2017-04-16, 08:20
Medlem
Har IS tagit på sig dådet? Jag har inte hört något om detta och de brukar vara snabba på att ta på sig allt möjligt. Utan tvekan verkar terroristen beundra IS men att de inte har tagit på sig dådet än verkar lite skumt.
Citera
2017-04-16, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Utvisningsbeslutet får du släppa, GM har erkänt att han tillhör IS.
Någon i tråden om du kollar bakåt, tror att han hade ett safe house i Märsta, någon skulle ta han dit.
Någon tror även att IS håller till där ute.
Men det finns en del frågor kring Märsta.

Varför ska jag släpp det? Har du pratat med förhörsledaren?

Jag skiter i att han haft IS sympatier. Jag blir ganska trött på personer som tycker jag ska släppa teorier trots att vi helt saknar bekräftelse på uppgifter.

"Att leda fåren är enkelt- det är bara skicka in en hund att styra dom"
Citera
2017-04-16, 08:24
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgundi
Har IS tagit på sig dådet? Jag har inte hört något om detta och de brukar vara snabba på att ta på sig allt möjligt. Utan tvekan verkar terroristen beundra IS men att de inte har tagit på sig dådet än verkar lite skumt.

Svar: Nej.
Citera
2017-04-16, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Svar: Nej.

Precis.. bara för att man håller//beundrar//supportar något så är det inte säkert man agerar i deras namn. Han kan fortfarande vara en ensam galning.

Ellertvå ensamma galningar :/
Citera
2017-04-16, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Nej liften var uppe- men när chauffören gick ut med ölen och in på caliente var den nere. När han kom ut var liften uppfälld.

Okej polisen har granskat bilderna?? Om det är två personer och polisen inte vet detta, så skulle det även kunna missleda polis.

Enligt vittnen så var han blodig på bussen till Märsta. Men visst han kan tvättat sig efter det, men han har inte gjort det på Arlanda som för det var självklart..

Avd- allt är inte alltid självklart.

Jag vill inte vara otrevlig men har du källa.

Du påstår att liften var nere och chauffören gick ut med ölen och in på restaurangen och
när han kom ut var liften uppe ?
Bar han in ölen för hand eller hade han en lift ? Var tog den vägen sedan i så fall ?

Om du misstänker att det är 2 olika personer på bilderna, förstår inte dig riktigt här.
Det är inte bara en som hastigt tittat och tänkt: det är han, jag går ut med 2 bilder i Media - media har också granskat bilderna innan det släpptes.

Sedan kommer du och stirrar på bilderna och ser att det är 2 olika personer. Kunde alla dessa inte upptäckt det, menar du ? Har alla poliser, SL och media gjort Big Misstake ?

OK, Vad får dig att tro att han inte tvättade av sig på Arlanda, han blödde rätt mycket.
Om du är blodig syns spår även om du tvättar dig. Kläderna tillex.
Senast redigerad av mitthopp 2017-04-16 kl. 08:38.
Citera
2017-04-16, 08:35
Medlem
Citat:
Varför ska jag släpp det? Har du pratat med förhörsledaren?

Jag skiter i att han haft IS sympatier. Jag blir ganska trött på personer som tycker jag ska släppa teorier trots att vi helt saknar bekräftelse på uppgifter.

"Att leda fåren är enkelt- det är bara skicka in en hund att styra dom"

Det är en liten del av det han har gjort, han fick inte PUT, men det är inte hela kakan.
Trist att du skiter i om han har haft IS sympatier för det är den teorin polisen går på.
Dem har lagt locket på, det är inte för att han inte fick PUT utan för att IS på något vis är involverad i hans liv. Han sympatiserar med IS.
Jag skriver inte att IS gillar det han gjort, utan att han vill tillhöra IS. Han gillar det dem gör.
Citera
2017-04-16, 08:40
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
[quote=Ikea-Kamprad|60470695]
Citat:
Det är en hel del lucker i vad som hänt efter att han anlände till Arlanda.
Ca 17:00 ses han på buss på väg till Märsta http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GWQdV/per-83-sag-akilov-pa-bussen--satt-blodig-bland-folk

Tack. Den där artikeln hade jag missat. Intervjupersonen säger att MGM var blodig så då kan vi anta att han inte tvättade sig på Arlanda i alla fall. Då ligger det nära till hands att han snyggade till sig på Circle K om han nu gjorde det. Kanske var det polisen.
Frågan är då vad han gjorde på Arlanda i ca: 1½ timme och inte kom på tanken att tvätta bort blodet.
Legat inne på muggen vänd mot Mecka för fredagsbön?

Framme 15:25 sen rulltrappa upp och passerar biljettkontrollen, oftast ingen kö de gånger jag kommit. Paret lyssnar på radio ca: 17 när de väntar på buss 583 och hör om dådet. Buss 583, går 17:09 mot Märsta station har jag för mig.
Citera
2017-04-16, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Jag vill inte vara otrevlig men har du källa.

Du påstår att liften var nere och chauffören gick ut med ölen och in på restaurangen och
när han kom ut var liften uppe ?
Bar han in ölen för hand eller hade han en lift ? Var tog den vägen sedan i så fall ?

Om du misstänker att det är 2 olika personer på bilderna, förstår inte dig riktigt här.
Det är inte bara en som hastigt tittat och tänkt: det är han, jag går ut med 2 bilder i Media - media har också granskat bilderna innan det släpptes.

Sedan kommer du och stirrar på bilderna och ser att det är 2 olika personer. Kunde alla dessa inte upptäckt det, menar du ? Har alla poliser, SL och media gjort Big Misstake ?

OK, Vad får dig att tro att han inte tvättade av sig på Arlanda, han blödde rätt mycket.
Om du är blodig syns spår även om du tvättar dig. Kläderna tillex.

Källa är chaufförens vittnesmål. Det är inget hemligt. Sen faller det på sin egen orimlighet att han skulle fällt upp liften när han ska tillbaka in i lastbilen med pallvagn och tomfat. Nej han bär inte in faten.

Men att polis blivit grundlurade är ju inget nytt. Händer hela tiden av "smarta" brottslingar.

Men han är ju blodig på sträckan Arlanda- Märsta ??? Det finns vittnen på detta.
Citera
2017-04-16, 08:48
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Precis.. bara för att man håller//beundrar//supportar något så är det inte säkert man agerar i deras namn. Han kan fortfarande vara en ensam galning.

Nu blir det OT.
IS eller daesh som jag föredrar att kalla dom är egentligen en relativt löst sammanhållen organisation.
IS tog på sig terrorattacken i London trots att killen "bara" konverterat till Islam. Men han dog!
Hade Akilov dött så är jag rätt säker på att IS inte hade varit sena med att ta på sig attacken.
Det är det stora "misslyckandet" i den här attacken, att Akilov inte dog.
Jag tror nog att det finns en del kopplingar till IS som SÄPO har lagt "locket på".

För att återknyta till ämnet så kan t ex de personer som han pratar med "i en platt läskedrycksburk" (som kanske kommer visa sig vara en Samsung i stället) vara intressanta för SÄPO. Vi får se.

Jag tror inte ett dugg på "ensam galning"-spåret. Det är väl F! och MP:s halmstrå, men rimmar dåligt med verkligheten!
Citera
2017-04-16, 08:53
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Frågan är då vad han gjorde på Arlanda i ca: 1½ timme och inte kom på tanken att tvätta bort blodet.
Legat inne på muggen vänd mot Mecka för fredagsbön?

Framme 15:25 sen rulltrappa upp och passerar biljettkontrollen, oftast ingen kö de gånger jag kommit. Paret lyssnar på radio ca: 17 när de väntar på buss 583 och hör om dådet. Buss 583, går 17:09 mot Märsta station har jag för mig.

Ja, det kan man undra. Jag har inte gått in djupgående i den delen av händelseförloppet, men det är givetvis av största intresse.

Han förefaller ju någorlunda "ren" på bilden ca 14:57 när han är på väg mot Vasagatan.
http://cdn02.nyheter24.se/700380ec03d802d802/2017/04/08/1389334/person_polisen_attack_stockholm.jpg (samma bild finns med bättre upplösning, vill bara visa vilken bild jag avser).
Citera
2017-04-16, 08:53
Medlem
Citat:
Nu blir det OT.
IS eller daesh som jag föredrar att kalla dom är egentligen en relativt löst sammanhållen organisation.
IS tog på sig terrorattacken i London trots att killen "bara" konverterat till Islam. Men han dog!
Hade Akilov dött så är jag rätt säker på att IS inte hade varit sena med att ta på sig attacken.
Det är det stora "misslyckandet" i den här attacken, att Akilov inte dog.
Jag tror nog att det finns en del kopplingar till IS som SÄPO har lagt "locket på".

För att återknyta till ämnet så kan t ex de personer som han pratar med "i en platt läskedrycksburk" (som kanske kommer visa sig vara en Samsung i stället) vara intressanta för SÄPO. Vi får se.

Jag tror inte ett dugg på "ensam galning"-spåret. Det är väl F! och MP:s halmstrå, men rimmar dåligt med verkligheten!

Lite klargörande:

Jag tror inte heller på ensam galning spåret.
Min troligaste teori/ tanke är sannolikt densamma som dom flesta i Sverige just nu har.

Men i väntan på polisens version så spånar jag in på lite andra tankar/teorier. Det är väl lite därför denna tråd finns. Folk får berätta vad dom vet, vad dom hört osv sen får vi se om vi kan få ihop en version av händelseförloppet och inblandade utifrån det vi vet.
Citera
2017-04-16, 08:55
Medlem
Citat:

Jo fast det gäller troligtvis ett antal andra dåd med ensamma gärningsmän som IS har tagit på sig. Kontentan är väl troligtvis att Sverige är ointressant för dem, det finns ingen anledning att inte ta "äran" annars för IS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in