2017-04-13, 20:28
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Är det fortfarande ingen som har en exakt tidsuppgift på när larmet inkom?

En analys av vad kvinnan berättar för SVT gör att man kan dra slutsatsaen att ca 15 sekunder senare så kraschar lastbilen i Åhléns.

Får man reda på den exakta tidpunkten för larmet så kan man beräkna övriga relevanta tidpunkter med en felmariginal på 5-10 sekunder.
Du menar sekunder? Nej, fram tills dess att en FUP släpps så kommer vi nog få nöja oss med att det var 14.53 som 112 fick första påringningen. Om det nu ens var 14.53. Dom kan ju ha fått in ett samtal redan 14.52, just nu vet vi ju egentligen inte.

Angående det där med att 39-åringen skulle ha varit efterlyst av hemlandet för terroristrelaterad brottslighet så är det nog även där av vikt att man förhåller sig avvaktande till uppgifterna. Från Sveriges radio:
Citat:

Enligt en källa från det uzbekiska rättsväsendet till den ryska nyhetsbyrån Interfax efterlystes Rakhmat Akilov i februari i år, misstänkt för brott kopplat till religiös extremism.

Det här fallet mot Akilov öppnades enligt källan på grund av "produktion och spridning av material som utgjorde ett hot mot allmän säkerhet" och att han skulle ha deltagit i religiösa och extremistiska organisationer, enligt källan.

Men enligt den erfarne Centralasienkännaren Torgny Hinnemo ska de här uppgifterna tolkas försiktigt:

– Då frågar man sig först: hur gjordes den efterlysningen och i vilket namn gjordes den efterlysningen? Gjordes den via Interpol, gjordes den i samma namn som han är registrerad på hos svenska myndigheter. Det finns rätt många frågetecken tycker jag.

Ekot: Gjordes den över huvud taget?

– Också en fråga ja.

Ekot: Kan det vara en efterhandskonstruktion för att distansera sig?

– Jag tycker man ska lämna allting öppet här, det är ingenting man kan ta för givet utan man måste ha konkreta belägg för.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=83&grupp=23893&artikel=66 73479
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-04-13 kl. 20:31.
Citera
2017-04-13, 20:36
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Svar Ja., 2 stycken är häktade, för vem är den andre, vad har den gjort ?
Det är en död hund begraven här.

Nej. Den andre häktades aldrig och är släppt. Men greps direkt igen eftersom han skall utvisas.
Vad gäller hunden Iggy så känner jag inte till om den är begraven ännu.
Citera
2017-04-13, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Jo jag har läst det, så det verkar som han har lite vana. Sen kan man fråga sig från vilket årtal de bilarna han då kört är från. Jag tror ju han rekat platsen och sen slagit i bilregistret på regnumret. Fått fram infon att det är en automat. Och då läst/frågat sig fram hur en sådan fungerar. Finns det någon form av spärr i dagens moderna bilar osv osv. Utan att ha den typen av info så är det en jätte chansning att ens komma iväg med lastbilen.
Antingen är det så att han gick runt där på måfå och tog den första bästa bilen. Eller också är det så att han visste vart hans granne som jobbade för Spendrup skulle köra den dagen och den tiden. Jag tycker att det är lite konstigt att Spendrups chaufför fick leva. Med tanke på MGMs förmodade agenda som jihadist som vill döda alla otrogna.
Senast redigerad av nantale 2017-04-13 kl. 20:50.
Citera
2017-04-13, 20:50
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/881440-sa-flydde-misstankte-terroristen-till-tunnelbanan-efter-attacken-stockholm

Titta på denna bild, den ser konstig ut, vad står det ovanför GM ? Det är en text.
Det ser ut som en vägg på höger sida ( när du tittar på bilden )
Var är den tagen ?
Han går ut från en rulltrappa.

Var är alla tuben åkare, vi som är där varje dag och åker, nog måste ni känna igen platsen.
Jag känner inte igen platsen.

Bilden är tagen ca 14:57 då han åker upp från tunnelbanan.
Texten i överkant är ingen skylt utan en plats och tidsstämpel som hade varit väldigt intressant att ta del av.
Citera
2017-04-13, 20:53
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Hur vet du att det är den lägenheten på Ängholmsgränd 9 och inte lägenheten på Ängelholmsgränd 7 där två kvinnor med ryskklingande namn är skrivna?
Lägenheten mitt emellan bebos av ett svenskt par: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/det-ar-valdigt-skrammande

För det var film som jag tyvärr inte hittar när de gick fram och tillbaka med bruna påsar så kom de ut med killen med farmen.se på ärmen. Det stod en gammal man på balkongen och tittade på. Då såg man tydligt att det var nr 9 på porten. Jag är helt säker! Är det någon som hittar den posta gärna.
Citera
2017-04-13, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Antingen är det så att han gick runt där på måfå och tog den första bästa bilen. Eller också är det så att han visste vart hans granne som jobbade för Spendrup skulle köra den dagen och den tiden. Jag tycker att det är lite konstigt att Spendrups chaufför fick leva. Med tanke på MGMs förmodade agenda som jihadist som vill döda alla otrogna.

Strukturen för leveranser till restauranger är sådan att oavsett leverantör så sker leveranserna i stort sett samma tid och dagar vecka ut och vecka in. Dels för att restaurangens vill ha det så men också för att rundorna byggs så för att överhuvudtaget ha en chans att få ekonomi i det. Jag kan garantera att om du ställer dig på en restaurang låt säga en tisdag, så kommer du kunna klocka samma bilar nästa tisdag. Den enda gång detta inte helt säkert stämmer är en vecka som denna när det är en röd dag.
Citera
2017-04-13, 20:56
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
AKN bor ju i den lägenheten med sin hustru.
Jag är mer inne på att det är lägenheten på Ängholmsgränd 7 (samma våningsplan) där två kvinnor med ryskklinganmde namn är skrivna.
Borde ju vara någon läsare här som bor i området som kan knalla dit och kolla vilken lägenhet som är avspärrad. Hade jag bott i Stockholm hade jag tagit tunnelbanan ut och kollat själv.

Och vad ska du titta på där? Han är ju inte kvar. Men det är klart, på balkongen var det 3 blomlådor mittenlådan var ljusare än de på sidan och det var belysning på rad. Typ julbelysning. Detta hände ungefär samtidigt som de plockade folk på Inedalsgatan i vita bilen.
Citera
2017-04-13, 20:57
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Nej, jag vet faktiskt inte. Det var mest bara ett antagande jag gjorde.

Jag tror lastbilen är en Mercedes. Någon som är mer påläst kring lastbilar får gärna uppge huruvida det är standard på den specifika modell som kördes in i Åhléns eller hur vanligt det är med airbags på lastbilar överlag.

PNG037 Mercedes-Benz 2532 L (växellåda Automat)
Källa: Transportstyrelsen (Fordonsregistret)

Bara att kolla specifikationen på den modellen.
Citera
2017-04-13, 20:58
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
/// Det fanns en tid, inte allt för länge sedan, en del ansåg att kvinnor inte skulle vara poliser. Jo, jo.

Och den ”tiden” är nog i större grad nu än dåtid.
Citera
2017-04-13, 21:00
Medlem
TbbWs avatar
http://www.expressen.se/nyheter/har-levde-akilov-fore-terrordadet/
Ingen bild men det står inget om 2 tjejer. Jag söker vidare.

Jo! filmen är längre ner i denna artikel. När bilen kör iväg så ser man att det är mittenporten nr 9

Inget annat än nr 9 1 tr upp till vänster!
Senast redigerad av TbbW 2017-04-13 kl. 21:05.
Citera
2017-04-13, 21:02
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Om nu som vittnet stig säger, att GM flyger in i rutan med ansiktet vid krocken, bör ge en skada i ansiktet. Säg att det går i 50km/h vid krocktillfället så skulle det åtminstone skapa en bula, men mer sannolikt en skada med blodvite. Bilden som är tagen vid gripandet i bilen finns inte tillstymmelse till skada i ansiktet.

Med tanke på att det inte finns någon styrförmåga alls kvar (hjulen står åt olika håll) och att han dessförinnan kört in i ännu ett betonglejon så är hastigheten betydligt lägre än 50 km/h. Kanske 20 km/h, inte mer. Men det känns rätt ordentligt att ta tvärstopp i den hastigheten också. Kan tala av egen erfarenhet för massor av år sen, speciellt utan bälte.
Citera
2017-04-13, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ok, intressant. Kan det tänkas att airbagen utlöstes redan tidigare i så fall, när han körde på något betonglejon? Då kan ju det vara orsaken till att han tappade kontrollen över bilen (vilket man kan anta att han gjorde).

Tycker jag är en bra tanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in