2017-04-16, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Varför är hon så glad?Från filmen.

https://cdn-03.minfil.org/y6z15cb0bb/f7ed700e-1492369151/Namnl_s.png

För att det faktiskt är snudd på komiskt att det alltid ska filmas och fotas så fort det händer nåt i Sverige. Vår befolkning är rätt trögfattad när det gäller sånt (lätt att se på alla vittnesfilmer vid alla händelser, inte bara här), vi står och glor som fågelholkar och filmar men gör inte ett skit mer. Här började vakterna skrika "men sluta filma för helvete och gå härifrån" och då var det flera som inte fattade allvaret och själv hade jag nog också dragit på smilbanden åt att det är så jävla typiskt bara.
Citera
2017-04-16, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Lustigt sammanträffande att Spendrups depå ligger så nära där Akilov befann sig innan dådet. Kanske kördes ölen ut därifrån.
Jag är ingen expert på Spendrups, men jag vet att huvudkontoret ligger mittemot tidigare bryggeriet i Vårby och att åtminstone tidigare ett närstående företag, BIBA, haft en depå i anläggningen.
Citera
2017-04-16, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
för 1000e gången
Spendrups har bara sitt HK där
Är du säker ? de har tidigare haft en depå där, skött av företaget BIBA. Men jag vet inte hur det ligger till nu. En depå i Stockholmsområdet måste de ju ha någonstans.
Citera
2017-04-16, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Framförallt, hur kan han ha lyckats missa så många människor? Helt osannolikt på den långa sträcka han körde. Det är trots allt Drottninggatan en fredag eftermiddag vi pratar om och ingen liten bygata i Norrlands inland.

Jag tror faktiskt inte att han hade så mycket val. Drottninggatan är så att säga delad i två filer. I mitten står bänkar, blomkrukor, lyktstolpar och soptunnor. Han körde i den vänstra filen och kunde inte svänga särskilt mycket. För att döda fler hade han i så fall fått köra fortare, men det kanske inte gick av någon anledning.
Det var relativt enkelt för folk att komma undan om de såg eller hörde något. Max 5 meter till säkerhet på de flesta ställena. Antingen gick de in i en butik eller så gick de till högra körfältet.
Citera
2017-04-16, 21:58
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geminina
Javisst, men jag tror nog att hon kan skilja på en äldre dam och en 39åring.
Men hur gammal är t.ex den som ligger kvar på intensiven?

Ställ dig själv frågan, hur kan vittnet *veta* att det var Lena?
Kan hon det, eller gör hon ett antagande?
Är antagandet rimligt? Kanske.

/// jag kan själv tro att det var Lena, men vet givetvis inte.
Citera
2017-04-16, 22:01
Medlem
John-Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tror faktiskt inte att han hade så mycket val. Drottninggatan är så att säga delad i två filer. I mitten står bänkar, blomkrukor, lyktstolpar och soptunnor. Han körde i den vänstra filen och kunde inte svänga särskilt mycket. För att döda fler hade han i så fall fått köra fortare, men det kanske inte gick av någon anledning.
Det var relativt enkelt för folk att komma undan om de såg eller hörde något. Max 5 meter till säkerhet på de flesta ställena. Antingen gick de in i en butik eller så gick de till högra körfältet.
Jag tror att cementsuggorna som han körde på slog sönder styrningen och lastbilen gick inte att köra kontrollerat. Det var också därför lastbilen gick rakt in i Åhléns är min gissning..
Citera
2017-04-16, 22:03
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
TT rapporterade på attentatsdagen att polisen bekräftat att det förekommit skottlossning på Fridhemsplan.
Citat:
7 apr 2017 16:16

Detta vet vi hittills om dådet på Drottninggatan:

14.53 kom larmet att en lastbil kört in i människor på Drottninggatan i centrala Stockholm. Rök syns från entrén och vittnen uppger att personer ligger ner på gatan. Närliggande varuhuset NK utryms.
All trafik runt city, inklusive tunnelbana och tåg stängs av och polisen uppmanar personer att inte röra sig i centrala Stockholm.

Enligt uppgifter till Dagens Nyheter har skott avlossats även vid Fridhemsplan, uppgifter som senare bekräftas av polisen.

Säpo uppger att lastbilen som använts kapades tidigare på dagen och tillhör öl- och läsktillverkaren Spendrups.

Strax efter klockan 16 rapporterar flera medier att en person gripits.
Polis på plats bekräftar för TT att tre personer har dödats och åtta skadats.

Daniel Martinsson (TT)
http://www.ekuriren.se/inrikes/lastbil-har-kort-in-i-folkmassa-i-stockholm/

Samtidigt undrar jag varför just SÄPO uppger att lastbilen kapats. De brukar väl inte ge kommentarer på sådant som är den ordinarie polismyndighetens område?

Det har talats en del om vilka som dog var. I den artikel jag nu kommer referera till finns en del svar kring detta. DN har intervjuat en rad ögonvittnen. Intervjuerna kompletteras med pedagogiska kartor.

Följande exempel ur artikeln torde vara vittnesmål över den första och andra personen som blev dödade:
Citat:
– Jag kommer gående Drottninggatan upp, ska precis svänga av mot butiken med indiska naturläkemedel. Jag lyssnar på ett stycke som heter ”Devi Prayer”, det är väldigt vacker musik som hjälper mig att komma ner i varv, trots att det är fredagseftermiddag och massa folk ute. Jag vet fortfarande inte varför jag tar ut mina hörlurar ur öronen. Men det gör jag, i höjd med Centralbadet ungefär.

– Det är därför jag hör en lastbil som precis håller på att svänga in från Adolf Fredriks kyrkogata, kanske femtio meter högre upp i backen. Det är som en liten öppning i det hörnet, utanför en 7-Elevenbutik, och jag reagerar på att den här jättestora bilen kör upp på trottoaren.

– Sedan hör jag hur han gasar något så förbannat och precis framför mig går en kvinna och han kommer i en otrolig fart redan på den här korta sträckan och dunkar i henne så att hon flyger i väg. Det går så otroligt fort.

– Jag hoppar upp, får ut foten och slänger mig över ett sånt där lejon som står till vänster om mig.

– Sedan är det en jävla smäll på personen som kommer gående precis bakom mig. Det är som att det är en banankartong han kör över.
Det är alltså först en kvinna och sen en man precis efteråt. Att mannen som krossas med ett ljud som en banankartong är britten som var chef på Spotify bör väl kunna stämma? Endast en man dog ju. Att kvinnan är Lena sägs uttryckligen senare i artikeln. Lena ska alltså placeras långt upp på Drottninggatan (se exakt position på kartan i artikeln). Att mannen hon beskriver skulle ha dött (och därmed vara britten) är dock inget som sägs rakt ut men det låter nästan så på hennes beskrivning.

Artikeln fortsätter sedan och beskriver fler händelser längs med Drottninggatan utifrån diverse vittnesmål.

http://www.dn.se/sthlm/fyra-vittnen-om-sekunderna-som-forandrade-deras-liv/
Citera
2017-04-16, 22:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Tror att det finns ett nätverk/cell runt RA (nu finns det iofs en cell runt honom - ursäkta ov)
Det är några som han haft kontakt med förekom hjälp till. Han pratade med någon i tel.
tror det var osäkert om han skulle överleva eller inte. Blandningen av att dels överlevde OCH blev efterlyst så snabbt överraskade cellen och de dumpade honom av säkerhetsskäl.
Skulle han ta ett flyg hade han nog försökt med det istället för att åka till Märsta

Vi pratar om en simpel pundare bland många såna kring Märsta. Denne också med sympatier för IS och andra liknande grupperingar.

Sluta fabulera om terrorceller, det var på röda armefraktionens och ETA/IRA:s tid. Islamistisk terror funkar inte på det sättet, det handlar mer om att via nätet inspirera ensamvargar, möjligen små kompisgäng, att begå illdåd.

Jag ber om ursäkt om det inte är lika spännande.
Senast redigerad av Snuttis73 2017-04-16 kl. 22:34.
Citera
2017-04-16, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
När tror ni åtalet kommer väckas?
Enligt häktningsprotokollet, som länkades här, skall åtal vara väckt inom en månad. Men det är inte alls ovanligt att förlängd häktning begärs av åklagaren. Jag är ingen expert, men jag har tolkat det som att åklagaren för att få förlängd häktning, måste påvisa framsteg i utredningen, att häktningsskälen styrkts och att det finns starka skäl för att fortsätta utredandet innan åtal väcks. Den här proceduren kan upprepas flera gånger och varje gång ska en domstol fatta beslut. Rimligen blir det svårare och svårare för åklagaren, men det är inget som jag vet. Om det bara gällde gärningsmannen borde några månader fortsatt utredande räcka, men om ett misstänkt nätverk kan troliggöras (på goda grunder, stött av bevis), kan ju längre utredande vara nödvändigt. Jag antar att det då kan bli tal om två skilda mål. Att åtalet mot den nu häktade skulle dröja i över ett år ser jag som uteslutet.
Citera
2017-04-16, 22:08
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Att locket är på är väl ändå för att det råder förundersökningssekretess så som det alltid gör. Polisen går endast ut med information till allmänheten när de behöver dess hjälp.

Att fortlöpande under en förundersöknings gång mot en person berätta vad som framkommer i förhör och utredning sker ju aldrig.

Kom inte lastbilen fram så fort som tänkbart till Drottninggatan från det att den stals? Kan GM ha tagit den rutten han gjorde på grund av att han hade trafikledning i realtid?

Polisen i Stockholm säger att de har två helikoptrar till sitt förfogande. Båda dessa flög över Drottninggatan före och under dådet enligt uppgift. Dessutom var det ytterligare två helikoptrar som vittnen ej tyckte såg ut som polishelikoptrar. Anledningen till att jag tar upp detta är för att jag undrar huruvida polishelikoptrarna brukar filma. Om de ständigt har en kamera påslagen så bör ju lastbilens färdväg kunna ses i efterhand.

Uppgifterna om helikoptrar kommer härifrån: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:2sW2sQG3CCAJ:www.kkuriren.se/sormland/vittnen-sag-polishelikoptrar-en-timme-fore-dadet/+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=se

Kan man inte spåra de helikoptrarna med Flightradar24 eller annan tjänst?

Är själv inte helt bevandrad i tjänsten men kunniga brukar kunna få fram vanlig passagerartrafik iaf, även efteråt. Alla flygplan inkl helikoptrar har transpondrar som flygtrafikledningen kan följa på radar, även polisen. Möjligen kanske polis o militär filtreras bort från den publika informationen.
Nån som vet och kan plocka fram denna info?

/// vad som då kan tas fram är en tidstämplad flygrutt.
Citera
2017-04-16, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Men hur gammal är t.ex den som ligger kvar på intensiven?

Ställ dig själv frågan, hur kan vittnet *veta* att det var Lena?
Kan hon det, eller gör hon ett antagande?
Är antagandet rimligt? Kanske.

/// jag kan själv tro att det var Lena, men vet givetvis inte.

Jag har för mig att fotot på Lena publicerades innan vittnet trädde fram.
Citera
2017-04-16, 22:13
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Dök precis på den i flödet (Chrome plug-in):
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/213932
Tack! Jag trodde det var på Youtube jag sett det, hade hoppats att man kunde spela upp den i lägre hastighet och med betydligt högre upplösning, men det går alltså inte. Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in