2017-04-15, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det är vad jag också misstänker. Har sagts en massa om att bilderna är tagna 14.55 resp. 14.57, men varifrån kommer de uppgifterna. Jag vill minnas att polisen på någon pk sa att bilderna var tagna "i anslutning till dådet" eller liknande, alltså ganska lösa utsagor.

Det verkar också vara en trådsanning, att bilden där han håller upp något mot ansiktet är tagen efter den där han ser blodig och sotig ut. Det vore märkligt och motsägelsefullt om det är så.
Han ser helt klart fräschare ut på den ena bilden varför man kan misstänka att den är tagen före dådet. Jag tycker att det ser ut som en kaffemugg från Starbuck's eller liknande han håller i. Han pratar då inte i telefon, utan dricker kaffe helt enkelt.
Den som har en trovärdig källa på när bilderna faktiskt är tagna får gärna länka den.
På väg till dådets upprinnelse?
Och var "upprann" dådet i så fall?
Citera
2017-04-15, 13:41
Medlem
Kan han ha hoppat ut via passagerardörr innan kraschen och sprungit till arlanda express via mäster samuelsgatan?
Citera
2017-04-15, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Kan han ha hoppat ut via passagerardörr innan kraschen och sprungit till arlanda express via mäster samuelsgatan?

Vad jag vet så är väl bilderna i rtp tagna innan allt hände. Så varför är ovanstående orimligt?
Citera
2017-04-15, 13:44
Medlem
526s avatar
Går han ut genom Åhléns eller ut på gatan och ner i trappen?
Citera
2017-04-15, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB

Att springa ner i tunnelbanan istället för längs Klarabergsgatan (?) till Centralen är inte en ovanlig väg för många. Det blir rakare och lättare att ta sig in i Centralen den vägen. Färre gatukorsningar etc. Du går helt enkelt under jord, utan biltrafik och där alla går i princip åt samma håll och ej kors-och-tvärs.
.

Nu vet jag inte om jag missförstod dig.
" där alla går i princip åt samma håll "
Ett tåg kommer in på perrongen går folk åt olika håll, det springer, till bussar, andra tåg, andra perronger, till rulltrappor, det är ett myller av folk där under rusningstiden ( kl.15-18 )

På gatorna i city ser det ungefär ut som i vilken stad som helst. Folk strosar i sin egen värld.
Biltrafiken flyter på.

Därför var det hugget som stuckit - tuben eller gatan ?

Ja Håller med om att tuben inte är en ovanlig väg, det kommer tåg hela tiden på olika plattformar, söder ut och norr ut. Man kliver på ett tåg, man är borta från brottsplatsen.
Citera
2017-04-15, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Nej tycker det också är konstigt att det är så många timmar som folk bara bortser ifrån, på Arlanda vid skarpt läge kan man ju inte gå runt och drälla hur som helst under 1 1/2 timmar, och han springer ju ner mot antingen gröna/röda linjen förmodligen röda linjen för att ta sig till Vårberg där han bor, istället så springer han bort och tar Arlanda Express som endast har ett stopp alltså Arlanda och han kan inte haft tid och springa runt för att märka att inga tåg går utan han måste har sprungit direkt till Arlanda Express vid spår 1/2 för att ha hunnit med tåget 15.05.

Men sedan blir det ju väldigt konstigt med tidsintervallerna vid 15.30 anländer han till Arlanda med tåget, 17.00 tar han bussen, anländer till Märsta 17.20-17.30 sedan dröjer det två timmar till innan han grips.
På sätt och vis tycker jag att valet av AE är rätt smart eftersom tåget inte gör några uppehåll. Den vanliga pendeln har massor av stationer och så dags på en fredag är det mycket folk i rörelse. Risken att han ska stöta ihop med någon bekant är mycket större, det finns fler som kanske förstår vad han säger i mobilen och där finns inte heller någon toa.
Men sedan vet jag inte om Arlanda är planerat. Längs med hela vägen från centrum ut till ändstation Märsta finns det "miljöer" för honom, men det är snarare en individ han vill träffa. På Arlanda har han möjlighet att sitta i relativt lugn och vänta på någon och chatta (wifi överallt) och pusta ut.
Men det blev inte som han ville (kanske alla andra var upptagna av fredagsbönen och på tal om det så finns det ett rum för bön och andakt på Arlanda) ... Sedan finns ju en massa skrymslen och vrår där. Hur som helst så måste han ta sig vidare. Varför Märsta? Varför mot Steninge? Varför stannade han vid macken? Varför valde han att säga att det var han som gjorde det?
Citera
2017-04-15, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Du drar en slutsats från ett inlägg som Duqu postar.
Och BTW jag vet inte om GM hade bilbältet på dig.

Nej, jag drar inga slutsatser av andra användare, den enda i denna tråd som gör det är - du själv.
Citera
2017-04-15, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie

Svar JA.
Men han var inne en sväng på tuben innan AE
Citera
2017-04-15, 14:04
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det som är märkligt med detta är att terroristen ser synbart oskadad ut på bilderna och därtill polisens vittnesmål att ett vittne följt efter honom i bil när han hade gått i en 1/2 timme innan han greps. Nu anges visserligen inte hur långt han gick under den 1/2 timmen, men att han överhuvudtaget orkar gå efter detta???

Han har krockat med flertal nästan ett tonn tunga stenlejon, stora blomarragemang, kört över och kört på nästan två dussin personer och en hund och avslutningsvis krockat med hela bilen in i en fasad, varefter förarhyten exploderar i en eldsflamma.
Men karldj.veln kliver ur, kan gå, tala i telefon och åka upp och ner i rulltrappor, åka tåg och buss och slutligen gå någon halvtimmes promenad...
Borde han inte varit både mosad och bränd - inte bara av rättviseskäl?
Frånsett rättviseskälen: Han synes ha haft ett skärsår/skrapmärken längs med ansiktets högra sida (syns både på övervakningsfoton och genom vindrutan när han körs till häktet). Ev. finns också märken på vänstra sidan. - En busspassagerare har vittnat om att han såg ut som en uteliggare och var blodig i ansiktet (ett fyllo som precis varit i slagsmål...). Han ska också ha haft en reva på ena byxbenet (syns också på övervakningsfoton) samt brännskador på benen. - Trots att han normalt sitter rel. högt och skyddat i förarhytten bör han ha varit mörbultad - men inte mer än att han bevisligen varit kapabel att ta sig ur lastbilen. Precis efter att kollisionen ägt rum avstannade det mesta, för att sedan följas av kalabalik, oreda och folk som for åt olika håll. Han hade ev. snabbt och delvis i skydd av en demolerad dörr kunnat ta sig ut på förarsidan och diskret blanda sig med folket i närheten; han skulle ha flutit in i gatubilden och man trott att han naturligt befunnit sig framme vid bilen utan att någon då hunnit koppla vad som egentligen hände.

Det finns ingen som har filmat själva kollisionen, och det är oklart hur snabbt man tog sig fram för att börja slå mot förarhytten. Att döma av passagerarsidans dörr som ser "låst" ut i en snäv vinkel hade han aldrig kunnat ta sig ut på sidan mot Åhléns; möjligen kan han ha slagit sönder framrutan för att ta sig ut den vägen; möjligen också tänkt spränga sig ut. - Och apropå sprängning så hade antalet dödsoffer kunnat stiga brant om han passat på att slänga in en laddning i det folktäta varuhuset.
Citera
2017-04-15, 14:06
Medlem
Golonkas avatar
Diskussionen om flyktvägen och de olika frågor som uppkommit ur denna stärker mig i uppfattningen att det samtal han har på telefon och som fångats på bild handlar om att den plan han gjort upp om extraktion efter dådet, måste uppdateras. Han har kumpaner han har kontakt med för att avrapportera/uppdatera om flykten. Det finns alltså sannolikt därmed fler IS-gubbar i en aktiv cell som just nu ligger lågt och trycker, men som kan slå till igen och igen. Att inte IS tagit på sig dådet via officiella kanaler kan tyda på att man inte vill röja cellen. Detta är inga självmordspiloter primärt, utan mer en gruppering som kan användas flera gånger för att genomföra eller leda insatser.

Fy fan vad våra makthavare och självbefläckare inom kultur o media-eliten är medskyldiga till detta! Jag vill se folkdomstolar nu!
Citera
2017-04-15, 14:06
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Går han ut genom Åhléns eller ut på gatan och ner i trappen?
Det vet vi inte.

Det spekuleras i bl.a. Följande:

1. Går ut via höger dörr och "tränger" sig ut mellan bil och huspelare bakåt. Sedan rundar bilen och går mot t-banan 20-30 meter bort.
2. Samma som 1 men att han istället går Mäster Samuelsgatan nedåt/västerut.
3. Han går via höger dörr och in i Åhléns. Går genom parfymavdelningen och sedan ut genom huvudentré och ner i tunnelbanan.
4. Som 3, men i stället för ut genom huvudentrén tar han rulltrappan inne på Åhléns ned en våning och går ut den vägen till tunnelbanans biljetthall.
5. Som 4, men pga av brandlarm skulle ev. "Dolda" branddörrar öppnas som leder ut till biljetthall.
6. Som 3, men går ut via utgång som finns på mäster samuelsgatan ("baksidan") eller t.o.m. den i gång som finns i andra änden av huset.

Jag tror på 3.
Men tror att alla 3-6 som går via parfymavdelningen alla är rimliga och trovärdiga. Dock stämmer 6 dåligt med uppgift om plats och tid för "bild1" på GM som finns. (Men även den tiden och platsen ifrågasätts ....)
Citera
2017-04-15, 14:08
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Jag håller inte med om att flyktvägen nödvändigtvis är dålig eller oplanerad.

Att springa ner i tunnelbanan istället för längs Klarabergsgatan (?) till Centralen är inte en ovanlig väg för många. Det blir rakare och lättare att ta sig in i Centralen den vägen. Färre gatukorsningar etc. Du går helt enkelt under jord, utan biltrafik och där alla går i princip åt samma håll och ej kors-och-tvärs.

Inte omöjligt pratar han med kumpaner som ger info om ny träffpunkt eftersom dådet inte gick exakt som planerat. Eller så väljer han "omväg" till AE för att slippa bli sedd av poliser.

Kom ihåg - att av det vi vet publikt- har han lyckats ta sig till både tåget och ut till Arlanda utan att bli sedd. Och det kanske, säger kanske, pga av vald flyktväg. Dvs, omvägen till AE var ett "bra" val.

Hans misstag var att bli fotad i tunnelbanan. Hade han vetat det, då hade givetvis flyktväg längs Klarabergsgatan (?) troligen varit bättre. Men det kanske finns kameror där med. Dock troligen inte med samma övervakning och snabba agerande.

Dvs, hans val "ner i tunnelbanan" var dålig. Hans val "efter tunnelbanan till AE" verkar ha varit bra. Med facit i hand.
Jag hade tagit Mäster Samuelsgatan rakt ner till Vasagatan och sen sneddat in på Arlanda Express.
Dvs den gata som går på andra sidan lastbilen. Om han hoppat ut genom högerdörren istället, om det nu hade gått. Alternativt gått runt bilen på baksidan och sen gått ner på gatan.
Finns ju också en utgång från Åhlens som går ut längre ner på Mäster Samuelsgatan. Den borde ha varit perfekt att ta. Detta förutsätter att han planerat att ta AE från början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in