Citat:
Ursprungligen postat av Three-Gringos
Slutresultatet på ett skrov och drygt 3,2 liter vatten blev 2 liter färdig buljong. Efter att det fått stå i kylen över natten och jag tagit bort fettet på ytan med en sked så har jag någonting som liknar tunn saftsoppa i konsistens. Alltså klart tjockare än utblandad buljongtärning, vilket jag har förstått är bra
För övrigt, inte någonting man gör varje dag, det var bland det enklaste jag gjort i matlagningsväg. Det skötte sig självt i princip hela tiden efter första skumningen.
Vad skulle ni tippa på att doseringen blir vid matlagning, 2,5dl av den jag har motsvarar en utblandad buljongtärning (blir liksom lite kritisk om man gör en risotto)? Nog för att det var lätt att koka den, men det är onödigt att slösa.
Kul att höra att det blev ett lyckats resultat.
När jag gör risotto så höftar jag extremt mycket, jag använder inga mått över huvud taget. Däremot så är rismängden jag brukar ha i närheten av 3-4 portioner och då tar jag och värmer på lite mer än en liter buljong, sen så tar jag en skopa i taget. Ibland får jag mycket buljong över ibland blir ingen buljong över. Det beror på hur kokningen går och i vilket skede riset blir färdigt.
Men om du vill snåla med buljongen så kan du ju ta i underkant, och om det inte skulle vara klart då så får du väll fuska med lite vatten. Om du känner att risotton får en allt för dominerande smak av buljongen börjar du späda med vatten i stället (sen så kan knappt en risotto få för mycket smak i mitt tycke).