2017-04-14, 18:47
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Tvärtom, Hastigheten ökade i slutet av färden.
Efter Bryggargatan tycks han enligt vittnen har tappat kontrollen över fordonet.
Ett betonglejon far med full kraft in i stadium tillex.
Bilen tros ha skenat sista biten. Den måste haft en bra fart in i Åhléns.

Var på Drottning är det en nedförsbacke ? Om du går från Åhlens blir det en uppförsbacke..

Om det hade varit acceleration i slutskedet så hade han inte överlevt!

Den sträcka han körde är plan.
Nedförsbacken på Drottninggatan är före det han svänger in på Drottninggatan (min minnesbild, det är 20 år sen jag var där sist, men det var en trevlig kväll med några öl med arbetskamrater).
Citera
2017-04-14, 18:50
Bannlyst
Kan inte Åhlens släppa övervakningsbilder från när terroristen flyr!

Vad är det 50 krimmare ska utreda i 6 månader, hade inte svensk polis resursbrist??
Citera
2017-04-14, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Ytterligare en mediemyt. Det finns inget belägg för att egyptierna torterades i Egypten. Innan de sändes iväg - vilket var på Egyptens begäran - avkrävde Sverige Egypten löften att ingen tortyr skulle få förekomma. Egypten förband sig att inte utöva tortyr.

Den ene egyptiern släpptes ganska fort i Egypten.

Svensk ambassadpersonal besökte den andre regelbundet. De såg aldrig tecken på tortyr och jag tror inte att den mannen heller hävdade det - då. Uppgiften om tortyr kom från mannens mamma, som bodde långt i från och sällan kunde besöka sin son. Jävig, hon? Senare har han hävdat att tortyr förekom, men ingen vet.

Konstitutionsutskottet har undersökt frågan och kom fram till att inget säkert kunde sägas om tortyr hade förekommit eller ej.

De båda männen fick sedermera 3 miljoner SEK vardera för den hemska flygresan på 6 timmar. Den enes fru och 5 barn var hela tiden kvar i Sverige. Han frigavs i Egypten, jag tror det var under den arabiska våren, och sen fick han uppehållstillstånd i Sverige.

Den andre har nekats uppehållstillstånd i Sverige.

KU är politiskt organ. De sätter nog beviskraven som det passar och i detta fall så att ingen skugga faller på våra svenska politiker.
Citera
2017-04-14, 18:52
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smegma
Någon insatt som kan svara på följande;

Eftersom att det sägs att utredningen mot denna avskyvärda barbaren kan komma att ta upp till ETT ÅR och skitkuken har ett utvisningsbeslut mot sig, är det då vi svenska skattebetalare som under denna tiden ska betala dennes uppehälle?

Han kostar ju lätt 6000 kronor om dygnet. Ta det ggr antalet dagar han ska sitta bara för väntan på rättegång, man blir fan mörkrädd.

Vore inte en ståplats i Nybroviken ett billigare alternativ?

Ja Sveriges lag och ordning har blivit ett skämt. Kungamördare förr i tiden i Sverige piskade man i några dagar innan man högg av huvudet och satte upp på en påle. Det hade känts som ett bättre straff (efter man pressat på information) än det han kommer få.

Att han rekryterades av IS i Sverige säger ju allt om vad som gått åt helvete med det här landet.
Citera
2017-04-14, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Kan inte Åhlens släppa övervakningsbilder från när terroristen flyr!

Vad är det 50 krimmare ska utreda i 6 månader, hade inte svensk polis resursbrist??

Dom skall utreda möjligheter till deniability of responsibility. Det är komplicerat.
Citera
2017-04-14, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Aha. Så bilden är egentligen helt ointressant. OK. Tar tillbaka min datering då!
Ja det verkade ju knepigt att den skulle vara tagen direkt efter kraschen. Lastbilen började brinna ca 14:55:20-14:55:40 enligt den information jag har.
Tack!
Vad är det för information du har? Från?
Citera
2017-04-14, 18:55
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
OK. Tack!
Var exakt ligger den affären som tar videosnutten?
Om jag räknar med att det är strax efter Kungsgatan och att tiden stämmer. Så ger det en kraschtidpunkt på 14:53:50-14:53:55. Jag har då räknat med att hastigheten har minskat i slutet av färden (fler lejon, styrförmågan upphäven i slutet etc).
Vet inte exakt var affären (kameran) ligger.
Men, det borde vara efter Kungsgatan, och då är det inte första kvarteret där PUB låg förut utan nästa kvarter. Man ser på filmen att de svarta plattorna på gågatan där utanför "går ihop" och bildar en "fyrkant". Tittar man på Google street View så ser man det första gången vid en affär som heter Salt. Så där kan det vara. Och då är det kanske (100)-200m kvar till slutdestinationen.

Så en mycket grov gissning är 150-200m.
Citera
2017-04-14, 18:55
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ja, chauffören har nog en del frågor att svara på. Han borde ha sett honom, sen är det ju inte alla chaufförer som tränar styrkelyft men lite ilska kunde ju han visa.

Kan meddela att jag släppt mina "misstankar" mot chauffören.

De har aldrig bott i samma område. Akilov bodde i Vårberg men var skriven i Hjulsta under en kortare period (30 meter från chauffören).

Killen är uppenbarligen Latino. Han blir (av förståliga skäl) skitförbannad när någon snor hans lastbil och dessutom försöker köra på honom. Detta inträffar sannolikt 14:52:20 +/- 5 sekunder. I sitt chocktillstånd så inser han inte att han omedelbart skall ringa 112, utan det gör han först senare efter någon minut.

Han är ointressanjt!
Citera
2017-04-14, 18:58
Medlem
Citat:
Kan meddela att jag släppt mina "misstankar" mot chauffören.

De har aldrig bott i samma område. Akilov bodde i Vårberg men var skriven i Hjulsta under en kortare period (30 meter från chauffören).

Killen är uppenbarligen Latino. Han blir (av förståliga skäl) skitförbannad när någon snor hans lastbil och dessutom försöker köra på honom. Detta inträffar sannolikt 14:52:20 +/- 5 sekunder. I sitt chocktillstånd så inser han inte att han omedelbart skall ringa 112, utan det gör han först senare efter någon minut.

Han är ointressanjt!

Tack, då vet vi att han är ointressant för dig. Sen får vi se om han är intressant för alla de som utreder detta brott.
Citera
2017-04-14, 19:03
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Vet inte exakt var affären (kameran) ligger.
Men, det borde vara efter Kungsgatan, och då är det inte första kvarteret där PUB låg förut utan nästa kvarter. Man ser på filmen att de svarta plattorna på gågatan där utanför "går ihop" och bildar en "fyrkant". Tittar man på Google street View så ser man det första gången vid en affär som heter Salt. Så där kan det vara. Och då är det kanske (100)-200m kvar till slutdestinationen.

Så en mycket grov gissning är 150-200m.

OK. Jag räknade på 200 meter. Räknar man på 150 meter istället så blir tiden snarare 14:53:46-14:53:51.
Jag har räknat på 40 km/h som genomsnittlig hastighet i slutet. Om det skulle gå fortare så blir tidpunkten ytterligare någon sekund tidigare, men det skiljet inte mycket.
Citera
2017-04-14, 19:09
Medlem
Citat:
Glad påsk!

Jag tror inte heller att chauffören är inblandad, men man kan inte utesluta något. Frågorna måste ställas och besvaras. Tittar man blint rakt fram är risken stor att man missar viktig information.
Citera
2017-04-14, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Jag tror inte heller att chauffören är inblandad, men man kan inte utesluta något. Frågorna måste ställas och besvaras. Tittar man blint rakt fram är risken stor att man missar viktig information.

Helt rätt. Frågorna måste ställas och besvaras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in