2017-04-14, 20:43
Medlem
Hej. Jag lever i princip på existensminimum efter att ha blivit beviljad skuldsanering.
Nu har jag fått en Summa pengar var på dom tog en del men Godkände att jag fick behålla 15.000kr. Nu undrar jag om de på någotvis går att få denna summa att bli större genom att investera i något? Något som inte tar allt för lång tid.

Har ni några tips eller förslag 🙄
Kan ju inte bara vara fonder o aktier...
Citera
2017-04-14, 20:49
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tutitudu

Inte utan risk!
Citera
2017-04-14, 21:02
Medlem
Såklart. Finns risker med allt och de är något jag överväger att ta.

Hade ju en egen idé
Att köpa en unghäst, rida in utbilda och sälja dyrare eller köpa ett avelssto ta föl.
Har tillgång till gratis Stallplats osv så kan komma rätt billigt undan Men en häst kan alltid göra illa sig och då bli värd mindre samt. de kan bli dyrt med..
Så de finns ju en risk där med..

Alla idéer är välkomna.
Citera
2017-04-14, 21:18
Medlem
Citat:

Hade ju en egen idé
Att köpa en unghäst, rida in utbilda och sälja dyrare eller köpa ett avelssto ta föl.
Har tillgång till gratis Stallplats osv så kan komma rätt billigt undan Men en häst kan alltid göra illa sig och då bli värd mindre samt. de kan bli dyrt med..

Alla idéer är välkomna.

Det är nog mest troligt en ganska dålig timpenning på det, du får väl bara nån småhalt sjuk gammal häst för 15k? Och ett avelssto kostar nog ganska mycket känns det som. har du hållit på länge med hästar? Isåfall kan det ju vara lönt, men annars är det inget att fundera på. men på dig låter det som att du vill få dina pengar att växa till 6siffrigt På riktigt kort tid? Isåfall är risken att du förlorar allt ca 90% skulle jag tro. Bättre att använda dom som en grundplåt i ett fortsatt långsiktigt sparande som har oddsen på sin sida att växa till ett riktigt fint kapital.. dock med en tidshorisont på minst 10 år.

Edit: bonushora för fasiken! då dubblar du åtminstone dina pengar på max en månad, fortsätt därefter enl mitt första förslag
Senast redigerad av gfbs88 2017-04-14 kl. 21:20.
Citera
2017-04-14, 21:24
Medlem
Du vill alltså bli hästuppfödare... med en budget på 15 000 kr? Det är inte en hamster du ska föda upp precis. Har du ens koll på hur sjukt dyrt det är med hästar? Ett liknande upplägg som faktiskt skulle kunna fungera är att i så fall köpa billiga båtar och renovera upp innan försäljning vidare.
Citera
2017-04-14, 21:34
Medlem
15k är noll pengar, även med 100% årlig avkastning skulle det ta många år innan blir stor summa. Det kan du glömma, en chans på roulette att dubbla pengarna möjligtvis men väldig hög risk. Och även om lyckas kan du glömma lyckas göra det 2 gånger.
Citera
2017-04-14, 21:46
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:

Hade ju en egen idé

Alla idéer är välkomna.
Eh, du får knappast en sadel för dina pengar.

Även avel går bort då det inte finns en möjlighet att ens gå runt ekonomiskt med den summan du har att lägga på ett sto. Ett sådant föl kommer aldrig att ge dig dina pengar tillbaka - och det är om du har tur att inte dra på dig några veterinärkostnader.

Sorry!
Citera
2017-04-14, 21:56
Medlem
Browngreeneyess avatar
Du skrev inte aktier eller fonder så föreslår följande:
-Antikviteter?
-Köpa pysselprylar, göra eget och sälja av?
-Köp billiga saker i andra länder via internet sälj av här för dyrare pris men ändå billigare än normal pris?
-Lär dig göra fransar eller naglar? -Ta betalt
-Lär dig fläta hår typ inbakade flätor, rastaflätor, dreads..-Ta betalt
-Köp ett husdjur och avla på den! Kom ihåg att djur behöver kärlek,värme och trygghet så klart också....
Kanske något passar
Citera
2017-04-14, 21:56
Medlem
Citat:
Hej. Jag lever i princip på existensminimum efter att ha blivit beviljad skuldsanering.
Nu har jag fått en Summa pengar var på dom tog en del men Godkände att jag fick behålla 15.000kr. Nu undrar jag om de på någotvis går att få denna summa att bli större genom att investera i något? Något som inte tar allt för lång tid.

Har ni några tips eller förslag 🙄
Eftersom du sitter tight med din ekonomi så rekommenderar jag dig inte att ta några som helst risker. Din buffert är blott 15 000 så då tycker jag definitivt att du ska ha det på ett enkelt sparkonto. Du får ingen ränta eller avkastning men du kommer åt pengarna direkt. Nyckeln till god ekonomi är att ha en liten buffert och där är du på god väg.

15000 kan snabbt gå åt om du är sjukskriven en vecka och dina glasögon går sönder. Bilen pajar eller vad som helst. Oförutsedda kostnader kommer alltid klumpa ihop sig och komma vid fel tillfälle. En buffert behöver vara omkring 3 månadslöner innan man kan börja med att ta risker. Att göra det i ditt fall utan någon buffert är vansinnigt.

Det kan ta lång tid att kliva av ett riskfyllt sparande och därför så måste man ha en annan buffert före man kan ta högre risk.

Du behöver öka din buffert till ungefär 3 månadslöner för att klara av en kortare period av arbetslöshet.
Citera
2017-04-14, 21:58
Medlem
Vill du ta risk så sätt in pengarna på en betting sida och börja betta.

Med lite tur så ska det inte vara omöjligt att öka summan ganska snabbt.
Citera
2017-04-14, 22:11
Medlem
oretas avatar
om du väljer olagliga alternativ så kan du köpa lite odlingsutrustning å driva upp några plantor, 4 månader efter så har du en färdig produkt att sälja, fast då behöver du väl ha några kontakter med om du ska bli av me det, har du det så kommer du kunna tjäna riktigt med pengar!
Citera
2017-04-14, 22:17
Medlem
Internet kan bli en guldgruva.

Registrera ett domännamn. Och starta en blogg med Wordpress.

Det är väl inte plättlätt, men vissa har lyckats bli dollarmiljonärer
den vägen, innan fyrtio fyllda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här