2017-04-13, 15:27
Medlem
JonasFBs avatar
Tycker den klart "ballaste" infon som kommit det senaste dygnet är den om poliskvinnan Emma som fångade MGM.

Hon och kollega fick mannen utpekad av privatperson som följt efter MGM i 1/2-timme och larmat.
Poliskvinnan går/springer ikapp, fäller MGM till marken och sätter på honom handbojor. Klart.

Ca 10 minuter senare dundrar andra poliser och insatsstyrka in med ca 10 bilar och hon lämnar över MGM till dem - "varsågod". Och fortsätter sedan sitt nattpass med andra ingripanden i andra ärenden ...

Snacka om stålkvinna.
Fler såna till poliskåren.
Riktar min stora beundran till polis Emma.

/// Det fanns en tid, inte allt för länge sedan, en del ansåg att kvinnor inte skulle vara poliser. Jo, jo.
Citera
2017-04-13, 15:39
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Kolla bild nr 3
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/E147l/poliserna-emma-och-alex-grep-rakhmat-akilov
Tack. Ja, på den bilden är han lite mer lik tunnelbanesnubben men ändå inte klockren. Skjortan är dock lik. Det som slår mig mest med denna bild är hur störd, galen han ser ut. Månne är han påtänd, med den blicken.
Citera
2017-04-13, 15:48
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Vad vet vi egentligen om den s.k. "bomben"? Det har pratats om aceton och spikar bl.a., men var kommer dessa uppgifter ifrån?
På första presskonferensen sa Eliasson att de hittat någon "anordning" som inte hör hemma där (i förarhytten, vad jag förstod). Men på den andra, som Eliasson deltog vid, förnekade han att de hittat en bomb.
En annan fråga är, vad som egentligen är möjligt att hitta i en utbränd och demolerad förarhytt. Knappast aceton väl? Kan inte "anordningen" lika gärna ha varit något som ölchaffisen hade med sig?
Citera
2017-04-13, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Hoppas verkligen på att de "nystar" ordentligt kring detta i att hur de två kände varann?
och chauffören vars bil blev kapad, märkligt sammanträffande att de bodde så nära varandra..
har de nåt nätverk som de känner till och kan kontakta varandra, "landsmän" sinsemellan? och hur känner dom isåfall till detta?
Jag tro att vi vet väldigt lite om vad som pågår egentligen runt oss, det är nog dags att öppna ögonen och bli mer hårdföra och bemöta verkligheten så som den faktiskt är och börja NU med en gång, vi har inte tid att vänta.

https://www.svd.se/lastbilen-stals-mitt-i-city

Här är länken där det står att det var Spendrups chaufförens sista körning, det är märkligt att den stals just då.
Citera
2017-04-13, 15:57
Medlem
JonasFBs avatar
Vet vi hur starka bevisen är för att MGM är den direkta gärningsmannen, dvs den som körde bilen?

Jag har hört höga poliser säga att de har teknisk bevisning, informationer (vittnen?) och erkännande samt anser brottet vara löst ur "polisiär synvinkel". Åklagaren har jag hört säga att MGM kan bindas till, eller bevisas, till förarhytten.
Av den info jag kan se är MGM häktad för "terrorbrott" vilket MGM har erkänt vid häktningsförhandling.

Media har angett att MGM "erkänt att han kört bilen", men jag kan bara se - av publik info - att MGM "erkänt terrorbrott". Vilket inte är samma sak.

Polisen grep ju ytterligare en person, som senare släpptes, som misstänkt även han för "terrorbrott genom mord", vilket visar att även andra än *föraren* skulle kunna häktas för *terrorbrott*. Dvs, "terrorbrott" kan omfatta fler än enbart föraren.

Idag har jag förstått att man kommunicerat ut att man ska utreda vidare för att a) hitta ev. medhjälpare/gärningsmän och b) stärka bevisningen för t.ex. det fallet att MGM skulle ta tillbaka sitt erkännande.
- Man skulle ev. kunna tolka det som att den bevisning åklagare/polis har, inte riktigt till 100% binder MGM till den som faktiskt körde bilen. (de har säkert bevis att han varit i förarhytten under färden, men kanske inte har bevis på att han satt på förarplats och körde bilen?)

Eller så behöver de mer bevis för själva syftet till dådet. För att kunna bevisa att det är just ett *terrorbrott*. (Som kräver ett visst syfte förutom själva gärningen.)

Dvs, vet vi:
- om åklagare har 100% bevis på det är MGM kört bilen och är direkt skyldig till gärningen?

Jag kan ha missat väsentlig info. Berätta gärna i så fall. Men är seriöst intresserad av detta och undrar hur pass säker bevisningen verkligen är. Om nån vet.

/// det skulle ju teoretiskt kunna vara 2 pers i förarhytten varav MGM är den ena. Vet vi detta?
Citera
2017-04-13, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Jag kan ha missat väsentlig info. Berätta gärna i så fall. Men är seriöst intresserad av detta och undrar hur pass säker bevisningen verkligen är. Om nån vet.

/// det skulle ju teoretiskt kunna vara 2 pers i förarhytten varav MGM är den ena. Vet vi detta?

Svar Ja., 2 stycken är häktade, för vem är den andre, vad har den gjort ?
Det är en död hund begraven här.
Citera
2017-04-13, 16:08
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
https://www.svd.se/lastbilen-stals-mitt-i-city

Här är länken där det står att det var Spendrups chaufförens sista körning, det är märkligt att den stals just då.
På vilket sätt är det märkligt att det skedde vid sista körningen jämfört med t.ex. den näst sista körningen, eller vilken körning som helst?
Citera
2017-04-13, 16:09
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Tidigt i rapporteringen/tråden så sägs det att han har missat gröna linjen och letar sig upp till gatuplan istället och tar sig till Arlanda Express. Antagligen av slump eller medvetet så gör han detta ovan mark via Vasagatan istället för att gå tunneln (mycket mer folk/vakter).
Han hade inte för avsikt att ta gröna linjen. Det går snabbare. Nere på Vasagatan går det snabbare att gå ovan jord. De har en ingång till Arlanda express i gatunivå https://www.google.se/maps/place/Arlanda+Express+%2F+A-Train+AB/@59.3322593,18.0562777,3a,75y,241.97h,78.29t/data=!3m7!1e1!3m5!1silUm0lN2DLFhEzXqDBhGAQ!2e0!6s% 2F%2Fgeo2.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DilUm0lN2DLFhE zXqDBhGAQ%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dsearc h.TACTILE.gps%26thumb%3D2%26w%3D234%26h%3D106%26ya w%3D275.55594%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312 !8i6656!4m5!3m4!1s0x0:0x86966e138ae41b82!8m2!3d59. 3322738!4d18.0560122!6m1!1e1
Citera
2017-04-13, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
På vilket sätt är det märkligt att det skedde vid sista körningen jämfört med t.ex. den näst sista körningen, eller vilken körning som helst?

Han var klar med bilen, skulle köra den till Spendrup. Då blev den snodd av hans förra granne...
Citera
2017-04-13, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Han hade inte för avsikt att ta gröna linjen. Det går snabbare. Nere på Vasagatan går det snabbare att gå ovan jord. De har en ingång till Arlanda express i gatunivå

Ja, men han rörde sig längs Vasagatan bort till Kungsgatan och gick ner till Arlanda Express från bron som går över järnvägen där. Varför det?
Citera
2017-04-13, 16:24
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Först Belgiskan vid Apelbergsgatan
Sedan Chris strax innan Kungsgatan (precis vid det lejon som kördes på och åkte med)
Strax därefter, ute på Kungsgatan Ebba
Slutligen Lena i entrén till Åhlens, samt hennes väninna Marie (som enligt trådsanning ligger hjärndöd).

Det var en lång sträcka utan (än så länge) dödsfall mellan Kungsgatan och Åhléns. Troligtvis delvis beroende på värdetransportbilen som körde framför och tutade fram till Bryggaregatan(?) innan den blev prejad.
Lena från Ljungskile verkar ju ha blivit påkörd vid Drottninggatan 71 strax söder om Adolf Fredrik?
http://www.expressen.se/tv/nyheter/hon-forsokte-radda-lena-wahlberg-pa-drottninggatan/
Jag antar att den andra är den som ligger på intensiven nu från Trollhättan i så fall.
Citera
2017-04-13, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaqk
Ja, men han rörde sig längs Vasagatan bort till Kungsgatan och gick ner till Arlanda Express från bron som går över järnvägen där. Varför det?

1. fly landet.
2. inte hitta honom så fort.
3. gömma sig hålla sig undan polisen ett tag.
4. förvirrad och visste inte vad han gjorde.
5. svår chock.
6 måste tänka och ringa sina kontakter och meddela sig.
det finns fler anledningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in