Citat:
Ursprungligen postat av
clanton
Ok Tack då slipper jag oroa mig över att han som pratade bara gissade.
Nej en lasbil flyttar ju det mesta i lite fart, det är ett litet dilemma det där för man kan ju inte sätta upp bergfasta hinder heller då ju tex brandbilar måste kunna få tillträde till gatan om det behövs så då måste det ju gå att flytta på saker o ting fort.
Har du hinder så måste man åka slalom och det kan man inte göra så lätt i hög fart. Stenlejonen går att komma förbi antar jag, de flyttas nog inte varje gång ambulans eller polis behöver köra in på gatan. Syftet är alltså att man inte ska kunna komma upp i högre farter med bil.
Just stenlejonen skulle man ju kunna fästa i marken med ett lås så de sitter monterade i gatan med en järnaxel rakt ned. Då är det inte bara dess tyngd som avgör hur lätta de är att forcera. En personbil blir nog kvaddad om den kör rakt in i ett lejon redan nu men för att stoppa en lastbil så skulle en sådan upplåsningsbar fastmontering ned i gatan fungera.
Vad gäller den video som postats ett antal gånger ser jag nu att den går att kolla på i upplösning 4K (2160).
https://www.youtube.com/watch?v=eP6JyHiogdE&app=desktop
En fråga som jag har kring denna film är vad det är som blinkar orange inne på parfymavdelningen. Man ser det från 0:30 och framåt. Det blinkar helt rytmiskt. Kör man videon i hastighet 0.25 eller 0.5 syns detta tydligt. Kollar man i normal hastighet så ser man att det blinkar alldeles frenetiskt fort. Det är dock så intensivt då att man nog kanske inte ens tänker på att det blinkar om man inte visste att det gjorde det - ser mer ut som ett våldsamt fladdrande.
Sen har jag en frågeställning till. En smula långsökt måhända, men ändå: om man kollar på videon i hastighet 0.25 så ser man 20 sekunder in i filmen en man med vita skor som tycks komma ut från Åhléns i snabb takt. Han verkar sedan gå rakt mot T-banenedgången. Hans syns åtminstone inte till mer sen när de filmar vidare. Mannen är svarthårig och verkar ha blå jeans. Att detta skulle kunna vara föraren är väl ett långskott måhända. Just 39-åringen har väl också svarta byxor på övervakningsbilderna.
Det går väldigt snabbt när han passerar förbi. En kvinna med vit väska över axeln skymmer honom delvis.