Hej allihopa! Ska försöka dra det kort. Pluggar för tillfället upp mina betyg på Flex Vux för att sedan kunna söka till en yrkeshögskola som spelprogrammerare.
Har fått en läxa där jag ska skapa en program som fungerar som en ryggsäck.
I programmet ska man kunna:
1. Lägga in 4 föremål i det s.k 'ytterfacket' i ryggsäcken.
2. Visa dessa 4 föremålen.
3. Lägga in valfritt antal föremål i ryggsäcken, det s.k 'stora facket'.
4. Visa föremålen i det 'stora facket.
Jag har Googlat, kollat i skolböckerna, kollat på instruktionsvideos som kommer med uppgiften, men nej jag får det fan ta mig inte att funka.
Så det slutade med att jag raderade hela programmet och har nu börjat om, men utan framgång, så nu vänder jag mig till er! Jag har dessutom sett liknande trådar på Flashback med samma uppgift, men jag kan ändå inte få det att fungera ..
Är det någon som kan hjälpa mig? Vill även förtydliga att jag inte vill att ni ska lösa den rätt av åt mig, utan jag vill självklart förstå hur/varför/vad man ska göra, så att jag lär mig det.
Tackar så jätte mycket för eran hjälp!
Nu till det största problemet. Jag kan göra själva arrayn, med värdet 4, jag kan skriva ut själva listan med hjälp av 'Console.WriteLine();' men problemet är att jag kan inte få ut själva värdena, hur kan jag få värdena från user input att sparas så att jag i nästa case kan printa ut dem?
Postar koden så ska vi se om ni kan komma på något.. Och ja jag vet att koden för tillfället är helt fel, men jag har testat så mycket olika metoder nu så jag är på gränsen till att ge upp .. Tackar återigen för er hjälp! Kommer att uppdatera om jag lyckas hitta någon lösning!
OBS: Jag vet att mycket fattas i koden, men som sagt så raderade jag hela skiten och gjorde om det, så därför är inte alla cases färdiga t.ex och jag har inte skrivit 4 st int's osv osv.
Har fått en läxa där jag ska skapa en program som fungerar som en ryggsäck.
I programmet ska man kunna:
1. Lägga in 4 föremål i det s.k 'ytterfacket' i ryggsäcken.
2. Visa dessa 4 föremålen.
3. Lägga in valfritt antal föremål i ryggsäcken, det s.k 'stora facket'.
4. Visa föremålen i det 'stora facket.
Jag har Googlat, kollat i skolböckerna, kollat på instruktionsvideos som kommer med uppgiften, men nej jag får det fan ta mig inte att funka.
Så det slutade med att jag raderade hela programmet och har nu börjat om, men utan framgång, så nu vänder jag mig till er! Jag har dessutom sett liknande trådar på Flashback med samma uppgift, men jag kan ändå inte få det att fungera ..
Är det någon som kan hjälpa mig? Vill även förtydliga att jag inte vill att ni ska lösa den rätt av åt mig, utan jag vill självklart förstå hur/varför/vad man ska göra, så att jag lär mig det.
Tackar så jätte mycket för eran hjälp!
Nu till det största problemet. Jag kan göra själva arrayn, med värdet 4, jag kan skriva ut själva listan med hjälp av 'Console.WriteLine();' men problemet är att jag kan inte få ut själva värdena, hur kan jag få värdena från user input att sparas så att jag i nästa case kan printa ut dem?
Postar koden så ska vi se om ni kan komma på något.. Och ja jag vet att koden för tillfället är helt fel, men jag har testat så mycket olika metoder nu så jag är på gränsen till att ge upp .. Tackar återigen för er hjälp! Kommer att uppdatera om jag lyckas hitta någon lösning!
OBS: Jag vet att mycket fattas i koden, men som sagt så raderade jag hela skiten och gjorde om det, så därför är inte alla cases färdiga t.ex och jag har inte skrivit 4 st int's osv osv.
Kod:
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Threading.Tasks;
namespace Menu
{
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
Console.WriteLine("Welcome, please choose one of the following:");
Console.WriteLine();
bool exitprogram = true;
while (exitprogram)
{
Console.WriteLine(); // Lägger till dessa för att få ett mellanrum mellan valen.
Console.WriteLine("[1] Put four items in the small backpack compartment");
Console.WriteLine("[2] Show items in the small backpack compartment ");
Console.WriteLine("[3] Add items to your backpack");
Console.WriteLine("[4] Show items in your backpack");
Console.WriteLine("[5] Exit");
Console.Write("Choose:");
int menuoption = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());
// Meny färdig.
int[] compartment = new int[4];
switch (menuoption)
{
case 1: // Ber användaren skriva in fyra föremål i ryggsäckens lilla fack.
{
Console.Write("Put items in the small compartment: ");
compartment[0] = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());
compartment[1] = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());
compartment[2] = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());
compartment[3] = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());
}
break;
case 2: // Skriver ut de fyra föremålen i ryggsäckens lilla fack
{
Console.WriteLine("The small compartment contains: {0} {1} {2} {3} ", compartment[0], compartment[1], compartment[2], compartment[3]);
}
break;
/*
case 3: // Ber användaren lägga till valfritt antal föremål i ryggsäcken
Console.WriteLine("Skriv in ditt önskade föremål till listan");
break;
case 4: // Skriver ut ryggsäckens innehåll (exklusive the lilla facket)
foreach
{
}
break;
case 5: // Användaren avslutar programmet
exitprogram = false;
break;
*/
}
}
}
}