2017-04-13, 12:54
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Glad påsk! Känns som nått holländsk resmål i Västindien. Profan verksamhet och kyrka, då tänker man på Istedgade och Mariakyrkan. Jobbade några år i Köpenhamn, skön stad f.ö. Drycken borde jag kunna.. naturhamn kanske. Gissar ändå på Köpenhamn.

...Du är där och nosar, men tvärtom kan man säga...det ligger en ...

1b) ...lite dold kulinarisk ledtråd i ettan, alla som varit här känner igen fritösoset som ligger nästan som en Londonfog över staden...

2b) Här talar vi om en flod.
Citera
2017-04-13, 13:05
Medlem
Fromlandss avatar
Amsterdam?
Citera
2017-04-13, 13:18
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Amsterdam?

Visst är det vidriga underbara Amsterdam, en stad att både hata och älska! Floden och ölet Amstel, Oede Kerk och RLD.Nationalrätten pommes i majonnäs. Tropikmuseet rekommenderas!

Skickar över frågan med en reefer och lite magisk svamp till Fromlands!
Citera
2017-04-13, 13:33
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Visst är det vidriga underbara Amsterdam, en stad att både hata och älska! Floden och ölet Amstel, Oede Kerk och RLD.Nationalrätten pommes i majonnäs. Tropikmuseet rekommenderas!

Ah, såklart! Snyggt av Fromlands! Nu tar jag helg och korkar upp nån wannabee-snobb-Macallan.. (som jag fått, skulle aldrig köpa dem), så gissar jag Gammelsmurf i trådarna är det bara att ignorera det På lördag blir det Bordeaux och kvalificerade gissningar. Glad Påsk alla!
Citera
2017-04-13, 15:24
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:

Man tackar!
Apropå en 'Bernard' så undrar man hur denne nu håller sig i otakt med tiden. Kanske firas det Mickelsmäss i det Loutriska hemmet i helgen??

Ny stad:
1. Stadens tidigare 'symbol' eller kanske beskyddare, en 'donna' på sjöfartstema är sedan en tid ersatt av ett plumpt ankare i parken där hon en gång stod.. Det snackas dock om att återuppföra henne.

2. Tidigare medlem i mäktigt handelsförbund.

3. Granne med ordningsmakten.
Citera
2017-04-14, 08:50
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Man tackar!
Apropå en 'Bernard' så undrar man hur denne nu håller sig i otakt med tiden. Kanske firas det Mickelsmäss i det Loutriska hemmet i helgen??

Ny stad:
1. Stadens tidigare 'symbol' eller kanske beskyddare, en 'donna' på sjöfartstema är sedan en tid ersatt av ett plumpt ankare i parken där hon en gång stod.. Det snackas dock om att återuppföra henne.

Norfolk, Virginia?
Citera
2017-04-14, 12:43
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Norfolk, Virginia?
Inte Norfolk.

Citat:
Man tackar!

Ny stad:

4. Nämns i känt uttryck av känd person i mars 1946.

5. Smålänningen Axel styrde här i området för tre och ett halft sekel sedan.
Citera
2017-04-14, 14:25
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Inte Norfolk.

4. Nämns i känt uttryck av känd person i mars 1946.

5. Smålänningen Axel styrde här i området för tre och ett halft sekel sedan.

Bernard är tillbaka med uppdaterad profil. Axel Oxenstierna verkar ha varit lite överallt, bl a i Rostock så vi drar till med det. Vi drar till med en Bernard också: åt en Bratwurst här för några år sen.
Citera
2017-04-14, 17:03
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Det är rätt Bernard! "...Varar än till Påska..." Kan mycket väl tolkas t OCH med...".

On-t, lägger mig till med Winstons karaktäristiska stämma: "...From Stettin in the Baltics....". Till 1,23.
Citera
2017-04-14, 18:15
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Bernard är tillbaka med uppdaterad profil. Axel Oxenstierna verkar ha varit lite överallt, bl a i Rostock så vi drar till med det. Vi drar till med en Bernard också: åt en Bratwurst här för några år sen.
Rostock är trevligt, har dock inte provat någon bratwurst där. Fel stad f.ö.

Citat:
Det är rätt Bernard! "...Varar än till Påska..." Kan mycket väl tolkas t OCH med...".

On-t, lägger mig till med Winstons karaktäristiska stämma: "...From Stettin in the Baltics....". Till 1,23.
Jo men visst har vi hamnat i Szczecin (Stettin), Polen.
Sedina stod staty men smältes ned av tyskarna för metallen
https://s14.postimg.org/wukxgq8o1/IMG_0512.jpg
Hansastad, Police hittar man 15 km norr om Stettin, ...to Trieste by the Adriatic sea , Högsbysonen Axel Lillie var Generalguvernör över Svenska Pommern 1652-1661 då Stettin var dess huvudstad.

Skönt att slippa dra ledtrådarna om brandbombningen jag lärde mig när jag besökte bunker och skyddsrumsmuseet där. Eldstormarna smälte gatorna och människor som vistades ute riskerade att sugas in i eldstormarna

Lämnar över en god pipa samt Tyskie till Gogge.
Citera
2017-04-14, 21:08
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Rostock är trevligt, har dock inte provat någon bratwurst där. Fel stad f.ö.

Jo men visst har vi hamnat i Szczecin (Stettin), Polen.
Sedina stod staty men smältes ned av tyskarna för metallen
https://s14.postimg.org/wukxgq8o1/IMG_0512.jpg
Hansastad, Police hittar man 15 km norr om Stettin, ...to Trieste by the Adriatic sea , Högsbysonen Axel Lillie var Generalguvernör över Svenska Pommern 1652-1661 då Stettin var dess huvudstad.

Skönt att slippa dra ledtrådarna om brandbombningen jag lärde mig när jag besökte bunker och skyddsrumsmuseet där. Eldstormarna smälte gatorna och människor som vistades ute riskerade att sugas in i eldstormarna

Lämnar över en god pipa samt Tyskie till Gogge.

Danke!

Klurig och kul fråga! Hamnade först helt galet då jag letade hansastäder som vetter mot Nordsjön, då jag var låst i att trean syftade på Europol och Haag, men med "mars 46" trillade polletten ned.

Vi åker vidare! Ber om ursäkt att frågan inte kommer att gå till historien som trådens mest genomarbetade då jag pga hockeyn s a s freebasar (inte i drogkonsumtionsbemärkelsen) lite...

1) ...apropå freebasa! Robert Van Winkle.

2) Kör en prospektiv Bernard (bra lead om trådlösa telemanin is activated!); hit ska jag i höst.

3) Den som håller lite koll på systertråden (inte WW2) hittar en tämligen färsk koppling till vår stad.

4) Huvudstad i region mycket större än Sverige, likväl bara en bråkdel så stor!

Mes amis - on y va!
Senast redigerad av GoggeGogelius 2017-04-14 kl. 21:12.
Citera
2017-04-14, 21:23
Medlem
kraftfoders avatar
Kapstaden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in