2017-04-18, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Två tankar, ni pratar om kylagg, men öl fraktas utan kyla. Den klarar det (tänk hur det ser ut på bolaget med pallar) , kylningen görs i baren.

Det ser som sagt ut att brinna högt upp i flaket, kan det vara rökgaser från RA's väska som börjat brinna ist för explodera som han tänkt? På nått klipp ser man hur det poffar till och börjat brinna med en fördröjning efter krock (RA som sätter fyr?). Det är ju diesel i lastbilen, men det brukar sitta rätt skyddat och sällan börja brinna såhär. Enda brännbara är gasen/acetonet i väskan.

Eller?

Börjar det brinna i förarhytten så undrar jag hur det sprider sig till lastutrymmet/skåpet?

Hur kom väskan in i lastutrymmet/skåpet i så fall. Det är där rökgaser ses brinna. Någon diesel finns inte i skåpet och dieseltanken har inte börjat brinna.

Så vad är det som börjar brinna och fortsätter att brinna inne i skåpet? Något måste det vara.

Om det visar sig att det fanns brännbart/explosivt material som inte skall vara där och som kunnat orsaka stora materiella skador och förlust i människoliv kan Anders Ygeman och Dan Eliasson avgå redan nu.
Citera
2017-04-18, 08:46
Medlem
Rampljus-horans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Har man "kastat sig undan" om man befinner sig 30 meter från stopplatsen?

Med så små tidsmariginaler och avstånd så minskar marginalerna, ja! + / - 2 meter låter rimligt som att beskriva som "vid". Allt är relativt.

Det var en kille som mer eller mindre avrättades med 8-10 skott ca 20 meter från var jag befinner mig nu för ett tag sen. Jag skulle vilja beskriva det som att jag var nära platsen men inte "vid".

Åhlens huvudingång är inte 30 meter från platsen lastbilen kraschade in utan snarare högst 10 meter. Stämmer man träff med någon utanför Åhlens ingång och befinner sig strax utanför skulle jag påstå att man kastar sig undan om man ser en skenande lastbil komma farande.
Citera
2017-04-18, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
OK. Glömde lägga till den friskrivningen.

Jag tycker dock att det förefaller som den inte blivit det.

Däremot finns det ett stopp i den här videon https://www.youtube.com/watch?v=eP6JyHiogdE som alltså startar 10-12 sekunder efter Fredrik Lies film (FB) Terrordådet på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07)

Även här finns explotionen (branden med) men först efter stoppet i videon på mer nära håll.

Ja, det är viktigt att vara kritisk till allt på internet artiklar, foton och videos. Annars kan man få en förvrängd bild av verkligheten. Särskilt populärt är att presentera en händelse ur många, olika och ur flera synvinklar vilket ger mottagaren en överväldigande bild av en önskvärd men felaktig slutsats om händelsen. Det finns inget som en människa försvarar med sådan intensitet som en egen felaktig slutsats.

Vilseledning på internet

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.msb.se/Upload/Produkter_tjanster/Publikationer/SPF/Vilseledning%2520p%25C3%25A5%2520Internet.pdf&ved= 0ahUKEwirotr1ta3TAhUCjSwKHWVOBkAQFggaMAA&usg=AFQjC NHkklaiv5icghjggTlOUdcKpeXVMQ&sig2=NdqwAXuwMuLgKIF GUz9QHA

Citat:
Framgångsrik vilseledning innebär alltså att mottagaren ges en förvrängd bild av en del av verkligheten och på grund av detta beter sig så som sändaren önskar. Detta beteende kan ha formen av utåtriktade handlingar. Beteendeförändringar kan också vara helt interna i en aktör och bestå av ett nytt sätt att tänka på eller värdera ett visst fenomen.
Citera
2017-04-18, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pikakahvi
Tänkte om det var Ebba. Att hon fastnade långt under lastbilen och plockades fram bra mycket senare och dog under lastbilen.
Jag tänker ju att om ett BARN blir träffat av lastbilen och hamnar vid sidan av vägen/i vägen så springer folk snabbare fram till det och påkallar hjälp varav hon borde fått filt över sig vilket borde ses på bilder. Men någon död under filt vid Åhlens finns inte alls på nån bild så om hon blev påkörd och dog där så måste hon ligga under lastbilen.

Den fjärde personen dog ju på sjukhus. Kan det verkligen ha varit Ebba, borde inte hennes föräldrar ha fått veta något mycket tidigare då? Någon skrev att den äldre kvinnan (Lena?) dog utanför Carat, isåfall står det mellan belgiskan och Ebba som dog på sjukhus?
Citera
2017-04-18, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stilih
Den fjärde personen dog ju på sjukhus. Kan det verkligen ha varit Ebba, borde inte hennes föräldrar ha fått veta något mycket tidigare då? Någon skrev att den äldre kvinnan (Lena?) dog utanför Carat, isåfall står det mellan belgiskan och Ebba som dog på sjukhus?

I brandmannens berättelse som publicerats här tidigare lät det ju som att de jobbade med att få fram en kropp som låg under lastbilen. Frågan är vem.
Citera
2017-04-18, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Börjar det brinna i förarhytten så undrar jag hur det sprider sig till lastutrymmet/skåpet?

Hur kom väskan in i lastutrymmet/skåpet i så fall. Det är där rökgaser ses brinna. Någon diesel finns inte i skåpet och dieseltanken har inte börjat brinna.

Så vad är det som börjar brinna och fortsätter att brinna inne i skåpet? Något måste det vara.

Om det visar sig att det fanns brännbart/explosivt material som inte skall vara där och som kunnat orsaka stora materiella skador och förlust i människoliv kan Anders Ygeman och Dan Eliasson avgå redan nu.

Jag håller med dig om att detta är mycket märkligt. Något är det som brinner kraftigt inne i skåpet och det är inte lätt att förstå vad det skulle kunna vara eller hur det har antänts. Det verkar vara plast, olja eller gummi som brinner. Det man undrar är om lastbilen var preparerad innan den stals. Akilov kan ju knappast ha fått in något i skåpet efter att han stal bilen.

Jag förstår däremot inte varför Ygeman eller Eliasson skulle avgå ifall det fanns explosivt material i lastbilen. Du kan väl inte mena att de skulle kunna ha koll på exakt vad som finns i varenda lastbil i Sverige? Skall man prata om politikeransvar så är det väl i så fall de politiker som har gjort det enkelt för människor som Akilov att komma in i landet.
Citera
2017-04-18, 09:50
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:

Det finns ju video på när en brandman klättrar upp på stegen som är rest mot bakgavellyften och tippar in något. Strax därefter sker en kraftig rökutveckling och i samma sekund som de börjar spruta vatten så flammar elden upp. Tar man det i beaktande tillsammans med den där kvinnan (hon som blev av med foten) som bars runt av civilister flera hundra meter från platsen där allt hände - eskorterade av tre poliser - från Klarabergsgatan i riktning mot Kungsgatan i någon form av city sightseeing så måste man ju börja förstå att allt inte står rätt till.
Citera
2017-04-18, 09:52
Medlem
Citat:
Ja, det är viktigt att vara kritisk till allt på internet artiklar, foton och videos. Annars kan man få en förvrängd bild av verkligheten. Särskilt populärt är att presentera en händelse ur många, olika och ur flera synvinklar vilket ger mottagaren en överväldigande bild av en önskvärd men felaktig slutsats om händelsen. Det finns inget som en människa försvarar med sådan intensitet som en egen felaktig slutsats.

Vilseledning på internet

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.msb.se/Upload/Produkter_tjanster/Publikationer/SPF/Vilseledning%2520p%25C3%25A5%2520Internet.pdf&ved= 0ahUKEwirotr1ta3TAhUCjSwKHWVOBkAQFggaMAA&usg=AFQjC NHkklaiv5icghjggTlOUdcKpeXVMQ&sig2=NdqwAXuwMuLgKIF GUz9QHA

Citat:
Framgångsrik vilseledning innebär alltså att mottagaren ges en förvrängd bild av en del av verkligheten och på grund av detta beter sig så som sändaren önskar. Detta beteende kan ha formen av utåtriktade handlingar. Beteendeförändringar kan också vara helt interna i en aktör och bestå av ett nytt sätt att tänka på eller värdera ett visst fenomen.

Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag håller med dig om att detta är mycket märkligt. Något är det som brinner kraftigt inne i skåpet och det är inte lätt att förstå vad det skulle kunna vara eller hur det har antänts. Det verkar vara plast, olja eller gummi som brinner. Det man undrar är om lastbilen var preparerad innan den stals. Akilov kan ju knappast ha fått in något i skåpet efter att han stal bilen.

Jag förstår däremot inte varför Ygeman eller Eliasson skulle avgå ifall det fanns explosivt material i lastbilen. Du kan väl inte mena att de skulle kunna ha koll på exakt vad som finns i varenda lastbil i Sverige? Skall man prata om politikeransvar så är det väl i så fall de politiker som har gjort det enkelt för människor som Akilov att komma in i landet.

Jag vet inte vem som kapade lastbilen så jag håller mig till lastbilskaparen.

Frågan om varför det brinner i skåpet är fortfarande obesvarad.

Frågan om Ygemans och Eliassons ansvar är deras framträdande på presskonferenser. Redan då vet polis om vad lasten innehåller. Om det visar sig att de mörkar allmänfarlig verksamhet är det nog goda skäl för Stefan Löfven att entlediga dom.

Politik diskuterar jag inte, det innehåller för mycket vilseledning.
Citera
2017-04-18, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Det finns ju video på när en brandman klättrar upp på stegen som är rest mot bakgavellyften och tippar in något. Strax därefter sker en kraftig rökutveckling och i samma sekund som de börjar spruta vatten så flammar elden upp. Tar man det i beaktande tillsammans med den där kvinnan (hon som blev av med foten) som bars runt av civilister flera hundra meter från platsen där allt hände - eskorterade av tre poliser - från Klarabergsgatan i riktning mot Kungsgatan i någon form av city sightseeing så måste man ju börja förstå att allt inte står rätt till.

Ja, något är det som inte står rätt till.

En detalj som jag noterar är att det ligger två handväskor vid lastbilen och får ligga kvar. Ingen avspärrning med rättstekniker som säkrat dom som bevismaterial syns. De måste komma från offren och deras DNA. De känns säkert igen av offrens anhöriga och vänner.

Många frågor. Inga svar.
Senast redigerad av Utredaren 2017-04-18 kl. 10:27. Anledning: Komplettering
Citera
2017-04-18, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stilih

Med "Den fjärde personen" menas den sista som dog (inte den sista som blev träffad) och det var den som dog på sjukhus. Detta måste varit Lena. Lena blev dock den första som blev träffad, utanför Carat. Så det blir lite snurrigt där. Länge sades det att belgiskan var första offret. Detta säkert för att hon var så uppenbarligen död (tredelad) och för att det också var sagt att hon var påväg mot Olof Palmes gata vilket är högt upp. Hon var den första som dog ja men inte det första offret. Ebba tror jag var den sista som träffades men inte den sista som dog. Jag tolkar det som att hon hamnade under lastbilen och dog där. Hon kan inte ha dött på sjukhus eftersom föräldrarna hade hittat henne då.
Citera
2017-04-18, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pikakahvi
Med "Den fjärde personen" menas den sista som dog (inte den sista som blev träffad) och det var den som dog på sjukhus. Detta måste varit Lena. Lena blev dock den första som blev träffad, utanför Carat. Så det blir lite snurrigt där. Länge sades det att belgiskan var första offret. Detta säkert för att hon var så uppenbarligen död (tredelad) och för att det också var sagt att hon var påväg mot Olof Palmes gata vilket är högt upp. Hon var den första som dog ja men inte det första offret. Ebba tror jag var den sista som träffades men inte den sista som dog. Jag tolkar det som att hon hamnade under lastbilen och dog där. Hon kan inte ha dött på sjukhus eftersom föräldrarna hade hittat henne då.

Fast när jag tänker efter. Vittnen som hjälpte Lena vid carat sa "någon ville hjälpa till men det var försent, hon var redan död". Å andra sidan så kan inte kleti och pleti dödförklara så hon kanske inte var död trots allt. Vet inte.

Det sades också redan på fredag em att två barn låg på sjukhus varav ett fick länna på lördagen. Båda två barn överlevde. Om Ebba dött på sjukhus så hade de sagt tre barn, såklart.
Citera
2017-04-18, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ibristpaannat
I brandmannens berättelse som publicerats här tidigare lät det ju som att de jobbade med att få fram en kropp som låg under lastbilen. Frågan är vem.

Ebba är personen under lastbilen.
Senast redigerad av tuumadree 2017-04-18 kl. 10:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in