2017-04-17, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Tiden för brandlarmet kommer från Juristakuten i ett resonemang där där jag jämförde det med en intervju med ett vittne som kom upp ur tunnelbanan. Jag stod för citat av en tidningsartikel med tiden någon minut före kl 15.

Med Gickans inlägg blir jag svår att övertyga om att brandlarmet gick igång.

Att synkronisera två videor när man inte ens vet om de är redigerade är inte särskilt förnuftigt. När det läggs ut på nätet utan tidsstämpel så ber man om att inte bli trodd.

Först måste videons interna integritet verifieras därefter måste dess tidsstämpel verifieras.
Ahja, dagens försök att avfärda/bekräfta avslutas härmed.
Brandlarmet gick igång enligt två mediauppgifter
http://www.dn.se/sthlm/panik-inne-pa-ahlens-minuterna-efter-dadet/
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=6670322
och möjligen här - jag kan naturligtvis inte läsa vad som sägs där
http://www.blt.se/blekinge/blekingarna-hamnade-mitt-i-terrordadet/

bättre än så blir det inte nu
Citera
2017-04-17, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande.svensk
Nej, detta var en annan bild. Man såg tydligt att det var en man.

Men som sagt. Kan ha varit en random bild från en annan händelse.

Det var en bild som felaktigt hade hamnat där. Den bilden är på en man som dog i en mc-olycka. Han hade motorcykelhandskar på sig. Jag har bilden
Citera
2017-04-17, 16:25
Medlem
Tycker det är mycket märkligt att det redan skrivs så lite om det som hänt...10 dagar efter så får man verkligen leta efter en artikel i t.ex aftonbladet...Vart finns infon om hur utredningen går?
Ingen nämner något kring förövaren...inser ju att det pågår ett febrilt arbete med förundersökningen såklart , men vi tycks inget få veta
Citera
2017-04-17, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Är det verkligen troligt att dieseln exploderat? Någon som kan mer om motorer och bränslen samt risken för en drivmedelsexplosion efter en krock får gärna upplysa.

Vilken temperatur behövs för att diesel ska självantända? Jag misstänker att den tändtemperatur är tämligen hög.

Diesel exploderar inte om den inte är komprimerad. Precis som bensinånga som blandas med luft under kompression och bringas att explodera för att driva din bil så är det ingen skillnad på dieseldrivna fordon mer än att det måste vara 55 grader för diesel att förångas. När den förekommer i form av dieselångor räcker en gnista för att den skall antändas.

Att Säpo drog undan de två offren berodde på att om brande når dieseltanken kan det få ett explosionsartat förlopp initialt. De låter inte skadade ligga i riskområde för en brand/explosion.
Citera
2017-04-17, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Ahja, dagens försök att avfärda/bekräfta avslutas härmed.
Brandlarmet gick igång enligt två mediauppgifter
http://www.dn.se/sthlm/panik-inne-pa-ahlens-minuterna-efter-dadet/
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=6670322
och möjligen här - jag kan naturligtvis inte läsa vad som sägs där
http://www.blt.se/blekinge/blekingarna-hamnade-mitt-i-terrordadet/

bättre än så blir det inte nu

Vem tillskriver du uppgiften att brandlarmet gick. Rebecka på Sveriges radio eller en ung anonym kvinna?

"Rebecka Svensson har pratat med en ung kvinna som befann sig inne på Åhléns när brandlarmet gick och vakter och polis plötsligt skrek att alla måste ut ur gallerian."

Jag blir svår att övertyga med Gickans inlägg. Hon hörde inget brandlarm.
Citera
2017-04-17, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Vittnen påstod väl att brandlarmet gick strax innan lastbilen for fram? Eller är den tesen avskriven?

Jag var förresten på Drottninggatan under lördagen. Brännskadorna i det lilla "taket" ovanför lastbilen var inte direkt påtagliga. Lite sot, typ. Brandkåren måste fått bukt på den branden rätt fort, inte sant?

Ja, det är ju lite märkligt med elden. På någon film ser man uppifrån hur en brandman sprutar in vatten i lastbilens skåp, och både tjock rök och flammor slår ut genom springan ovanför "fläppen". Däremot ryker det inte alls i glipan mellan lastbilen och det lilla taket. Vad tyder det på? Har lite svårt att förstå det.

Sen kan jag hålla med en av de här prilliga hoax-filmerna, där någon ifrågasätter hur lastbilens front kunde bli så demolerad av att köra in i ett skyltfönster. Jag tror förstås inte att det här är påhittat, men hur förklarar man den detaljen?
Citera
2017-04-17, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resursteam
Tycker det är mycket märkligt att det redan skrivs så lite om det som hänt...10 dagar efter så får man verkligen leta efter en artikel i t.ex aftonbladet...Vart finns infon om hur utredningen går?
Ingen nämner något kring förövaren...inser ju att det pågår ett febrilt arbete med förundersökningen såklart , men vi tycks inget få veta

Därför att detta är större än vad vi anar.
Citera
2017-04-17, 16:43
Medlem
Golonkas avatar
GM uppges ha varit "bränd" och haft någon form av sår i ansiktet. Tyder inte detta på att han varit kvar i hytten när han försökt aptera laddningen? Det förekommer också uppgifter på att det funnits "skrot" med i bilden (muttrar, spik) o då är min spontana tanke att han haft en helvetesmaskin hos sig som han tänkt sig skulle detonera med fördröjning (för att slå ut de som tillskyndar för att hjälpa skadade) men att den på något sätt kommit att skadas i kollisionen så att den smällt för tidigt och inte som planerat. Det blev ingen KA-BLANG med kringflygande kartecher o jävulskap utan bara en POFF och de eldfängda delarna som fjuttade på.
Citera
2017-04-17, 16:48
Medlem
Citat:
Vem tillskriver du uppgiften att brandlarmet gick. Rebecka på Sveriges radio eller en ung anonym kvinna?

"Rebecka Svensson har pratat med en ung kvinna som befann sig inne på Åhléns när brandlarmet gick och vakter och polis plötsligt skrek att alla måste ut ur gallerian."

Jag sprang nästan direkt och vi sprang till klara bergskyrkan, det mesta är som en dimma från den tiden. Men jag kan kolla med mina kollegor ifall dem hörde larm, vet ju att en av dem hörde rösten som sa åt alla att ta sig därifrån
Citera
2017-04-17, 16:49
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Diesel exploderar inte om den inte är komprimerad. Precis som bensinånga som blandas med luft under kompression och bringas att explodera för att driva din bil så är det ingen skillnad på dieseldrivna fordon mer än att det måste vara 55 grader för diesel att förångas. När den förekommer i form av dieselångor räcker en gnista för att den skall antändas.

Att Säpo drog undan de två offren berodde på att om brande når dieseltanken kan det få ett explosionsartat förlopp initialt. De låter inte skadade ligga i riskområde för en brand/explosion.
Ja, absolut. Men var kom då denna gnista från?

Jag har nu kollat upp saken och kan konstatera att temperaturen för att diesel ska självantända är över 200 grader celsius.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Flampunkt

Vad är det som varit så varmt?

Är det inte så att för att en explosion ska ske så måste drivmedlet vara i en tryckbehållare?
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-04-17 kl. 16:51.
Citera
2017-04-17, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaqk
Ja, det är ju lite märkligt med elden. På någon film ser man uppifrån hur en brandman sprutar in vatten i lastbilens skåp, och både tjock rök och flammor slår ut genom springan ovanför "fläppen". Däremot ryker det inte alls i glipan mellan lastbilen och det lilla taket. Vad tyder det på? Har lite svårt att förstå det.

Sen kan jag hålla med en av de här prilliga hoax-filmerna, där någon ifrågasätter hur lastbilens front kunde bli så demolerad av att köra in i ett skyltfönster. Jag tror förstås inte att det här är påhittat, men hur förklarar man den detaljen?

Att en brandman sprutar in en "mindre mängd" vatten i lastbilens skåp är väl en säkerhetsgrej för att inte träinredningen skall börja brinna. Dieselbrand släckt med skum vilket syns på en del bilder.
Citera
2017-04-17, 16:50
Medlem
Citat:

Jag tillskriver inte någon något, jag övertygar ingen, jag har försökt leta uppgifter.
Jag gör inte om det - du och din kompis använder helt hopplöst tonläge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in