2017-04-15, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Finns de som tror/anser/funderar om inte bild eller bilder är tagna *före* dådet. Och då spelar det ingen roll för flyktvägen var de är tagna.
Jag har haft sådana funderingar, speciellt när jag läste i början av tråden där det pratades om att det är två olika personer på de två bilderna på den ena verkar ju personen vara mer skäggig.
Blev misstänksam redan när polisen gick ut med bilden eftersom de inte ville säga mer än att bilderna var tagna i nära anslutning till platsen, vilket fick mig att börja undra om de haft span på denna person tidigare och att bilderna eller åtminstone en av dem är tagna tidigare.
Citera
2017-04-15, 14:53
Medlem
Amsvartners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Ni med lokalkännedom: Finns det något "spännande" mål terroristfan kan ha haft i kikaren längre ner i lastbilens färdriktning? Något med koppling till NATO, USA eller Israel? Sätta en lastbil i entren till Åhlens är kanske inte det sexigaste man kan tänka sig om man är ute på jihad för IS och Profeten... Såvida inte den där bomben innehöll stora förhoppningar om död och ödeläggelse, men det verkar ju mest ha varit något som skulle fjutta på och brinna... Svårt att tränga in i de där primitiva blådårarnas tankevärld men man vill ju försöka förstå...

Njää, tror fårskallen bara ville "göra en Nice" på Drottninggatan, nåt slutligt mål som nåra diplomater på shoppingrunda tror jag inte sek på, fel tid och plats för dom bara.

Men FB har ju sina foilehattar, det har man ju sett..
Citera
2017-04-15, 14:54
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Jo tycker också det är ett smart val och med 10 minuters tid från smällen till han sitter på tåget så känns det ju planerat, Märsta verkar vara ett salafist-fäste och kanske har han gömt sig där hos någon tills dom fick kalla fötter när bilderna på honom börjades kablas ut över hela Sverige och att det först då han börjar "vimsa" runt i yttre Märsta? Att han erkände kan ju även vara flr att skydda medbrottslingar?
Precis! Man har puttat iväg honom för bilderna som cirkuleras i TV gör honom "bränd" i mer än ett hänseende och cellens integritet säkerställs om han erkänner dådet, ger ett allmännt "knäppt" intryck (hemställan om att få en sunnimuslimsk advokat) och kan få dådet att passera som ensamvargsdåd.

Det ligger/låg sannolikt ett IS "safe house" i Märsta vid tidpunkten för dådet! Han har förmodligen dumpat sin telefon också... Ett oregistrerat kontantkort i den och det finns inte många chanser att få tag i övriga i cellen och rulla upp skiten med fart. Kan man kolla alla aktiva telefoner i området för tidpunkten när "mobilbilden" är tagen? Kan man identifiera en telefon och följa den även om den är avstängd? Fan vad jag hoppas man hittar hans lur alltså... Den är vägen in i att nysta upp detta ormbo av salafistsvin!
Citera
2017-04-15, 14:56
Medlem
sonny crockets avatar
Fanns det någon bomb?

Har något vittne som sett honom ta bilen sagt att han bar på en väska eller ryggsäck?

Om fotot från tunnelbanan var från innan dådet borde han haft en väska eller ryggsäck på bilden.
Citera
2017-04-15, 15:02
Medlem
emotion-lotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Eller bara en nyfiken person som de flesta andra.

Ja fast det finns en bild när två poliser har gripit honom och två poliser eskorterar dom.
Citera
2017-04-15, 15:02
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Ja, det är för att du hittar där eller i kvarteret.

Enligt Expressen idag är det bekräftat att han tog sig via ut på Vasagatan via blå linjen.
Du vet - blå har 2 uppgångar, en till drottningatan och en till Vasagatan.
Men han var även synligt på röd och grön linje.
Kamerorna avslöja honom.
Aha . . där.
Men det tar ett tag att hasa sig genom blå linjen. Mer än 3 minuter, snarare 10. Om nu bilderna var från 14.55 och 14.57. Eller var de från röda/gröna linjen?

Vad gjorde han på röda och gröna linjen? Gick han först ner på röda eller gröna och tog trappan i mitten perongen ner till blå? Varför tog han inte den direkt som ligger till höger innanför spärrarna bredvid Åhlens?
Senast redigerad av 526 2017-04-15 kl. 15:06.
Citera
2017-04-15, 15:05
Medlem
Citat:
Ni med lokalkännedom: Finns det något "spännande" mål terroristfan kan ha haft i kikaren längre ner i lastbilens färdriktning? ..

Riksdagen och slottet.
Citera
2017-04-15, 15:08
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Precis! Man har puttat iväg honom för bilderna som cirkuleras i TV gör honom "bränd" i mer än ett hänseende och cellens integritet säkerställs om han erkänner dådet, ger ett allmännt "knäppt" intryck (hemställan om att få en sunnimuslimsk advokat) och kan få dådet att passera som ensamvargsdåd.

Det ligger/låg sannolikt ett IS "safe house" i Märsta vid tidpunkten för dådet! Han har förmodligen dumpat sin telefon också... Ett oregistrerat kontantkort i den och det finns inte många chanser att få tag i övriga i cellen och rulla upp skiten med fart. Kan man kolla alla aktiva telefoner i området för tidpunkten när "mobilbilden" är tagen? Kan man identifiera en telefon och följa den även om den är avstängd? Fan vad jag hoppas man hittar hans lur alltså... Den är vägen in i att nysta upp detta ormbo av salafistsvin!

Exakt min tanke med och bara kolla bilden när han sitter och är gripen i bilen där efter gripandet förvirrad är det sista han ser ut att vara detsamma är bilderna från tunnelbanan också ingen förvirring i den blicken. Läser man sedan på Säpos hemsida http://www.säpo.se/ovrigt/pressrum/aktuellt/aktuellt/2017-04-14-kartlaggningen-av-attentatet-fortsatter.html som är fetstilat så verkar dom även jobba brett, men kan ju vara ett vågspel för polisen/Säpo i dagsläget för dom kan ju inte sparka in dörren hos varje misstänkt i Märsta dom har i rullorna för då skulle dom tappa massa personer i framtiden som sitter och har "sovande celler"? Säkerhetspolisen vill ju inte tappa folk i det spindelnät dom byggt upp under flera år för det här när dom ändå vet att dom kommer lösa ekvationen om dom får tid att lägga puzzlet, därför eldar man på om att det är "vansinnesdåd"?!
Senast redigerad av sebno1 2017-04-15 kl. 15:14.
Citera
2017-04-15, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Aha . . där.
Men det tar ett tag att hasa sig genom blå linjen. Mer än 3 minuter, snarare 10. Om nu bilderna var från 14.55 och 14.57. Eller var de från röda/gröna linjen?

Vad gjorde han på röda och gröna linjen? Gick han först ner på röda eller gröna och tog trappan i mitten perongen ner till blå? Varför tog han inte den direkt som ligger till höger innanför spärrarna bredvid Åhlens?
Visst inte - en tant med skrala ben och tunga kassar gör det på ca. tre minuter på den övre plattformen (kortare rulltrappa - den höga är seg som sjutton).
Citera
2017-04-15, 15:12
Medlem
Kommer med bilder som efterfrågades senare idag.

Lite snabbt om vart jag tror bilderna är tagna. Han går ner på gröna linjen och blir fångad första gången. Symbolerna på rulltrappan stämmer överens med vad jag kommer ihåg och det är nog enda rulltrappan som har dessa symboler, kan vara så att röda linjens har det med.

Snabbaste vägen från bilen till denna plats tar ungefär 35 sekunder i normalt tempo.

Går sedan ner blåa linjen och upp mot centralen. Bakgrunden och den gamla rulltrappan påminner väldigt mycket som det ser ut på blåa.

Från första bilden till denna plats tar det ungefär 2 min i normalt tempo.

Angående om flyktvägen från Mästar Samuelsgatan hade jag 2 vänner på plats när bilen åker in. Gatan var ganska tom vid det skedet och de bör ha sett om föraren flytt på den sidan. Risken finns alltid självklart.
Senast redigerad av zuttarn 2017-04-15 kl. 15:18.
Citera
2017-04-15, 15:12
Medlem
drinkandfuckgoods avatar
Lite fakta som upplysta människor kan ta del av. Jag hoppas detta kan få dem smarta att länka ihop pusselbitar. I say no more.

Terrorattacken skedde 14 år efter USA angrep Irak.
7 april är FN's världshälsodag.

1933 – Prohibition in the United States is repealed for beer of no more than 3.2% alcohol by weight, eight months before the ratification of the XXI amendment.
#ölflak

1946 – Syria's independence from France is officially recognised.

1971 – President Richard Nixon announces his decision to quicken the pace of Vietnamization.

1976 – Member of Parliament and suspected spy John Stonehouse resigns from the Labour Party (UK) after being arrested for faking his own death.

1980 – During the Iran hostage crisis, the United States severs relations with Iran.

1990 – A fire breaks out on the passenger ferry Scandinavian Star, killing 159 people.

1994 – Rwandan genocide: Massacres of Tutsis begin in Kigali, Rwanda.
Citera
2017-04-15, 15:13
Medlem
sonny crockets avatar
Varför hade han ens med sig mobilen från första början?
Det enda säkra hade varit att dumpa den långt innan och inte alls haft med den. Han hade inte kunnat veta om han spårades innan dådet och han hade inte kunnat veta att han skulle komma undan så att han kunde dumpa den efteråt heller (för att skydda eventuella medbrottslingar osv).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in