Citat:
Ursprungligen postat av
tantigheter
På sätt och vis tycker jag att valet av AE är rätt smart eftersom tåget inte gör några uppehåll. Den vanliga pendeln har massor av stationer och så dags på en fredag är det mycket folk i rörelse. Risken att han ska stöta ihop med någon bekant är mycket större, det finns fler som kanske förstår vad han säger i mobilen och där finns inte heller någon toa.
Men sedan vet jag inte om Arlanda är planerat. Längs med hela vägen från centrum ut till ändstation Märsta finns det "miljöer" för honom, men det är snarare en individ han vill träffa. På Arlanda har han möjlighet att sitta i relativt lugn och vänta på någon och chatta (wifi överallt) och pusta ut.
Men det blev inte som han ville (kanske alla andra var upptagna av fredagsbönen och på tal om det så finns det ett rum för bön och andakt på Arlanda) ... Sedan finns ju en massa skrymslen och vrår där. Hur som helst så måste han ta sig vidare. Varför Märsta? Varför mot Steninge? Varför stannade han vid macken? Varför valde han att säga att det var han som gjorde det?
Jo tycker också det är ett smart val och med 10 minuters tid från smällen till han sitter på tåget så känns det ju planerat, Märsta verkar vara ett salafist-fäste och kanske har han gömt sig där hos någon tills dom fick kalla fötter när bilderna på honom börjades kablas ut över hela Sverige och att det först då han börjar "vimsa" runt i yttre Märsta? Att han erkände kan ju även vara flr att skydda medbrottslingar?
Tanken för mig är då alltså att alla "vittnen"som har sett honom inte stämmer utan han kom till Arlanda 15.30, hoppa på bussen/blev hämtad direkt sedan satt och tryckte hos någon i Märsta. För det är många vittnen som sett honom på pendeltåg, AE, bussar, butiker osv som vill ta sin chans och få sina 5 minuter av fame.
Men enda vittnet som verkar troligt är han gubben på bussen från Arlanda men då har han uppehållit sig på Arlanda i 1 1/2 timma