2017-04-15, 07:34
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Gick inte priser upp på 80-talet?
?
Långt ifrån med samma fart som idag, fast idag är vi "bättre" på att räkna inflation.
Du kan ju förklara varför vi måste skuldsätta oss så sjukligt hårt (värst i världen) om det nu går så bra ekonomiskt?
Senast redigerad av biljon 2017-04-15 kl. 07:41.
Citera
2017-04-15, 07:51
Avslutad
Alpha framstår i väldigt hög grad som en svensk variant av Bagdad Bob, ni vet han som tvärsäkert sa att amerikanerna var på flykt och blev slaktade av de överlägsna irakierna, medan man i tv-rutan kunde se amerikanska tanks avancera i bakgrunden.
Citera
2017-04-15, 08:25
Medlem
Jag ser flera problem.
1. Vi är alla tokbelånade, iaf enligt makthavarna därav FIs nya amorteringsregler och bankerna restriktivare bolåneregler.

2. Vi har extremt låg ränta, riksbanken ligger sedan flera år på minusränta.

3. Vi har traditionellt låg inflation, ca 1,5

4. Högkonjukturen i människoår närmar sig 100 år.

5. En världspolitisk karta som ser oroväckande ut.(Brexit, trump, frexit, grexit, krig)

6. Inget sparande att tala om (enligt statistiken mindre än en månadslön i snitt)

Hur i helvete kan detta inte gå åt helvete, riksbanken säger att dom skall höja räntan inom några år? Hur? Om vi alla är överbelånade utan sparat kapital och redan idag inte konsumerar nog för att skapa hälsosam inflation, hur skulle konsumtionen påverkas av en räntehöjning? Troligtvis skulle den helt sluta. När de sker kommer massor av människor bli av med sina jobb och högkonjukturen buts mor lågkonjuktur. Hur kan då riksbanken och regering återuppliva den stendöda högkonjukturen? De enda medel de har är styrränta och andra subventioner. När räntan redan är på minus blir det svårt att vara aggressiv.

Någonting kommer gå åt helvete, och riksbanken och regering kommer få svårt att göra ngt åt det.

Jag har sålt allt, in hindsight, lite för tidigt men likvid är jag redo att köpa när tillfälle ges. (Fortfarande visserligen bolånetorsk ned 8siffrigt bolån) Men en rejäl krigskassa på bok.

Tänker jag fel?
Citera
2017-04-15, 08:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Jag ser flera problem.
1. Vi är alla tokbelånade, iaf enligt makthavarna därav FIs nya amorteringsregler och bankerna restriktivare bolåneregler.

2. Vi har extremt låg ränta, riksbanken ligger sedan flera år på minusränta.

3. Vi har traditionellt låg inflation, ca 1,5

4. Högkonjukturen i människoår närmar sig 100 år.

5. En världspolitisk karta som ser oroväckande ut.(Brexit, trump, frexit, grexit, krig)

6. Inget sparande att tala om (enligt statistiken mindre än en månadslön i snitt)

Hur i helvete kan detta inte gå åt helvete, riksbanken säger att dom skall höja räntan inom några år? Hur? Om vi alla är överbelånade utan sparat kapital och redan idag inte konsumerar nog för att skapa hälsosam inflation, hur skulle konsumtionen påverkas av en räntehöjning? Troligtvis skulle den helt sluta. När de sker kommer massor av människor bli av med sina jobb och högkonjukturen buts mor lågkonjuktur. Hur kan då riksbanken och regering återuppliva den stendöda högkonjukturen? De enda medel de har är styrränta och andra subventioner. När räntan redan är på minus blir det svårt att vara aggressiv.

Någonting kommer gå åt helvete, och riksbanken och regering kommer få svårt att göra ngt åt det.

Jag har sålt allt, in hindsight, lite för tidigt men likvid är jag redo att köpa när tillfälle ges. (Fortfarande visserligen bolånetorsk ned 8siffrigt bolån) Men en rejäl krigskassa på bok.

Tänker jag fel?

Förklara gärna vad du menar med hundraårig högkonjunktur. Och åttasiffrigt bolån? Har du mer än tio miljoner i bolån?
Citera
2017-04-15, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Förklara gärna vad du menar med hundraårig högkonjunktur. Och åttasiffrigt bolån? Har du mer än tio miljoner i bolån?

Ja, jag har över 10 mill i lån, trots det lågbelånad. (Ca 50%) Standard villa i bra kommun.

Ang hundraårig lågkonjuktur menar jag

"So how old is the market in market years? It’s 112 and a half. (Here’s the math: 79 years is 948 months. 948 months, the average life of a U.S. citizen, is 16 times longer than the average 59 months of a bull market. Multiply the current bull market of 84 months times 16, equals 1,350 months, or 112 and a half years old.)"
Senast redigerad av Grenar 2017-04-15 kl. 08:52.
Citera
2017-04-15, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fok.Dr1
Alpha101, det av staten betalda internet trollet? Älskar dina länkar med "fakta" från en korrupt regering eller diverse myndigheter som exempelvis försöker övertala folket att brotten minskar och att invandringen behövs för pensionssystemet.
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Alpha framstår i väldigt hög grad som en svensk variant av Bagdad Bob, ni vet han som tvärsäkert sa att amerikanerna var på flykt och blev slaktade av de överlägsna irakierna, medan man i tv-rutan kunde se amerikanska tanks avancera i bakgrunden.
Det ena psykfallet förnekar data. Det andra psykfallet blandar ihop fiction och verklighet.

Och ingen av dom klarar att levererar något annat än sina fantasifulla föreställningar.

Citat:
Det senare angående pensionssytemet har majoriteten av folket förstått är en bluff utom de allra dummaste.
Varsågod då att leverera något faktaunderbyggt resonemang. Men det kommer inte. Det enda som kommer att tomma fraser ni läst på någon blogg.

Det är anmärkningsvärt hur benägna ni är att komma med påståenden i frågor ni helt saknar fakta i.

Ni är som religiösa fanatiker som slår ifrån sig verkligheten och omhuldar sin religiösa föreställning.

Citat:
Tänk även på att orginal definitionen på inflation betyder utökning av penningmängd. Runt 80-talet ändrade man den definitionen att beskriva prishöjningen på varor. Då väljer staten helt enkelt ut specifika varor som går att producera billigare eller varor som säljs i mindre förpackningar. Då får man ner den nya definitionen på "inflationen".
Det löser folk enkelt genom att vara tydliga med vad de talar om.
Talar man om delta KPI så säger man det.
Talar man om delta M3 så säger man det.

Det är mest ni som ser spöken i varje buske som gnäller om den saken.

KPI täcker ca 95% av hushållens utgifter. Varsågod att titta efter på vad som mäts och peka på vad som skall med och vad som skall tas bort.
Men något sådan faktaunderbyggt läser man aldrig att ni skriver. Det är bara fantasifull svammel.

Citat:
Men Sverige ångar på och går som tåget trots att vi tar in hundratusentals människor som inte jobbar
Hur är sysselsättningsgraden, jämfört med andra länder?

Du har antagligen inte förstått att Alliansens arbetslinje faktiskt gav resultat.
Citera
2017-04-15, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
?
Långt ifrån med samma fart som idag, fast idag är vi "bättre" på att räkna inflation.
Nej, det steg mer på 80-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Du kan ju förklara varför vi måste skuldsätta oss så sjukligt hårt (värst i världen) om det nu går så bra ekonomiskt?
Vaddå måste?

Det är i allra högsta grad frivilligt.
Citera
2017-04-15, 09:59
Medlem
Citat:

Tänker jag fel?
Du levererar iaf motsägande påståenden. Om du sålt allt och är likvid har du inte 10 M i bostadslån.

Vad har du förresten för inkomst för att få 10 M i bostadslån?
Citera
2017-04-15, 10:06
Medlem
Citat:
Du levererar iaf motsägande påståenden. Om du sålt allt och är likvid har du inte 10 M i bostadslån.

Vad har du förresten för inkomst för att få 10 M i bostadslån?

Hur menar du? Måste man bo i en grotta för att ha sålt allt generellt talat? Bo måste man, huset kommer jag aldrig sälja så länge jag lever. Jag har sålt nästan allt annat, och ligger med ca 10m på banken, jag nolltaxerar. 10 mill i lån är ganska vardagsmat i Stockholmsområdet.

Men tråden handlar inte om mig, snarare om jag har fel i mitt resonemang.
Citera
2017-04-15, 10:20
Medlem
Följande diagram kan ni begrunda.
https://ekonomistas.files.wordpress.com/2014/05/swedish-households-interest-rate-expenditure1.png

Det visar ränteutgift som andel av disponibel inkomst.

Som man kan se har vi under 2000-talet legat på ca 4%. Detta är alltså i genomsnitt. Det finns hushåll som ligger på 0% och hushåll som ligger på 9%.

Den peak som man kan se har mycket att göra med skattereformen som i stort sett halverade ränteavdraget. (Den borde naturligtvis ha genomförts stegvis. Men så skedde inte).
Erfarenheterna av den svåra lågkonjunkturen som var i början på 90-talet lär förhoppningsvis göra att överheten inte ställer till det lika mycket. (Men säker ska man väl inte vara).

En intressant tabell att begrunda:
https://ekonomistas.files.wordpress.com/2014/05/tabell-1-rantebetalning-skuldkvot-300-procent1.png
Dvs vad man åker på att betala av disponibel inkomst. I lite olika situationer.

Och hur hushållens tillgångar och skulder har fördelat sig över åren:
https://ekonomistas.files.wordpress.com/2014/05/households-assets-and-debt.png?w=768&h=502
Är man nu förtidspensionär och bor i ett torp på landsbygden så kan väl detta te sig som en nyhet.
Men för folk som bor i städer och arbetar heltid så är det inte det. (Ja, kanske med undantag av de som bor i HR och slösar upp hela inkomsten).

Här har vi hushållens skuld i relation till tillgångar.
https://ekonomistas.files.wordpress.com/2014/05/households-debt-over-real-assets.png
Men kan notera en fallande trend sedan slutet på 80-talet.

Notera också att denna graf inte inkluderar pensionssparande. Skulle man lägga till det, skulle kurvan falla ganska brant nedåt.

Så, nu får vi se hur mycket verklighetsförnekelse vi får på det här.
Citera
2017-04-15, 10:28
Medlem
Citat:
Hur menar du? Måste man bo i en grotta för att ha sålt allt generellt talat? Bo måste man, huset kommer jag aldrig sälja så länge jag lever. Jag har sålt nästan allt annat, och ligger med ca 10m på banken, jag nolltaxerar. 10 mill i lån är ganska vardagsmat i Stockholmsområdet.

Men tråden handlar inte om mig, snarare om jag har fel i mitt resonemang.
* Om du har kvar bostaden har du inte sålt allt.
* Om du ligger likvid är det tämligen irrationellt att ha 10 M i lån.

Du har mycket fantasifulla föreställningar.
* Det är snudd på omöjligt att nolltaxera numera.
* För att få låna 10 M behöver du ha ganska hög inkomst. Och utan inkomst får du inget lån alls.
* Nej, 10 M är inte alls vanligt i Stockholm. 2-3 M är vanligt i villaområden med dyra villor.

Eftersom du sitter och fantiserar så mycket om detta är ditt övriga prat inte värt så mycket.
Citera
2017-04-15, 10:40
Medlem
Du lever inte i verkligheten.

Det är lätt att nolltaxera.
För att få låna 10 mill krävs antingen inkomst eller kapital, jag hade båda vid lånetillfället.

10m kostar en mindre lägenhet inne i Stockholm, ute hos mig kostar en tomt 10 mill. Så det är väldigt vanligt med 10 mill i lån.

Varför är det irrationellt att ha pengar på banken samtidigt som man har lån? (Du hade garanterat aldrig resonerat på samma vis om någon haft bolån på 3mill och 1 mill på banken, utan resonerar så nu då summorna är lika varandra) Den dag det är mest lönsamt att inte ha bolån kommer jag lösa det, idag är inte den dagen.

Svara på mitt resonemang ist för att intressera dig för min privatekonomi. (Om du däremot är så tragisk att du bara vill fokusera dig på mig kan du läsa mina tidigare inlägg om min privatekonomi)

Citat:
* Om du har kvar bostaden har du inte sålt allt.
* Om du ligger likvid är det tämligen irrationellt att ha 10 M i lån.

Du har mycket fantasifulla föreställningar.
* Det är snudd på omöjligt att nolltaxera numera.
* För att få låna 10 M behöver du ha ganska hög inkomst. Och utan inkomst får du inget lån alls.
* Nej, 10 M är inte alls vanligt i Stockholm. 2-3 M är vanligt i villaområden med dyra villor.

Eftersom du sitter och fantiserar så mycket om detta är ditt övriga prat inte värt så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in