2017-04-18, 14:14
Medlem
Juristakutens avatar
Hej på dig själv!

Citat:
Ursprungligen postat av telescope
Nja, nu har jag för det första inte specificerat vad min bror jobbar med, mer än att han har ett sk "blåljus-yrke". Därutöver har jag inte använt honom som facit eller 100% tillförlitlig källa utan just bara hänvisat till vad han sagt (på samma sätt som folk i tråden hänvisar till vad en mängd andra människor sagt/trott/tänkt - inklusive de själva), inget anmärkningsvärt.

Jaså, han var inte ens polis... Men åndå försöker du etablera hans slutsatser (om det inte är dina egna) som trådsanning!

Citat:
Jag har förstått att du har något specialintresse och personligen gärna vill att det ska vara elvaåringen på bilderna (det kanske känns lite gött för dig, inte vet jag, men sånt folk finns ju).
Du har uppenbarligen INTE förstått någonting! Varför skulle jag ha något intresse av att något dödsoffer dött på en speciell plats?

Citat:
Detta tycks göra dig en smula faktaresistent och du förbiser därför en mängd logiska påpekanden som gjorts i tråden och fortsätter istället förfäkta din bestämda åsikt (/önskan) om vilken identitet som hör ihop med bilderna, tyvärr till förfång för bättre understödda slutsatser.

Vem är det som är extremt faktaresistent? Ställer frågan igen har du läst: http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/moGpv/belgiska-mailys-31-blev-terrorns-forsta-offer ????
Om detta är fel varför har Aftonbladet inte gått ut och dementerat?
Sluta zig-zaga mellan dina flummiga drömmar och vad som är fakta!

Citat:
Du får gärna sitta hemma på kammaren och gotta dig åt vad elände du än önskar, vad har jag med det att göra? Men att du fortsätter sprida falsarier (vilket de allra flesta nu ser att det är) känns ju rätt onödigt. Fortsätt du att forska i dina sekunder och eventuella "explotioner" istället, det gör mindre skada.

Det är ju du som sprider falsarier UTAN faktaunderbyggnad. Du är ju inte ett dugg intresserad av vad som har hänt utan att bara sprida DIN version av vad som hänt utan att ange en ända källa (en luddig bror i Göteborg är inte en källa jämfört med Aftonbladet, trots att jag inte gillar blaskan!)
Presentera lite fakta så vi som har lite kunskap kan bemöta dig på ett anständigt sätt, men att sprida nättroll lögner för knappast diskussionen framåt!
Citera
2017-04-18, 14:17
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arazal
kom ihåg att fanskapet kostar oss 3 lax om dagen tills han dör

Räcker inte!
Citera
2017-04-18, 14:24
Medlem
kan bara hålla med er som säger att det är tur ingen kunnat eller haft möjlighet ta några bilder på 11åriga flickan under lastbilen vid Åhléns, är nog så otäcka bilder som cirkulerar på den delade belgiska tjejen och engelsmannen, så att jag personligen känner en lättnad över att inga bilder dykt upp på flickan och hoppas inga dyker upp heller, handlar ändå om ett barn som fick sätta livet till av en dåres vansinnesdåd...har själv en dotter på 9 snart 10år så därav en anledning till att jag tycker det är bra inga bilder finns..

i övrigt följer jag diskussionen här som är intressant för att försöka förstå va som hände eller inte hände.

några av mina funderingar är om detta var planerat sen längre tid av GM??
finns det några fler inblandade i bakgrunden som inte kommit fram ännu??
finns det risk att något liknande händer igen??
Citera
2017-04-18, 14:30
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollingAnger
kan bara hålla med er som säger att det är tur ingen kunnat eller haft möjlighet ta några bilder på 11åriga flickan under lastbilen vid Åhléns, är nog så otäcka bilder som cirkulerar på den delade belgiska tjejen och engelsmannen, så att jag personligen känner en lättnad över att inga bilder dykt upp på flickan och hoppas inga dyker upp heller, handlar ändå om ett barn som fick sätta livet till av en dåres vansinnesdåd...har själv en dotter på 9 snart 10år så därav en anledning till att jag tycker det är bra inga bilder finns..

i övrigt följer jag diskussionen här som är intressant för att försöka förstå va som hände eller inte hände.

några av mina funderingar är om detta var planerat sen längre tid av GM??
finns det några fler inblandade i bakgrunden som inte kommit fram ännu??
finns det risk att något liknande händer igen??

Läs: http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/moGpv/belgiska-mailys-31-blev-terrorns-forsta-offer
och inse att Belgiskan inte dog vid Kungsgatan! Vad är det för fel på folk som inte kan ta in fakta att det tyvärr var 11-åringen som dog vid Kungsgatan.
INGEN dog vid Åhléns, hastigheten var helt enkelt för låg!
Tänk till nu!
Citera
2017-04-18, 14:40
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Hej på dig själv!

Jaså, han var inte ens polis... Men åndå försöker du etablera hans slutsatser (om det inte är dina egna) som trådsanning!

Du har uppenbarligen INTE förstått någonting! Varför skulle jag ha något intresse av att något dödsoffer dött på en speciell plats?

Vem är det som är extremt faktaresistent? Ställer frågan igen har du läst: http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/moGpv/belgiska-mailys-31-blev-terrorns-forsta-offer ????
Om detta är fel varför har Aftonbladet inte gått ut och dementerat?
Sluta zig-zaga mellan dina flummiga drömmar och vad som är fakta!

Det är ju du som sprider falsarier UTAN faktaunderbyggnad. Du är ju inte ett dugg intresserad av vad som har hänt utan att bara sprida DIN version av vad som hänt utan att ange en ända källa (en luddig bror i Göteborg är inte en källa jämfört med Aftonbladet, trots att jag inte gillar blaskan!)
Presentera lite fakta så vi som har lite kunskap kan bemöta dig på ett anständigt sätt, men att sprida nättroll lögner för knappast diskussionen framåt!

Till Juristakuten.

Sansa dig lite.
Det finns "antydande information" i båda riktningarna.

En brandman har beskrivit ett arbete att ta fram en person där de ville avsluta "värdigt". De lär också vara så att tjejen borde komma med en buss som stannar på Mäster Samuel och tydligen skulle träffa mamman vid T-Centralen. Om detta stämmer - så är platsen vid Åhlens, korset D-data & Mäster Samuel en plats hon har gått på. Och hon borde inte ha ärende till K-gatan. Hon kan givetvis ha gått dit ändå, det vet vi inte. Dessutom torde en identifiering av den demolerade ha gått rätt snabbt, vilket det inte gjorde med 11-åriga tjejen.
Så det finns indikationer på att det är Ebba vid Åhlens och inte vid K-gatan.

Aftonbladet har inte tagit tillbaka sina uppgifter?
Vad ska de ta tillbaka?
De säger att belgiskan "kom först" till Olof Palmes gata och att det var orsaken till hennes död, typ. Det kan tolkas som att hon blev påkörd på just Olof Palmes gata och inte Kungsgatan där den demolerade ligger. Och det verkar vara en felaktighet. Aftonbladet antyder att någon dör på Olof Palmes gata, men ingen verkar ha gjort det.

Vi vet att det cirkulerar många fel i den information som sprids. Och vi bör förhålla oss till det.

Vad talar för att det inte är 11-åriga flickan på K-gatan?
- Jo, om du tittar på benens tjocklek så kan man tro att det är en vuxen kvinna och inte ett barn. (Jag frågade mig själv; kan ben svälla av detta? Men jag tror inte det och det skulle iaf inte gå snabbt.) Hur som, man kan tycka att det ligger en vuxen där.

- Belgiskan har av aftonbladet antydningsvis dött vid Olof Palmes gata. Men där dog ingen. Så var dog hon då? Ja, en inte orimlig gissning är just på Kungsgatan. Dvs, den demolerade kroppen.

Jag tror vi kan vara eniga om att det inte finns 100% säkra bevis för varken det ena eller andra när det gäller dödsplats för 11-åring och belgiska. Jag trodde den demolerade var 11-åringen, men tror nu att det är belgiskan.

(Om det nu spelar så stor roll vem som dog var.)

Hur som, jag tror att sanningen är; Vi vet inte med 100% säkerhet vem som dog var.
Citera
2017-04-18, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Det är uppenbart att endast två lejon varit placerade (tätt placerade) till höger i riktning mot Åhlens innan attacken. Så sent som i lördags eftermiddag (15/4) var Drottninggatan avspärrad med 3st lejon på platsen, vilket jag själv var där och bevittnade. Som sagt, det är mycket som inte stämmer med denna "attack".

Vi diskuterade detta i förrgår. Jag tyckte då att det tredje leijonet kommer ca 50 meter längre bort, från korsningen till Bryggargatan. Det hade fastnat på lastbilens vänstra hjul. Lastbilen krockade med det högra hjulet på en stor blommkruka. Det gjorde att det vänstra hjulet kom ur led sas och han kunde styra bilen bara med det högra hjulet. Sedan körde han med betongleijonet på trafikljuset, och så "hoppade" leijonet mitt på Mäster Samueslgatan.

https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&p=60489832

https://w.cdn-expressen.se/images/74/db/74db089df0124a6295c19d7b2597d03e/16x9/680.jpg

http://static.metro.se/b44/cb4/drottninggatan-2-LARGE.jpg

Den här bilden är tagen med teleobjektiv och därför blir avstånden vrängda. I verkilgheten är avståndet ca 50 meter. I bilden kan man se det andra leijonet i korsningen till Bryggargatan. Det vänsta leijonet har fastnat i lastbilens vänstra hjul och kom med lastbilen ända till Mäster Samuelsgatan.
Citera
2017-04-18, 14:43
Medlem
Citat:
Läs: http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/moGpv/belgiska-mailys-31-blev-terrorns-forsta-offer
och inse att Belgiskan inte dog vid Kungsgatan! Vad är det för fel på folk som inte kan ta in fakta att det tyvärr var 11-åringen som dog vid Kungsgatan.
Tänk till nu!

Jag säger inte emot dig, men jag skulle tycka det vara intressant att veta vad du tycker om detta vittnesmål från en brandman på plats som Stockholms brandförsvar publicerade:

Stockholms brandförsvar - En brandmans berättelse från Drottninggatan

I mina ögon känns det som en mer trovärdig källa än en hel del av alla ögonvittnesskildringar där ute som Aftonbladet och Expressen publicerade, mycket i den texten får mig att tro att någon dog under lastbilen. Några exempel:
Citat:
Vi lastar av snabbt och beger oss omgående tillbaka till stan, där en styrka från Brännkyrka brandstation har kommit på plats och påbörjat arbetet att försöka få fram personen som ligger under lastbilen.

Någon är uppenbarligen fast under.

Citat:
En annan sak som jag är imponerad av är styrkan från Brännkyrka brandstation som kom till lastbilen klockan 15.10 och som valde att vara kvar för att slutföra arbetet med att ta loss personen som satt fast under bilen.

Detta är senare än de personer som ses på filmer som länkats i den här tråden dras fram från bilen. Tidpunkten de startar får mig att tro att arbetet påbörjades efter att elden var släkt så personen borde ha legat där under hela branden?

Citat:
De fick möjlighet att bli avlösta men valde att vara kvar för de ville slutföra arbetet på bra och värdigt sätt.

Detta får mig att tro att arbetet pågick mycket länge och att personen inte klarade sig.
Senast redigerad av Jakob-E 2017-04-18 kl. 14:46.
Citera
2017-04-18, 14:45
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
- Belgiskan har av aftonbladet antydningsvis dött vid Olof Palmes gata. Men där dog ingen.

Källa?
Citera
2017-04-18, 14:49
Medlem
Citat:
Tänk till nu!

Men Du använder ju Aftonbladet som Din källa. Samma tidning som skriver i "Story" att Ebba dog nere vid Åhlens. "Första offret" kan likväl betyda först konstaterad död, Lena kan ha avlidit på sjukhus. Du kan ju inte använda källor som duger ibland bara... Just saying.

Någon som har länken där brandmannen uttalar om sig om offret under lastbilen?
Citera
2017-04-18, 14:52
Bannlyst
Citat:
Hu.. Klickade på länken mot bättre vetande. Ruggiga bilder även när kropparna är övertäckta. Men ja, då är inte brorsans "analys" av hur belgiskan dog helt off då (även om det som sagt inte krävs ett betonglejon för att åsamka den typen av skada. Men ett totalt krossat bukparti överlever man hursom inte. Frågan är hur britten dog, men jag antar att han måste fått en rejäl smäll och slagit i någonstans eftersom han "föreföll relativt oskadd" innan de upptäckte att bakhuvudet var krossat.

Mitt i allt detta är jag väldigt glad åt att det inte finns fler bilder än så här, och i synnerhet tacksam över att ingen kom åt att fota den lilla flickan och kunde kabla ut bilder på henne.

Bilder finns lättillgängligt på 11-åringen.
En fruktansvärd syn på ett barn i 3 delar...INGET man vill se eller utsättas för.
En av de få gånger jag känner att dödsstraff för gärningsmannen ev skulle vara en rimlig påföljd för detta bestialiska dåd.
Då är vi dock inte bättre än de som utför dessa dåd, men någon gång MÅSTE det vara nog !
Citera
2017-04-18, 14:57
Medlem
Rampljus-horans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Men Du använder ju Aftonbladet som Din källa. Samma tidning som skriver i "Story" att Ebba dog nere vid Åhlens. "Första offret" kan likväl betyda först konstaterad död, Lena kan ha avlidit på sjukhus. Du kan ju inte använda källor som duger ibland bara... Just saying.

Någon som har länken där brandmannen uttalar om sig om offret under lastbilen?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zp5w5/brandmannen-stefans-egna-ord-om-attacken
Citera
2017-04-18, 14:59
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QvdBV

där står bland annat att flickan klev av bussen vid åhlens för att möta mamman på t-centralen, sen om man söker vidare och läser mer på expressen, aftonbladet, DN samt här på FB finns vittnesuppgifter på att flickan blev påkörd utanför åhlens och inte längre bort, Magdalena graaf såg belgiskan bli påkörd på övergångsstället vilket hon skriver i sin blogg om, dessa vittnesberättelser borde ju få alla att inse att flickan var den som brandmännen stannade kvar för att få fram sist på ett värdigt sätt.. har ägnat mycket tid till att läsa genom artiklar, bloggar, berättelser m.m för att få en överblick om scenariot..en liten undran är varför man vill eller nästan hoppas bilden på delade tjejen är flickan?? allt pekar på att det är belgiska tjejen när man läser vittnesberättelser och övrigt material..oavsett så är det lika tragiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in