2017-04-14, 19:35
Medlem
BillBasss avatar
Aftonbladet har samlat ihop ett gäng ögonvittnen på http://drottninggatan.story.aftonbladet.se/

Citat:
Klockan är nu strax efter 14.45.
Två kvarter ned, på Adolf Fredriks kyrkogata, har chauffören från Spendrups kört in ölfaten till restaurang Caliente, som ska öppna om en kvart – klockan 15.
Men chauffören har glömt något i lastbilen och går ut igen, för att hämta det. Bakluckan – där han nyss rullat ut ölen – är nu stängd. Annars går inte bilen att köra.
Då – när chauffören står bakom lastbilen – hoppar plötsligt en man in i förarhytten. Inifrån restaurangen ser en anställd hur chauffören springer fram och ställer sig framför lastbilen för att försöka hejda den.
Men mannen inne i förarhytten styr rakt mot honom och han tvingas hoppa undan för att inte bli överkörd. Bilen snuddar honom innan den svänger vänster – upp på Holländargatan.

Citat:
Niclas Carling hör en bildörr stängas någonstans bakom sig – och ser lastbilen komma körande på Kammakargatan, i riktning mot honom, där han står i hörnet av Drottninggatan.
Han kör sakta, han krypkör, säger Niclas.
– När han har kommit fyra, fem meter in på Drottninggatan, drar han på.
Niclas ser bara ögonen på mannen bakom ratten – och förstår att han bär rånarluva.

Det fetade, är det här nya uppgifter? Jag känner inte igen det.

Edit: 2:a på den länken
Senast redigerad av BillBass 2017-04-14 kl. 19:38.
Citera
2017-04-14, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Andra chaufförer från Spendrups har ju fått utstå spott och spe efter denna terrorattack. Det är mycket möjligt att just denna chaufför skulle få utstå ännu mer av den varan om han gick ut med namn och bild.

-----------------------

En intressant text. Se det fetmarkerade. Det finns alltså ett vittne till kapningen.

http://drottninggatan.story.aftonbladet.se/

Denna text gör mig bara mer förvirrad, på bilderna när bilen bogseras så ser man att liften inte är helt stängd, jag tolkar det som att det är sista biten som måste stängas manuellt som inte är gjort. Om han ska in på bilen så borde han hoppa ur och direkt trycka ner liften med fjärrkontrollen, varför gör han inte det? Om bilen inte kan köra med liften nere, varför fäller han inte ner den med fjärren så ska bilen då stanna? Denna info stämmer inte.
Citera
2017-04-14, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
OK. Tack!
Var exakt ligger den affären som tar videosnutten?
Om jag räknar med att det är strax efter Kungsgatan och att tiden stämmer. Så ger det en kraschtidpunkt på 14:53:50-14:53:55. Jag har då räknat med att hastigheten har minskat i slutet av färden (fler lejon, styrförmågan upphäven i slutet etc).
Är det inifrån Salt mittemot Bryggargatan är det 100 - 105 M till sidan av Åhléns.
Citera
2017-04-14, 19:40
Medlem
Citat:
Andra chaufförer från Spendrups har ju fått utstå spott och spe efter denna terrorattack. Det är mycket möjligt att just denna chaufför skulle få utstå ännu mer av den varan om han gick ut med namn och bild.

-----------------------

En intressant text. Se det fetmarkerade. Det finns alltså ett vittne till kapningen.

Hur stod lastbilen i förhållande till fönstret? Jag har inte tittat på Google Street view men någon stockholmare kanske kan svara om vittnet såg det tvärs över gatan eller bara över trottoaren och vilken sida förar eller passagerarsidan.

I en envig mellan en latinare och en 12 tons lastbil tror jag att lastbilen vinner alla dagar i veckan.
Citera
2017-04-14, 19:42
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaqk
Butiken SALT ligger exakt i förlängningen av Bryggargatan (kanske två meter längre åt norr). Om du tittar på UG om Taimour Abdalwahab (stavning?) ser man butiken perfekt på snuttarna inifrån gränden där han dog. På filmen inifrån butiken, efter att lastbilen har åkt förbi, kan du även se en massa fötter på folk som har tagit skyddd inne på Bryggargatan.

Tack!

OK. Skall försöka kolla (väldigt dåligt internet här). Det spelar väl iofs inte så där jättestor roll någon sekund hit eller dit. Inte ens fem sekunder.
Om nu folk uppfattat det som att jag leder någon slags sekundjakt så kan dom ju fundera på vad skillnaden mellan 14:53:00 och 14:53:59 är?
Och dom kan ju också fundera på vad tidpunkten 23:59:59:99 kallas på engelska? THE END OF THE DAY
Citera
2017-04-14, 19:44
Medlem
Citat:

-----------------------

Jag misstänker inte chauffören men många här menar att attacken var planerad. Utifrån texten som du länkade till och vad som övrigt framkommit verkar det varit en slump att MGM fick tillgång till lastbilen. Jag förstår inte hur MGM skulle kunnat veta att det fanns en lastbil just där som han kunde ta över. Sedan har det också framkommit uppgifter om än obekräftade om han skulle haft någon bomb eller åtminstone ingredienser till bomb med sig. Frågan är vad han egentligen tänkte göra om det är så att han hade planerat att göra någonting.
Citera
2017-04-14, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Du behöver inte nyansera ditt ställningstagande. Jag respekterar ditt ointresse. Jag är intresserad av om han lastat på fyra ölkaggar med explosiva ämnen. Det vore otrevligt.

Var har du fått idén om att han eventuellt lastad 4 kaggar explosivt från?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Denna text gör mig bara mer förvirrad, på bilderna när bilen bogseras så ser man att liften inte är helt stängd, jag tolkar det som att det är sista biten som måste stängas manuellt som inte är gjort. Om han ska in på bilen så borde han hoppa ur och direkt trycka ner liften med fjärrkontrollen, varför gör han inte det? Om bilen inte kan köra med liften nere, varför fäller han inte ner den med fjärren så ska bilen då stanna? Denna info stämmer inte.

Jag kan ingenting om lastbilar, men jag har för mig att man brukar se dem åka omkring med "flärpen" lite öppen, precis som på den kraschade lastbilen.
Citera
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amsvartner
Och hur kan du va så säker på att kapningen skett på ett +/- 5 sek när?
Blir rätt matt hur du snöat in dig på sekund-jakten.

Han har ju snurrat runt ett hel kvarter och enl uppgift backat och trixat, kört mot enkelriktat och i övrigt rätt illa innan han började trycka plattan i mattan.

Du drar bara ett löjets skimmer över dig själv .

Aha. Någon sa att han trixat och backat. Hmmmm. Stämmer det in i den beslutsamhet Akilov haft med att köra rakt över betonglejonen? Visste han om hur man lägger in backen i den automatväxlade lastbilen?

Jag tror att du snöat in dig på ursprungschauffören.

Om han hade varit intressant så hade han väl suttit anhållen?

Glad Påsk Tomtenisse där!
Citera
2017-04-14, 19:53
Medlem
Amsvartners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Aha. Någon sa att han trixat och backat. Hmmmm. Stämmer det in i den beslutsamhet Akilov haft med att köra rakt över betonglejonen? Visste han om hur man lägger in backen i den automatväxlade lastbilen?

Jag tror att du snöat in dig på ursprungschauffören.

Om han hade varit intressant så hade han väl suttit anhållen?

Glad Påsk Tomtenisse där!

No no, inte chaffisen som snurrat runt kvarteret, det är Akilov.
Chaffisen tror jag inte mycket om, inte om inget kommer fram som säger annat.

"Beslutsam" blev han ju först efter ärevarvet in tillbaks på Drottninggatan.
Citera
2017-04-14, 19:54
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Är det inifrån Salt mittemot Bryggargatan är det 100 - 105 M till sidan av Åhléns.

Då kortas ju tiden ner något mer dramatiskt. Krasch 14:53:45, eller t o m någon sekund innan det.
Fortfarande i linje med mina tidigare antaganden och annan information jag har.
Man kanske då måste justera kapningstiden till 14:52:15 med felmarginal.
Citera
2017-04-14, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaqk
Jag kan ingenting om lastbilar, men jag har för mig att man brukar se dem åka omkring med "flärpen" lite öppen, precis som på den kraschade lastbilen.

Jo men det är inte riktigt det som är min frågeställning. Eftersom den är lite öppen så kan man tolka det som att han stängt baklyften till max för vad som är möjligt att stänga med fjärrkontrollen. Han hoppar ur bilen för att han glömt något på flaket, då borde han börjat fälla ner liften igen. Det finns en strömknapp för liften i hytten, har GM hunnit in och hittat denna knapp? Jag anser att liften bör varit helt nere om man ska tro på det chauffören säger. GM kan dock inte få upp liften från hytten. Varför har inte chauffören fällt ner liften med fjärren? När han mycket troligt använder den för att fälla upp densamma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in