2017-04-18, 14:59
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakob-E
Jag säger inte emot dig, men jag skulle tycka det vara intressant att veta vad du tycker om detta vittnesmål från en brandman på plats som Stockholms brandförsvar publicerade:

Stockholms brandförsvar - En brandmans berättelse från Drottninggatan

I mina ögon känns det som en mer trovärdig källa än en hel del av alla ögonvittnesskildringar där ute som Aftonbladet och Expressen publicerade, mycket i den texten får mig att tro att någon dog under lastbilen. Några exempel:

Någon är uppenbarligen fast under.

Detta är senare än de personer som ses på filmer som länkats i den här tråden dras fram från bilen. Tidpunkten de startar får mig att tro att arbetet påbörjades efter att elden var släkt så personen borde ha legat där under hela branden?

Detta får mig att tro att arbetet pågick mycket länge och att personen inte klarade sig.

Jag känner till det vittnesmålet från brandmannen. Jämför med det här inlägget också:
http://www.expressen.se/nyheter/kvinnan-som-julian-36-forsokte-radda-lever/

Men helt plötsligt på betydligt mindre än 24 timmar så har NÄTTROLLET "telescope" genom ett zig-zagande mellan lögner och halvsanningar lyckats etablera en trådsanning totalt utan faktaunderlag.
Jag struntar egentligen i vem som dog var och när, men när någon försöker förvränga fakta då blir jag allergisk!
Vilket syfte har NÄTTROLLET med det och varför är FB:s läsare så lättmanipulerade?
Citera
2017-04-18, 14:59
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Men Du använder ju Aftonbladet som Din källa. Samma tidning som skriver i "Story" att Ebba dog nere vid Åhlens. "Första offret" kan likväl betyda först konstaterad död, Lena kan ha avlidit på sjukhus. Du kan ju inte använda källor som duger ibland bara... Just saying.

Någon som har länken där brandmannen uttalar om sig om offret under lastbilen?

Källa?
Citera
2017-04-18, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Hrm, jag har också funderat på detta.
På den här bilden ( https://www.gangrapesweden.com/stockholm/swedishmigration9.jpg ) ser vi att vänster lejon (i vår synvinkel) på Drottninggatan saknas. Vi ser också spår som tyder på att den demolerade personen troligen träffats där och dragits med ut på gatan och där "lossnat". Om nu lejonet är fastkilat under bilen så finns en liten möjlighet att det kanade precis där det finns en barnvagnsramp från övergångsstället upp på Drottninggatan utan att träffa en "kant". Spår i gatan antyder att så möjligen kan vara fallet. Efter denna trottoarramp *tror* jag inte det finns fler trottoarkanter förrän vid korsningen med Mäster Samuelsgatan. (Dock inte säker då det inte är nåt man direkt tänker på när man går där. Fastän jag gör det ofta.)

- Så ett lejon skulle kunna komma upp på Drottninggatan efter Kungsgatan utan att träffa en trottoarkant. Och senare släpas med.

Men om den nu släpades med, skulle vi inte se mer spår i gatan då? Det borde väl vara "rispspår" och liknande? Eller tror jag fel?
Kan man ev. se ett lejon på "salt-videon", nån som vet?

Tillägg: Är vi helt säkra på att det stod ett lejon på den plats vi talar om?
Jag vet att den finns på Google Street View (datum?) och att det fanns en där dagarna efter.
- Men fanns den där just då?

Leijonet kan ligga under filten på Kungsgatan tillsammans med Chris. Det sägs att Chris flög i luften flera meter.
Citera
2017-04-18, 15:05
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Källa?
Nä det har jag ingen.
Jag borde ha skrivit "verkar ingen ha dött". Fel av mig.

Men, av bilder att döma kan jag inte se samma aktivitet på Olof Palmes gata som man kan se vid D-gata/K-gata samt vid Carat.

----
Men, jag är inte övertygad i någon riktning.
Jag gick i joyride-åkarens fotspår 2 dagar efter (morbid som man är ...) och slogs då av tanken "va? här? det förstod jag inte".

Och jag kommer tyvärr inte ihåg var det var någon stans. Jag minns heller inte längre vad det vad som fick mig i den tanken. Men det var antagligen mängden blommor som låg på olika ställen, mestadels där dödsoffer påträffats. Men det kan ju lika gärna var på ställen där "dödsoffer och mycket svårt skadade" påträffats eller på ställen "där media sagt att dödsoffer" påträffats.
Det märkliga är att jag inte alls minns vad som fick mig att reagera.

Kan säga att det var inte utan känslor vi gick där och iaf jag var nog inte helt opåverkad.
Sedan har informationer ändrats i trådar och till slut vet jag inte längre vad som setts, hörts, sagts, ändrats, påståtts, etc.

Så jag förhåller mig neutral vem den demolerade är.

Och att Aftonbladet har skrivit en sak som kan placera belgiskan till Olof Palmes gata (utan att faktiskt säga att det är där hon blev påkörd) räknar jag inte som väldigt starka bevis. Kan va så, kanske inte.
Citera
2017-04-18, 15:09
Medlem
Citat:
Källa?

Tagga ner lite, det här är ett diskussionsforum, inget annat.

När "Story" artikeln diskuterades tidigare (när den pulicerades) skrev Du att den var fylld av faktafel och TRAMS el FLAMS om jag inte mins fel. Det är många fler än "Telescop" som sagt att E dog vid Åhlens. Du hittar artikeln på drottninggatan.story.aftonbladet.se.

Sen brandmannens historia, så verkar det ju vara som så att Ebba dog vid Åhlens. Jag har i alla fall ändrat mig, men Du får tro vad Du vill så klart.

Diskussionen har pågått länge under Kultur/Mondo, gore och bizarre här på Flashback.
Citera
2017-04-18, 15:12
Medlem
Citat:
Jag känner till det vittnesmålet från brandmannen. Jämför med det här inlägget också:
http://www.expressen.se/nyheter/kvinnan-som-julian-36-forsokte-radda-lever/

Nättrollet kan jag naturligtvis inte uttala mig om.

Lyssnar man på intervjun med Julian så säger han nån gång mellan 3:45 - 3:55 att kvinnan han talar om har dom lyckats flytta bort från lastbilen:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=6670428

Personen som brandkåren talar om är ju kvar där under bra mycket senare och har varit där under hela branden.
Senast redigerad av Jakob-E 2017-04-18 kl. 15:15.
Citera
2017-04-18, 15:16
Medlem
Juristakutens avatar
Fem myror är inte nödvändigtvis fler än fyra elefanter. Dom behöver ju inte ha rätt för att de är fler.
Jämför Sveriges riksdag där är det 7-1, men bara ett parti har visat sig ha rätt angående terrorhotet!
Så vart landar vi?
Citera
2017-04-18, 15:21
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Leijonet kan ligga under filten på Kungsgatan tillsammans med Chris. Det sägs att Chris flög i luften flera meter.
Nä, det tror jag inte. Det finns andra bilder som tydligt visar att det inte ryms ett lejon under filten, där Chris antas ligga.
Citera
2017-04-18, 15:25
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Men Du använder ju Aftonbladet som Din källa. Samma tidning som skriver i "Story" att Ebba dog nere vid Åhlens. "Första offret" kan likväl betyda först konstaterad död, Lena kan ha avlidit på sjukhus. Du kan ju inte använda källor som duger ibland bara... Just saying.

Någon som har länken där brandmannen uttalar om sig om offret under lastbilen?
Bättre än Aftonbladet är direktlänken Stockholms brandförsvar
http://www.storstockholm.brand.se/aktuellt/en-brandmans-berattelse
Citera
2017-04-18, 15:27
Medlem
Citat:
Fem myror är inte nödvändigtvis fler än fyra elefanter. Dom behöver ju inte ha rätt för att de är fler.
Jämför Sveriges riksdag där är det 7-1, men bara ett parti har visat sig ha rätt angående terrorhotet!
Så vart landar vi?

Vi VET inte till 100% såklart, så länge får var och en dra sina egna slutsatser med den info vi har idag. Likaså har vi ju sett hur "fel" ögonvittnen kan ha. Finns åtskilliga exempel på det i det här fallet.
Citera
2017-04-18, 15:28
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Tagga ner lite, det här är ett diskussionsforum, inget annat.

När "Story" artikeln diskuterades tidigare (när den pulicerades) skrev Du att den var fylld av faktafel och TRAMS el FLAMS om jag inte mins fel. Det är många fler än "Telescop" som sagt att E dog vid Åhlens. Du hittar artikeln på drottninggatan.story.aftonbladet.se.

Sen brandmannens historia, så verkar det ju vara som så att Ebba dog vid Åhlens. Jag har i alla fall ändrat mig, men Du får tro vad Du vill så klart.

Diskussionen har pågått länge under Kultur/Mondo, gore och bizarre här på Flashback.

Hittar fortfarande inte den AB:artikeln. Men jag skall tagga ner. Kanske inte skriva mer, eftersom fakta inte efterfrågas, utan vem som helst kan påstå vad som helst och då blir det till sanning utan faktaanalys.
Varför skall man då presentera fakta? Om det ändå inte är intressant...
Då bör vi ju avskaffa Polisen, för dom är ju också faktabaserade!
SÅPO, Åt helvete med dom också...
Byt ut Regeringen mot F!

SJUKT!
Citera
2017-04-18, 15:39
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drutten67
Bilder finns lättillgängligt på 11-åringen.
En fruktansvärd syn på ett barn i 3 delar...INGET man vill se eller utsättas för.
En av de få gånger jag känner att dödsstraff för gärningsmannen ev skulle vara en rimlig påföljd för detta bestialiska dåd.
Då är vi dock inte bättre än de som utför dessa dåd, men någon gång MÅSTE det vara nog !

Det är belgiskan, finns ingen bild på 11-åringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in