Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Utan att vara ironisk så verkar det vara mig du riktar frågan till. Mina erfarenheter är följande.
Det finns säkert en hel del som gjort GMU eller är FM anställda som också kan svara.
Om man skjuter med ett vapen utomhus och lyfter upp vapnet så visst kan det lukta "krut" . Det har ju varit en mindre "krutexplosion". Om man är så nära en pistol som avfyras och kan känna lukten men inte höra explosionen vid avlossande av skott blir jag mer än tveksam. Även en mynningsflamma kan också ses. Naturligtvis tydligt i mörker.
Krutlukten vid ett par avlossade skott skingras nog ganska snabbt i luften.
Jag har också varit skytteofficer för flera decennier sen och utbildat en skyttepluton. Skjutning var ett vanligt och återkommande utbildningsmoment.
En krutstubin som antänds avger en omisskännlig krutlukt, men jag ifrågasätter om den kan sprida sig utanför förarhytten om den använts där. Längden på stubinen bestämmer tiden till "tändhatten" initieras/exploderar och i sin tur initierar en huvudladdning som då naturligtvis skall ha en avsedd destruktiv verkan.
Det har talats om en mindre explosion från lastbilen men från en beskrivning på Flashback är det svårt att avgöra om det är en "tändhatt" som exploderat utan att initiera en huvudladdning.
Läs och begrunda
http://www.sprangningsolyckor.se/sprangmedel-stjals-fran-byggen/
Ja, hade bestämt för mig att någon uppgett att den var utbildad på sprängtjänst. Kom dock ej ihåg vem.
Ja, nog luktar det krut när man skjuter. Lukten från från polisens .9 mm-ammunition bör väl dock, precis som du säger, inte ligga kvar i luften särskilt länge (beroende på hur mycket det blåser också naturligtvis). Jag vet själv efter att jag avlossat vapen att man känner den där omisskännliga lukten. Det har då varit fråga om hagelgevär och mausergevär.
Sen kan man också ifrågasätta huruvida de som vittnar om krutlukt verkligen vet hur det luktar. De kan även ha hört uppgifter innan om att det skjuts och så förvrängs upplevelsen utifrån att de läser in saker i sinnesupplevelserna som de inte skulle ha gjort om de inte före eller efter fått höra talas om just skottlossning.
Samtidigt ska man ha i åtanke att dessa uppgifter kom från flera håll och de kom väldigt tidigt. Vittnesuppgifter som lämnas direkt brukar ha karaktären av att de är spontana och riktiga. Tidiga uppgifter bör därför värderas tyngre än sådana som kommer senare då de har marinerats i diverse kringkunskap.