2017-04-14, 18:22
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Nej, jag har inte kontrollmäta fram till :35.
Men ser nu att en annan några inlägg tidigare gjort det och anser tiden kunna vara :35 +/-1 sek. Och det känns väl trovärdigt.

- Så du bör kunna anta att bilen passerar kamerapositionen vid kameraenhetens tid 14:53:35 +/-1 sek.
Men vi vet ju egentligen inte hur väl kameraenhetens tid överensstämmer med verklighetens tid.

OK. Tack!
Var exakt ligger den affären som tar videosnutten?
Om jag räknar med att det är strax efter Kungsgatan och att tiden stämmer. Så ger det en kraschtidpunkt på 14:53:50-14:53:55. Jag har då räknat med att hastigheten har minskat i slutet av färden (fler lejon, styrförmågan upphäven i slutet etc).
Citera
2017-04-14, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Ord står mot ord får man säga i detta läge. Personligen betraktar jag uppgifter från uzbekiska myndigheter med skepsis.

Den svenske terrorexperten Magnus Ranstorp uttalar sig i dag i en ny artikel hos Sveriges radio:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6674549

Har full respekt för Ranstorp, men i det här fallet gissar han, hans motiveringar är inte övertygande.

Finns de som har en annan syn på trovärdigheten i uppgifterna:

Citat:
– Den uzbekiska utrikesministern är en av de mest ansedda seniora diplomaterna de haft. Han har ett gott anseende, det är inte en person som kastar ur sig vad som helst. Han är känd för att vara en försiktig diplomat. Så om han går ut och säger detta är det inget som man bara ska avfärda.

Det säger Centralasienkännaren Svante Cornell vid Institute for Security and Development Policy.
– Sedan finns det ett syfte i att han säger detta, och syftet är att radikala uzbekiska medborgare har varit en stor stridsfråga mellan Uzbekistan och västvärlden, där många i västvärlden, särskilt i Sverige, USA och Storbritannien, pekar på intoleransen som finns mot de icke traditionella religiösa grupperingarna i landet, och att det i sin tur är något som föder terrorism.

– Den uzbekiska staten har en helt annan bild av saken, vilken är att detta är ett allvarligt hot som kommer utifrån. Det är klart att uzbekerna ser att i svenska medier börjar det komma ut ett slags narrativ, och då vill de markera att det här inte handlar om oss, det här handlar om er, säger Svante Cornell.
http://www.sydsvenskan.se/2017-04-14/osakerhet-kring-uttalandet-fran-uzbekistan

Uzbekistan har inte bekräftat något om Akilovs verksamhet eller eventuella gripande i Turkiet 2015.

Man har sagt att han blev efterlyst, att han varit mycket aktiv på sociala medier samt att man via en annan västerländsk säkerhetstjänst bett denna varna Sverige. Ser det som trovärdigt.
Citera
2017-04-14, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Lastbilen började brinna ca 14:55:20-14:55:40 enligt den information jag har. Tack!

Varför brinner lastbilen ?
Citera
2017-04-14, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Någon som kommer ihåg Anna Lind som överlät några egyptier till CIA för att flygas från Sverige till tortyrkammare i Egypten? Amnesty och HRW är dåliga på att hålla koll på den trafiken. De levererar artikelunderlag till pussyhatpressen. Har läst några artiklar av västjournalister som utpekat andra länder, däribland Syrien, som västländerna överlåtit tortyr till. Med tanke på den välutredda Egyptenskandalen lutar jag åt att tro på dem.

Ytterligare en mediemyt. Det finns inget belägg för att egyptierna torterades i Egypten. Innan de sändes iväg - vilket var på Egyptens begäran - avkrävde Sverige Egypten löften att ingen tortyr skulle få förekomma. Egypten förband sig att inte utöva tortyr.

Den ene egyptiern släpptes ganska fort i Egypten.

Svensk ambassadpersonal besökte den andre regelbundet. De såg aldrig tecken på tortyr och jag tror inte att den mannen heller hävdade det - då. Uppgiften om tortyr kom från mannens mamma, som bodde långt i från och sällan kunde besöka sin son. Jävig, hon? Senare har han hävdat att tortyr förekom, men ingen vet.

Konstitutionsutskottet har undersökt frågan och kom fram till att inget säkert kunde sägas om tortyr hade förekommit eller ej.

De båda männen fick sedermera 3 miljoner SEK vardera för den hemska flygresan på 6 timmar. Den enes fru och 5 barn var hela tiden kvar i Sverige. Han frigavs i Egypten, jag tror det var under den arabiska våren, och sen fick han uppehållstillstånd i Sverige.

Den andre har nekats uppehållstillstånd i Sverige.
Citera
2017-04-14, 18:29
Medlem
Citat:
Om jag räknar med att det är strax efter Kungsgatan och att tiden stämmer. Så ger det en kraschtidpunkt på 14:53:50-14:53:55. Jag har då räknat med att hastigheten har minskat i slutet av färden (fler lejon, styrförmågan upphäven i slutet etc).

Polis var på plats 14.56.
Om kraschen ägde runt 14.53.50, har GM 1 minut på sig att ta sig bort från platsen.
Stämmer det ?
Citera
2017-04-14, 18:31
Medlem
Citat:
Det kan INTE stämma p g a den övriga information jag har. 14:53:35 skulle kunna stämma, men var kom den uppgiften ifrån?
Det är mycket information och desinformation just nu.
det tar 29 sekunder innan lastbilen visar sig i den filmen. 14:53:06 + 29 sek = 14:53:35. Man såg den rullande tidsstämpeln endast en kort stund i videon, så jag tog tiden från dess tills lastbilen passerade.
Citera
2017-04-14, 18:31
Medlem
Om det nu är sant att Uzbekistan lämnat uppgifter till Sverige om att dåren var farlig så kanske något högt uppsatt politiskt väsen borde få betala med ett avsked?
Citera
2017-04-14, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Ja så går det till. Lämna 4 hämta 4 typ. Kan ju skilja något i antal.
Tveksamt om kaggarna står kvar vid en krasch. Dom spänns ju fast för att klara normal färd, om man inte är jätte noga.

Det som jag finner mest intressant är att liften var lite öppen på bilderna efter kraschen. Det innebär att chauffören stått någonstans och fällt upp liften, troligen vid knapparna för att fälla upp sista biten. Det är fredag han vill hem. Hur kan han då inte sett RA tydligare? Hur kan han inte hunnit fram till hytten? Varför ställa sig framför bilen, jag hade slitit upp dörren?

Ja, chauffören har nog en del frågor att svara på. Han borde ha sett honom, sen är det ju inte alla chaufförer som tränar styrkelyft men lite ilska kunde ju han visa.
Citera
2017-04-14, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Om det nu är sant att Uzbekistan lämnat uppgifter till Sverige om att dåren var farlig så kanske något högt uppsatt politiskt väsen borde få betala med ett avsked?

Jag tror att det mullas om sånt. Har sett några försvarsvänner flockas kring frågan. Man vill sparka Eliasson, SÄPO-chefen och några ministrar. Ygeman? Valet är nära förestående så snart anser oppositionen att Uzbekistan är sanningsvittnen av högsta rang. Intressant om Eliasson rattar stormen.
Citera
Medlem
Citat:
Jag har då räknat med att hastigheten har minskat i slutet av färden (fler lejon, styrförmågan upphäven i slutet etc).

Tvärtom, Hastigheten ökade i slutet av färden.
Efter Bryggargatan tycks han enligt vittnen har tappat kontrollen över fordonet.
Ett betonglejon far med full kraft in i stadium tillex.
Bilen tros ha skenat sista biten. Den måste haft en bra fart in i Åhléns.

Var på Drottning är det en nedförsbacke ? Om du går från Åhlens blir det en uppförsbacke..
Citera
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Hmm. Den där Elin Jönsson ger jag inte mycket för.

Reuters:

Det ska läsas som att Uzbekistan vill inte ha honom tillbaka. Det är inte terrorbrott. Elin hävdar också att man inte kan hitta Akilov på Interpols wanted list. Så klart inte. Interpol efterlyser inte folk för politiska brott av den här sorten. Hade det varit terrorism genom mord så hade det varit en annan sak.

Saxat från Interpols hemsida:

Elin Jönsson, SVT.

Uzbekerna säger till Reuters att de hämtat sin information från sociala medier där Akilov varit aktiv. Att de gör en dragning och säger att han radikaliserats i Sverige kan man kanske strunta i eller så inte med tanke på ansamling av uzbekiska muslimer som inte verkar vara demokratiskt sinnade här i Sverige. Han har enligt andra artiklar som figurerat och som jag inte orkar leta fram jobbat i Ryssland så han kan ha blivit radikaliserad där. Eller i Uzbekistan, eller i Turkiet eftersom han tydligen reste dit ofta.

Väntar fortfarande på en intervju med exfrun. Konstigt att latmedia inte orkat skaffa fram något än. Därmed inte sagt att det finns garantier att intervjun ger något, eller att Elin klarar av att hantera materialet.
Grejen är att enda chansen att få stanna som flykting i Sverige från Uzbekistan är att du är islamist. I Uzbekistan förföljs alla de som inte följer regimens variant av islam. Hade Akilov på minsta sätt haft koppling till exempelvis organisationen Hizb ut-Tahrir hade det dramatiskt ökat hans chanser att på legal väg ha fått stanna i Sverige.

Jag nämner detta så man har det i åtanke när man lyssnar på uppgifter från Uzbekistan. Det har förekommit våldsdåd i Sverige riktat mot islamister som man kan misstänka uzbekiska regimen för att ligga bakom, se mer om detta här: http://www.svt.se/opinion/nazarov-om-uzbekistan

Informationen i länken är intressanta uppgifter som breddar bilden av vilka intressen som kan finnas i att lämna ut diverse uppgifter kring 39-åringen från uzbekisk sida.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-04-14 kl. 18:40.
Citera
2017-04-14, 18:43
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Polis var på plats 14.56.
Om kraschen ägde runt 14.53.50, har GM 1 minut på sig att ta sig bort från platsen.
Stämmer det ?

Gissar att han är ute ur hytten på höger sida inom 5 sekunder.
Skulle ju då vara intressant att veta exakt när första http://imgur.com/a/tobfP
bilden i T-banan är tagen (14:55:XX)? Och exakt var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in