2017-04-18, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pikakahvi
Fast när jag tänker efter. Vittnen som hjälpte Lena vid carat sa "någon ville hjälpa till men det var försent, hon var redan död". Å andra sidan så kan inte kleti och pleti dödförklara så hon kanske inte var död trots allt. Vet inte.

Det sades också redan på fredag em att två barn låg på sjukhus varav ett fick länna på lördagen. Båda två barn överlevde. Om Ebba dött på sjukhus så hade de sagt tre barn, såklart.

Lena dog på sjukhus & belgiskan var i 3 delar, Ebba dog under lastbilen men dem hitta inte henne först, därför tog allt längre tid.
Citera
2017-04-18, 10:31
Medlem
telescopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pikakahvi
Med "Den fjärde personen" menas den sista som dog (inte den sista som blev träffad) och det var den som dog på sjukhus. Detta måste varit Lena. Lena blev dock den första som blev träffad, utanför Carat. Så det blir lite snurrigt där. Länge sades det att belgiskan var första offret. Detta säkert för att hon var så uppenbarligen död (tredelad) och för att det också var sagt att hon var påväg mot Olof Palmes gata vilket är högt upp. Hon var den första som dog ja men inte det första offret. Ebba tror jag var den sista som träffades men inte den sista som dog. Jag tolkar det som att hon hamnade under lastbilen och dog där. Hon kan inte ha dött på sjukhus eftersom föräldrarna hade hittat henne då.

Nu lägger jag mig i lite igen (hoppas det ursäktas) men jag har för mig att någon nämnde att den äldre kvinnan skulle ha fått skador som renderade henne "hjärndöd". Det kan väl isåfall eventuellt ha slumpat sig som så att livsuppehållande åtgärder gavs medan hon låg där på gatan (porten vid 71an, intill Carat) och senare dödförklarades på sjukhus efter att familjen gav sitt godkännande om att upphöra med livsuppehållande åtgärder? Jag spekulerar bara nu. Men precis som du säger får inte vem som helst dödförklara en person. Det kan även vara flickan som inte dödförklarades förrän på sjukhus då kroppen tog lång tid att få fram. Att belgiskan blev det första offret tolkar jag inte nödvändigtvis som att hon blev träffad av lastbilen först utan just som att hon avled först (vilket knappast behövdes en läkare för att konstatera, med tanke på kroppens skick; min bror har förklarat att hennes bukområde/pelvis helt och hållet pulveriserats av antingen däcken på lastbilen - eller det medsläpade betonglejonet - och att döden måste varit så gott som omedelbar).
Citera
2017-04-18, 10:32
Medlem
Juristakutens avatar
Det håller nu nästan på att bli en trådsanning att Ebba skulle ha dött vid Åhléns och att belgiskan skulle dött vid Kungsgatan.

Läs den här artikeln och begrunda. Varför har inte Aftonbladet dementerat i så fall.

Citat:
Hon ska ha stämt träff med sina vänner i korsningen Drottninggatan/Olof Palmes gata dit hon kom före sina vänner.

Det blev hennes död.

I stället för att träffa vännerna blev Maïlys Dereymaeker fredagsattackens första offer då hon mejades ned av lastbilen som misstänks ha körts av Rakhmat Akilov.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/moGpv/belgiska-mailys-31-blev-terrorns-forsta-offer
Senast redigerad av Juristakuten 2017-04-18 kl. 10:35.
Citera
2017-04-18, 10:37
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av telescope
Nu lägger jag mig i lite igen (hoppas det ursäktas) men jag har för mig att någon nämnde att den äldre kvinnan skulle ha fått skador som renderade henne "hjärndöd". Det kan väl isåfall eventuellt ha slumpat sig som så att livsuppehållande åtgärder gavs medan hon låg där på gatan (porten vid 71an, intill Carat) och senare dödförklarades på sjukhus efter att familjen gav sitt godkännande om att upphöra med livsuppehållande åtgärder? Jag spekulerar bara nu. Men precis som du säger får inte vem som helst dödförklara en person. Det kan även vara flickan som inte dödförklarades förrän på sjukhus då kroppen tog lång tid att få fram. Att belgiskan blev det första offret tolkar jag inte nödvändigtvis som att hon blev träffad av lastbilen först utan just som att hon avled först (vilket knappast behövdes en läkare för att konstatera, med tanke på kroppens skick; min bror har förklarat att hennes bukområde/pelvis helt och hållet pulveriserats av antingen däcken på lastbilen - eller det medsläpade betonglejonet - och att döden måste varit så gott som omedelbar).
Den som dog på sjukhuset var vuxen, enligt sjukhusets talesperson, så det gör ju att endast Lena återstår.
Citera
2017-04-18, 10:40
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rampljus-horan
Åhlens huvudingång är inte 30 meter från platsen lastbilen kraschade in utan snarare högst 10 meter. Stämmer man träff med någon utanför Åhlens ingång och befinner sig strax utanför skulle jag påstå att man kastar sig undan om man ser en skenande lastbil komma farande.

Det var märkligt. Har det krympt ihop till bara 10 meter nu mellan Mäster Samuelsgatan och Klarabergsgatan? Det är i och för sig 13 år sen jag bodde i Stockholm, så allt är naturligtvis möjligt.
Förra månaden hade jag en diskussion med en amerikan som på fullt allvar hävdade att jorden är platt!
Man vet aldrig...
Citera
2017-04-18, 10:41
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
...eller det medsläpade betonglejonet...

Det där är också lite knepigt. Om han nu släpade med sig ett lejon - var plockade han med sig det någonstans? Video och bilder visar att de flesta lejon står kvar på sin plats efter attentatet. Det blir extra konstigt att han skulle puttat klumpen framför sig flera hundra meter - om man nu skall tro på alla vittnen - då han zick-zackade. Lejonet borde ha flugit åt helvete långt innan om han körde på det viset.
Citera
2017-04-18, 10:44
Medlem
telescopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Den som dog på sjukhuset var vuxen, enligt sjukhusets talesperson, så det gör ju att endast Lena återstår.

Ok. Ja det avgör ju isåfall saken; Belgiskan och engelsmannen dog i korsningen, den äldre kvinnan skadades utanför Carat (och avled alt. dödförklarades senare på sjukhus) och den lilla flickan dog vid kraschen in i Åhléns när hon hamnade under (/framför?) lastbilen och på något vis "kilades fast" så att det tog åtskilliga timmar att få fram hennes kropp (som enligt uppgift ska ha varit "hel" i motsats till belgiskans lemlästade).
Citera
2017-04-18, 10:44
Medlem
Ang var resp offer dödats:

Martin Sveningssen pratar om 3 döda, 2 med så massiva skador att det inte fanns någon tvekan, sedan ett tredje som ej gick att rädda (en man, Chris, som han slöt ögonen på). Och han verkade ju haft sjukvårdskunniga med i hjälpinsatsen. Återstår då Lena vid Carat som kanske dödförklarades på sjukhus.

Å andra sidan varför skulle en brandman gå ut med info att man tagit fram någon från lastbilen?
Rörigt...
Citera
2017-04-18, 10:46
Medlem
Rampljus-horans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Det var märkligt. Har det krympt ihop till bara 10 meter nu mellan Mäster Samuelsgatan och Klarabergsgatan? Det är i och för sig 13 år sen jag bodde i Stockholm, så allt är naturligtvis möjligt.
Förra månaden hade jag en diskussion med en amerikan som på fullt allvar hävdade att jorden är platt!
Man vet aldrig...

Åhlens ingång ligger inte på Klarabergsgatan utan på Drottninggatan, i stort sett mittemot HM's ingång.
Citera
2017-04-18, 10:47
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ok. Ja det avgör ju isåfall saken; Belgiskan och engelsmannen dog i korsningen, den äldre kvinnan skadades utanför Carat (och avled alt. dödförklarades senare på sjukhus) och den lilla flickan dog vid kraschen in i Åhléns när hon hamnade under (/framför?) lastbilen och på något vis "kilades fast" så att det tog åtskilliga timmar att få fram hennes kropp (som enligt uppgift ska ha varit "hel" i motsats till belgiskans lemlästade).
Säpo bekräftade 2 döda 15.45 och Polisen bekräftade 3 döda kl.16.01 så man kan ju tänka sig att man däremellan fått fram flickan, eller åtminstone konstaterat att hon var död.
Citera
2017-04-18, 10:50
Medlem
telescopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Det där är också lite knepigt. Om han nu släpade med sig ett lejon - var plockade han med sig det någonstans? Video och bilder visar att de flesta lejon står kvar på sin plats efter attentatet. Det blir extra konstigt att han skulle puttat klumpen framför sig flera hundra meter - om man nu skall tro på alla vittnen - då han zick-zackade. Lejonet borde ha flugit åt helvete långt innan om han körde på det viset.

Jag är inte hundra på detta, men står det inte lejon rätt nära korsningen där belgiskan och engelsmannen dog? Lastbilen behöver ju inte ha släpat det någon längre bit isåfall, om man ponerar att ett sådant skulle varit inblandat i just det dödsfallet. Inte för att det behövs några betongklumpar för att åstadkomma de skador (jag fått berättat för mig att) belgiskans kropp fick, det räcker med ett tungt fordon och en förare som gasar utav bara helvete.
Citera
2017-04-18, 10:52
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rampljus-horan
Åhlens ingång ligger inte på Klarabergsgatan utan på Drottninggatan, i stort sett mittemot HM's ingång.

OK. Den ligger i hörnet. Men det är minst 20 meter mellan kraschplats och den ingången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in