2017-04-17, 01:28
Medlem
Att inte berätta gynnar bara en gärningsman i det här läget när så lång tid har förflutit och utredningen ligger i träda sedan länge.

Kanhända vet inte de som var med dagarna innan försvinnandet någonting. Men säg det då. Den enorma tystnaden skapar bara spekulationer, kanske helt i onödan. Det vore bra med en stomme att utgå ifrån i form av vad Helena gjorde de här dagarna och vilka hon träffade.

Om vi som inte har något med fallet att göra undrar mycket så borde rimligtvis de som på något sätt är berörda också göra det. Att ingen som var med skulle känna till tråden ser jag som osannolikt.

Eller så kan vi strunta i vad som hände. Kanske stänga tråden t o m. Skulle det passa någon?
Citera
2017-04-17, 12:30
Medlem
Eftersom focus ligger på med vilka och vad H gjorde dagarna innan:
Var hon ensam till kompisens häst?
Var det hennes vänner hon seglade med och var UA med?
Befann sej de hon seglade med, på festen i Töreboda?
Hur brukade Helena ta sej hem när hon var ute utan UA?
Fick hon låna pengar till inträdet?
Vilken tid ringde H till P och frågade efter plånboken?
(UA var inte kvar hos P eftersom hon inte visste något om plånboken förrän H ringde hem vid 01.30.)
Var H förändrad i sätt och utseende efter Greklandsresan?
Hade H någon förtrolig kompis förutom systern UA?

Vet inte varför, men personligen tror jag inte vilka hon var med har med försvinnandet att göra...däremot tror jag att det finns uppfattningar i närmsta kretsen som det talas tyst om.....
Citera
2017-04-17, 13:21
Medlem
Xeitums avatar
Det är ju lite knepigt när man inte vet hur väl känt det är att denna tråd existerar. För alla som på något sätt stod HA nära så borde det inte råda några tveksamheter att så är fallet, men för många lite längre ut i "bekantskapskretsen" kanske det är mer tveksamt.

Som någon säkert nämnt det förr, så kan det kanske vara en idé att på något sätt göra reklam för HA-tråden ex.vis på nätet, i tidning, anslagstavla mm. Förslagsvis i M-stads området.

Beträffande Snapenområdet. Som redan nämnts så känns det ju lite avigt rent geografiskt om man nu förutsätter att brottsplatsen var kring Kohagen/Ekudden (vilket dock inte är säkert) förutom att området är/var beläget nära stan och förhållandevis frekvent besökt. Det är rätt resonerat när det gäller att en GM ofta föredrar "gömställen" där han känner sig mer förtrogen med omgivningen. Man kan då ställa sig frågan om någon av de sk heta namnen kan ha ett sådant förhållande med Snapen. Man kanske är uppväxt på Snuggen, t.ex Torsögatan.
Citera
2017-04-17, 14:08
Medlem
MrsPollifaxs avatar
Håller med Prinzezzan om att det vore mycket intressant att få ihop en väv, ett mönster över var personer befann sig. Ur den väven kanske ett mönster kunde urskiljas. Fick man en tråd att nysta i där ur är det inte otänkbart att detta område Snapen ni talar om kunde kopplas till någon, eller andra områden som tidigare varit uppe.
Ni som bor i Mariestad och känner till saker kan väl prata ihop er och gemensamt skriva här, via PM eller anonymt tipsa polisen. Vad väntar ni på? Minsta sak ni kan erinra er som inte tidigare nämnts kan vara betydelsefull.
MrsP
Citera
2017-04-17, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsPollifax
Håller med Prinzezzan om att det vore mycket intressant att få ihop en väv, ett mönster över var personer befann sig. Ur den väven kanske ett mönster kunde urskiljas. Fick man en tråd att nysta i där ur är det inte otänkbart att detta område Snapen ni talar om kunde kopplas till någon, eller andra områden som tidigare varit uppe.
Ni som bor i Mariestad och känner till saker kan väl prata ihop er och gemensamt skriva här, via PM eller anonymt tipsa polisen. Vad väntar ni på? Minsta sak ni kan erinra er som inte tidigare nämnts kan vara betydelsefull.
MrsP

Håller med!
Vilka befann sej hos UA på söndagen?
Vilka letade vid genvägen/kohagen på söndagen innan polis....Likväl som UA tipsade polisen vilken väg H hade gått, samma sa hon till sina vänner att leta.
Vilka dröjde sej kvar efter första spåret från H? Kvällen var ung, natten hade inte ens börjat...
Om man väver vidare så kan man fråga UA och BW om vilka som var där.
Vad tror du Prinzzezan?
Citera
2017-04-17, 16:17
Medlem
BlurryFace69s avatar
En fråga mitt i det andra då det är mkt prat om olika saker Helena gjort med olika personer
innan denna ödesdigra kväll/natt närmare bestämt då hon senast sågs.

Fanns det någon som hon hade någon slags konflikt med av något slag?
Nån svartsjuka från någon hon träffat?
Hade hon någon relation med fel person T.om?

Fanns det någon som planerade det hela eller var det något som gick över styr??
I de flesta fallen är offret bekant med GM, men hur bekant vet vi ju inte.

Tror däremot att de som var Helena nära kan ha sina aningar, men det kan jag ju inte veta säkert.

Hoppas att Leif GW tar upp fallet i Säsong 2 av sitt program.

Jag tror många sitter och inte vet riktigt vilka personer som varit aktuella i tråden, och vilka platser som varit utpekade av ngn anledning.

En fråga: Vad arbetade Helena med?
Hade hon något samband med vår S.k generaldirektör B.B i staden?
Tror jag läst eller hört det??
Vill bara veta vad hennes arbete var.
Citera
2017-04-17, 16:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Turistbyrån.

Citat:
Ursprungligen postat av BlurryFace69
En fråga mitt i det andra då det är mkt prat om olika saker Helena gjort med olika personer
innan denna ödesdigra kväll/natt närmare bestämt då hon senast sågs.

Fanns det någon som hon hade någon slags konflikt med av något slag?
Nån svartsjuka från någon hon träffat?
Hade hon någon relation med fel person T.om?

Fanns det någon som planerade det hela eller var det något som gick över styr??
I de flesta fallen är offret bekant med GM, men hur bekant vet vi ju inte.

Tror däremot att de som var Helena nära kan ha sina aningar, men det kan jag ju inte veta säkert.

Hoppas att Leif GW tar upp fallet i Säsong 2 av sitt program.

Jag tror många sitter och inte vet riktigt vilka personer som varit aktuella i tråden, och vilka platser som varit utpekade av ngn anledning.

En fråga: Vad arbetade Helena med?
Hade hon något samband med vår S.k generaldirektör B.B i staden?
Tror jag läst eller hört det??
Vill bara veta vad hennes arbete var.

Kan mycket väl ha varit något som gick överstyr. Denna person, eller personer, var troligtvis några som HA kände eller åtminstone visste mycket väl vilka dessa var.

Nej detta kan vi inte veta med säkerhet men jag tror som du.

Ja det hade hon. Hade ju arbetat för Turistbyrån i stan där denne man var hennes chef. Den s. k. generaldirektören bodde också inte långt från HA.
Citera
2017-04-17, 17:08
Medlem
BlurryFace69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kan mycket väl ha varit något som gick överstyr. Denna person, eller personer, var troligtvis några som HA kände eller åtminstone visste mycket väl vilka dessa var.

Nej detta kan vi inte veta med säkerhet men jag tror som du.

Ja det hade hon. Hade ju arbetat för Turistbyrån i stan där denne man var hennes chef. Den s. k. generaldirektören bodde också inte långt från HA.

Tack Då var jag inte helt ute och cyklade!!
Var inte Helenas far och Generaldirektören vänner också??
En god vän jobbade också på turistbyrån ett litet tag.

Hur var Helenas och B.B's arbetsrelation?
Hade de ett tätt samarbete som kunde uppfattas av andra som
lite opassande eftersom Helena var lika ung som B.B's dotter?
Svartsjuka? Var det bara en arbetsrelation?

Nu spekulerar jag bara lite kring detta utifrån en annan synvinkel
jag har. Så det är bara spekulationer!
Men någon kan veta något som löser ett snöre som...
Citera
2017-04-17, 20:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Generaldirektören i Mariestad.

Citat:
Ursprungligen postat av BlurryFace69
Tack Då var jag inte helt ute och cyklade!!
Var inte Helenas far och Generaldirektören vänner också??
En god vän jobbade också på turistbyrån ett litet tag.

Hur var Helenas och B.B's arbetsrelation?
Hade de ett tätt samarbete som kunde uppfattas av andra som
lite opassande eftersom Helena var lika ung som B.B's dotter?
Svartsjuka? Var det bara en arbetsrelation?

Nu spekulerar jag bara lite kring detta utifrån en annan synvinkel
jag har. Så det är bara spekulationer!
Men någon kan veta något som löser ett snöre som...

Det känner jag inte till.

Inte heller hur deras arbetsrelation såg ut.

Generaldirektören har ju också varit en bland de personer som folk har misstänkt och pratat om under många år för ev. inblandning.
Citera
2017-04-18, 10:16
Medlem
Rudges avatar
Generaldirektören var omtalad långt innan dess, för att nyttja sin position och vara glad i fina unga flickor.
Han bjöd friskt på sig själv och på drinkar och det stack i ögonen på folk.
Han var gubbsjuk innan han var gubbe men inget ont i den grabben. Han höll sig på mattan och var i stort sett en gentleman men som sagt, hans frikostighet samt glada öga på flickorna gav upphov till ryktesspridning.
Ingen talade dock om de bägarna som han bekostade för oss snubbar, eller att han verkligen hjälpte om han kunde med jobb och annat. Han utnyttjade sin position på många sätt, så som vem som helst skulle gjort. Jantelagen....
Bara att han finns gör honom knappast misstänkt, eller finns det mer än att de kunde stött ihop på jobb?
Citera
2017-04-18, 12:32
Medlem
Helena jobbade extra på sjukhuset. Fanns ett låsbart skåp som tillhörde H.

Finns en annan BB lite yngre, även han har nämnts i tråden tidigare...Han jobbade vid tiden på sjukhuset.
Var han med och sökte i området på söndagen? Vilka var där förutom BW?
Citera
2017-04-19, 17:59
Medlem
Greenskys avatar
Har lite svårt få ngt grepp om det här fallet då jag stöter på sånt som jag inte är van vid, har fått intryck av att folk är skraja överlag att säga ngt! Varför då undrar jag?

Är folk rädda för PU? Till och med PK utryckte (av vad jag minns från tidigare i tråden) sånt.

Har PU släkt och sånt som kan få vittnen att rygga tillbaka?

Är folk så rädda/fega eller vad? Vad säger du PU? Känner du att det kan vara så? Hur mår du i så fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in