Citat:
Ursprungligen postat av
LeeVan
Det kan nog finnas goda skäl till att det luktat krut, åtminstone i parfymavdelningen. Det flesta krockkuddar innehåller en krutladdning.
På nyare fordon finns oftast även en bältesförsträckare som aktiveras vid en kollision. Även den drivs av en krutladdning.
Och ja, jag kan även en del om vapen och ammunition

men ser inte i nuläget att det skulle ha någon relevans i detta sammanhang.
Jo, jag har läst att en del säger att krockkudden drivs av en krutladdning. För att få kudden att expandera vill man att krutet "förbrinner långsamt" för att få en varmluftsblandning som expanderar kudden. Man vill ju inte att en detonation skall slå sönder kudden. Jag har inget bra sätt att förklara det på men tror att du förstår om du är vapen kunnig.
Att spränga sönder metallkonstruktioner görs med sprängdeg som detoneras med hög explosionshastighet. Att lyfta undan stubbar görs med nitrolit med långsammare explosionshastighet som tillåter gasutveckling att lyfta undan stubben. Om man "gör fel" klyver man stubben vilket inte är meningen.
Alla som lekt med smällare och tagit ut krutet och satt eld på det har säkert kännt lukten av brinnande krut. Om krutlukten känts i direkt anslutning till förarhytten eller mycket nära känns det rimligt. Jag har aldrig varit med om att krockkudden utlöst så jag kan inte svara på det.
Krutlukten kändes tydligen inne på Åhléns, så why not?
Mitt svar som du citerade handlade om en möjlig bomb och min uppfattning var att om en random terrorist hade en apterad sådan med, vilket vore fullkomligt livsfarligtmed stötkänslig sprängkapsel, men trots det misslyckades så skulle det inte förvåna mig. Att aptera en sprängladdning efter krasch är helt uteslutet. Därav min kanske raljanta inledning.