2017-04-17, 12:04
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Noterat alltså att han bör ha ankommit till Märsta mellan 17.15 och 18.00? Stämmer det? Det ger oss en lucka i hans förehavanden på bortåt två timmar innan han dyker upp på Circle K, eller? Var fan ligger han och trycker i två timmar och varför trycker han? Han kan ju rimligen inte veta att bilden på honom är ute om han inte själv ser den eller informeras om att han är röjd. Således är det sannolikt att han tar sig till Märsta för att möta någon eller några efter dådet som ska gömma honom. Dessa personer följer rimligen händelseutvecklingen på SvT. När släpptes den första bilden på personen polisen ville ha kontakt med? Där har man suttit i soffan i islamistlokalen och gett high fives och gottat sig, men så dyker bilderna upp och där ser man honom dessutom prata i mobilen! Han måste ut! Snabbt som satan! Lite nödtorftig uppsnyggning och iväg med honom! Nån annan snubbe ska hämta på Circle K, säger man. Han tar sig dit, är stressad och jagad och beter sig på ett sätt som väcker uppmärksamhet. Han märker att folk glor på honom och då beger han sig i väg lite planlöst tills dess att han blir pågripen.
- Jag tolkar det som att han borde komma till Märsta *station* troligen i spannet 17:15-17:30 (men det ingen säker uppgift). Sedan påstås det eller antas det att han skulle ha bytt till ny buss.

Bild lär ha släppts ca 17:45 på polisens presskonferens. (Jag hade för mig presskonferensen skulle vara 17:0, senare framflyttad till ca 17:15. Men är mycket osäker.)
- Hur som, bilden får anses allmänt publicerad överallt omkring 17:45.
(Expressen har dessutom hävdat att de publicerat bilden själva redan 17:15, men oklart om de då sagt nåt om koppling till "eftersökt GM" eller inte.)

- Enligt media ska en person följt efter honom i 1/2-timme innan gripandet.
Så ett inte omöjligt scenario är att han kommer med buss till Märsta Station 17:15-17:30. Ingen aning hur långtid det är till ny busstation och Cirkle-K, men vi kan anta att han är där 18:00. Då är bilden dessutom helt färsk och på mångas telefoner, etc.
Han känner kanske på sig att folk reagerar eller så ser han bilden själv i sin mobiltelefon och bestämmer sig för dra. Omkring 19:30 lär det slutliga vittnet som larmade då påbörjat sin förföljning.
Det lämnar tiden 18:00-19:30 "okänd".

OBS. Tider ovan är grova och mycket antagna. Det kan ha gått till på annat sätt. T.ex att han först träffat nån eller nån som inte dök upp på "bakre återsamlingsplats". Har har kanske därefter gått till eller bara mot/nära CirkleK. Möjligen gick han bara förbi CirkleK den sista halvtimmen.

Allt ovan bara spekulationer.
Citera
2017-04-17, 12:06
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Enligt Expressens tidslinje släppte de bilden kl 17.18

17.18: Expressen kan publicera bilden från tunnelbanan.
17.50: Polisen går ut med bilden med uppmaningen att de vill komma i kontakt med mannen på bilden.

De hade fått bilden från SL. Vet inte om andra medier hakade på Expressens bild före polisens presskonferens.
Taget! Så frågan är då om terrorgänget i Märsta följer Expressen eller SVT? Det är ju en halvtimmes skillnad på publiceringen. Antingen får man veta medan GM sitter på bussen eller också efter han kommit fram... Att han synts till utomhus i sällskap med andra personer, vad talar det för? Östra Steninge... Vore fint med en karta med alla kända muslimnästen och nyckelplatser inritade. Var ligger de i förhållande till varandra och platsen för gripandet?
Citera
2017-04-17, 12:09
Medlem
duqus avatar
Kör man denna sträcka i google streetview ser man att han fixar de flesta av betonglejonen på vägen ner, han kommer lätt emellan de flesta, det är bakre boogien som slår i och skjuter iväg betongklumparna åt sidorna. Men längre ner har han då kört på ett betonglejon som uppenbarligen varit vänd med baken mot hans front, detta lejon har då fungerat som en kil och fastnat mot undre balken och då fungerat som en stor bromskil, så han bör ha trampat gasen i botten för att kunna komma framåt. Så precis före sista korsningen hade han i princip ingen styrning kvar alls och enda chansen att lejonet som satt som en kil kunde kastas rakt fram betyder att han nitade in, då åkte lejonet rakt fram medan hans lastbil med avslagna styrleder tog c:a 45* höger på max högersväng. Man ser klart att det inte finns någon styrled kvar på vänster fram.

https://s12.postimg.org/tyf7rishp/plast.png

Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Taget! Så frågan är då om terrorgänget i Märsta följer Expressen eller SVT? Det är ju en halvtimmes skillnad på publiceringen. Antingen får man veta medan GM sitter på bussen eller också efter han kommit fram... Att han synts till utomhus i sällskap med andra personer, vad talar det för? Östra Steninge... Vore fint med en karta med alla kända muslimnästen och nyckelplatser inritade. Var ligger de i förhållande till varandra och platsen för gripandet?

Den här mosken ligger väl 30 sekunder från cirkel-k: https://goo.gl/maps/qDrSqVPm1WU2
Närmast Östra Steninge är däremot: https://goo.gl/maps/QUTtfXmR7L32
Men på pressbilder togs han nära försvarets hundskola (?) https://goo.gl/maps/3rEn5VrSv9M2
Där finns också en pistolklubb....

Sen det där med hans ev blåa mobil:
Mobilnätet gick ner snabb i city av okänd anledning, men många muslimer använder idag skype på wifi-näten, och Skype är hård-kodat, och Telia har väl utbygg wifi vad jag vet i tunnelbanan i city, så det är möjligt att han kanske dök ner där för att ringa gratis och skype-kodat (ren gissning alltså)
Senast redigerad av duqu 2017-04-17 kl. 12:28.
Citera
2017-04-17, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Jag har tidigare sett en bild på ett övertäckt offer med en krossad resväska intill (min tolkning). Platsen verkar vara korsningen Olof Palmes gata x Drottninggatan och troligen är det kvinnan från Belgien. Är det någon annan som minns bilden och kan länka?

Jag håller med dig. Det sades redan väldigt tidigt att Mailys var det första offret. I så fall i korsningen till Kungsgatan blev Ebba och Chris påkörda. I första början var det tre omkomna. Senare i nästa dag meddelades att en till hade dött i sjukhuset av sina skador.
Citera
2017-04-17, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Om man ser på ditt första foto så ser man skrapmärken innan stenlejonet vid Indiska. Till höger ser man också Scorett och Bryggargatan.

http://quickshot.imgix.net/dad-i-stockholm/bil-gatan.jpg?w=1600&h=900&fit=crop&auto=format&q=45&c s=tinysrgb

Stenlejonet måste alltså ha kommit från bortom Bryggargatan. Första stenlejon innan dess är Kungsgatan 240 meter från Åhléns enligt Google.

Detta säger Fredrik Lie där han befann sig utanför Joy 170 meter från Åhléns.

https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2Fnyhe ter%2Fa%2FvR59B%2Ffredrik-filmade--sekunder-efter- attacken

Fredrik Lie befann sig på Drottninggatan under terrordådet. Han gick längs gatan när han möttes av lastbilen.
– Den här bilen körde rakt emot mig, men jag hann se det och gå åt rätt håll, säger han.
Men han blev inte rädd till en början, utan började filma det som hände.
– Min första tanke var inte att det här är skulle vara något farligt, utan jag undrade över vad den här lastbilen gjorde på gatan. Den här lastbilen hade ett betonglejon framför sig, då förstod jag ändå att det var någonting, att jag behövde flytta på mig, säger han.

Om chauffören plockat upp ett stenlejon vid Apelbergsgatan och bytt det mot ett vid Kungsgatan vet jag inte men minst 240 meter har han skjutit ett lejon framför sig om man använder bilder från Google.

Nedan ser man ett lejon till utanför som krossade skyltfönstret vid Stadium

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/unika-vittnesbilder-fran-drottninggatan-minuterna-efter-terrordadet

Jag har inte kört lastbil men att köra lastbil och skjuta ett stenlejon framför sig minst 240 meter innan han gör höger-vänster-höger sväng för att bli av med stenlejonet tillhör nog inte grundkursen för förarbevis av lastbil. Att dessutom byta stenlejon känns lite överkurs.

https://goo.gl/images/doQCJI

Jag tycker det säger lite om lastbilskaparens körskicklighet.

Jga har inte heller kört lastbil, men det låter verkligen otroligt att han skulle ha lyckats köra en jätte tung betongleijon framför lastbilen en så lång sträcka och samtidigt svänga hit och dit. Dessuton krockade han med flera personer, blomkrukor och annat på vägen. Jag tycker det är ofattbart. 50 meter jaa, men inte 250 meter eller så.
Citera
2017-04-17, 12:32
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Mercedes-Benz lastbilen som användes hade den autobroms? Vid terrordådet i Berlin kapades en lastbil som var utrustad med automatiskt broms. Det gjorde att lastbilen bromsade så fort den körde på något.Kan det vara därför som det blev lite vingligt på Drottninggatan?
Citera
2017-04-17, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Det tar inte 15 min, går man inne i gången är det 5-7min. Mer intressant är dock var MGM var efter han ankom till ARN. Han tog bussen till Märsta från ARN först kl 17.09.

Bussen 583 har flera busstop i Arlanda. Det går nog snabbast att gå i gången, som du säger.

https://citymapper.com/stockholm/bus/sl-buss-583
Citera
2017-04-17, 12:40
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
- Jag tolkar det som att han borde komma till Märsta *station* troligen i spannet 17:15-17:30 (men det ingen säker uppgift). Sedan påstås det eller antas det att han skulle ha bytt till ny buss.

Bild lär ha släppts ca 17:45 på polisens presskonferens. (Jag hade för mig presskonferensen skulle vara 17:0, senare framflyttad till ca 17:15. Men är mycket osäker.)
- Hur som, bilden får anses allmänt publicerad överallt omkring 17:45.
(Expressen har dessutom hävdat att de publicerat bilden själva redan 17:15, men oklart om de då sagt nåt om koppling till "eftersökt GM" eller inte.)

- Enligt media ska en person följt efter honom i 1/2-timme innan gripandet.
Så ett inte omöjligt scenario är att han kommer med buss till Märsta Station 17:15-17:30. Ingen aning hur långtid det är till ny busstation och Cirkle-K, men vi kan anta att han är där 18:00. Då är bilden dessutom helt färsk och på mångas telefoner, etc.
Han känner kanske på sig att folk reagerar eller så ser han bilden själv i sin mobiltelefon och bestämmer sig för dra. Omkring 19:30 lär det slutliga vittnet som larmade då påbörjat sin förföljning.
Det lämnar tiden 18:00-19:30 "okänd".

OBS. Tider ovan är grova och mycket antagna. Det kan ha gått till på annat sätt. T.ex att han först träffat nån eller nån som inte dök upp på "bakre återsamlingsplats". Har har kanske därefter gått till eller bara mot/nära CirkleK. Möjligen gick han bara förbi CirkleK den sista halvtimmen.

Allt ovan bara spekulationer.
Han bör ha haft drygt 1½ timme på Arlanda terminal 2? att irra omkring.
Om bussvittnet stämmer så bör han landat Märsta station strax för 17:30 och lämnat 17:32 på buss 7xx, finns några val. Oavsett så tar bussresan plus promenad 15-20 minuter sen kan han ju ha gjort annat men jag tror din spekulation om ca: 18:00 stämmer ganska bra.
Citera
2017-04-17, 12:42
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Kör man denna sträcka i google streetview ser man att han fixar de flesta av betonglejonen på vägen ner, han kommer lätt emellan de flesta, det är bakre boogien som slår i och skjuter iväg betongklumparna åt sidorna. Men längre ner har han då kört på ett betonglejon som uppenbarligen varit vänd med baken mot hans front, detta lejon har då fungerat som en kil och fastnat mot undre balken och då fungerat som en stor bromskil, så han bör ha trampat gasen i botten för att kunna komma framåt. Så precis före sista korsningen hade han i princip ingen styrning kvar alls och enda chansen att lejonet som satt som en kil kunde kastas rakt fram betyder att han nitade in, då åkte lejonet rakt fram medan hans lastbil med avslagna styrleder tog c:a 45* höger på max högersväng. Man ser klart att det inte finns någon styrled kvar på vänster fram.

https://s12.postimg.org/tyf7rishp/plast.png

Den här mosken ligger väl 30 sekunder från cirkel-k: https://goo.gl/maps/qDrSqVPm1WU2
Närmast Östra Steninge är däremot: https://goo.gl/maps/QUTtfXmR7L32
Men på pressbilder togs han nära försvarets hundskola (?) https://goo.gl/maps/3rEn5VrSv9M2
Där finns också en pistolklubb....

Sen det där med hans ev blåa mobil:
Mobilnätet gick ner snabb i city av okänd anledning, men många muslimer använder idag skype på wifi-näten, och Skype är hård-kodat, och Telia har väl utbygg wifi vad jag vet i tunnelbanan i city, så det är möjligt att han kanske dök ner där för att ringa gratis och skype-kodat (ren gissning alltså)

Enligt Google karta tar det 1 tim 16 min att gå (promenera) från Märsta station till den länk som ges ovan till förmodad gripningsplats (försvarets hundskola).
Citera
2017-04-17, 12:43
Medlem
Golonkas avatar
Just det... Tänkte inte på det men det finns ju otaliga appar man kan ringa på via wifi. Viber, Skype, Whatsapp. Tror till och med Snapchat har en telefonfunktion. Betyder det att så länge det finns öppen wifi så kan man alltså ringa oaktat att mobilnätet är överbelastat/nere?

Fan vad jag är nyfiken på den där telefonen alltså... Fanns den på hans person när man grep honom så har man förhoppningsvis en nyckel in i nätverket kring honom. Märstamuslimerna månde bäva nu.

Eller så sköter SÄPO detta i tysthet också efter det att man rört om i nästet, för det skulle onekligen leda till både islamofobi och fiske i grumliga vatten och gynna SD om det blir allmänt känt hur inbäddade islamisterna nu är i samhället.
Citera
2017-04-17, 12:51
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Han bör ha haft drygt 1½ timme på Arlanda terminal 2? att irra omkring.
Om bussvittnet stämmer så bör han landat Märsta station strax för 17:30 och lämnat 17:32 på buss 7xx, finns några val. Oavsett så tar bussresan plus promenad 15-20 minuter sen kan han ju ha gjort annat men jag tror din spekulation om ca: 18:00 stämmer ganska bra.

Ja, han verkar ju ha bedrivit "onödig" tid på Arlanda.

Men, han kan mycket väl ha köpt/skaffat rakhyvlar och gått in på toalett och rakat sig. (Han ser ganska slätrakad ut i bilen vid gripandet.) Han kan också ha sett de första poliserna/tullvakterna som nu börjat "cirkulera" och patrullera Arlanda. Han kanske nu blev försiktig och fick "smyga" mycket mer än hittills då han troligen bara sprungit på.

Bara tankar.
Citera
2017-04-17, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Är detta något du sett själv eller har du läst det/hört det?

Dem såg jag själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in