2016-04-24, 12:56
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Då kanske man kan snubbla upp dom

Som jag ser det och när man läser om detta.
Så är det aldrig prövat om det är tillåtet eller inte.
Enligt allemansrättigheten så finns det inget hinder där att plocka tryffel.
En ledande expert menar på att detta måste prövas i domstol och få ett predikat.
Då så som allemansrättigheten är utformad, så finns det inget hinder i den och för att få plocka tryffel.
http://www.lantbruk.com/lantbruk/plocka-tryffel-inget-lagbrott
Sen säger andra experter att det är inte tillåtet.
Så någon större klarhet i det hela är det inte.
Jag tror att en del säger det är förbjudet, bara för att inte uppmuntra folk att leta och plocka.
I alla fall är det den känslan jag får.

Och i matgeek pratar han om tolkningar som länsstyrelsen gjort, och detta är enligt allemansrättigheten antar jag då.
Och denna tar inte upp tryffel, så vad som gäller är inte lätt utrett då det är aldrig prövat.
De tryfflar dom plockade, låg väldigt grunt, så grunt att gräva efter dom inte ens behövs.
Undrar i hur man ser på allmän mark, det såg ut att kunna växa överallt.

Okey, ja det låter väldigt luddigt.
Citera
2017-04-13, 15:25
Medlem
mjukmjukares avatar
Bumpar denna tråden om tryffel!

Min erfarenhet är att sommartryffel aldrig kan leva upp till vintertryffel.
Och.
Att den tryffel som finns i Sverige (Gotland m.m.) är hyfsat smaklös sommartryffel.
Har provat en mängd tryffel från små delikatessbutiker och andra mathandlare i Sverige och dom lovar runt men det håller tunt. Oj vilken oändlig skillnad när man hamnar söderut i Europa...!!!

Så jag söker egentligen svar på om någon känner till någon importör av vintertryffel från Italien eller Frankrike? Kanske vet någon t.o.m. importör av vit tryffel?
Andra tryffelprodukter från Italien/Frankrike är också av intresse.
Självklart måste det vara någon här i Sverige som importerar eller någon där som exporterar till Sverige direkt till konsument.
Jag är ingen näringsidkare.

Tack på förhand!
Citera
2017-04-13, 21:19
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Bumpar denna tråden om tryffel!

Min erfarenhet är att sommartryffel aldrig kan leva upp till vintertryffel.
Och.
Att den tryffel som finns i Sverige (Gotland m.m.) är hyfsat smaklös sommartryffel.
Har provat en mängd tryffel från små delikatessbutiker och andra mathandlare i Sverige och dom lovar runt men det håller tunt. Oj vilken oändlig skillnad när man hamnar söderut i Europa...!!!

Så jag söker egentligen svar på om någon känner till någon importör av vintertryffel från Italien eller Frankrike? Kanske vet någon t.o.m. importör av vit tryffel?
Andra tryffelprodukter från Italien/Frankrike är också av intresse.
Självklart måste det vara någon här i Sverige som importerar eller någon där som exporterar till Sverige direkt till konsument.
Jag är ingen näringsidkare.

Tack på förhand!
Som jag förstår det så klassas den Gotländska tryffel i klass med den Franska bourgognetryffel.
Men vi pratar om den som de kallar hösttryffel.

Sen kanske man kan hitta detta i en affär, som då köper in åt en.
Då dessa har kontaktnät av försäljare, men bara frågan om vad prisen går till:*Annars kanske någon stället typ ebay kanske har?
Citera
2017-04-13, 22:36
Medlem
Vet inte om det kan vara till hjälp men jag köpte fin svart tryffel när jag var i Kroatien. Betalde endast 100kr för två stora tryfflar i glasburk. Man kanske kan importera därifrån?
Citera
2017-04-13, 22:50
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Vet inte om det kan vara till hjälp men jag köpte fin svart tryffel när jag var i Kroatien. Betalde endast 100kr för två stora tryfflar i glasburk. Man kanske kan importera därifrån?

Ja, vem är dom och vad gav dom er??
Sorry men mer än tveksamt.

Citera
2017-04-13, 23:03
Medlem
mjukmjukares avatar
Tacksam för skillnad på tryffel och tryffel.
Inser prisskillnad men köper hellre mindre, bättre
än mer och sämre.
Pregnant smak.
Inget man äter varje dag.

Istället njuta fullt ut när man äter.
Citera
2017-04-13, 23:09
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1

Starta en import. Kunder kommer på sikt verkligen finnas. Privat och restauranger.
Jag köper gärna på prov. och ger min åsikt.

Hör av dig!
Citera
2017-04-13, 23:20
Medlem
Någon som vet. Om/hur snabbt en tryffel växer ut igen efter att den blivit plockad/ delvis blivit plockad?
Anledningen till att jag frågar är att jag vet exakt på dm var 4 st stora tryfflar vuxit för ca 6 år sedan.
Citera
2017-04-14, 02:13
Medlem
[quote=mjukmjukare|60451929]Ja, vem är dom och vad gav dom er??
Sorry men mer än tveksamt.

Inte alls tveksamt. I Kroatien finns det fina råvaror: ostar, olivolja och som sagt tryfflar. Dessa tryfflar fanns i finare butiker och i större utvalda matbutiker.
Citera
2017-04-14, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Starta en import. Kunder kommer på sikt verkligen finnas. Privat och restauranger.
Jag köper gärna på prov. och ger min åsikt.

Hör av dig!

Vill inte göra affärer men ska ta reda på märke och ursprung när jag kommer hem efter påsk har glasburken kvar. Är ingen tryffelexpert men har köpt i Sverige och Italien och på dessa kroatiska var det inget fel på!
Citera
2017-04-14, 03:05
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Som jag förstår det så klassas den Gotländska tryffel i klass med den Franska bourgognetryffel.
Men vi pratar om den som de kallar hösttryffel.

Sen kanske man kan hitta detta i en affär, som då köper in åt en.
Då dessa har kontaktnät av försäljare, men bara frågan om vad prisen går till:*Annars kanske någon stället typ ebay kanske har?

Ang svensk tryffel.... lyssnade på en pod med Stefano Catenacci, Hovtraktör, Operakällaren m.m. på ett
fint och inte snobbigt sett, bara enkelt konstaterade att Gotländsk tryffel aldrig kan mäta sig med Alba tryffel från Italien. Och att han därför reste ner och handlade sitt behov.
För någon och en halv månad sen var jag i Rom.
Fick insidetryffeltips och Herregud mot de glasburkarkar jag har köpt här hemma. Utan att vara snobb.
Men Guuuuuud vad gott!!! Klart som fan det är den tryffeln man vill köpa.

As simple as that foodlovers.
Därför denna trådbump!

´
Citera
2017-04-14, 09:26
Medlem
Nemjungs avatar
Jag har ätit och jobbat med de mest exklusiva varianterna av tryffel å personligen tycker jag det är sjukt överskattat för vad de kostar.. Gott javisst men inte för de priset. Ska man lägga pengar så ska man lägga pengar på de fina varientarna som alba t.ex de andra billiga sorterna smakar absolut nada, smakar oftast jordigt bara. Michelin krogar som använder sig av de billigare tryfflarna som vinter tryffel använder även tryffel olja bara för att de ska smaka lite, att man ska få intrycket att själva tryffeln smakar nåt överhuvud taget.. Den svenska gottlandstryffeln är svindyr å smakar inget... idiotiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in