2017-04-17, 12:58
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Ska först säga att jag vet ingenting om detta, har knappt läst något alls om det än.
Men ser man hur fronten på lastbilen såg ut så är det häpnadsväckande att han har kunnat spendera tiden på något annat sätt än på intensiven om han överlevde det där:
https://s9.postimg.org/pewypn69r/sthlmtruckfront.jpg
...
(om nån har tips nått inlägg som summerar den här soppan så vore det schysst btw)
Svar: airbags
Kolla trådstarten, där lär finnas summeringar av olika slag.

Citat:
Ursprungligen postat av Gickan
Varuhuset utrymdes, dem flesta sprang ju för att alla andra sprang och hörde smällen men dem ropade även ut i högtalarna att alla skulle ta sig ut ur varuhuset.
(...)
hur han tog sig ut ur lastbilen eller varuhuset? varuhuset har jag ingen aning om.
Vet ej heller om han slog huvudet i rutan då han hade masken på sig hela tiden där inne.
Jag tyckte de sa på svt:s livesändning några timmar efter dådet att all personal på Åhléns blev kvarhållen, att de inte fick lämna bygget på flera timmar. Det har jag tolkat som att man dels ville ha tomma gator däromkring, dels att de skulle avge vittnesmål på plats. Fast någon form av utrymning borde det ju också ha varit, utifrån risken att det kunde bli en explosion om det fanns någon bomb.

Hade han masken på sig hela tiden inne i hytten? Det låter på dig som att någon iakttagit GM en längre stund, medan denne ännu var kvar i hytten. Man kan också läsa in en antydan om att samma vittne sett honom ta av den efter att han lämnade hytten. Det blir ju ett väldigt intressant vittnesmål i så fall.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2017-04-17 kl. 13:05.
Citera
2017-04-17, 13:05
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Just det... Tänkte inte på det men det finns ju otaliga appar man kan ringa på via wifi. Viber, Skype, Whatsapp. Tror till och med Snapchat har en telefonfunktion. Betyder det att så länge det finns öppen wifi så kan man alltså ringa oaktat att mobilnätet är överbelastat/nere?

Fan vad jag är nyfiken på den där telefonen alltså... Fanns den på hans person när man grep honom så har man förhoppningsvis en nyckel in i nätverket kring honom. Märstamuslimerna månde bäva nu. ....

Nja, vet att LTE byggts ut i t-banan så att folk kan surfa och kolla film, så då kan han ju ha ett abonnemang, köra LTE och SKype isället för att ringa vanligt, oftast har man då en fast prisplan beronde på datamängder, men det brukar ju ingå när man köper kontantkort. Så bredband eller wifi duger lika bra, medan wifi är kostnadsfri, däremot behöver man då få en accesskod.

Tror mer på att han körde LTE och Skype, på kioskbilderna hade han ju hörlurar på sig så han kan ha kört handsfree medan han gick bananas på Drottninggatan, eller så är det så simpelt att han bara hade hörlurar kopplade till mobilen, det förklarar då att han håller upp mobilen mot sig eftersom headsetet inte hade någon mikrofon. Däremot är frågan om t-banebilden är spegelvänd eftersom en vaken fb:are noterade hur han pekade med högerhanden i affären men höll i mobilen med vänster hand.
Citera
2017-04-17, 13:07
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gickan
Varuhuset utrymdes, dem flesta sprang ju för att alla andra sprang och hörde smällen men dem ropade även ut i högtalarna att alla skulle ta sig ut ur varuhuset.
Sprinklersystemet gick inte igång på gatuplan eller något av dem övre planen men jag är osäker på tunnelbaneplan för det var rejält vattenskadat när vi var där dagen efter och även blött inne i våra lager som ligger på samma plan som hemköp.

hur han tog sig ut ur lastbilen eller varuhuset? varuhuset har jag ingen aning om.
Vet ej heller om han slog huvudet i rutan då han hade masken på sig hela tiden där inne.
Såg du själv att han hade mask på sig?
Och såg du honom i hytten och/eller utanför hytten?
Citera
2017-04-17, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Noterat alltså att han bör ha ankommit till Märsta mellan 17.15 och 18.00? Stämmer det? Det ger oss en lucka i hans förehavanden på bortåt två timmar innan han dyker upp på Circle K, eller? Var fan ligger han och trycker i två timmar och varför trycker han? Han kan ju rimligen inte veta att bilden på honom är ute om han inte själv ser den eller informeras om att han är röjd. Således är det sannolikt att han tar sig till Märsta för att möta någon eller några efter dådet som ska gömma honom. Dessa personer följer rimligen händelseutvecklingen på SvT. När släpptes den första bilden på personen polisen ville ha kontakt med? Där har man suttit i soffan i islamistlokalen och gett high fives och gottat sig, men så dyker bilderna upp och där ser man honom dessutom prata i mobilen! Han måste ut! Snabbt som satan! Lite nödtorftig uppsnyggning och iväg med honom! Nån annan snubbe ska hämta på Circle K, säger man. Han tar sig dit, är stressad och jagad och beter sig på ett sätt som väcker uppmärksamhet. Han märker att folk glor på honom och då beger han sig i väg lite planlöst tills dess att han blir pågripen.

Det går för en billig penning att få duscha sig på Arlanda. I många storstäder som Rom har en sån allmän toalett även på järnvägsstationen, där man kan duscha. Kostar inte mer än att använda toan. Han kan ha köpt även nya kläder, en ny vit skjorta, vem vet.

http://sovarav.com/wp-content/uploads/2017/04/791cda41-668e-435f-b72d-a2cc0146564c.jpg
Citera
2017-04-17, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
¨
Ja visst är det konstigt att han bor i Vårby gård och Spendrups ligger där i ett industriområde.
Jag är mer övertygad om att han kan ha varit där och strosa runt, drömt sig tillbaka till tiden han körde lastbil. Skulle vilja göra det igen. Frågan är om han saknar körkort för LB ?
Så han kunde inte söka jobb där.
Och hur visste han att LB skulle lossa på AF kyrkogatan just den tiden ?
Det är mycket frågor men få svar.
Mina frågor har ställts hur många ggr som helst i tråden.

Jag tror att han visste det och han varit där några ggr och kollat att han lossat, klockat honom.
Om vi säger: spionerat på honom.
Han bodde alltså inte i Vårby Gård utan 2 km promenadväg därifrån, i Vårberg. Och Vårby Gård ligger bort ifrån city, hur man än färdas. Det är därför det är anmärkningsvärt att han enligt Aftonbladets bildbevis börjat dagen med en utflykt dit, händelsevis 600 m ifrån depån i Vårby (dock inte i Vårby Gård). Var han där för att köpa fågelfrö att mata fåglarna med vid Vårbybadet framför Spendrups ?
Citera
2017-04-17, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Det tar tid när det gäller ett terrormål, jämfört med ett enklare mord.

Journalisten Lena Breitner går igenom GW:s feltänk i fallet Akilov, men också hans positiva påverkan för bevakningen av terrorism.
https://tankaromib.wordpress.com/2017/04/15/gw-effekten-pa-dagens-terrorismbevakning-men-mindre-begavat-om-akilov/

Något OT, men Breitner beskriver i bloggposten hur utländsk media var förtvivlade över den usla svenska mediebevakningen efter Bryggargatan 2010. Hon refererar till Jyllandsposten, som fick hämta info från "sociala medier" och Gudmundsons blogg. Jyllandsposten skrev en artikel om missförhållandena, och beskrev hur framförallt Flashbacktråden om Bryggargatan/Abdulwahab hade varit en betydande källa för att inhämta kunskap, men det nämner inte Breitner.
Kusligt nog så gjorde LGWP en mycket träffsäker förutsägelse mindre än två veckor före dådet:
http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/kvar-bland-oss-finns-minnena-och-de-dar-goa-latarna/

Beträffande åtalsdatum kan vi alla bara göra bedömningar. Han tycks bedöma det aktuella dådet som relativt oorganiserat. Han kan ha rätt, han kan ha fel. Han kunde ha reserverat sig i sitt uttalande om åtalet, men det är nu inte hans stil. Å andra sidan är han inte sen att erkänna sina misstag, när de uppenbaras.
Citera
2017-04-17, 13:48
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Det tar inte 15 min, går man inne i gången är det 5-7min. Mer intressant är dock var MGM var efter han ankom till ARN. Han tog bussen till Märsta från ARN först kl 17.09.
Jag tror du ska ta de uppgifterna med en nypa salt. Det är Aftonbladets uppgifter, jag har inte sett att det rapporterats om detta i andra medier. Han kan lika gärna åkt tidigare.
Citera
2017-04-17, 13:52
Medlem
Juristakutens avatar
Tidssynkronisering av två videor

Video A) Fredrik Lies video: https://www.youtube.com/watch?v=B_nJng8HFqQ

Video B) Okänd: https://www.youtube.com/watch?v=eP6JyHiogdE

Video B har ett problem och det är att efter ca 00:59:50 är det ett stopp, och därefter startar klippet igen med explotionen och branden som i princip var över på tre sekunder.

Jag har ägnat större delen av dagen för att försöka hitta gemensamma nämnare i de båda klippen.

Vid 00:59 in i Video B står killen med blå jacka, som slog mot förarhytten, mitt i korsningen av Mäster Samuels gatan/Drottninggatan. Av videon framgår att han dessförinnan gått upp på höger sida (visserligen lite vingligt) Drottninggatan (norrut).

Vid 01:09-01:11 in i Video A kan man se samma kille inta samma position i mitten av korsningen för att därefter gå tillbaka.

Slutsats: Fredrik Lies film startar 10-12 sekunder före Video B.

Är det korrekt uppfattat att "explotionen" och branden som är över på 3 sekunder startar 1:30 in i Video A (Fredrik Lies video) mitt ljudkort funkar tyvärr inte!)?
Senast redigerad av Juristakuten 2017-04-17 kl. 14:14.
Citera
2017-04-17, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Tidssynkronisering av två videor

Video A) Fredrik Lies video: https://www.youtube.com/watch?v=B_nJng8HFqQ

Video B) Okänd: https://www.youtube.com/watch?v=eP6JyHiogdE

Video B har ett problem och det är att efter ca 00:59:50 är det ett stopp, och därefter startar klippet igen med explotionen och branden som i princip var över på tre sekunder.

Jag har ägnat större delen av dagen för att försöka hitta gemensamma nämnare i de båda klippen.

Vid 00:59 in i Video B står killen med blå jacka, som slog mot förarhytten, mitt i korsningen av Mäster Samuels gatan/Drottninggatan. Av videon framgår att han dessförinnan gått upp på höger sida (visserligen lite vingligt) Drottninggatan (norrut).

Vid 01:09-01:11 in i Video A kan man se samma kille inta samma position i mitten av korsningen för att därefter gå tillbaka.

Slutsats: Fredrik Lies film startar 10-12 sekunder före Video B.

Är det korrekt uppfattat att "explotionen" och branden som är över på 3 sekunder startar 1:30 in i Video A (Fredrik Lies video) mitt ljudkort funkar tyvärr inte!)?
Jag ser en "flamma" 1:26 och en liknande 1:30

PS det är nog samma flamma båda gångerna; fotografen rör sig så att trafikljuset skymmer, men jag ser den första gången 1:26

här skärmdump
http://imgur.com/a/9o7Re
Senast redigerad av tantigheter 2017-04-17 kl. 14:25. Anledning: lägger till bild
Citera
2017-04-17, 14:24
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag ser en "flamma" 1:26 och en liknande 1:30

Stort tack!

Det syns väldigt tydligt på den andra videon (Video B) som har ett stopp och startar igen strax innan explotionenen.

Någon som vet om det är denna "explotion", sannolikt orsakad av att diesel antänds, som utlöser brandlarmet på Åhléns?
Citera
2017-04-17, 14:27
Medlem
Citat:
Stort tack!

Det syns väldigt tydligt på den andra videon (Video B) som har ett stopp och startar igen strax innan explotionenen.

Någon som vet om det är denna "explotion", sannolikt orsakad av att diesel antänds, som utlöser brandlarmet på Åhléns?
Jag har lagt till lite i mitt förra inlägg
Citera
2017-04-17, 14:43
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:

Vittnen påstod väl att brandlarmet gick strax innan lastbilen for fram? Eller är den tesen avskriven?

Jag var förresten på Drottninggatan under lördagen. Brännskadorna i det lilla "taket" ovanför lastbilen var inte direkt påtagliga. Lite sot, typ. Brandkåren måste fått bukt på den branden rätt fort, inte sant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in