2017-04-17, 11:32
  #55489
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Och vad fan tror du Sentio, Inizio och YouGov speglar, politiska uppfattningar bland alla som läser nyheter på pergamentrullar och skriver brev med fjäderpenna?


Nämnda institut förefaller åtminstone göra medvetna försök att åstadkomma urval som statistiskt representerar valmanskåren och med vedertagna vetenskapliga metoder!

En liten differens mot skojarna i branschen...

2017-04-17, 11:41
  #55490
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Håller helt med. Anlitade en elektriker och VVS-folk för installation av ny pelletspanna i huset strax före påsk, de var så frustrerad över Löfven & Co att det nästan kom eld ur öronen på dem samtidigt som de helt öppet sa att det idag inte finns något alternativ till SD. Ingen av dem brydde sig ett skit om att säga sin åsikt i frågan.

Förstår faktiskt inte varför en del fortfarande blir så skitnödiga över researchgruppen och så ängsliga över om det "kommer ut" att man klickat på SD på en webbsida? Det är 2017 nu, vem bryr sig? Alla pratar ju högt och vilt i denna fråga ändå? Minst 30-40% i stora delar av kommunen där jag bor kommer att lägga sin röst på SD. Denna rädsla och "paranoia" kanske är en Stockholmsgrej?
Men för fan, det handlar inte om att "brottet" skulle vara att man klickat SD på någon sida. Om man placerar ut råttfällor är syftet inte att hänga ut råttor offentligt för att de gillar ost, det är att fånga dem.

Man trålar efter tonvis med spår från en massa olika hörn av nätet (sociala medier, forum, övrig nätaktivitet) för att sedan lägga tusenbitarspussel och hitta mönster. 99% är skit men ibland blir det bingo och man lyckas ringa in någon nätkrigare som sedan visar sig vara SD-aktiv, bloggare eller whatever.
2017-04-17, 11:56
  #55491
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Håller helt med. Anlitade en elektriker och VVS-folk för installation av ny pelletspanna i huset strax före påsk, de var så frustrerad över Löfven & Co att det nästan kom eld ur öronen på dem samtidigt som de helt öppet sa att det idag inte finns något alternativ till SD. Ingen av dem brydde sig ett skit om att säga sin åsikt i frågan.

Förstår faktiskt inte varför en del fortfarande blir så skitnödiga över researchgruppen och så ängsliga över om det "kommer ut" att man klickat på SD på en webbsida? Det är 2017 nu, vem bryr sig? Alla pratar ju högt och vilt i denna fråga ändå? Minst 30-40% i stora delar av kommunen där jag bor kommer att lägga sin röst på SD. Denna rädsla och "paranoia" kanske är en Stockholmsgrej?
Det är en sak att komma ut som "SD-are" när 90 % av ens umgänges- och arbets-krets tycker likadant och en annan när du är ensam om det, samt att det skulle gå emot den berömda "värdegrunden" på ditt arbete.


Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
I ett större perspektiv kan man dessutom framhålla att det räcker inte att "beskriva ett problem" utan det krävs också "presentera trovärdiga lösningar".

Vill man vara litet kreativt kritisk mot OU kan man ju tänka sig skillnaden mellan att fråga "vem tycker du pekar på det största problemet" respektive "vem tycker du har trovärdiga lösningar på samma problem".

Men om detta är en oroad, lätt xenofobisk allmänhet eller folk som verkligen tycker att SD har lösningarna på allt, inklusive bröds åldrande i brödburken, är ju inte så klarlagt.

Att SD inte har några trovärdiga lösningar känns som att media har tjatat om så ofta att det skulle ha blivit en "sanning". Särskilt uttrycket "bara enkla lösningar". Jag ser inga problem med att lösningarna är enkla. Om en båt läcker in vatten så försöker man först täppa läckan, inte komma på sätt att se till att inget blir vattenskadat. (Ja, det är en liknelse av asylinvandringen)
__________________
Senast redigerad av vidr23 2017-04-17 kl. 12:01.
2017-04-17, 11:58
  #55492
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Man trålar efter tonvis med spår från en massa olika hörn av nätet (sociala medier, forum, övrig nätaktivitet) för att sedan lägga tusenbitarspussel och hitta mönster. 99% är skit men ibland blir det bingo och man lyckas ringa in någon nätkrigare som sedan visar sig vara SD-aktiv, bloggare eller whatever.


Hoppas och tror att de flesta SD-are är medvetna om riskerna och därför använder någon VPN-tjänst!

Som bör betydligt försvåra all "trålning" av information...

2017-04-17, 12:00
  #55493
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Men för fan, det handlar inte om att "brottet" skulle vara att man klickat SD på någon sida. Om man placerar ut råttfällor är syftet inte att hänga ut råttor offentligt för att de gillar ost, det är att fånga dem.

Man trålar efter tonvis med spår från en massa olika hörn av nätet (sociala medier, forum, övrig nätaktivitet) för att sedan lägga tusenbitarspussel och hitta mönster. 99% är skit men ibland blir det bingo och man lyckas ringa in någon nätkrigare som sedan visar sig vara SD-aktiv, bloggare eller whatever.

Allteftersom det blir mer och mer mainstream och en icke-nyhet om man väljer att rösta på SD eller inte, kommer detta "trålande" efter olika spår att bli helt irrelevant. Researchgruppen och andra "registrerare" sjunger på sista versen. Efter valet 2018 kommer inte en jävel att bry sig om dem och deras eventuella "scoop".
2017-04-17, 12:19
  #55494
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Allteftersom det blir mer och mer mainstream och en icke-nyhet om man väljer att rösta på SD eller inte, kommer detta "trålande" efter olika spår att bli helt irrelevant. Researchgruppen och andra "registrerare" sjunger på sista versen. Efter valet 2018 kommer inte en jävel att bry sig om dem och deras eventuella "scoop".


Naturligtvis helt korrekt uppfattning!

Särskilt efter 2018 - då dessutom effektiva åtgärder kan sättas in...

2017-04-17, 12:37
  #55495
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Denna tråd håller envist fast vid tre urbota korkade missuppfattningar, och vägrar ta till sig av användare som testat alla möjliga sätt att förklara. Jag kan inte låta bli att göra ett försök.

1: Spelbolag är INTE mätare för hur SD ligger i opinionen. Oddsen är inte satta utefter vad spelbolagen tror. Spelbolagen spelar nämligen inte. De gissar inte. De beräknar bara odds som innebär att de gör vinst alldeles oavsett hur det går. Om en miljardär skulle satsa sin förmögenhet på att att Hanif Bali skulle bli nästa statsminister skulle oddsen sjunka för det. Inte för att spelbolagen sitter med någon dygnet-runt-jour av psykologer, statsvetare och politiska experter som ständigt kalibrerar sina profetsior, utan för att algoritmen skulle ändras.

Att många betar på bra resultat för SD tillför ingen ny data för den som vill spekulera i hur det går. Bettarnas gissningar bygger ju på samma opinionsundersökningar som redan presenteras i tråden. Att spelbolagens odds ändras tillför alltså ingen som helst ny information.

Spelbolag är i allra högsta grad mätare. Oddsen är satta efter vad spelbolagen tror och sedan korrigerar spelare den tron om marknaden anser det finns fog för det. Oddsen skulle inte sjunka, för en miljardär skulle bara få satsa knappt 5-siffrigt (spelbolagen tar givetvis inte emot enorma summor på politik av enskild spelare) såvida han inte har ett flaggat konto (vinnande spelare / wiseguy), då snackar vi hundralappar och ett troligt sänkt odds.

Valet 2014 hade Unibet närmast perfekt line och odds på valdagen (över 12,5 var knapp favorit).
2017-04-17, 12:46
  #55496
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidr23

Att SD inte har några trovärdiga lösningar känns som att media har tjatat om så ofta att det skulle ha blivit en "sanning". Särskilt uttrycket "bara enkla lösningar". Jag ser inga problem med att lösningarna är enkla. Om en båt läcker in vatten så försöker man först täppa läckan, inte komma på sätt att se till att inget blir vattenskadat. (Ja, det är en liknelse av asylinvandringen)

Det får alla tycka vad de vill om, men ur OI-perspektiv är det stor skillnad på att fråga efter "vad är det största problemet just nu", "vilket parti sympatiserar du med", "Vilket parti skulle du rösta på idag" och slutligen den intressanta frågan, "Vilket parti kommer du att rösta på i framtiden" (den sista frågan är ju principiellt mycket svår att svara på, för alla).
2017-04-17, 12:55
  #55497
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Spelbolag är i allra högsta grad mätare. Oddsen är satta efter vad spelbolagen tror och sedan korrigerar spelare den tron om marknaden anser det finns fog för det. Oddsen skulle inte sjunka, för en miljardär skulle bara få satsa knappt 5-siffrigt (spelbolagen tar givetvis inte emot enorma summor på politik av enskild spelare) såvida han inte har ett flaggat konto (vinnande spelare / wiseguy), då snackar vi hundralappar och ett troligt sänkt odds.

Valet 2014 hade Unibet närmast perfekt line och odds på valdagen (över 12,5 var knapp favorit).

Vet att Unibet har en maxinsats när det gäller svensk politik.
Finns dock inga uppgifter på deras sajt om hur det fungerar.

Kan gissa att i början av ett spel max ligger på 500-1000 kr, för att när spelet kommit igång vara 5-10 % av totalinsatsen på ett visst spel. (T.ex. SD över eller under en viss %).
2017-04-17, 13:08
  #55498
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Vet att Unibet har en maxinsats när det gäller svensk politik.
Finns dock inga uppgifter på deras sajt om hur det fungerar.

Kan gissa att i början av ett spel max ligger på 500-1000 kr, för att när spelet kommit igång vara 5-10 % av totalinsatsen på ett visst spel. (T.ex. SD över eller under en viss %).

70:- tar Unibet automatiskt emot för mig på över 24,5 1,7 på SD. Sedan går resten till granskning (om jag hade valt att spela). Jag skulle gissa att jag har 5-10% limit på mitt flaggade konto så runt 1000:- får ett färskt konto / medioker spelare lägga innan vidare insats granskas av riskvakten.

Kan ju passa på att reka ett spel: SD största koalition 21ggr pengarna. Kommer krävas runt 32-35% vilket inte känns helt otroligt. 10% chans bör det vara.

Den som tror Sifo har en hederlig agenda kan ju lasta in på S mot SD till 2,25
__________________
Senast redigerad av Djimmie 2017-04-17 kl. 13:18.
2017-04-17, 13:37
  #55499
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
Vi får väl se vad som händer om SD blir största parti, något säger mig att DÖ knappast kommer att gälla dem.

Slutar väl med att alliansen har 30, SD 29, vänstern 33 och då vill ju människor uppenbarligen ha kvar en skitig sosseregering. Svensken är åtminstone inte dumma nog att vilja rösta på S, men de är för dumma för att förstå att alliansen inte är lösningen, de kommer ändå bara rösta på S-budget.

SD kommer att vara större än S och få fler kvinnliga väljare än vad S får manliga väljare. Det blir en väldigt stor symbolisk seger. Någon mer DÖ kommer det aldrig att bli. Löfven tog över stafettpinnen efter Reinfeldt och har mer än andra medverkat till att SD växt mer det annars skulle ha gjort.

Media kan ibland prata som om det var ett faktum att SD är ett fascistiskt parti, bara för att i nästa reportage eller tv-inslag prata som om partiet var normaliserat och ett självklart inslag. Kombinerat med att partiet hånas samtidigt som det får rätt i fråga efter fråga och att man har 25 procent i opinion börjar bli för mycket för media. Vid valet när SD får 25 till 30 procent kommer väljarna inte att glömma hur de bemöts. Media är givetvis rädd för vad som då ska ske eftersom väljarna trots allt är medias konsumenter.
2017-04-17, 14:16
  #55500
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Även om vi har olika åsikter om SD (som du tycker är för mycket mellanmjölk) så måste jag ändå säga. Hatten av för ett inlägg som borde vara en sticky. Sammanfattar alldeles utmärkt vad som är felet med delar av den "sverigevänliga" rörelsen och också varför en del tänkande människor in i det längsta undviker att ansluta sig till den.
Att byta ut den nuvarande PK-sekten mot en annan med liknande sektliknande faktaförnekelse är inte vad de flesta längtar efter , särskilt inte när den förstnämnda åtminstone till stora delar faktiskt på riktigt tror att de gör någonting gott för mänskligheten.
Jag vet att vi i övrigt inte gör samma analys men själv så är jag helt övertygad om att SD skulle dra iväg direkt i opinionsundersökningarna så fort de svagsinta i SD-svansen får mindre plats i offentligheten.
Det är ju de och inte partiledningen eller medias svartmålande som skrämmer iväg nya väljare. De väljare som är på väg att ta steget över till SD vill inte sammanblandas med svansen. Däri ligger det stora stigmat.
Och innan någon för trehundrafemtionde gången drar upp Sentios och Yougovs träffsäkerhet. Så ja jag tror också att de instituen är närmast SD:s verkliga siffra och det är utifrån Sentios/Yougovs siffror jag tror på en uppgång ju mindre plats svansen tar. 30-35% i valet är absolut ingen utopi ifall debatten domineras av invandrings och invandringsfenomenkritiker som Gur/Sanandaji/Springare och inte av de som Leif GW mycket riktigt i sin senaste artikel kallar svansens gubbtjyvar.

Det finns en ironisk nivå här som jag tror du missar, men som är av intresse för tråden: Kommunikation med tydlighet och konfliktvilja fungerar.

Alltså motsatsen till det "mellanmjölks-SD" du och andra efterlyser för att känna er socialt "bekväma" med partiet. Du borde tycka att Pungs sätt att argumentera och bemöta är diskvalificerande, eftersom det går mot dina principer, men uppskattar ändå att han sätter ned foten, när du finner det påkallat. Någonstans har du diskonterat och accepterat att Pung trots allt är "rumsren", eftersom du märker att andra tar honom på allvar och att kärnan i det han säger är autentiskt och på din planhalva.

På samma sätt med Crispy, som har anklagats för att vara en mossig moderat som lever i det förgångna. Trots ett färgstarkt och konfrontativt sätt att uttrycka sig som ofta är på kant med konsensus, så är han nog folkkär och respekterad för substans och iakttagelser.

I andra ringhörnan har vi trådens Jimmie Åkesson - Bergakungen, som varken uttrycker sig dräpande eller verkar vilja annat än att moderera på marginalen. Han är förstås mot SD, men följer konjunkturerna och anpassar sig.

Då är frågan: Vems tråduppfostrande agenda blir mest effektiv? Vem inger förtroende? Är det Pung som är radikal och konfrontativ, Crispy som är moderat och konfrontativ eller Bergakungen som är lågmält diskonterad?

Häri ligger en lärdom för SD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in