2017-04-15, 11:41
Medlem
Bajsolle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Du talar alltså om den här bilden: http://static.lakana.com/mmm-global-us-east-1/photo/2017/04/09/Stockholm%20suspect.jpg_6420655_ver1.0_640_360.jpg

Tack!
Det är tyvärr (i det här ärendet) alldeles för många år sedan jag bodde i Stockholm så jag vet inte. Jag får känslan av att det är vid det senare tillfället alltså 45-60 sekunder bort. Någon annan får ta över där med bättre detaljkunskap!
bilden är tagen vid uppgången upp mot första Hötorgsskrapan mittemot Kulturhuset. Den Östra skrapan alltså. PÅ VÄG TILL DÅDETS UPPRINELSE ALLTSÅ INTE PÅ FLYKT !
Senast redigerad av Bajsolle1 2017-04-15 kl. 11:46.
Citera
2017-04-15, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Från AB:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lo7pA/johan-jag-blev-omsprungen-av-39-aringen-i-rulltrappan

Just det, tack så mycket! Om han verkligen har talat i telefon vid det här tillfället så kan han inte ha agerat ensam. Jag menar vem skulle ringa en kompis och ba småprata lite efter ett sådant dåd? Måste vara relaterat till dådet.
Citera
2017-04-15, 11:45
Medlem
[quote=Utredaren|60463339]Var belgiska dog vet jag inte men massmedia förmedlar den uppgiften. Hon var sekreterare med viss diplomatisk immunitet och kan ha varit med/skulle ha varit med på det diplomatiska möte som det nämnts om tidigare.

Vid Åhléns dog en och skadades en.[/QUOTE

Så här säger vittnet Julian:

"Plötsligt såg jag en lastbil komma körande. Han körde rakt på en ung kvinna som flyger upp på motorhuven och landar på sidan av lastbilen som sedan krockar med Åhléns fasad. Jag sprang fram till kvinnan och ropade till de andra i närheten att ringa 112 och hålla kvar föraren i hytten.

LÄS MER: Uppsalabon Angelique: "Det var en krigsskådeplats"

Julian Firpo berättar att han gjorde livräddning på kvinnan innan polisen hann anlända till platsen. En annan man ska enligt Uppsalabon ha använt någon form av järnrör för att slå på förarhytten och hindra personen i lastbilen att ta sig ut. Själv såg han aldrig den som körde.

– Jag kände direkt att det här är inte var en normal krock. Jag fattade att någon gjorde det här med flit." Från unt.se

Så vem menar Du dog vid Åhlens?
Citera
2017-04-15, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spritzinho
Har nu kollat på den videon som postade här igår där man klart och tydligt ser civilpolis mota bort de som försöker komma åt terroristen.
1. Civilpolis skickar bort de civila som vill lyncha terroristen
2. De ser inte speciellt bekymrade ut
3. De beter sig underligt, de är inte rädda för ev. explosion eller dyl
4. Den civila polisen i grått samt en annan i svart skjuter i luften
4. Slutligen låter de terroristen slinka mellan fingrarna

Sen extras: två slöjdbeklädda kvinnor drar förbi och garva åt det hela. Personen som blev gripen på plast som det slussats ut bilder på syns på videon i slutet, väldigt bekymrad över att polisen inte plockar ut terroristen. kan det vara anledningen till att han blev gripen? Hade varit intressant att höra hans version.

Här är videon:
https://www.youtube.com/watch?v=eP6JyHiogdE

Min tolkning.
1. Säpo rensar området runt skyddspersoner från obehöriga.
2. Säpo är mitt uppe i en räddningsaktion och väntar på transport samtidigt som de skyddar offren.
3. Säpo lämnar aldrig en skadad skyddsperson.
4. Tror inte de skjuter. Det vore optofessionellt.
5. Dessa har uppgiften skydda/livrädda. Andra Säpo jagar GM.
Citera
2017-04-15, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Min tolkning.
1. Säpo rensar området runt skyddspersoner från obehöriga.
2. Säpo är mitt uppe i en räddningsaktion och väntar på transport samtidigt som de skyddar offren.
3. Säpo lämnar aldrig en skadad skyddsperson.
4. Tror inte de skjuter. Det vore optofessionellt.
5. Dessa har uppgiften skydda/livrädda. Andra Säpo jagar GM.

Okej, trots att han sitter kvar i lastbilen alltså? För vi vet att han var kvar i lastbilen tills det börja brinna då han hade brännmärken. Och skotten hör man väldigt tydligt, det skjust förmodligen för att skingra folk finns även en bild på en annan civilpolis med draget vapen.
Citera
2017-04-15, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/886418?programid=493

Jag tycker att det snarare ser ut som något mjukt, men absolut lite större. Kanske rånarluvan som tidigare föreslagits i tråden?
Citera
2017-04-15, 11:52
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shaunryder
Jag tycker mig höra:
-Skjut! (två smällar hörs)
-Bakom! Skjut! (inga mer smällar)

https://www.youtube.com/watch?v=eP6JyHiogdE&feature=youtu.be&t=6

Citat:
"Ta skydd!"

(något smäller, men det är inte skottlossning, snarare forcering av material)

"Bakom - Skydd!"

"Kom igen då!"

Fraserna fälls i samband med att minst två personer i reflexväst ägnar sig åt något större fysiskt vid bakgavellyften.
Det är här ca 5-8 meter bakom lastbilen som folkmassa gör en tillbakaryggande rörelse i samband med fraserna.

Det som smäller av är troligtvis ett kärl med något brandfarligt, i stil med en molotov. Det typiska ljudet av en dämpad, syre-ätande detonation.
Därefter börjar Åhléns brandlarm ljuda. Fler smällar i samma stil, varpå eldklot/rök syns.
Senast redigerad av rotesau 2017-04-15 kl. 12:01.
Citera
2017-04-15, 11:53
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle1
bilden är tagen vid uppgången upp mot första Hötorgsskrapan mittemot Kulturhuset. Den Östra skrapan alltså. PÅ VÄG TILL DÅDETS UPPRINELSE ALLTSÅ INTE PÅ FLYKT !

Kan det ju INTE vara eftersom rulltrappan går neråt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spritzinho
Okej, trots att han sitter kvar i lastbilen alltså? För vi vet att han var kvar i lastbilen tills det börja brinna då han hade brännmärken. Och skotten hör man väldigt tydligt, det skjust förmodligen för att skingra folk finns även en bild på en annan civilpolis med draget vapen.

Om någon skulle shoppa på Åhléns så säkrar Säpo innan skyddspersonen går inte på Åhléns. Då finns Säpo inne på Åhléns när lastbilen kraschar in.

Fortfarande är jag tveksam till skottlossning på gatan. Beväpnade män på gatan, ja.

Skottlossning inne på Åhléns, kanske, men då är GM död.
Citera
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Detta är intressant. Ordningsvakter kommer från Åhléns huvud ingång men tillåts inte att närma sig de två offren som lastbilen kör på. Vid 1:06 blossar en mindre explosion upp och dör ut vilken också kan ses på detta foto.

Terror attack in Stockholm, Sweden https://imgur.com/gallery/xqVli

Man ser en bit ner på Drottninggatan men ingen människa syns till på fotot och Åhléns ordningsvakter verkar ha dragit sig ner mot Åhléns med en skadad kvinna enligt videon.

På fotot ser man dock ordningsvakter som deltar i livräddningsarbetet och den du säger är säpo man till höger i bild.

Nu till Fedrik Lies video som visar hur två offer förs bort till pelaren där den beväpnade mannen i fotot syntes tydligt med den uppflammande "explosionen" i bakgrunden.

https://www.youtube.com/watch?v=B_nJng8HFqQ

Men detta kan inte stämma. För då skulle Fredrik vara framme och filmat innan "1:06" och då fanns flera i närheten enligt den andra videon. I Fredrik Lies film skymtas "de tjoande ungdomarna" i bakgrunden ner mot Åhléns ingång på Drottninggatan.

Så vad är fel? Fredrik Lies video? Retas video? Eller fotot?

Det skarpa tydliga fotot är visserligen äkta men har fått en extra liten detalj i form av "en uppflammande eld" vilket förvränger tidsperspektivet.

Ytterligare analys behövs men båda videorna och fotot innehåller väldigt mycket information som Säpos bildanalytiker tittar noggrant på.
De aktuella filmerna är:
1) https://www.youtube.com/watch?v=eP6JyHiogdE
2) https://www.youtube.com/watch?v=B_nJng8HFqQ (Lies film)

Den kraftige mannen i ljusa byxor, blå täckjacka, keps och gymnastikskor - och som någon halvminut tidigare pucklat på förarhytten med ett järnrör, kan skymtas 1:09 i Lies film: Mannen har då passerat brevlådorna någonstans i mitten av gatan och är så sakteliga på väg att ta sig över den. Han vänder sig då och då om och tittar mot lastbilen. När den kvinnliga ordningsvakten ses springande; 1:19, har han fortfarande inte hunnit över. 1:42 ser man att han i maklig takt närmar sig H&M.

Jämför "den blå" järnrörsmannen med film 1:

0:09 ser man "14" på lastbilens vänstra, främre sida
0:12 ser man hur rörkillen är klädd; bl.a. tvåfärgad blå täckjacka och under den en blå-vitrutig skjorta
0:19 framträder killens keps och helskägg (äv. vid 0:07)
0:26 synes han vara på väg tillbaka till lastbilen
0:34 tycks han ha bestämt sig för att gå därifrån
0:36 tar han sikte på H&M
0:56 har han passerat brevlådorna

Med andra ord: 1:09 i film 2 motsvaras av 0:56 i film 1; c:a 13 sek tidsskillnad.

Vid 1:16 i film 1 befinner sig ett av offren strax till höger om Hemköpsskylten, för att vid 1:28 förflyttas ytterligare en bit bort från lastbilen.
Vid 1:26-27 i film 2 har någon precis upptäckt ett offer under bilen och dragit fram detta. Vid 1:29 ser offrets ben ut att vara kapat; offret har vita (ljusa) skor.
Citera
2017-04-15, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Skönt att någon annan ÄNTLIGEN är av samma uppfattning som jag. Lite svårt att driva en fråga när man hela tiden får höra att det är ett SL-fodral som han håller för munnen (eller annat nonsens).

Har inte så mycket mer konkret att tillföra men, ja, det kan mycket väl vara en annan äldre mobiltelefon som han använder på bilden tagen 14:55 (Källa: Polisens presskonferens 20170407 ca 17:45)
Har oxå tyckt att det ser ut som en mobil som pratar till!
Citera
2017-04-15, 11:58
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
https://www.youtube.com/watch?v=eP6JyHiogdE&feature=youtu.be&t=6

Det som smäller av är troligtvis ett kärl med något brandfarligt, i stil med en molotov. Det typiska ljudet av en dämpad, syre-ätande detonation.
Därefter börjar Åhléns brandlarm ljuda. Fler smällar i samma stil, varpå eldklot/rök syns.

Eftersom han manglade parfymavdelningen, är det stora chanser att hårsprayer och parfymbehållare med drivgaser tagit eld. Har själv använt hårspray vid tillfälle som startgas, brinner som fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in