Citat:
Ursprungligen postat av
Ikea-Kamprad
Någon som kommer ihåg Anna Lind som överlät några egyptier till CIA för att flygas från Sverige till tortyrkammare i Egypten? Amnesty och HRW är dåliga på att hålla koll på den trafiken. De levererar artikelunderlag till pussyhatpressen. Har läst några artiklar av västjournalister som utpekat andra länder, däribland Syrien, som västländerna överlåtit tortyr till. Med tanke på den välutredda Egyptenskandalen lutar jag åt att tro på dem.
Ytterligare en mediemyt. Det finns inget belägg för att egyptierna torterades i Egypten. Innan de sändes iväg - vilket var på Egyptens begäran - avkrävde Sverige Egypten löften att ingen tortyr skulle få förekomma. Egypten förband sig att inte utöva tortyr.
Den ene egyptiern släpptes ganska fort i Egypten.
Svensk ambassadpersonal besökte den andre regelbundet. De såg aldrig tecken på tortyr och jag tror inte att den mannen heller hävdade det - då. Uppgiften om tortyr kom från mannens mamma, som bodde långt i från och sällan kunde besöka sin son. Jävig, hon? Senare har han hävdat att tortyr förekom, men ingen vet.
Konstitutionsutskottet har undersökt frågan och kom fram till att inget säkert kunde sägas om tortyr hade förekommit eller ej.
De båda männen fick sedermera 3 miljoner SEK vardera för den hemska flygresan på 6 timmar. Den enes fru och 5 barn var hela tiden kvar i Sverige. Han frigavs i Egypten, jag tror det var under den arabiska våren, och sen fick han uppehållstillstånd i Sverige.
Den andre har nekats uppehållstillstånd i Sverige.