Citat:
Ursprungligen postat av
CelenoII
Det kan jag hålla med om. Helst skulle man välja ledare efter den som minst vill vara det, sägs det.
Men nu pratade jag i allmänna termer, och även inom politiken måste man slå sig fram om man har som mål att sitta i regeringen.
Om man inte blir inkvoterad vill säga.
Så hur ska jag tolka ditt svar? Man behöver inte ta några risker i livet för att bli partiledare?
Nja pratar vi svensk politisk karriär, så handlar det om:
1. ha politiska meriter, dvs jobbat tillräckligt länge med politik.
2. tillhöra ett politisk parti som det går bra för.
3. Ha personliga kvalifikationer som ägnar sig bra för politik ex. talets gåva, gå igenom rutan, vara övertygande, vara kunnig, snabbtänkt, visionär, inge förtroende etc etc.
4. Få andra att rösta på dig inom partiet, dvs skapa allianser.
är 4:an som legat i vägen för kvinnor. Våra samhällen har helt enkelt ett gemensamt sysnätt som säger oss att män är mer kompetenta än kivnnor, även så fast inget i verkligheten bekräftar detta.
Kallas fördomar, eller i detta fallet sexism och leder till diskriminiering...man tar mannen framför kivnnan i alla lägen.
Och jag har kört denna tidigare, men tåls tas igen. Varannan damernas (vd) har man forskat på. Vad hände med kompetensen i regeringen efter att man införde vd, sänktes den, så som många hade befarat? Skulle alla dessa kompetenta män som nu blev petade av kvinnor petas ut av lägre kompetens? och svaret var entydigt nej. De kvinnor som man nu istället tvingades "se" och välja bland sina partikamrater, hade generellt högre meriter, högre och bättre utbildningar och om jag nu minns det rätt, också högre IQ generellt än männen som fick gå.
Behöver ni denna studie igen så säg till.
Där har du alltså bevis för att ja det råddde "kvotering" innan. Man valde in män för att de var män inte för att de var mer meriterade än kvinnan bredvid. Hade man enbart gått efter meriter, hade man haft 50% kivnnor för länge sen. Kivnnor har rätt länge haft tillgång både till höga utbildnignar och arbetat politiskt.
Så ja! världen över så förutsätter jag att aneldnignen till att män dominerar inom parlamenten beror på att de kvoteras in medvetet eller omedvetet på kvinnors räkning. Jag förutsätter itne som du och co....att män är bättre än kvinnor.