2017-04-14, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ja, chauffören har nog en del frågor att svara på. Han borde ha sett honom, sen är det ju inte alla chaufförer som tränar styrkelyft men lite ilska kunde ju han visa.

Spendrups chauffören har många frågor att besvara.
Han ville dessutom inte gå ut med sitt ansikte. Vad är han rädd för ?
Hämnd kanske ? Från vem ? Han är ju oskyldig, eller ?
Citera
2017-04-14, 19:15
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Enligt den här artikeln så kom första larmsamtalet 14.52. Om det är 100% går såklart inte att avgöra här & nu, men det är minuten före tidigare angivelser?

http://www.expressen.se/nyheter/kamerorna-avslojade-rakhmat-akilovs-flykt

//BB
Ja, det är ju fullt möjligt. Det är SOS som i sin tur ringer (kopplar in) polisen. Att det han slå över från 14.52 till 14.53 innan larmoperatören på SOS 112 som pratade med uppringaren tryckte på knappen till polisen och sedan till det att polisen svarade är icke otroligt.
Citera
2017-04-14, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp

Att han inte vill visa sig offentligt får man ju ändå förstå. Andra chaufförer i likadana bilar har fått utstå en del. Människan visar kärlek någon dag sen är det tillbaka till vardagen.
Citera
2017-04-14, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Gissar att han är ute ur hytten på höger sida inom 5 sekunder.
Skulle ju då vara intressant att veta exakt när första http://imgur.com/a/tobfP
bilden i T-banan är tagen (14:55:XX)? Och exakt var.

exakt var - vild gissning, perrongen gröna.
Citera
2017-04-14, 19:21
Medlem
Citat:

Det kan nog vara ohälsosamt att tala vitt och brett om detta eftersom hans vittnesmål har bevisvärde vid en rättegång. Sen är jag övertygad om att han har blivit förhörd och delgiven yppandeförbud.
Citera
2017-04-14, 19:22
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Jag tror inte heller att chauffören är inblandad, men man kan inte utesluta något. Frågorna måste ställas och besvaras. Tittar man blint rakt fram är risken stor att man missar viktig information.

Jag kan nyansera mitt ställningstagande varför han är ointressant.

1) Det som massor här i tråden ondgjort sig över är den påstådda bostadskopplingen. Akilov var skriven var under ett antal månader skriven på en adress i Hjulsta, 30 meter från chauffören. Akilov bodde aldrig där utan han var bodde i Vårberg.

2) Det mest intressanta var frågeställningen varför chauffören inte ringde direkt till 112. Jag utgick då ifrån att kapningen skett 14:51. Det visar sig nu att kapningen sannolikt skett 14:52:20 +/- 5 sekunder. I hans tillstånd så förstår jag att han INTE är första samtalet till 112. Hans förvisso "vimsiga" berättelse i Expressen får sin förklaring.
Citera
2017-04-14, 19:24
Medlem
Citat:

1) Det som massor här i tråden ondgjort sig över är den påstådda bostadskopplingen. Akilov var skriven var under ett antal månader skriven på en adress i Hjulsta, 30 meter från chauffören. Akilov bodde aldrig där utan han var bodde i Vårberg.

2) Det mest intressanta var frågeställningen varför chauffören inte ringde direkt till 112. Jag utgick då ifrån att kapningen skett 14:51. Det visar sig nu att kapningen sannolikt skett 14:52:20 +/- 5 sekunder. I hans tillstånd så förstår jag att han INTE är första samtalet till 112. Hans förvisso "vimsiga" berättelse i Expressen får sin förklaring.

Du behöver inte nyansera ditt ställningstagande. Jag respekterar ditt ointresse. Jag är intresserad av om han lastat på fyra ölkaggar med explosiva ämnen. Det vore otrevligt.
Citera
2017-04-14, 19:25
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Ja, det är ju fullt möjligt. Det är SOS som i sin tur ringer (kopplar in) polisen. Att det han slå över från 14.52 till 14.53 innan larmoperatören på SOS 112 som pratade med uppringaren tryckte på knappen till polisen och sedan till det att polisen svarade är icke otroligt.

Sluta sprid FELAKTIG information!

Det finns inget som helst belägg för det som Expressen kommer med en vecka efter dådet.
Citera
2017-04-14, 19:26
Medlem
Citat:
OK. Tack!
Var exakt ligger den affären som tar videosnutten?
Om jag räknar med att det är strax efter Kungsgatan och att tiden stämmer. Så ger det en kraschtidpunkt på 14:53:50-14:53:55. Jag har då räknat med att hastigheten har minskat i slutet av färden (fler lejon, styrförmågan upphäven i slutet etc).

Butiken SALT ligger exakt i förlängningen av Bryggargatan (kanske två meter längre åt norr). Om du tittar på UG om Taimour Abdalwahab (stavning?) ser man butiken perfekt på snuttarna inifrån gränden där han dog. På filmen inifrån butiken, efter att lastbilen har åkt förbi, kan du även se en massa fötter på folk som har tagit skyddd inne på Bryggargatan.
Citera
2017-04-14, 19:29
Medlem
Citat:

Yes jag förstod dig, jag tycker dock lite annorlunda.

1// vad är det som säger att han ändå inte befann sig på den adress han var skriven på. Han kanske hämtade post? Han kanske såg chauffören vid något tillfälle och började fundera? Kanske kontaktade han chauffören vid något tillfälle?

2//jag som jobbar i branschen finner andra saker mer intressanta då det faller inom ramen för "orimligt". Ett exempel är som jag tidigare nämt att han via sin fjärrkontroll lyckats få upp liften till maxläget för det som är möjligt med liften. Eftersom han fällt upp liften så är han på väg därifrån. Precis då slår GM till. Stod han och väntade på just detta läge? Kan någon sett honom stå och vänta? Om detta skett spontant så har GM haft en osannolik tur att alla bitar faller på plats precis när han kommer.
Citera
2017-04-14, 19:30
Medlem
Amsvartners avatar
Citat:

Och hur kan du va så säker på att kapningen skett på ett +/- 5 sek när?
Blir rätt matt hur du snöat in dig på sekund-jakten.

Han har ju snurrat runt ett hel kvarter och enl uppgift backat och trixat, kört mot enkelriktat och i övrigt rätt illa innan han började trycka plattan i mattan.

Du drar bara ett löjets skimmer över dig själv .
Citera
2017-04-14, 19:31
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Andra chaufförer från Spendrups har ju fått utstå spott och spe efter denna terrorattack. Det är mycket möjligt att just denna chaufför skulle få utstå ännu mer av den varan om han gick ut med namn och bild.

-----------------------

En intressant text. Se det fetmarkerade. Det finns alltså ett vittne till kapningen.

Citat:
Klockan är nu strax efter 14.45.
Två kvarter ned, på Adolf Fredriks kyrkogata, har chauffören från Spendrups kört in ölfaten till restaurang Caliente, som ska öppna om en kvart – klockan 15.
Men chauffören har glömt något i lastbilen och går ut igen, för att hämta det. Bakluckan – där han nyss rullat ut ölen – är nu stängd. Annars går inte bilen att köra.

Då – när chauffören står bakom lastbilen – hoppar plötsligt en man in i förarhytten. Inifrån restaurangen ser en anställd hur chauffören springer fram och ställer sig framför lastbilen för att försöka hejda den.

Men mannen inne i förarhytten styr rakt mot honom och han tvingas hoppa undan för att inte bli överkörd. Bilen snuddar honom innan den svänger vänster – upp på Holländargatan.

http://drottninggatan.story.aftonbladet.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in