan det bli mer efterblivet?

Tycker PG sammanfattar det absolut sämsta med tjänstemannastyret i svenskt näringsliv för några decennier sedan. Maktfullkomlig, slösar gärna med andras pengar. En politiker helt enkelt.

PG kanske inte är Sveriges sämsta företagsledare någonsin men sannolikt den mest överskattade.
Citera
2017-04-19, 21:47
  #151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yooii
Tror du PG hade fullständig insyn i vad de fyndigheter Volvo hade blivit lovad del av, eller vad svamlar du om? Han visste ingenting där och då.
Ja det är stor skillnad på att inget veta och ha full insyn. Såklart visste han något. Därtill kan han ju även ha konsulterat egna experter. Uppgifter kan läcka osv. Det Volvo skulle få sägs ju varit värt 700 miljarder!
Citera
2017-04-19, 22:34
  #152
Medlem
yooiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ja det är stor skillnad på att inget veta och ha full insyn. Såklart visste han något. Därtill kan han ju även ha konsulterat egna experter. Uppgifter kan läcka osv. Det Volvo skulle få sägs ju varit värt 700 miljarder!
Ursäkta mig men, källa på det tack.

Det enda han visste där och då var att han ville lämna ett arv efter sig. Ett legacy.
__________________
Senast redigerad av yooii 2017-04-19 kl. 22:36.
Citera
2017-04-20, 00:16
  #153
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yooii
Ursäkta mig men, källa på det tack.

Det enda han visste där och då var att han ville lämna ett arv efter sig. Ett legacy.
PG säger det själv i programmet om honom flera gånger, sen tror jag även det var någon annan som sa något. Du verkar ha mycket personlig agg emot honom!
Citera
2017-04-20, 08:45
  #154
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Ja inte dåligt att ragga upp en blondin på ett flygplan och skaffa barn vid den åldern!

I den åldern är det inte mannen som "raggar" eller väljer.
Det är de pengakåta egocentriska kvinnor som gör det.
Gubben blir en investering, en skattkista att plundra för att kunna konsumera märkesvaror.
Att kunna köpa en massa onödigt skit med fina namn på och få en avkomma av "rang" trumfar alla tankar på att barnet ska få växa upp med en pappa som kan delta i barnets aktiviteter och inte bara vara åskådare.

Mitt förakt för dessa kvinnor är monumentalt.
Citera
2017-04-20, 19:07
  #155
Medlem
yooiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
PG säger det själv i programmet om honom flera gånger, sen tror jag även det var någon annan som sa något. Du verkar ha mycket personlig agg emot honom!
Det är väl ganska självklart att PG säger så?
Mitt agg är väldigt svalt och väldigt lite personligt.
Citera
2017-04-20, 19:34
  #156
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Får man inte vänta på arv till båda föräldrarna gått bort - om de varit gifta när den första dör - och det inte finns särkullsbarn? Lagändring i slutet på 70-talet?

Det maste vara drygt för dottern - hon är väl medelalders - att äta ur handen pa pappa P G! Inte ens hennes taffliga försök till ursäkt att hon "känner massor av kulturarbetare, som tvingas leva pa sina föräldrar", haller. Hur manga medelalders kulturarbetare finns det, som lever pa sin pappa?

Tillägg: Hon är 55.
__________________
Senast redigerad av dubbelbottnad 2017-04-20 kl. 19:41. Anledning: tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in