2017-04-18, 07:41
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Jag vet att du är inte bekant med Åhlens.

Kolla svenska gator.se. Gå in på Sthlm och mäster Samuelsgatan / drottningg.

Vittnen är betrodda om man är bekant med Åhlens.

Huset mot Drottninggatan sett från mäster Samuels gatan:
en brun betong pelare, 3 skyltfönter som står på en brun sockel ca 20 cm hög ( där kör LB in )
en brun betong pelare, 3 skyltfönster på en brun sockel ca 20 cm hög och en brun betong pelare.
Sedan kommer Åhlens entre i hörnet av Drottninggatan / klara bergs gatan.

Hur många meter är det mellan hörnet på Åhlens entre och LB ? Några meter bara.

Hur kan du veta att jag inte är bekant med Åhléns (bara för att jag inte bott i Stockholm på 13 år)?

Det är helt riktigt att det finns en ingång till Åhléns i korsningen med Klarabergsgatan, men det är ju i sammanhanget relativt många meter bort (mer än 20 meter). Eller hur? Så om man redan sett att lastbilen kraschat in i Åhléns men fortfarande hävdar att man kastat sig undan i sista stund om man befinner sig vid den ingången så är man INTE trovärdig.

Här är en bild som inte är så väldigt spridd som visar skadorna efter att lastbilen lyfts bort samt att inte hela skyltfönstret krossats (det torde ha varit omöjligt att ta sig ut mellan lastbilen och skyltfönstret).
http://www.dn.se/sthlm/ogonvittne-han-viftade-med-en-pistol/
Citera
2017-04-18, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Tack!
Jag misstänkte att det var så, men ville få det bekräftat från dig.

Beträffande ditt andra svar, så var det ju lite felformaterat. Var ditt svar riktat till mig och vad avsåg du i så fall?

Jag har tittat på på det och såg att något blev fel när jag la in spoilers. Jag förstod inte det först men det är inte felcitat. Rättat nu.

Det var din tydliga länk till platsen där lastbilen körde in jag ville visa. Den är mycket intressant och kan vara avgörande avseende offrens identitet för de som får se den i förundersökningen.
Citera
2017-04-18, 07:58
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Som av en slump var den funktionen nedstängd

Case closed.

Vilken kamera?
Citera
2017-04-18, 08:00
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Vilken kamera?

Den här: http://www.webbkameror.se/webbkameror/sergelstorg/index.php
Citera
2017-04-18, 08:09
Medlem
Juristakutens avatar
När börjar Fredrik Lies film?

Tack vare Utredarens analys (FB) Terrordådet på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07) så kan några slutsatser dras.

Om vi räknar med att han relativt omgående avslutar telefonsamtalet som refereras till i Expressen artikeln efter det att lastbilen har passerat (låt oss säga att det tar 5 sekunder) och börjar gå de 40 metrarna ner till Zara i vanlig promenad takt (ca 2 m/s) så tar det ytterligare 20 sekunder.
Fredrik Lie börjar alltså filma 25 sekunder efter det att lastbilen passerat honom.

Om lastbilen höll samma hastighet som vid butiken SALT (övervakningsvideon) så tar det knappt 4 sekunder för lastbilen att ta sig från Fredrik Lies position till passagen vid SALT.
Jag har kört lite olika simulationer av hastigheten vid SALT (55-65 km/h) med samma resultat (beroende av att bromssträckan ökar vid högre hastighet). Det tar ca 10 sekunder från SALT till stopp i Åhléns.
Alltså totaltid: 4 + 10 = 14 sekunder från Fredrik Lies position.

Fredrik Lie startar alltså att filma ca 11 sekunder efter krasch.

Om tidsstämpeln vid passagen av SALT är korrekt (14:53:35) så innebär det att Fredrik Lie startar filma ca 14:53:56). D v s brand utbryter ca 14:55:25.
Citera
2017-04-18, 08:12
Medlem
Citat:
När börjar Fredrik Lies film?

Tack vare Utredarens analys (FB) Terrordådet på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07) så kan några slutsatser dras.

Om vi räknar med att han relativt omgående avslutar telefonsamtalet som refereras till i Expressen artikeln efter det att lastbilen har passerat (låt oss säga att det tar 5 sekunder) och börjar gå de 40 metrarna ner till Zara i vanlig promenad takt (ca 2 m/s) så tar det ytterligare 20 sekunder.
Fredrik Lie börjar alltså filma 25 sekunder efter det att lastbilen passerat honom.

Om lastbilen höll samma hastighet som vid butiken SALT (övervakningsvideon) så tar det knappt 4 sekunder för lastbilen att ta sig från Fredrik Lies position till passagen vid SALT.
Jag har kört lite olika simulationer av hastigheten vid SALT (55-65 km/h) med samma resultat (beroende av att bromssträckan ökar vid högre hastighet). Det tar ca 10 sekunder från SALT till stopp i Åhléns.
Alltså totaltid: 4 + 10 = 14 sekunder från Fredrik Lies position.

Fredrik Lie startar alltså att filma ca 11 sekunder efter krasch.

Om tidsstämpeln vid passagen av SALT är korrekt (14:53:35) så innebär det att Fredrik Lie startar filma ca 14:53:56). D v s brand utbryter ca 14:55:25.

Vill bara tillägga att jag inte dragit några slutsatser om detta då jag inte vet om filmen blivit redigerad.
Citera
2017-04-18, 08:19
Medlem
Citat:
En annan sak som jag stött på både i media och i tråden är att lastbilen skulle kraschat in i Åhléns ingång.
En del "vittnen" uttrycker sig ungefär så här: "Jag var vid Åhléns ingång då jag ser lastbilen komma farande men jag hann kasta mig undan i sista stund".

Jag undrar hur trovärdiga dylika vittnen är då det helt enkelt INTE finns någon ingång till Åhléns just där lastbilen kraschar. Lastbilen kör in i det skyltfönster som vätter mot Drottninggatan närmast Mäster Samuelsgatan. Notera också att det är en viss nivåskillnad mellan gatuplanet och Åhléns affärsplan.

Allt framgår klart av den här bilden: http://imgur.com/a/BXK5u

Förmodligen har GM bromsat ner hastigheten rejält innan den kör in i Åhléns annars hade den ju fortsatt en bit in i varuhuset (skåpet hade eventuellt bara hyvlats av om det var för högt). Så hastigheten kan knappast varit högre än 20 km/h ögonblicket innan den kör in genom skyltfönstret. Detta förklarar också varför Akilov inte har några större skador orsakade av kraschen. Att han börjar bromsa beror med största sannolikhet på att han sannolikt minst 50 meter innan kraschen förlorat styrförmågan (för att parera att lastbilen okontrollerat går åt vänster svänger han höger).

Att styrningen är skadad på vänstrer framhjul framgår tydligt av den här bilden:
https://www.gangrapesweden.com/stockholm/swedishmigration34.jpg

Som en del andra i tråden tycker jag inte att det påverkar vittnets trovärdighet att säga "jag var vid åhléns ingång". Det finns ju en ingång där vid tunnelbanenedgången som vi har spekulerat kring som flyktväg. Dessutom en ingång från Mästersamuelsgatan till bankomaterna i Åhléns (ca 50m från platsen där lastbilen kraschade). När någon säger "vid ingången" tolkar jag det som "i närheten av" "kring" alltså +/- åtminstone 30 meter. Du kanske tolkar det som +/- 2 meter, men eftersom du inte vet vad dessa vittnen avser med "vid", och meningarna uppenbarligen går isär när det gäller acceptabelt avstånd för att använda "vid", kanske de också har +/- 30, 40 kanske till och med 50+ meter. Alltså kan de dock ha befunnit sig "vid" ingången, bara det att era mentala representationer av vad "vid" har att betyda inte stämmer överens.
Citera
2017-04-18, 08:22
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Vill bara tillägga att jag inte dragit några slutsatser om detta då jag inte vet om filmen blivit redigerad.

OK. Glömde lägga till den friskrivningen.

Jag tycker dock att det förefaller som den inte blivit det.

Däremot finns det ett stopp i den här videon https://www.youtube.com/watch?v=eP6JyHiogdE som alltså startar 10-12 sekunder efter Fredrik Lies film (FB) Terrordådet på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07)

Även här finns explotionen (branden med) men först efter stoppet i videon på mer nära håll.
Citera
2017-04-18, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ja, får man inte dåliga vibbar av din kommentar så är man synnerligen naiv.

En livefilm med så skarpa bilder av offren utanför Åhléns som träffas av lastbilen är väldigt svår att manipulera medan stillbilder med passande offer och tidsstämpel kan photoshoppas in.

Vittnen som eventuellt kastar sig undan skulle också vara möjliga att se.

Ganska otäckt med bildmanipulering.

Såg att det blev fel och rättar med ett nytt inlägg då det inte går att ändra.

Live filmen är härifrån. Intressant att man kan se uppför Drottninggatan

Det skarpa fotot är taget med kamera av någon och alltså inte från livefilmen.

http://www.webbkameror.se/webbkameror/sergelstorg/index.php
Citera
2017-04-18, 08:31
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Som en del andra i tråden tycker jag inte att det påverkar vittnets trovärdighet att säga "jag var vid åhléns ingång". Det finns ju en ingång där vid tunnelbanenedgången som vi har spekulerat kring som flyktväg. Dessutom en ingång från Mästersamuelsgatan till bankomaterna i Åhléns (ca 50m från platsen där lastbilen kraschade). När någon säger "vid ingången" tolkar jag det som "i närheten av" "kring" alltså +/- åtminstone 30 meter. Du kanske tolkar det som +/- 2 meter, men eftersom du inte vet vad dessa vittnen avser med "vid", och meningarna uppenbarligen går isär när det gäller acceptabelt avstånd för att använda "vid", kanske de också har +/- 30, 40 kanske till och med 50+ meter. Alltså kan de dock ha befunnit sig "vid" ingången, bara det att era mentala representationer av vad "vid" har att betyda inte stämmer överens.

Har man "kastat sig undan" om man befinner sig 30 meter från stopplatsen?

Med så små tidsmariginaler och avstånd så minskar marginalerna, ja! + / - 2 meter låter rimligt som att beskriva som "vid". Allt är relativt.

Det var en kille som mer eller mindre avrättades med 8-10 skott ca 20 meter från var jag befinner mig nu för ett tag sen. Jag skulle vilja beskriva det som att jag var nära platsen men inte "vid".
Citera
2017-04-18, 08:32
Medlem
Citat:
Har man "kastat sig undan" om man befinner sig 30 meter från stopplatsen?

Med så små tidsmariginaler och avstånd så minskar marginalerna, ja! + / - 2 meter låter rimligt som att beskriva som "vid". Allt är relativt.

Det var en kille som mer eller mindre avrättades med 8-10 skott ca 20 meter från var jag befinner mig nu för ett tag sen. Jag skulle vilja beskriva det som att jag var nära platsen men inte "vid".

Du har rätt i att en inte behöver kasta sig undan om en befinner sig på Mäster Samuelsgatan "vid" ingången som har bankomater. Var en däremot 30m från stopplatsen på Drottninggatan (riktning Hötorget, såklart) så har en nog behövt kasta sig undan.
Citera
2017-04-18, 08:39
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Du har rätt i att en inte behöver kasta sig undan om en befinner sig på Mäster Samuelsgatan "vid" ingången som har bankomater. Var en däremot 30m från stopplatsen på Drottninggatan (riktning Hötorget, såklart) så har en nog behövt kasta sig undan.

Ja, självklart. Alla som befunnit sig på Drottninggatan (före stoppet) har mer eller mindre behövt "kasta sig undan". Mitt ifrågasättande utgår enbart angående de som befunnit sig ner mot Klarabergsgatan och hävdar att de "kastat sig undan" uppenbarligen efter stoppet i Åhléns.
Senast redigerad av Juristakuten 2017-04-18 kl. 08:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in