Citat:
Ursprungligen postat av
D-Vitamin
Om man ställer sig i ingången till butiken ' Salt ' så sitter där en TV-skärm som filmar av ingången samt närmaste metrarna utanför på gatan. En mycket högupplöst film må jag säga, då jag tittade på skärmen så sent som igår eftermiddag. Att den övervakningsfilmen som släppts är grynig som potatis förefaller således märkligt.
Någon har med en mobiltelefon (med potatiskvalitet) filmat av en skärm som visar originalfilmen. Det doppar lite upp och ner och man ser kanten på bildskärmen i början.
Vem har gjort den inspelningen? Någon som jobbar på Salt? Någon inom poliskåren? Det måste ju vara någon av de båda alternativen. Vem kan annars ha haft tillgång till materialet?
Varför har denna person en så usel mobiltelefon? Jag prövade att filma av min TV med lägsta bildhastighet, 30 bilder/sekund. Det blev lite ryckigt, det är väl 25 b/s som det sänds med, så mobiltelefonens kamera synkar inte riktigt med bildskärmen i mitt fall. Bilden på min mobil blev också lite utbränd i ljusa partier jämfört med originalutsändningen. Förutom det såg det helt OK ut. Filmen med lastbilen ser ut som 240p / 15 bilder i sekunden och idag finns det väl knappt några sådana telefoner att köpa. Men okej, en del behöll sina Nokia 3310 tills de gick sönder och det gjorde de aldrig.
Kommer vi att få se originalfilen någon gång? Det kan man fråga sig.