2017-04-15, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Nej !
I videon finns inga spår av brand fram till 01:00, där kommer ett klipp, efter detta klipp 01:01 osv startar branden. Före 01:00 står vakterna lugnt brevid lastbilen och tar på sig västar, det gör man inte om det pyr. Vid 01:02 blir det också bråttom att släpa bort den skadade kvinnan som ändå låg runt 10-12 m från lastbilen.

Kliver man ur lastbilen och in i parfymavdelningen, finns det en rulltrappa rätt fram c:a 50m inne i varuhuset som går ner till t-baneplan, den är fullt synlig så det fanns ingen anledning för GM heller att ta sig ut genom entren och kuta nedför trappan där, när det finns en rulltrappa brevid parfymavd, och nere på -baneplanet går man bara 60m rak fram så är man vid t-bane spärrarna.

Händelseförloppet bör bli följande.
Krasch in i fönster, airbag och bältesspännare löser ut-kan förklara krutlukten.
Minst 30 sekunder senare bör mobilvideon ha börjat spela in.
Vid 01:00 finns ett klipp med okänd pauslängd, vid 01:01 börjar det pyra och sen drar brasan igång.
Backar vi till vittnen som säger att brandlarmet drog 2 min efter kraschen blir pausen då c:a 00:25-00:30 innan mobilen startar igen.

Så mobilfilmen matchar vittnesuppgifterna om brandlarmet.
Filmen påvisar att branden då startar tidigast 2 min efter krasch.
Alltså har uzbecken inte lämnat bilen förrän brasan startade eftersom han hade brännskador, då var han kvar i hytten fram till 01:00 i videon där klippet är, där blir startpunken för flykten.
Alltså tar vi tiden för brandlarmets start och minskar med c:a 1 min så har vi tidpunken när han shappar och får arslet bränt...

Låter rimligt. Man flyttar inte en trafikskadad i onödan. Man inväntar ambulans. När risken för explosion föreligger flyttar man den skadade. Dvs, 1:06 in i videon.

Redan vid 0:46 i videon har man tydligen bedömt att explosionsrisk föreligger eftersom den gråklädde mannen böjer sig ned vid ett offer som sedan förs till pelaren.

https://www.youtube.com/watch?v=eP6JyHiogdE&feature=youtu.be&t=6[/u

Om klippet och 30-sekunderspausen ligger före så undrar jag. Vad är det man inte vill visa? Helt klart desinformation. Ganska ohederligt i en sådan här tragisk situation.

Jag tycker den mindre uppflammande "explosionen" ser ut som en "gasansamling"som flammar upp och slocknar. Jag har sett bensinångor antändas och flamma upp på det sättet.
Senast redigerad av Utredaren 2017-04-15 kl. 10:01.
Citera
2017-04-15, 09:05
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Hennes story http://www.svt.se/nyheter/jag-sager-till-polisen-att-det-ar-forsent-det-ar-for-sent
är inte helt enkel. Hon går alltså på Kammakargatan som är andra gatan norr om Adolf Fredriks kyrkogata (Wallingatan emellan).

Har hon alltså sett föraren innan han börjat vansinneskörningen på Drottninggatan? När han fortfarande snurrade runt i trakterna av Adolf Fredriks kyrka. Och larmat?

Kan vara fallet. Skall försöka få fram information om det i så fall.

Hon uppger att hon precis lämnat Drottninggatan och går nerför Kammakargatan (dvs nästan i hörnet, det är ju vad som syns på bilderna också). Hon säger inte att hon sett föraren men att när lastbilen går emot ett betonglejon i när den svänger ner på Drottninggatan ser hon att nåt är fel. Nån i närheten har sett att föraren hade rånarluva. Vittnet visar sin samtalslogg på mobilen, samtalet till 112 görs 14.53.
Senast redigerad av another-devil 2017-04-15 kl. 09:07.
Citera
2017-04-15, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ufomammut
Han syns även i reza-videon. Kolla mitt inlägg från igår.

Som jag förstår det grips han på en tvärgata till Kungsgatan, några meter norr om Kungsgatan. Det är en bit från Åhléns. Eller är det någon annan?
Citera
2017-04-15, 09:37
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Tack för den. Här får vi se lite fler delar av viskleken och jämföra material.

Uzbekiska artikeln ovan är publicerad 14.4 och handlar om en paneldiskussion på internationella pressklubben i Tashkent. En Reutersreporter ställde frågor om terrordådet i Stockholm. Utrikesministerns svar enligt UzReport.

During the session, the correspondent of news Agency Reuters asked Abdulaziz Kamilov question about the terrorist attack in Stockholm.

Detta är också en mediarapport och därför inte fullständig.

Reuters rapport från pressklubbsmötet gjord av Mukhammadsharif Mamatkulov. Verkar som att man inte ställde följdfrågor om vad menades med "earlier". Eller så sa utrikesministern att han inte hade mer exakta uppgifter.

http://www.reuters.com/article/us-sweden-attack-uzbekistan-idUSKBN17G0J1

Elin Jönssons rapportering i ämnet på SVT samma dag kan inte kallas för seriöst. Tvärtom angränsar den fake news. Okunnighet om vad Interpol lägger på sin wanted lista är frapperande då uppgifter om vad Akilov var anklagad för i hemlandet ute långt innan fredagen. Ingenting som hamnar på Interpols lista. Den här rapporteringen är i klass med Rawets intervju med Trump-anhängare i USA, numera klassiker.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/svt-s-elin-jonsson-uzbekistan-anvander-akilov-for-sin-propaganda

Av allt jag läst i ämnet den senaste tiden kommer SVT sämst ut. Allvarligt.

Även Ranstorp uttalar sig. Finns upplagt tidigare på tråden. Den här gången låter han som en propagandist då han hänvisar till Akilovs Facebook-innehåll. De rysktalande länderna domineras av helt andra sociala medier än Facebook. Om Akilov propagerat har han naturligtvis använt de kanalerna och det vet Ranstorp men säger inte det. Den som vill vara seriös, journalist eller expert, går naturligtvis till de källorna. Elin kan ryska och borde ha gjort det redan. Mörkar hon? Om hon inte hittat något så är ju det också en nyhet. I och för sig kan konton vara raderade men även där kan vi ställa frågor.

I slutändan kan vi konstatera att det är illa ställt med SÄPO och dess broderorganisationer i världen. Denna gång verkar SÄPO ha struntat i varningar från Uzbekistan av politiska skäl. Precis som amerikanerna struntade i Rysslands varningar om Boston-bombarna. SÄPO har dessutom redan tidigare gjort bort sig kapitalt med den famösa terroristjakten som resulterade i noll och ingenting. Killen var på Facebook och hade sitt namn på dörren.

Elin Jönsson är expert på att urskulda muslimska terrorister och att bortförklara terrorism med att den beror på fattigdom.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-s-rysslandkorrespondent-om-situationen-i-uzbekistan

Enligt nedan forskning från stanford stämmer det inte, tvärtom behöver ofta terrorister kunna språk, bombteknik, vara utbildade etc för att klara av uppdragen. Medelklassegenskaper.

https://web.stanford.edu/group/scspi/_media/pdf/key_issues/conflict_journalism.pdf

Sedan vet varje normalt tänkande människa att fattiga, som tex romer, inte begår terrorattacker för att de är fattiga. Attackerna begås när det finns en våldsbejakande ideologi bakom. Som islam tex.

https://ledarsidorna.se/2016/08/magnus-norell-terror-och-vald-i-guds-namn/
Senast redigerad av another-devil 2017-04-15 kl. 09:39.
Citera
2017-04-15, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Tack för den. Här får vi se lite fler delar av viskleken och jämföra material.

Uzbekiska artikeln ovan är publicerad 14.4 och handlar om en paneldiskussion på internationella pressklubben i Tashkent. En Reutersreporter ställde frågor om terrordådet i Stockholm. Utrikesministerns svar enligt UzReport.

During the session, the correspondent of news Agency Reuters asked Abdulaziz Kamilov question about the terrorist attack in Stockholm.

Detta är också en mediarapport och därför inte fullständig.

Reuters rapport från pressklubbsmötet gjord av Mukhammadsharif Mamatkulov. Verkar som att man inte ställde följdfrågor om vad menades med "earlier". Eller så sa utrikesministern att han inte hade mer exakta uppgifter.

http://www.reuters.com/article/us-sweden-attack-uzbekistan-idUSKBN17G0J1

Elin Jönssons rapportering i ämnet på SVT samma dag kan inte kallas för seriöst. Tvärtom angränsar den fake news. Okunnighet om vad Interpol lägger på sin wanted lista är frapperande då uppgifter om vad Akilov var anklagad för i hemlandet ute långt innan fredagen. Ingenting som hamnar på Interpols lista. Den här rapporteringen är i klass med Rawets intervju med Trump-anhängare i USA, numera klassiker.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/svt-s-elin-jonsson-uzbekistan-anvander-akilov-for-sin-propaganda

Av allt jag läst i ämnet den senaste tiden kommer SVT sämst ut. Allvarligt.

Även Ranstorp uttalar sig. Finns upplagt tidigare på tråden. Den här gången låter han som en propagandist då han hänvisar till Akilovs Facebook-innehåll. De rysktalande länderna domineras av helt andra sociala medier än Facebook. Om Akilov propagerat har han naturligtvis använt de kanalerna och det vet Ranstorp men säger inte det. Den som vill vara seriös, journalist eller expert, går naturligtvis till de källorna. Elin kan ryska och borde ha gjort det redan. Mörkar hon? Om hon inte hittat något så är ju det också en nyhet. I och för sig kan konton vara raderade men även där kan vi ställa frågor.

I slutändan kan vi konstatera att det är illa ställt med SÄPO och dess broderorganisationer i världen. Denna gång verkar SÄPO ha struntat i varningar från Uzbekistan av politiska skäl. Precis som amerikanerna struntade i Rysslands varningar om Boston-bombarna. SÄPO har dessutom redan tidigare gjort bort sig kapitalt med den famösa terroristjakten som resulterade i noll och ingenting. Killen var på Facebook och hade sitt namn på dörren.

Kan bara instämma. SVT:s Elin Jönsson är mer vänsterpropagandist än journalist. Ranstorp har inte imponerat även om det finns fog för att inte helt köpa uppgifter från Uzbekistan, han brukar annars vara bra.

Svenska polisen har nu bett Uzbekistan att bistå med utredningen, enligt DN. Det är lovande.

Citat:
Uzbekistans ambassad i Berlin, som även ansvarar för kontakterna med Sverige, uppgav på onsdagen för DN att man fått en förfrågan från svenska myndigheter om att bistå svensk polis med utredningen.

Säpo har tidigare sagt att den här typen av uppgifter faller under förundersökningssekretess, och att man inte kommenterar dem, den inställningen gäller även fredagens uppgifter, som man inte uttalar sig om.

– Vi kan varken bekräfta eller dementera den typen av uppgifter. Rent generellt kan jag säga att vi har ett samarbete med en rad säkerhetsorganisationer, framför allt ute i Europa, säger Karl Melin vid Säpos presstjänst till TT.

Direkt efter dådet lämnade dock Säpochefen Anders Thornberg information om Akilov. Enligt Thornberg förekom han inte i några aktuella ärenden hos Säpo. Däremot ”fanns det underrättelser från i fjol om något slags säkerhetsrisk”.

– Uppgifterna gick inte att belägga, sade Thornberg.

39-åringen hade då ”inga som helst kopplingar till extremistmiljön”, enligt Anders Thornberg.

Johan Engvall, forskare vid Utrikespolitiska institutets Rysslandsprogram, vill inte uttala sig om hur sannolikt det är att Sverige ska ha fått information om Akilov före dådet från uzbekiska underrättelsetjänsten.

– Det får säpo verifera, säger han.

Däremot är det inte ovanligt att uzbekiska underrättelsetjänsten övervakar medborgare utomlands, enligt Engvall.

– Säkerhetstjänsten i Uzbekistan är som en stat i staten. Den är väldigt omfattande och har en stor kapacitet och förmågan att övervaka medborgare utomlands. Framför allt i de forna Sovjetrepublikerna där det finns ett betydande utbyte fortfarande. Det är de gamla KGB-strukturerna, säger han.

Att Uzbekistan ska ha gått via ett annat land för att ge informationen till svenska säpo kan stämma.

– Det har varit spänt mellan Uzbekistan och Sverige så uppgiften om att de har gått genom ett annat land är väl möjligt sett ur det perspektivet, säger Johan Engvall, och tillägger:

– Utrikesministern som kom med uttalandet är dessutom en erfaren politiker som tillhör nomenklaturen i Uzbekistan. Man ska inte underskatta dem.
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:fjxD7J0flm4J:www.dn.se/nyheter/sverige/akilov-hade-kopplingar-till-is/+&cd=2&hl=sv&ct=clnk&gl=se

Akilov var redan tidigt 2015 ute på nätet och debatterade aggressivt:

Citat:
Terrormisstänkte Rakhmat Akilov var aktiv i sociala medier och uttryckte där sina sympatier för IS.
39-åringen skrev även i andra personers kommentarfält och gav sig på människorättsaktivisten Nadejda Atayeva – för att hon sörjde offren på Charlie Hebdo.
– Det gick inte att diskutera med honom, säger Nadejda Atayeva.
---
Nadejda Atayeva, ordförande för en människorättsorganisation, kom i kontakt med Akilov via Facebook.
Nadejda Atayeva är född i Uzbekistan och lever i exil i Frankrike, berättar hon. Hon arbetar för mänskliga rättigheter och har kontakt med hundratals uzbeker i Europa.
Rakhmat Akilov följde Atayevas arbete på Facebook och ilsknade till när hon skrev om terrorattacken mot Charlie Hebdo i Paris den 7 januari 2015. Atayeva tog ställning för tidningen och skrev under parollen "Je suis Charlie".
---
Flera personer började debattera mot Atayeva och anklagade henne för att inte vara en riktig muslim – och krävde att hennes organisation skulle arrangera demonstrationer mot Charlie Hebdo. En av dem var nu terrormisstänkte Rakhmat Akilov.
– Det gick inte att diskutera med honom. En del var emot och kunde argumentera. Men han skrev bara grovt, kategoriskt och utan argument, säger hon.
---
Atayeva blockade Akilov från sin sida och har inte talat med honom sedan dess.
http://www.expressen.se/nyheter/akilov-gav-sig-pa-manniskorattskampe/

Ytterligare en utpräglad vänsterjournalist, SvD:s Maria Georgieva, passar på att gå till angrepp på Uzbekistan istället för att leverera någon information av värde:
Citat:
Uzbekistan säger att Sverige ska ha fått uppgifter om Rakhmat Akilov innan terrorattentatet. Regimen tycks behöva spela på en etablerad rädsla för stärka kontrollen över befolkningen och skrämma människor som vill fly.
https://www.svd.se/inte-forsta-gangen-uzbekistan-larmar-om-terrorister/om/terrordadet-i-stockholm
Senast redigerad av Batuta 2017-04-15 kl. 10:23.
Citera
2017-04-15, 10:09
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Även om upplösningen inte är den bästa, så om du tolkar det hela rätt så befinner sig alltså GM fortfarande i hytten vid ca 8 sekunder in i videoklippet. Det är fullt möjligt. Skulle kunna förklara att man några sekunder tidigare står och slår mot dörren på förarsätetssidan.

Så när startar videoklippet?
Du anger max 30 sekunder efter kraschen i ditt tidigare inlägg. Jag håller naturligtvis med.
Kraschen bör ha inträffat någon gång mellan 14:53:45 och 14:53:55 (se tidigare inlägg för inte så många sidor sedan, jag skall specifisera detta närmare i min nästa sammanställning).
Jag har en vittnesuppgift (säker sådan) om att branden startade 14:55, förmodligen bara en liten bit in på den minuten, låt säga 14:55:15.
Alltså bör filmen starta ca 14:54:15. Om GM är kvar i hytten 8 sekunder in i klippet så lämnar han alltså lastbilen först ca 14:54:23 (med felmarginaler). Fullt möjligt.
Hur lång tid tar det att gå de ca 50 metrarna till rulltrappan, ta rulltrappan ner och sen gå ytterligare 60 meter för att ta nästa rulltrappa ner och fasta på övervakningskamera? Eller är det ytterligare en rulltrappa ner för att komma till platsen där han fastnar på övervakningskamera (det är minst 20 år sen jag var just där så minnet sviktar)?
60 sekunder?

- Är första bilden verkligen tagen "2 rulltrappor ned"?

Jag har tolkat det som att första bilden är tagen efter första, tämligen korta, rulltrappan från gatuplan Drottninggatan till biljetthallen.
Att komma dit jag tror bilden är tagen tar typ 15-25 sekunder väl ute ur förarhytten. Om bilden är tagen ytterligare 1 rulltrappa ned så ska han passera spärrar och åka ned en längre rulltrappa. Minst 30 sekunder till. Lite beroende på om man går eller springer såklart.

Dvs, huruvida första bilden är tagen efter 1 eller 2 rulltrappor spelar stor roll för din sekundkartläggning.
Citera
2017-04-15, 10:10
Medlem
Golonkas avatar
Är detta utrett färdigt i tråden: På en av bilderna från övervakningskameran i samband med passage upp eller ner till tunnelbanan ser man att GM håller vad som förefaller vara en mobiltelefon vid munnen som om han håller på att avrapportera liksom. Jag ser ofta människor från s.k "tredje världen" prata i mobiltelfon just så, genom högtalarfunktionen och med telefonen hållen framför munnen på detta sätt.

Jag tycker det tyder på att attacken haft fler inblandade och att uzbeken lämnar av status på sig själv och genomförandet.

Den där bomben han haft med sig i hytten, vad har framkommit om den? Var det bara en ren brandbomb så kan syftet varit att utplåna spår snarare än att ta livet av flera, eller hur? Vill man slå ihjäl folk så laddar man väl på med splitter och skit som kan flyga omkring o skapa förödelse och död, eller?
Citera
2017-04-15, 10:13
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Det här är snurrigt. Har du någon källa på att Lena och väninnan Marie blev påkörda vid Drottninggatan 71? Jag har hela tiden antagit att de blev påkörda nere vid Åhléns.

Det har med bestämdhet hävdats att någon dog vid Åhléns och att annan skadades, därav att jag antagit att det var Lena och Marie (Lena dödförklarad på sjukhus).

Enligt den här artikeln http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/moGpv/belgiska-mailys-31-blev-terrorns-forsta-offer var belgiskan det första offret i korsningen med Olof Palmes gata.
Tjejen som försökte rädda henne har butiken på Drottninggatan 71. Jag tror inte hon tog fel på 31-åringen från Belgien? Det stämmer bra med väninnan som blev skadad också.
http://www.expressen.se/tv/nyheter/hon-forsokte-radda-lena-wahlberg-pa-drottninggatan/
Senast redigerad av Tomato 2017-04-15 kl. 10:19.
Citera
2017-04-15, 10:15
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Dvs, huruvida första bilden är tagen efter 1 eller 2 rulltrappor spelar stor roll för din sekundkartläggning.

Vill bara få ihop det med att första bilden är tagen 14:55. Skulle naturligtvis vara trevligt med en sekundstämpel, men man kan väl inte begära allt.
Citera
2017-04-15, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Är detta utrett färdigt i tråden: På en av bilderna från övervakningskameran i samband med passage upp eller ner till tunnelbanan ser man att GM håller vad som förefaller vara en mobiltelefon vid munnen som om han håller på att avrapportera liksom.

Jag vet inte hur mycket som skrivits om det i tråden men jag tycker det ser ut som en plastpåse eller bandage. Jag kan liksom inte se handen utan bara en handled.
Citera
2017-04-15, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Flera personer talade om att det luktade krut i luften runt Åhléns. Detta styrker vittnesmålen i media om att polisen avfyrade sina vapen i luften i syfte att skingra folkmassan i samband med att folk sökte få ut föraren.

Lite överraskande ser jag att statsministern själv berättade att en man hade gripits av polisen i samband med att han höll presskonferens kl. 15:57 på fredagen. Hur kan det bli så fel? Torde inte statsministern ha pålitliga informationskanaler kring sådant? Detta var fyra timmar innan Akilov gripits.

http://www.ekuriren.se/inrikes/lastbil-har-kort-in-i-folkmassa-i-stockholm/

0:21 in i videon hörs någon ropa Skjut! Skjut! Lite senare Skjut då!

https://www.youtube.com/watch?v=eP6JyHiogdE&feature=youtu.be&t=6

Uppenbarligen sköt inte den person som blev uppmanad till det. Disciplinerad.

Det hörs smällar från den blåklädde mannen när han slår med sitt järnrör. Det är inte pistol skott.

Att det skulle lukta krut i en gatumiljö för att någon avlossat ett par skott låter mer som en västernfilm än verklighet.
Senast redigerad av Utredaren 2017-04-15 kl. 10:26.
Citera
2017-04-15, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
- Är första bilden verkligen tagen "2 rulltrappor ned"?

Jag har tolkat det som att första bilden är tagen efter första, tämligen korta, rulltrappan från gatuplan Drottninggatan till biljetthallen.
Att komma dit jag tror bilden är tagen tar typ 15-25 sekunder väl ute ur förarhytten. Om bilden är tagen ytterligare 1 rulltrappa ned så ska han passera spärrar och åka ned en längre rulltrappa. Minst 30 sekunder till. Lite beroende på om man går eller springer såklart.

Högre upp i tråden har en person plåtat nere i tuben och gjort troligt att bilden är tagen på plattformen för gröna linjen söderut. Det är den första rulltrappan man kommer till efter spärrarna, och den går två våningar ner i underjorden, den nedre planet för röda/gröna linjerna på T-centralen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in