2012-04-16, 16:07
Medlem
Three-Gringoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bedragen
Jag kokar egen buljong för att jag tycker det är kul och har intresset, men med handen på hjärtat så tycker jag att vanlig köpebuljong är jävligt god. Jag vet om att det är fult att tycka det men alla har vi väl våra brister. Den största fördelen med egen buljong är definitivt saltmängden, det är så lätt att maten du lagar blir översaltat pga att det är så hemskt mycket salt i den köpta buljongen.

Du kanske har rätt och det återstår för mig att se om det blir så mycket bättre än köpe varianten. Min erfarenhet har hittills varit att desto mer man lagar från grunden desto godare har det blivit. Inte bröd dock, men det kanske beror på att vi har ett så sjukt bra surdegsbageri här där jag bor.
Citera
2012-04-17, 20:18
Medlem
Three-Gringoss avatar
hmm, på receptet stod det att man först skulle koka vattnet med bara kycklingen i och skumma av, det skummade så jag knappt han med. Sedan lägga i grönsakerna, koka upp och skumma av, men nu skummar det nästan ingen ting. Alltså väldigt lite, man står och funderar på om det behövs eller inte. Skumma av om det behövs stod det sedan, men det skummar fan ingen ting.
Citera
2012-04-17, 20:23
Medlem
haresEars avatar
Jag tycker det blir svårare och svårare att få tag på ben. Många butiker idag grovslaktar inte utan får allt grovslaktat från grossist. Jag skulle heller aldrig betala för benskrov så det blir lite moment 22.

Däremot gör jag viltfond så fort det är jakt. En viltfond gjord på fågel är extremt smakrik. T ex skrov från ripor och änder som fått koka ihop till en tjock sirapsliknande sörja.

Gör nog som de flesta, rotsaker och skrov som jag bränner av med tomatpasta. Tomatpastan hjälper även till i förtjockningsprocessen.
Citera
2012-04-17, 22:01
Medlem
Three-Gringoss avatar
Vad blir mest rätt, på receptet stod det att man skulle ha 4 liter vatten, jag fick bara i 3,2 liter. Är det bara koncentrationen på buljongen som påverkas, hälla på det vattnet eller låta bli?
Citera
2012-04-18, 08:25
Medlem
Bedragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Three-Gringos
Vad blir mest rätt, på receptet stod det att man skulle ha 4 liter vatten, jag fick bara i 3,2 liter. Är det bara koncentrationen på buljongen som påverkas, hälla på det vattnet eller låta bli?

Koncentrationen, det finns inget rätt eller fel när det kommer till volymen på slutresultatet. Gjorde viltfond på hjortsadel där jag började med 4liter och slutresultatet var en knapp halvliter. Men väldigt smakrik. Säg att jag ska göra en pastasås på den fonden och kör efter ett recept som föreskriver 1 buljongtärning, så skulle jag ta knappt en fjärdedel. Sen skulle jag smaka av och tillsätta mer vid behov.

Jag skulle med andra ord inte hälla på mer vatten.
Citera
2012-04-18, 10:53
Medlem
haresEars avatar
Citat:

Inge mer vatten, allt beror ju på hur länge du kommer koka ner, det skiljer 8dl, men tror inte det gör så mycket. Som fg talare skriver så kommer du få en mindre koncentrerad mängd vid en viss tjocklek. Till nästa gång, köp en riktigt stor gryta, ICA maxi har typ för 200:- där man får i 10 liter minst. Eftersom fond inte är något man gör varje dag är det ju bra att göra en så stor batch / gång som möjligt.
Citera
2012-04-18, 18:39
Medlem
Three-Gringoss avatar
Slutresultatet på ett skrov och drygt 3,2 liter vatten blev 2 liter färdig buljong. Efter att det fått stå i kylen över natten och jag tagit bort fettet på ytan med en sked så har jag någonting som liknar tunn saftsoppa i konsistens. Alltså klart tjockare än utblandad buljongtärning, vilket jag har förstått är bra

För övrigt, inte någonting man gör varje dag, det var bland det enklaste jag gjort i matlagningsväg. Det skötte sig självt i princip hela tiden efter första skumningen.

Vad skulle ni tippa på att doseringen blir vid matlagning, 2,5dl av den jag har motsvarar en utblandad buljongtärning (blir liksom lite kritisk om man gör en risotto)? Nog för att det var lätt att koka den, men det är onödigt att slösa.
Citera
2012-04-18, 22:36
Medlem
Boddies avatar
Juste fonder är ett måste om man ska lyckas med såser mm! Jag ser till att ha ett antal portioner med kalvfond i frysen hela tiden men gör även andra fonder!
Citera
2012-04-19, 09:14
Medlem
Bedragens avatar
Citat:
Slutresultatet på ett skrov och drygt 3,2 liter vatten blev 2 liter färdig buljong. Efter att det fått stå i kylen över natten och jag tagit bort fettet på ytan med en sked så har jag någonting som liknar tunn saftsoppa i konsistens. Alltså klart tjockare än utblandad buljongtärning, vilket jag har förstått är bra

För övrigt, inte någonting man gör varje dag, det var bland det enklaste jag gjort i matlagningsväg. Det skötte sig självt i princip hela tiden efter första skumningen.

Vad skulle ni tippa på att doseringen blir vid matlagning, 2,5dl av den jag har motsvarar en utblandad buljongtärning (blir liksom lite kritisk om man gör en risotto)? Nog för att det var lätt att koka den, men det är onödigt att slösa.

Kul att höra att det blev ett lyckats resultat.
När jag gör risotto så höftar jag extremt mycket, jag använder inga mått över huvud taget. Däremot så är rismängden jag brukar ha i närheten av 3-4 portioner och då tar jag och värmer på lite mer än en liter buljong, sen så tar jag en skopa i taget. Ibland får jag mycket buljong över ibland blir ingen buljong över. Det beror på hur kokningen går och i vilket skede riset blir färdigt.

Men om du vill snåla med buljongen så kan du ju ta i underkant, och om det inte skulle vara klart då så får du väll fuska med lite vatten. Om du känner att risotton får en allt för dominerande smak av buljongen börjar du späda med vatten i stället (sen så kan knappt en risotto få för mycket smak i mitt tycke).
Citera
2017-04-16, 21:55
Medlem
Verkar väldigt svårt att få tag på märgben till buljongkok. Har kollat ICA Maxi och Willys och där finns det inte.
Vart kan man vända sig i Stockholm norrort?
Citera
2017-04-16, 21:57
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Verkar väldigt svårt att få tag på märgben till buljongkok. Har kollat ICA Maxi och Willys och där finns det inte.
Själv brukar jag beställa i charken, man får ha ett par dagars framförhållning.
Butiken jag nyttjar har nästan alltid köttben till salu.
Citera
2017-04-17, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge

Citygross har nästan alltid märgben/köttben i charken, ska jag koka soppa köper jag fläskben och kokar soppan på. Ofta sitter det mkt kött på fläskbenen.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in